이 연구는 포트폴리오 자기 평가의 방안을 구안 적용하여, 초등학교 영어 평가로서의 가능성과, 영어 학업 성취도에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 연구자는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. (1) 아동의 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역 포트폴리오 자기 평가와 영어 성취도 평가와의 상관관계는 어떠한가? (2) 아동의 정의적 영역 포트폴리오 자기 평가와 교사의 관찰 평가와의 상관관계는 어떠한가? (3) 포트폴리오 자기 평가가 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역 영어 성취도 평가에 어떤 영향을 미치는가? 이러한 연구 문제를 분석하기 위해 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역별 평가 내용과 평가 준거를 제시하여 자기 평가를 할 수 있는 ...
이 연구는 포트폴리오 자기 평가의 방안을 구안 적용하여, 초등학교 영어 평가로서의 가능성과, 영어 학업 성취도에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 연구자는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. (1) 아동의 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역 포트폴리오 자기 평가와 영어 성취도 평가와의 상관관계는 어떠한가? (2) 아동의 정의적 영역 포트폴리오 자기 평가와 교사의 관찰 평가와의 상관관계는 어떠한가? (3) 포트폴리오 자기 평가가 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역 영어 성취도 평가에 어떤 영향을 미치는가? 이러한 연구 문제를 분석하기 위해 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역별 평가 내용과 평가 준거를 제시하여 자기 평가를 할 수 있는 포트폴리오 활동지를 구안하여 적용하였다. 이러한 활동은 여수시에 소재한 Y초등학교 6학년 두 개 학급을 비교 집단과 연구 집단으로 선정하여 10주간에 걸쳐 실시하였다. 본 연구에 사용된 검사 도구로는 사전 성취도 평가지, 포트폴리오 자기 평가 활동지, 사후 성취도 평가지를 사용하였다. 영어과 포트폴리오 자기 평가의 영어 평가로의 적용 가능성을 알아보기 위해서 각 개인별 평가 결과를 비교 분석하는 연구 방법을 이용하였으며, 학업 성취도에 미치는 영향을 알아보기 위해서는 비교 집단과 연구 집단의 평균차를 비교 분석하는 연구 방법을 이용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 포트폴리오 자기 평가와 영어 성취도 평가와의 상관 관계는 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역에서 모두 70%이상의 아동이 서로 일치함을 보여, 상관관계가 높게 나타났으며, 시간이 지날수록 일치 아동의 비율이 높아가고 있었다. 둘째, 아동의 포트폴리오 자기 평가와 교사의 관찰 평가간의 상관 관계를 알아본 결과, 아동의 자기 평가와 교사의 관찰 평가가 일치한 아동이 평균 70%로 상관관계가 높게 나타났으며, 교사의 관찰 평가 결과보다 아동의 자기 평과 결과가 더 높게 나타났다. 이는 아동이 영어 학습에 흥미를 가지고 참여하고 있으며, 자신감을 가지고 수업에 참여하고 있음을 보여주었다. 또한 정의적 영역의 자기 평가 활동지 개방형 질문에서 아동들의 대부분이 게임, 노래, 챈트, 역할놀이 활동이 재미있으며, 자신있는 점, 어려웠던 점, 궁금했던 점에 스스로 답해보고, 교사와의 상호 작용을 통하여 영어 학습에 긍정적인 영향을 주고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 포트폴리오 자기 평가가 학업 성취도에 미치는 영향을 살펴보았을 때, 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역에서 실험집단이 비교집단보다 평균이 높았다. 또한 개인별 학업 성취도 평가를 살펴보았을 때, 실험집단의 아동들이 비교집단의 아동보다 성적이 향상된 경우가 더 많았다. 자료를 분석해 본 결과 포트폴리오 자기 평가는 영어과 평가로 활용 가능할 뿐 아니라, 영어과 수업에 긍정적인 영향을 미치고 있음이 입증되었다. 따라서 초등학교 영어과 수업에 포트폴리오 자기평가를 활용하는 것은 바람직한 것으로 보인다. 이러한 연구들은 교수·학습과 평가를 통합하여, 학생의 학습 활동을 도와준다는 면에서 장기적으로 초등 영어 교육을 향상시키는 데 많은 공헌을 할 수 있을 것으로 기대된다. 초등학교 영어 포트폴리오 자기 평가를 현장에 활용하기 위해 다음과 같은 점이 고려되어야 한다. 첫째, 포트폴리오 자기 평가는 아동들에게 영어 학습에 도움을 주기 위한 것이므로 흥미 있게 작성되어야 한다. 둘째, 자기 평가 항목 내용을 좀 더 통합하여 제시함으로 아동들이 부담 없이 점검하게 해야 한다. 셋째, 포트폴리오 자기 평가 증거물 수집을 위한 방법을 다양화하여 흥미와 신뢰성을 높여야겠다. 넷째, 포트폴리오 수업은 장기간에 걸쳐 이루어져야겠다. 처음에는 쉬우면서 간단한 자기 평가 활동지 형태를 적용하다가 점차 개방적인 형태의 포트폴리오를 적용하여야겠다.
이 연구는 포트폴리오 자기 평가의 방안을 구안 적용하여, 초등학교 영어 평가로서의 가능성과, 영어 학업 성취도에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 연구자는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. (1) 아동의 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역 포트폴리오 자기 평가와 영어 성취도 평가와의 상관관계는 어떠한가? (2) 아동의 정의적 영역 포트폴리오 자기 평가와 교사의 관찰 평가와의 상관관계는 어떠한가? (3) 포트폴리오 자기 평가가 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역 영어 성취도 평가에 어떤 영향을 미치는가? 이러한 연구 문제를 분석하기 위해 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역별 평가 내용과 평가 준거를 제시하여 자기 평가를 할 수 있는 포트폴리오 활동지를 구안하여 적용하였다. 이러한 활동은 여수시에 소재한 Y초등학교 6학년 두 개 학급을 비교 집단과 연구 집단으로 선정하여 10주간에 걸쳐 실시하였다. 본 연구에 사용된 검사 도구로는 사전 성취도 평가지, 포트폴리오 자기 평가 활동지, 사후 성취도 평가지를 사용하였다. 영어과 포트폴리오 자기 평가의 영어 평가로의 적용 가능성을 알아보기 위해서 각 개인별 평가 결과를 비교 분석하는 연구 방법을 이용하였으며, 학업 성취도에 미치는 영향을 알아보기 위해서는 비교 집단과 연구 집단의 평균차를 비교 분석하는 연구 방법을 이용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 포트폴리오 자기 평가와 영어 성취도 평가와의 상관 관계는 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역에서 모두 70%이상의 아동이 서로 일치함을 보여, 상관관계가 높게 나타났으며, 시간이 지날수록 일치 아동의 비율이 높아가고 있었다. 둘째, 아동의 포트폴리오 자기 평가와 교사의 관찰 평가간의 상관 관계를 알아본 결과, 아동의 자기 평가와 교사의 관찰 평가가 일치한 아동이 평균 70%로 상관관계가 높게 나타났으며, 교사의 관찰 평가 결과보다 아동의 자기 평과 결과가 더 높게 나타났다. 이는 아동이 영어 학습에 흥미를 가지고 참여하고 있으며, 자신감을 가지고 수업에 참여하고 있음을 보여주었다. 또한 정의적 영역의 자기 평가 활동지 개방형 질문에서 아동들의 대부분이 게임, 노래, 챈트, 역할놀이 활동이 재미있으며, 자신있는 점, 어려웠던 점, 궁금했던 점에 스스로 답해보고, 교사와의 상호 작용을 통하여 영어 학습에 긍정적인 영향을 주고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 포트폴리오 자기 평가가 학업 성취도에 미치는 영향을 살펴보았을 때, 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역에서 실험집단이 비교집단보다 평균이 높았다. 또한 개인별 학업 성취도 평가를 살펴보았을 때, 실험집단의 아동들이 비교집단의 아동보다 성적이 향상된 경우가 더 많았다. 자료를 분석해 본 결과 포트폴리오 자기 평가는 영어과 평가로 활용 가능할 뿐 아니라, 영어과 수업에 긍정적인 영향을 미치고 있음이 입증되었다. 따라서 초등학교 영어과 수업에 포트폴리오 자기평가를 활용하는 것은 바람직한 것으로 보인다. 이러한 연구들은 교수·학습과 평가를 통합하여, 학생의 학습 활동을 도와준다는 면에서 장기적으로 초등 영어 교육을 향상시키는 데 많은 공헌을 할 수 있을 것으로 기대된다. 초등학교 영어 포트폴리오 자기 평가를 현장에 활용하기 위해 다음과 같은 점이 고려되어야 한다. 첫째, 포트폴리오 자기 평가는 아동들에게 영어 학습에 도움을 주기 위한 것이므로 흥미 있게 작성되어야 한다. 둘째, 자기 평가 항목 내용을 좀 더 통합하여 제시함으로 아동들이 부담 없이 점검하게 해야 한다. 셋째, 포트폴리오 자기 평가 증거물 수집을 위한 방법을 다양화하여 흥미와 신뢰성을 높여야겠다. 넷째, 포트폴리오 수업은 장기간에 걸쳐 이루어져야겠다. 처음에는 쉬우면서 간단한 자기 평가 활동지 형태를 적용하다가 점차 개방적인 형태의 포트폴리오를 적용하여야겠다.
The purpose of this study is to explore the possibility of usage of portfolio self-assessment method as an elementary English evaluation method and to examine its influence on English achievement. To this end, the following topics were studied. (1) What is the correlation between the portfolio self-...
The purpose of this study is to explore the possibility of usage of portfolio self-assessment method as an elementary English evaluation method and to examine its influence on English achievement. To this end, the following topics were studied. (1) What is the correlation between the portfolio self-assessment and the English achievement in listening, speaking, reading, and writing skills? (2) What is the correlation between the portfolio self-assessment and the teacher observation of student' affective domains? (3) Does the portfolio self-assessment method have an influence on English study achievement? This study was planned for three months in two classes of sixth graders of Y elementary school in Yeosu. A portfolio self-assessment paper was made on the English listening, speaking, reading, writing, and affective domains. Also presented is self-assessment evaluation criteria. To measure the result, pre-test, portfolio self-assessment paper, and post-test were used. To analyze the correlation of the first question, the portfolio self-assessment score was compared with post-test score; for the second question, the portfolio self-assessment score was compared with the teacher's observation; and for the third question, the two groups' post-achievement score was compared. The results of the study were as follows: The first, the correlation between the portfolio self-assessment and the English achievement test was high, in listening, speaking, reading, and writing skills. In fact, over seventy percent of the students showed the close relationship between their portfolio self-assessment and the English achievement test. The rate was also been increasing day by day. Second, the correlation between the student portfolio self-assessment and the teacher's observation was a relatively high (70 percent). The score of the student portfolio self-assessment was higher than teacher's observation. Therefore it showed that the students participated in the English class with increased interest and confidence. Third, the influence of the portfolio self-assessment on the students' English achievement was positive in the students' listening, speaking, reading, and writing. The results of student's English achievement test of the control group were different from that of the experimental group. The student's post-achievement test was better than pre-test. Fourth, with respect to the portfolio self-assessment in the affective domain, most students showed interest in games, songs, chants, and role playes. The teacher could interact with the students. In conclusion, the portfolio self-assessment had positive effects on English teaching and learning. It can be also used as an English test in real school environments. The portfolio self-assessment can contribute to improving the elementary English education in that it helps the students learn English through the integration of teaching, learning and evaluation. This study implies the followings: First, the portfolio is helpful for student's English learning. So it should be constructed to attract students to participate in their self-assessment with interest. Second, it should not give student any pressure in answering by making items of integrative self-assessment. If some questions are too analytic or if the student should spend lots of time, the effect can be the opposite. Third, because the portfolio education takes long time, the self-assessment materials should be easy and simple at first. As time goes by, the open minded and creative questions should be present in the portfolio. Forth, the collecting method of portfolio self-assessment materials should be diverse. For example, after the students record what they say at home or in English laboratory, they can use the tapes as their portfolio self-assessment materials. With diverse and interesting materials, the students' interest and reliability of the English test will be enhanced.
The purpose of this study is to explore the possibility of usage of portfolio self-assessment method as an elementary English evaluation method and to examine its influence on English achievement. To this end, the following topics were studied. (1) What is the correlation between the portfolio self-assessment and the English achievement in listening, speaking, reading, and writing skills? (2) What is the correlation between the portfolio self-assessment and the teacher observation of student' affective domains? (3) Does the portfolio self-assessment method have an influence on English study achievement? This study was planned for three months in two classes of sixth graders of Y elementary school in Yeosu. A portfolio self-assessment paper was made on the English listening, speaking, reading, writing, and affective domains. Also presented is self-assessment evaluation criteria. To measure the result, pre-test, portfolio self-assessment paper, and post-test were used. To analyze the correlation of the first question, the portfolio self-assessment score was compared with post-test score; for the second question, the portfolio self-assessment score was compared with the teacher's observation; and for the third question, the two groups' post-achievement score was compared. The results of the study were as follows: The first, the correlation between the portfolio self-assessment and the English achievement test was high, in listening, speaking, reading, and writing skills. In fact, over seventy percent of the students showed the close relationship between their portfolio self-assessment and the English achievement test. The rate was also been increasing day by day. Second, the correlation between the student portfolio self-assessment and the teacher's observation was a relatively high (70 percent). The score of the student portfolio self-assessment was higher than teacher's observation. Therefore it showed that the students participated in the English class with increased interest and confidence. Third, the influence of the portfolio self-assessment on the students' English achievement was positive in the students' listening, speaking, reading, and writing. The results of student's English achievement test of the control group were different from that of the experimental group. The student's post-achievement test was better than pre-test. Fourth, with respect to the portfolio self-assessment in the affective domain, most students showed interest in games, songs, chants, and role playes. The teacher could interact with the students. In conclusion, the portfolio self-assessment had positive effects on English teaching and learning. It can be also used as an English test in real school environments. The portfolio self-assessment can contribute to improving the elementary English education in that it helps the students learn English through the integration of teaching, learning and evaluation. This study implies the followings: First, the portfolio is helpful for student's English learning. So it should be constructed to attract students to participate in their self-assessment with interest. Second, it should not give student any pressure in answering by making items of integrative self-assessment. If some questions are too analytic or if the student should spend lots of time, the effect can be the opposite. Third, because the portfolio education takes long time, the self-assessment materials should be easy and simple at first. As time goes by, the open minded and creative questions should be present in the portfolio. Forth, the collecting method of portfolio self-assessment materials should be diverse. For example, after the students record what they say at home or in English laboratory, they can use the tapes as their portfolio self-assessment materials. With diverse and interesting materials, the students' interest and reliability of the English test will be enhanced.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.