21세기를 살아가고 있는 현대인들은 물질적 풍요는 누리고 있는 반면에 가치관의 혼란과 인간성 상실이라는 위협에 직면하고 있다. 따라서 오늘을 살아가고 있는 우리에게 가장 절실한 과제는 바로 인간성 회복이며, 이에 대한 방법적 모색이 필요하다. 이러한 문제의식의 차원에서 사르트르의 사상을 통해 세계속에서의 고유한 '나'의 실존, 즉 본래적인 존재 실현을 위한 인간의 자유에 관해 고찰해 보았다. 사르트르는 인간은 무에서 시작하기 때문에 자신이 어떻게 행동하느냐에 그 자신의 존재가 형성되며, 따라서 인간을 가능적 존재로 보아 스스로 자신을 만들어 가는 능력 또한 자신의 운명으로 보았다. 또한 여기에는 자유와 선택, 책임이 주어져 있음을 부언하고 있다. 이처럼 사르트르는 인간의 자유를 해석하는데 있어 환경이란 사실상 중요한 것이 아니며, 인간이 어떤 사회체제하에서 살고 있는가는 중요하지 않다고 했다. 그러나 인간은 사회적 동물이고 특히 현대사회에서 개인은 여타의 사회적 조건들과 관계를 가질 수밖에 없으므로 개인에게 절대적인 자유를 부여하는 것은 무리가 있다고 생각한다. 하지만 사르트르처럼 완벽한 자유와 선택, 그리고 그에 따른 개인의 책임감은 인간에게 불안을 ...
21세기를 살아가고 있는 현대인들은 물질적 풍요는 누리고 있는 반면에 가치관의 혼란과 인간성 상실이라는 위협에 직면하고 있다. 따라서 오늘을 살아가고 있는 우리에게 가장 절실한 과제는 바로 인간성 회복이며, 이에 대한 방법적 모색이 필요하다. 이러한 문제의식의 차원에서 사르트르의 사상을 통해 세계속에서의 고유한 '나'의 실존, 즉 본래적인 존재 실현을 위한 인간의 자유에 관해 고찰해 보았다. 사르트르는 인간은 무에서 시작하기 때문에 자신이 어떻게 행동하느냐에 그 자신의 존재가 형성되며, 따라서 인간을 가능적 존재로 보아 스스로 자신을 만들어 가는 능력 또한 자신의 운명으로 보았다. 또한 여기에는 자유와 선택, 책임이 주어져 있음을 부언하고 있다. 이처럼 사르트르는 인간의 자유를 해석하는데 있어 환경이란 사실상 중요한 것이 아니며, 인간이 어떤 사회체제하에서 살고 있는가는 중요하지 않다고 했다. 그러나 인간은 사회적 동물이고 특히 현대사회에서 개인은 여타의 사회적 조건들과 관계를 가질 수밖에 없으므로 개인에게 절대적인 자유를 부여하는 것은 무리가 있다고 생각한다. 하지만 사르트르처럼 완벽한 자유와 선택, 그리고 그에 따른 개인의 책임감은 인간에게 불안을 주기도 하지만 한편으로는 젊은이의 역동성을 자극하기에 적합한 주제라 생각된다. 사르트르의 사상이 많은 오류와 모순을 가지고 있지만 끊임없이 자신을 부정하는 자기 쇄신성, 자기자신에 대한 반성적 사고 등은 우리가 본받아야할 것이라 생각된다. 따라서 사르트르의 사상을 통해 현대의 부조리한 삶에 대하여 인간이 어떻게 대처할 것인가를 한번쯤은 생각해보고 스스로 자유롭게 선택하는 사람, 스스로 자기를 만드는 사람, 즉 주체적이고 실존적인 인간이 되고자 한다.
21세기를 살아가고 있는 현대인들은 물질적 풍요는 누리고 있는 반면에 가치관의 혼란과 인간성 상실이라는 위협에 직면하고 있다. 따라서 오늘을 살아가고 있는 우리에게 가장 절실한 과제는 바로 인간성 회복이며, 이에 대한 방법적 모색이 필요하다. 이러한 문제의식의 차원에서 사르트르의 사상을 통해 세계속에서의 고유한 '나'의 실존, 즉 본래적인 존재 실현을 위한 인간의 자유에 관해 고찰해 보았다. 사르트르는 인간은 무에서 시작하기 때문에 자신이 어떻게 행동하느냐에 그 자신의 존재가 형성되며, 따라서 인간을 가능적 존재로 보아 스스로 자신을 만들어 가는 능력 또한 자신의 운명으로 보았다. 또한 여기에는 자유와 선택, 책임이 주어져 있음을 부언하고 있다. 이처럼 사르트르는 인간의 자유를 해석하는데 있어 환경이란 사실상 중요한 것이 아니며, 인간이 어떤 사회체제하에서 살고 있는가는 중요하지 않다고 했다. 그러나 인간은 사회적 동물이고 특히 현대사회에서 개인은 여타의 사회적 조건들과 관계를 가질 수밖에 없으므로 개인에게 절대적인 자유를 부여하는 것은 무리가 있다고 생각한다. 하지만 사르트르처럼 완벽한 자유와 선택, 그리고 그에 따른 개인의 책임감은 인간에게 불안을 주기도 하지만 한편으로는 젊은이의 역동성을 자극하기에 적합한 주제라 생각된다. 사르트르의 사상이 많은 오류와 모순을 가지고 있지만 끊임없이 자신을 부정하는 자기 쇄신성, 자기자신에 대한 반성적 사고 등은 우리가 본받아야할 것이라 생각된다. 따라서 사르트르의 사상을 통해 현대의 부조리한 삶에 대하여 인간이 어떻게 대처할 것인가를 한번쯤은 생각해보고 스스로 자유롭게 선택하는 사람, 스스로 자기를 만드는 사람, 즉 주체적이고 실존적인 인간이 되고자 한다.
Modern people of the 21st century enjoy material abundance, but face such threats as value confusion and inhumanity. Today humanity restoration is the most desired task to us. We must find ways of the restoration. In this relation, this study has the purpose of considering the unique existence of se...
Modern people of the 21st century enjoy material abundance, but face such threats as value confusion and inhumanity. Today humanity restoration is the most desired task to us. We must find ways of the restoration. In this relation, this study has the purpose of considering the unique existence of self within this world, that is, human freedom for the realization of initial being by focusing on Sartre's ideas. Sartre suggested that man comes into being depending on his own behavior pattern since he starts from nothing. For the philosopher, man is a probable being who is destined to form his self for himself. Sartre added that the destination must be accompanied by freedom, choice and responsibility. Sartre noted that environment was not important in interpreting human freedom and that a social system to which man belonged was not also critical. However, it seems inappropriate to allow absolute freedom to man because man is a social animal and especially individuals of modern society cannot avoid having relations with various, different social conditions. Such absolute freedom, choice and personal responsibility as suggested by Sartre may be anxious to us, but at the same time subjects that could stimulate dynamics of young people. Although having many mistakes and contradictions, Sartre's ideas, especially self-innovation emphasizing the continuous rejection of self, and self-reflection may become good lessons to us. Finally, this researcher hopes that the study will be an opportunity to consider ways of coping with absurd, modern life on the basis of Sartre's ideas, ultimately seeking to be a man of free choice and self-establishment, that is, a subjective, existential being.
Modern people of the 21st century enjoy material abundance, but face such threats as value confusion and inhumanity. Today humanity restoration is the most desired task to us. We must find ways of the restoration. In this relation, this study has the purpose of considering the unique existence of self within this world, that is, human freedom for the realization of initial being by focusing on Sartre's ideas. Sartre suggested that man comes into being depending on his own behavior pattern since he starts from nothing. For the philosopher, man is a probable being who is destined to form his self for himself. Sartre added that the destination must be accompanied by freedom, choice and responsibility. Sartre noted that environment was not important in interpreting human freedom and that a social system to which man belonged was not also critical. However, it seems inappropriate to allow absolute freedom to man because man is a social animal and especially individuals of modern society cannot avoid having relations with various, different social conditions. Such absolute freedom, choice and personal responsibility as suggested by Sartre may be anxious to us, but at the same time subjects that could stimulate dynamics of young people. Although having many mistakes and contradictions, Sartre's ideas, especially self-innovation emphasizing the continuous rejection of self, and self-reflection may become good lessons to us. Finally, this researcher hopes that the study will be an opportunity to consider ways of coping with absurd, modern life on the basis of Sartre's ideas, ultimately seeking to be a man of free choice and self-establishment, that is, a subjective, existential being.
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