현재 할인 업태는 점포의 증대와 시장의 활성화로 점차 그 크기가 확대되어 가고 있다. 이러한 업태 간의 과도한 제로섬게임 경쟁 속에서 기업이 살아남을 수 있는 방법은 고객에게 가장 먼저, 그리고 쉽게 다가 갈 수 있고 고객의 만족을 이끌어 낼 수 있는 새로운 상품을 개발하는 것이다. 이렇게 개발된 상품으로 고객을 유치하여 만족도를 증가시켜 점차로 고객의 제품 만족도를 점포충성도로 연결시키는 것이 기업간의 경쟁에서 자사의 위치를 더욱 확고히 할 ...
현재 할인 업태는 점포의 증대와 시장의 활성화로 점차 그 크기가 확대되어 가고 있다. 이러한 업태 간의 과도한 제로섬게임 경쟁 속에서 기업이 살아남을 수 있는 방법은 고객에게 가장 먼저, 그리고 쉽게 다가 갈 수 있고 고객의 만족을 이끌어 낼 수 있는 새로운 상품을 개발하는 것이다. 이렇게 개발된 상품으로 고객을 유치하여 만족도를 증가시켜 점차로 고객의 제품 만족도를 점포충성도로 연결시키는 것이 기업간의 경쟁에서 자사의 위치를 더욱 확고히 할 수 있는 한가지 방법이 될 수 있다. 기존의 서비스, 제한된 상품, 통제된 가격을 벗어나서 고객의 만족을 이끌어 낼 수 있는 것을 찾아내는 것이 현재 할인점에서 많이 이루어지고 있는 사적상표상품의 개발이다. 품질은 전국상표제품과 동일한 수준인데 비해 가격이 비교적 낮은 사적상표제품은 제품에 대해 합리지향적이며, 가격우선주의로 여러 제품의 가격과 품질의 비교를 통해 제품을 구매하게 되는 소비자들에게 우선 가격의 측면에서 쉽게 고려상품으로 인지되게 될 것이다. 하지만 할인점의 사적상표제품의 개발 노력에 비해 할인점 이용자의 사적상표제품의 인지는 아직 낮으며 대부분이 저가의 생필품 위주로 할인점에서 개발하는 사적상표제품위주로 할인점에서 개발하는 의도와는 다르게 할인점 이용자에게 인식되고 있어 각 할인점에서의 매출에 큰 영향을 미치지 못하고 있다. 이에 할인점 이용자의 실제 사적상표제품 구매행태를 조사해 고객이 사적상표제품을 선택하는 요인과 선택된 사적상표제품의 사용 후 느끼는 만족도가 어느 정도인지를 조사 해 봄으로써 할인점의 고객 만족도를 높일 수 있는 사적상표제품의 형태는 무엇인지 알아보고자 하는 것이 이 논문의 목적이다.
현재 할인 업태는 점포의 증대와 시장의 활성화로 점차 그 크기가 확대되어 가고 있다. 이러한 업태 간의 과도한 제로섬게임 경쟁 속에서 기업이 살아남을 수 있는 방법은 고객에게 가장 먼저, 그리고 쉽게 다가 갈 수 있고 고객의 만족을 이끌어 낼 수 있는 새로운 상품을 개발하는 것이다. 이렇게 개발된 상품으로 고객을 유치하여 만족도를 증가시켜 점차로 고객의 제품 만족도를 점포충성도로 연결시키는 것이 기업간의 경쟁에서 자사의 위치를 더욱 확고히 할 수 있는 한가지 방법이 될 수 있다. 기존의 서비스, 제한된 상품, 통제된 가격을 벗어나서 고객의 만족을 이끌어 낼 수 있는 것을 찾아내는 것이 현재 할인점에서 많이 이루어지고 있는 사적상표상품의 개발이다. 품질은 전국상표제품과 동일한 수준인데 비해 가격이 비교적 낮은 사적상표제품은 제품에 대해 합리지향적이며, 가격우선주의로 여러 제품의 가격과 품질의 비교를 통해 제품을 구매하게 되는 소비자들에게 우선 가격의 측면에서 쉽게 고려상품으로 인지되게 될 것이다. 하지만 할인점의 사적상표제품의 개발 노력에 비해 할인점 이용자의 사적상표제품의 인지는 아직 낮으며 대부분이 저가의 생필품 위주로 할인점에서 개발하는 사적상표제품위주로 할인점에서 개발하는 의도와는 다르게 할인점 이용자에게 인식되고 있어 각 할인점에서의 매출에 큰 영향을 미치지 못하고 있다. 이에 할인점 이용자의 실제 사적상표제품 구매행태를 조사해 고객이 사적상표제품을 선택하는 요인과 선택된 사적상표제품의 사용 후 느끼는 만족도가 어느 정도인지를 조사 해 봄으로써 할인점의 고객 만족도를 높일 수 있는 사적상표제품의 형태는 무엇인지 알아보고자 하는 것이 이 논문의 목적이다.
Currently the discount sale industry is expanding as discount stores are increasing in number and size. Businesses of the industry are keenly competing with each other, resulting in zero-sum. To survive these circumstances, such businesses must develop new products that can be easily and rapidly acc...
Currently the discount sale industry is expanding as discount stores are increasing in number and size. Businesses of the industry are keenly competing with each other, resulting in zero-sum. To survive these circumstances, such businesses must develop new products that can be easily and rapidly accessed by customers and that ensure customer satisfaction. Such products may help discount stores survive a keen competition with similar stores because they raise customer satisfaction and make customers be more loyal to the stores. The development of private brand goods, frequently tried by discount stores these days, becomes one of the ways of satisfying customers avoiding existing, limited goods and services and fixed prices. Private brand goods are relatively lower in price than national brand ones. For customers who tend to become rational and price-oriented and compare differences in price and quality among products, private brand goods would be easily preferred, especially in terms of price. In spite of discount stores' efforts of the development of private brand goods, such products are not yet fully recognized by customers. Most of the products are necessities of life, so they are perceived by discount store users differently from what are initially intended by their developers. In fact, private brand goods do not have a significant occupation in the sales of discount stores. Thus the purpose of this study is to consider types of private brand goods as satisfactory to discount store users through investigating such users' behaviors of purchasing such goods and determining what makes the users buy private brand goods and how much discount stores' customers are satisfied with the use of the products.
Currently the discount sale industry is expanding as discount stores are increasing in number and size. Businesses of the industry are keenly competing with each other, resulting in zero-sum. To survive these circumstances, such businesses must develop new products that can be easily and rapidly accessed by customers and that ensure customer satisfaction. Such products may help discount stores survive a keen competition with similar stores because they raise customer satisfaction and make customers be more loyal to the stores. The development of private brand goods, frequently tried by discount stores these days, becomes one of the ways of satisfying customers avoiding existing, limited goods and services and fixed prices. Private brand goods are relatively lower in price than national brand ones. For customers who tend to become rational and price-oriented and compare differences in price and quality among products, private brand goods would be easily preferred, especially in terms of price. In spite of discount stores' efforts of the development of private brand goods, such products are not yet fully recognized by customers. Most of the products are necessities of life, so they are perceived by discount store users differently from what are initially intended by their developers. In fact, private brand goods do not have a significant occupation in the sales of discount stores. Thus the purpose of this study is to consider types of private brand goods as satisfactory to discount store users through investigating such users' behaviors of purchasing such goods and determining what makes the users buy private brand goods and how much discount stores' customers are satisfied with the use of the products.
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