21세기에 들어와서 전세계적으로 자연주의와 건강에 대한 관심이 커지고 있다. 왜냐하면 현대사회는 육체적으로 정신적으로 건강한 삶을 영위하기 보다는 많은 질병과 스트레스 속에서 살아가고 있기 때문이다. 따라서 '인간에게 유용한 모든 식물'을 뜻하는 허브를 이용한 분야들이 각광을 받고 있다. 우리나라에서도 이러한 허브가 1990년대 초반부터 본격적으로 도입되기 시작하면서, 허브를 이용한 각종 산업들이 생겨나고 있다. 따라서 본 연구에서는 아직 초기...
21세기에 들어와서 전세계적으로 자연주의와 건강에 대한 관심이 커지고 있다. 왜냐하면 현대사회는 육체적으로 정신적으로 건강한 삶을 영위하기 보다는 많은 질병과 스트레스 속에서 살아가고 있기 때문이다. 따라서 '인간에게 유용한 모든 식물'을 뜻하는 허브를 이용한 분야들이 각광을 받고 있다. 우리나라에서도 이러한 허브가 1990년대 초반부터 본격적으로 도입되기 시작하면서, 허브를 이용한 각종 산업들이 생겨나고 있다. 따라서 본 연구에서는 아직 초기 단계인 우리나라 허브 산업의 발전 가능성을 구명하기 위해 현황과 문제점을 분석하고, 일반인과 화원 경영인들을 대상으로 허브와 허브 관련 제품의 인식도를 조사하였다. 1.우리나라의 대표적인 허브원의 현황을 파악해 본 결과 총 27곳으로 1997년과 비교해 보았을 때 숫적으로는 4배정도 늘어났고, 허브원의 내용면에 있어서도 많은 발전이 있었다고 파악되었다. 2. 우리나라의 대표적인 허브 전문 판매점의 현황을 파악해 본 결과 총 55곳으로 허브 전문 판매점의 경우에도 허브원과 마찬가지로 1997년에 비해 해마다 늘어나고 있으며, 인터넷 쇼핑몰을 중심으로 한 허브 전문 판매점도 꾸준히 늘어날 것으로 예상된다. 3 일반인들을 대상으로 허브에 대해 설문 조사한 결과 아직 허브의 정의를 모르는 사람들(62%)이 좀더 많았고, TV등 메스컴(39%)이 허브를 알리는데 큰 역할을 했다는 것을 알게 되었다고 했으며, 응답자의 절반 정도는 허브를 키워 본 경험(52%)이 있었다. 가장 많이 키워본 허브는 로즈마리(41.2%)와 민트류(17.7%)였고, 가장 좋아하는 허브는 로즈마리(31.5%)와 라벤더(21.5%)였다. 허브가 다른 식물보다 키우기 어렵다(43.1%)는 사람이 많았고,허브의 생육환경에 적합하지 않은 거실(30%)과 방(30%)등에서 키웠다는 사람들이 많았다. 우리나라 허브는 없는가 생각하게 된다(57%)는 의견과 허브가 다양하지 못 한 것 같다(59%)는 의견이 많았다. 앞으로 우리나라 환경에 적합한 허브와 자생 허브의 개발과 함께 허브의 정의와 생육 특성등에 대한 홍보와 교육이 허브 산업의 발전을 위해 절실히 필요한 것으로 생각되었다. 허브 관련 제품에 대한 설문 조사의 결과 제품 구입의 용이성은 쉽지 않았던 것(총 52%)으로 보이고, 국내 가공 기술의 발전이 필요하다는 의견(41%)이 많았고, 국산품과 수입품에 상관없이 제품의 질만 좋으면 된다(38%)고 생각하는 사람들이 많았다. 가장 이용해 보고 싶은 분야로는 미용(23.5%)과 가정용(23.5%), 치료용(16.7%)등으로 전반적으로 허브를 여러 분야로 다양하게 이용하기를 원하고 있었다. 허브 관련 제품에 대한 느낀점으로는 제품이 비싸다는 의견과 홍보 부족, 제품의 효능 및 효과에 대한 것이 많았다. 앞으로 우리나라 허브산업에 대해서는 부분적으로 발전할 것이다(57%) 그리고 화학적인 것들을 전반적으로 대체해 나갈 것이다(24%)라고 하여 일반인들은 전반적으로 우리나라 허브 산업의 발전 가능성을 긍정적으로 평가하였다. 4. 화원 경영인을 대상으로 허브에 대해 설문 조사한 결과 허브를 판매하게 된 시기는 3 - 5년전부터(59.4%) 였고, 허브를 판매하게 된 동기가 소비자들이 찾아서 판매하게 되었다는 경우가 많았으며, 주로 20대(50%)의 여성(100%)들이 가장 많이 구입하고 있었다. 화원에서 판매되고 있는 허브의 종류는 1 - 4종(62.5%)정도로 다양하게 갖춰져 있다고는 할 수 없었고, 화원에서 허브가 차지하는 비중도 10%미만(78.1%)으로 다른 식물에 비해 낮았다. 가장 많이 판매되는 것은 로즈마리(82.2%)였고, 판매가 늘어날 것으로 예상하는 허브는 로즈마리(62.9%)와 민트류(28.7%)를 꼽고 있었다. 가장 많이 판매되는 계절은 봄(84.3%)으로 보통 가정에서 관상용이나 방향 효과를 위해(53.1%) 구입하는 것으로 본다고 하였다. 우리나라 허브 산업의 발전 방향에 대해서는 기능성을 살린 다양한 상품의 개발과 상품의 대중화가 시급하다등의 의견이 많았고, 우리나라 허브 산업은 발전 가능성이 있다(56.2%)를 가장 많이 응답하여 화원 경영인들도 우리나라 허브 산업의 발전 가능성에 대해서 긍정적으로 평가하였다.
21세기에 들어와서 전세계적으로 자연주의와 건강에 대한 관심이 커지고 있다. 왜냐하면 현대사회는 육체적으로 정신적으로 건강한 삶을 영위하기 보다는 많은 질병과 스트레스 속에서 살아가고 있기 때문이다. 따라서 '인간에게 유용한 모든 식물'을 뜻하는 허브를 이용한 분야들이 각광을 받고 있다. 우리나라에서도 이러한 허브가 1990년대 초반부터 본격적으로 도입되기 시작하면서, 허브를 이용한 각종 산업들이 생겨나고 있다. 따라서 본 연구에서는 아직 초기 단계인 우리나라 허브 산업의 발전 가능성을 구명하기 위해 현황과 문제점을 분석하고, 일반인과 화원 경영인들을 대상으로 허브와 허브 관련 제품의 인식도를 조사하였다. 1.우리나라의 대표적인 허브원의 현황을 파악해 본 결과 총 27곳으로 1997년과 비교해 보았을 때 숫적으로는 4배정도 늘어났고, 허브원의 내용면에 있어서도 많은 발전이 있었다고 파악되었다. 2. 우리나라의 대표적인 허브 전문 판매점의 현황을 파악해 본 결과 총 55곳으로 허브 전문 판매점의 경우에도 허브원과 마찬가지로 1997년에 비해 해마다 늘어나고 있으며, 인터넷 쇼핑몰을 중심으로 한 허브 전문 판매점도 꾸준히 늘어날 것으로 예상된다. 3 일반인들을 대상으로 허브에 대해 설문 조사한 결과 아직 허브의 정의를 모르는 사람들(62%)이 좀더 많았고, TV등 메스컴(39%)이 허브를 알리는데 큰 역할을 했다는 것을 알게 되었다고 했으며, 응답자의 절반 정도는 허브를 키워 본 경험(52%)이 있었다. 가장 많이 키워본 허브는 로즈마리(41.2%)와 민트류(17.7%)였고, 가장 좋아하는 허브는 로즈마리(31.5%)와 라벤더(21.5%)였다. 허브가 다른 식물보다 키우기 어렵다(43.1%)는 사람이 많았고,허브의 생육환경에 적합하지 않은 거실(30%)과 방(30%)등에서 키웠다는 사람들이 많았다. 우리나라 허브는 없는가 생각하게 된다(57%)는 의견과 허브가 다양하지 못 한 것 같다(59%)는 의견이 많았다. 앞으로 우리나라 환경에 적합한 허브와 자생 허브의 개발과 함께 허브의 정의와 생육 특성등에 대한 홍보와 교육이 허브 산업의 발전을 위해 절실히 필요한 것으로 생각되었다. 허브 관련 제품에 대한 설문 조사의 결과 제품 구입의 용이성은 쉽지 않았던 것(총 52%)으로 보이고, 국내 가공 기술의 발전이 필요하다는 의견(41%)이 많았고, 국산품과 수입품에 상관없이 제품의 질만 좋으면 된다(38%)고 생각하는 사람들이 많았다. 가장 이용해 보고 싶은 분야로는 미용(23.5%)과 가정용(23.5%), 치료용(16.7%)등으로 전반적으로 허브를 여러 분야로 다양하게 이용하기를 원하고 있었다. 허브 관련 제품에 대한 느낀점으로는 제품이 비싸다는 의견과 홍보 부족, 제품의 효능 및 효과에 대한 것이 많았다. 앞으로 우리나라 허브산업에 대해서는 부분적으로 발전할 것이다(57%) 그리고 화학적인 것들을 전반적으로 대체해 나갈 것이다(24%)라고 하여 일반인들은 전반적으로 우리나라 허브 산업의 발전 가능성을 긍정적으로 평가하였다. 4. 화원 경영인을 대상으로 허브에 대해 설문 조사한 결과 허브를 판매하게 된 시기는 3 - 5년전부터(59.4%) 였고, 허브를 판매하게 된 동기가 소비자들이 찾아서 판매하게 되었다는 경우가 많았으며, 주로 20대(50%)의 여성(100%)들이 가장 많이 구입하고 있었다. 화원에서 판매되고 있는 허브의 종류는 1 - 4종(62.5%)정도로 다양하게 갖춰져 있다고는 할 수 없었고, 화원에서 허브가 차지하는 비중도 10%미만(78.1%)으로 다른 식물에 비해 낮았다. 가장 많이 판매되는 것은 로즈마리(82.2%)였고, 판매가 늘어날 것으로 예상하는 허브는 로즈마리(62.9%)와 민트류(28.7%)를 꼽고 있었다. 가장 많이 판매되는 계절은 봄(84.3%)으로 보통 가정에서 관상용이나 방향 효과를 위해(53.1%) 구입하는 것으로 본다고 하였다. 우리나라 허브 산업의 발전 방향에 대해서는 기능성을 살린 다양한 상품의 개발과 상품의 대중화가 시급하다등의 의견이 많았고, 우리나라 허브 산업은 발전 가능성이 있다(56.2%)를 가장 많이 응답하여 화원 경영인들도 우리나라 허브 산업의 발전 가능성에 대해서 긍정적으로 평가하였다.
Enter in 21th century and interest about naturalism and health is growing worldwide. Because is living within much diseases and stress rather than run life that modern society is healthy physically spiritually .Therefore, fields that use herb that mean 'Useful all plants to human' are getting into t...
Enter in 21th century and interest about naturalism and health is growing worldwide. Because is living within much diseases and stress rather than run life that modern society is healthy physically spiritually .Therefore, fields that use herb that mean 'Useful all plants to human' are getting into the spotlight. As this herb is begun to introduce regularly from early 1990s in Korea, various industries that use herb are making. Therefore, analyze present condition and problem to investigate development possibility of herbal industry in Korea that is childhood yet in this research, and investigated awareness degree of herb and herb connection product to ordinary people and flower garden managers. 1. When compared with 1997 to 27 places all as result that grasp Korean representative Herb garden center present condition, waterway grasped that 4 assignments increased and there was much developments is on Herb garden center contents side. 2. Is expected to is increasing every year than 1997 as Herb garden center in case of Herbal product selling agent to 55 places all as result that grasp present condition of Korean representative Herbal product selling agent and Herbal product selling agent increases steadily laying stress on cybermall. 3. People (62%) that do not know justice of herb yet as result that investigate question about herb to ordinary peoples was little more many, and spoke that knew with Mass communications (39%) acted big role to inform herb, and respondent's half degree was experience (52%) that raise herb. herb that raise most was rosemary(41.2%) and mint (17.7%), and the most favorite herb was rosemary(31.5%) and lavender (21.5%). Herb is difficult to breed than other plant (43.1%) there were many people, people that breed in amiss living room (30%), room (30%) etc.. in raw meat environment of herb are many. Korea herb is thought if is not (57%) seem not to be various opinion and herb (59%) is many opinion. For front, publicity and education for suitable herb and justice of herb and raw meat special quality with development of Korea herb etc. were thought that need urgently for development of herbal industry in our country environment. Easy of result product purchase of question investigation for herbal product that was not easy by (all 52%) construe. Opinion (41%) that development of domestic processing technology is necessary is many, and good quality of product regardless of home product and imports people who think that is (38%) are many. Wanted field that want to use most uses herb variously by several fields generally by beauty art (23.5%) and household (23.5%), treatment (16.7%) etc.. There were opinion and the public information tribe, effect of product and things about many effect that product is expensive to point that feel for herbal product. About Herbal industry in Korea, Is going to develop partially (57%) and Is going to alternate chemical things generally (24%), so ordinary peoples estimated development possibility of herbal industry in Korea positively generally. 4. Since 3 - 5 year ago time (59.4%) that sell result herb that investigate question about herb to flower garden manager. Same class that sell herb had much case that consumers sold because find, 20 ages(50%) women(100%) were buying most mainly. Kind of herb that is sold in the flower shop that is equiped variously by 1 - 4 kind (62.5%) degree without could speak, weight that herb occupies is low than other plant for 10% Direction of the Sheep(78.1%) in the flower shop. Sold most thing was rosemary (82.2%), and herb that sale expects to increase was counting rosemary (62.9%) and Mint (28.7%).Did that see that buy for(53.1%) coronal shape or direction effect in ordinary home by spring (84.3%) sold most season. While development of various goods and popularization of goods that rescue ability about development direction of Korean Herbal industry are urgent, opinion of and so on is many. Development possibility of herbal industry in Korea is (56.2%) responding most flower garden managers about development possibility of herbal industry in Korea positively evaluate .
Enter in 21th century and interest about naturalism and health is growing worldwide. Because is living within much diseases and stress rather than run life that modern society is healthy physically spiritually .Therefore, fields that use herb that mean 'Useful all plants to human' are getting into the spotlight. As this herb is begun to introduce regularly from early 1990s in Korea, various industries that use herb are making. Therefore, analyze present condition and problem to investigate development possibility of herbal industry in Korea that is childhood yet in this research, and investigated awareness degree of herb and herb connection product to ordinary people and flower garden managers. 1. When compared with 1997 to 27 places all as result that grasp Korean representative Herb garden center present condition, waterway grasped that 4 assignments increased and there was much developments is on Herb garden center contents side. 2. Is expected to is increasing every year than 1997 as Herb garden center in case of Herbal product selling agent to 55 places all as result that grasp present condition of Korean representative Herbal product selling agent and Herbal product selling agent increases steadily laying stress on cybermall. 3. People (62%) that do not know justice of herb yet as result that investigate question about herb to ordinary peoples was little more many, and spoke that knew with Mass communications (39%) acted big role to inform herb, and respondent's half degree was experience (52%) that raise herb. herb that raise most was rosemary(41.2%) and mint (17.7%), and the most favorite herb was rosemary(31.5%) and lavender (21.5%). Herb is difficult to breed than other plant (43.1%) there were many people, people that breed in amiss living room (30%), room (30%) etc.. in raw meat environment of herb are many. Korea herb is thought if is not (57%) seem not to be various opinion and herb (59%) is many opinion. For front, publicity and education for suitable herb and justice of herb and raw meat special quality with development of Korea herb etc. were thought that need urgently for development of herbal industry in our country environment. Easy of result product purchase of question investigation for herbal product that was not easy by (all 52%) construe. Opinion (41%) that development of domestic processing technology is necessary is many, and good quality of product regardless of home product and imports people who think that is (38%) are many. Wanted field that want to use most uses herb variously by several fields generally by beauty art (23.5%) and household (23.5%), treatment (16.7%) etc.. There were opinion and the public information tribe, effect of product and things about many effect that product is expensive to point that feel for herbal product. About Herbal industry in Korea, Is going to develop partially (57%) and Is going to alternate chemical things generally (24%), so ordinary peoples estimated development possibility of herbal industry in Korea positively generally. 4. Since 3 - 5 year ago time (59.4%) that sell result herb that investigate question about herb to flower garden manager. Same class that sell herb had much case that consumers sold because find, 20 ages(50%) women(100%) were buying most mainly. Kind of herb that is sold in the flower shop that is equiped variously by 1 - 4 kind (62.5%) degree without could speak, weight that herb occupies is low than other plant for 10% Direction of the Sheep(78.1%) in the flower shop. Sold most thing was rosemary (82.2%), and herb that sale expects to increase was counting rosemary (62.9%) and Mint (28.7%).Did that see that buy for(53.1%) coronal shape or direction effect in ordinary home by spring (84.3%) sold most season. While development of various goods and popularization of goods that rescue ability about development direction of Korean Herbal industry are urgent, opinion of and so on is many. Development possibility of herbal industry in Korea is (56.2%) responding most flower garden managers about development possibility of herbal industry in Korea positively evaluate .
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.