본 연구의 목적은 임상에서 근무하는 간호사와 임상실습 경험이 있는 간호학생의 간호윤리 가치관 수준을 조사 비교하고 그 차이를 분석하여 직업과 관련된 간호윤리 가치관 확립에 필요한 기초자료를 얻고자 시도되었다. 본 연구는 2001년 4월 1일부터 4월 30일까지 C 지역의 1개 대학병원에서 근무하는 간호사 310명과 이 기간동안 대학병원에 실습 나온 4개 대학 간호학생 300명을 대상으로 이영숙(1990)이 고안하고 본 연구자가 수정한 도구를 이용하여 질문지법으로 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 9.0을 이용하여 빈도, 백분율, ...
본 연구의 목적은 임상에서 근무하는 간호사와 임상실습 경험이 있는 간호학생의 간호윤리 가치관 수준을 조사 비교하고 그 차이를 분석하여 직업과 관련된 간호윤리 가치관 확립에 필요한 기초자료를 얻고자 시도되었다. 본 연구는 2001년 4월 1일부터 4월 30일까지 C 지역의 1개 대학병원에서 근무하는 간호사 310명과 이 기간동안 대학병원에 실습 나온 4개 대학 간호학생 300명을 대상으로 이영숙(1990)이 고안하고 본 연구자가 수정한 도구를 이용하여 질문지법으로 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 9.0을 이용하여 빈도, 백분율, 산술평균, 표준편차, t-test, one way ANOVA, Scheffe' test, Cronbach's alpha로 분석하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. l. 간호사와 간호학생의 간호윤리 가치관 수준은 5점 만점에서 간호사 3.11±.26점, 간호학생 3.18±.30점으로 두 군 모두 의무주의나 공리주의 입장이 아닌 중립의 입장으로 나타났으며, 4개의 간호윤리 가치관 영역 중 의무주의 입장을 나타낸 영역은 협동자관계 영역으로 간호사는 3.91±.46점. 간호학생은 3.92±.59점이었다. 2. 인간생명과 대상자관계 영역에 대한 간호윤리 가치관 수준은 간호학생이 간호사보다 유의하게 높았다(p=.000). 업무관계 영역의 간호윤리 가치관 수준은 간호사가 간호학생보다 유의하게 높았다(p=.005). 협동자관계 영역의 간호윤리 가치관 수준은 간호사와 간호학생간의 유의한 차이가 없었다(p>.05). 3. 대상자의 특성에 따른 간호윤리 가치관 수준의 차이 분석에서, 간호사의 경우 간호윤리 가치관 수준은 연령, 결혼상태, 최종학력, 근무경력, 근무분야, 직위, 종교유무, 간호윤리 교육경험, 윤리강령의 인지 정도 등에 따라 유의한 차이가 없었으나 종교 참여도, 간호직에 대한 태도, 윤리적 기준에 따라서는 유의한 차이가 있었다(p<.01). 간호학생의 경우 간호윤리 가치관 수준은 연령, 간호윤리 교육경험, 윤리강령의 인지 정도에 따라 유의한 차이를 보이지 않았으나 학년, 종교유무 및 참여도, 간호직에 대한 태도, 윤리적 기준에 따라서는 유의한 차이를 보였다(p<.05). 본 연구 결과를 종합하면 간호사와 간호학생의 간호윤리 가치관 수준은 의무주의나 공리주의가 아닌 입장이었고 영역별로는 두 집단 모두 협동자관계 영역을 가장 중요시하는 것으로 확인되었으며, 또 간호사와 간호학생의 종교 참여도, 간호직에 대한 태도, 윤리적 기준 등의 특성에 따라 간호윤리 가치관 수준이 다른 것으로 나타났다. 따라서 간호사와 간호학생의 인간생명 영역 및 전체적인 간호윤리 가치관 수준을 높이기 위해서는 간호직에 대한 긍정적인 태도나 간호윤리 가치관의 확립을 강화시키기 위한 간호윤리 교육프로그램을 개발하는 연구가 필요하다고 사료된다.
본 연구의 목적은 임상에서 근무하는 간호사와 임상실습 경험이 있는 간호학생의 간호윤리 가치관 수준을 조사 비교하고 그 차이를 분석하여 직업과 관련된 간호윤리 가치관 확립에 필요한 기초자료를 얻고자 시도되었다. 본 연구는 2001년 4월 1일부터 4월 30일까지 C 지역의 1개 대학병원에서 근무하는 간호사 310명과 이 기간동안 대학병원에 실습 나온 4개 대학 간호학생 300명을 대상으로 이영숙(1990)이 고안하고 본 연구자가 수정한 도구를 이용하여 질문지법으로 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 9.0을 이용하여 빈도, 백분율, 산술평균, 표준편차, t-test, one way ANOVA, Scheffe' test, Cronbach's alpha로 분석하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. l. 간호사와 간호학생의 간호윤리 가치관 수준은 5점 만점에서 간호사 3.11±.26점, 간호학생 3.18±.30점으로 두 군 모두 의무주의나 공리주의 입장이 아닌 중립의 입장으로 나타났으며, 4개의 간호윤리 가치관 영역 중 의무주의 입장을 나타낸 영역은 협동자관계 영역으로 간호사는 3.91±.46점. 간호학생은 3.92±.59점이었다. 2. 인간생명과 대상자관계 영역에 대한 간호윤리 가치관 수준은 간호학생이 간호사보다 유의하게 높았다(p=.000). 업무관계 영역의 간호윤리 가치관 수준은 간호사가 간호학생보다 유의하게 높았다(p=.005). 협동자관계 영역의 간호윤리 가치관 수준은 간호사와 간호학생간의 유의한 차이가 없었다(p>.05). 3. 대상자의 특성에 따른 간호윤리 가치관 수준의 차이 분석에서, 간호사의 경우 간호윤리 가치관 수준은 연령, 결혼상태, 최종학력, 근무경력, 근무분야, 직위, 종교유무, 간호윤리 교육경험, 윤리강령의 인지 정도 등에 따라 유의한 차이가 없었으나 종교 참여도, 간호직에 대한 태도, 윤리적 기준에 따라서는 유의한 차이가 있었다(p<.01). 간호학생의 경우 간호윤리 가치관 수준은 연령, 간호윤리 교육경험, 윤리강령의 인지 정도에 따라 유의한 차이를 보이지 않았으나 학년, 종교유무 및 참여도, 간호직에 대한 태도, 윤리적 기준에 따라서는 유의한 차이를 보였다(p<.05). 본 연구 결과를 종합하면 간호사와 간호학생의 간호윤리 가치관 수준은 의무주의나 공리주의가 아닌 입장이었고 영역별로는 두 집단 모두 협동자관계 영역을 가장 중요시하는 것으로 확인되었으며, 또 간호사와 간호학생의 종교 참여도, 간호직에 대한 태도, 윤리적 기준 등의 특성에 따라 간호윤리 가치관 수준이 다른 것으로 나타났다. 따라서 간호사와 간호학생의 인간생명 영역 및 전체적인 간호윤리 가치관 수준을 높이기 위해서는 간호직에 대한 긍정적인 태도나 간호윤리 가치관의 확립을 강화시키기 위한 간호윤리 교육프로그램을 개발하는 연구가 필요하다고 사료된다.
This study was conducted to investigate and compare the level of nursing ethical values of clinical nurses with that of nursing students. The subjects were 310 clinical nurses who work in a university hospital and 300 nursing students who have the experiences in clinical practices. Data were collect...
This study was conducted to investigate and compare the level of nursing ethical values of clinical nurses with that of nursing students. The subjects were 310 clinical nurses who work in a university hospital and 300 nursing students who have the experiences in clinical practices. Data were collected from April 1 to April 30, 2001 through questionnaires. The tool for investigating was used Nurse's ethical value questionnaires developed by Lee (1990) and modified by the researcher. The collected data were analyzed using frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way ANOVA, Scheffe' test, and Cronbach's alpha. The results were as follows; 1. The level of nursing ethical values of nurses was 3.11±.26 of five point and that of nursing students 3.18 ±.30. This meant that the level of nursing ethical values of nursing students was higher than that of nurses (p .002). The highest area of the level of nursing ethical values of two groups was the co-working relationship. That of nurses was 3,91±.46 and of nursing students 3.92±.59. 2. The level of nursing ethical values of nurses in the area of a task relationship showed higher than that of nursing students (p .005). The level of nursing ethical values of nursing students in the area of a human life and the patient relationship showed higher than that of nurses (p .000 ). The level of nursing ethical values of nurses and nursing students in the area of a co-worker relationship had no significant difference (p>.05). 3. In relation to general characteristics and the nursing ethical values, Nurses were significant differences in attending to religions, the attitude toward nursing, the standard for ethical values (p<.01). In relation to general characteristics and the nursing ethical values, nursing students were significant differences in having religions, the grade of nursing students, attending to religions, the attitude toward nursing, the standard for ethical values (p<.05). 4. According to the result of this study, the nursing ethical values of nursing students were higher than that of nurses. Both of two groups thought that co-worker relationship were most important. On the contrary, the level of nursing ethical values was different according to attending to religions, the attitude toward nursing, and the standard for ethical values. Based on this results, in order to the establish nurse's and nursing student's nursing ethical values in the area of a human life, the nursing ethical education program for positive attitude to nursing job and nursing ethical values will be studied.
This study was conducted to investigate and compare the level of nursing ethical values of clinical nurses with that of nursing students. The subjects were 310 clinical nurses who work in a university hospital and 300 nursing students who have the experiences in clinical practices. Data were collected from April 1 to April 30, 2001 through questionnaires. The tool for investigating was used Nurse's ethical value questionnaires developed by Lee (1990) and modified by the researcher. The collected data were analyzed using frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way ANOVA, Scheffe' test, and Cronbach's alpha. The results were as follows; 1. The level of nursing ethical values of nurses was 3.11±.26 of five point and that of nursing students 3.18 ±.30. This meant that the level of nursing ethical values of nursing students was higher than that of nurses (p .002). The highest area of the level of nursing ethical values of two groups was the co-working relationship. That of nurses was 3,91±.46 and of nursing students 3.92±.59. 2. The level of nursing ethical values of nurses in the area of a task relationship showed higher than that of nursing students (p .005). The level of nursing ethical values of nursing students in the area of a human life and the patient relationship showed higher than that of nurses (p .000 ). The level of nursing ethical values of nurses and nursing students in the area of a co-worker relationship had no significant difference (p>.05). 3. In relation to general characteristics and the nursing ethical values, Nurses were significant differences in attending to religions, the attitude toward nursing, the standard for ethical values (p<.01). In relation to general characteristics and the nursing ethical values, nursing students were significant differences in having religions, the grade of nursing students, attending to religions, the attitude toward nursing, the standard for ethical values (p<.05). 4. According to the result of this study, the nursing ethical values of nursing students were higher than that of nurses. Both of two groups thought that co-worker relationship were most important. On the contrary, the level of nursing ethical values was different according to attending to religions, the attitude toward nursing, and the standard for ethical values. Based on this results, in order to the establish nurse's and nursing student's nursing ethical values in the area of a human life, the nursing ethical education program for positive attitude to nursing job and nursing ethical values will be studied.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.