[학위논문]대중음악을 활용한 효과적인 음악교육에 관한 연구 : 중학교 가창 영역을 중심으로 A Study of an Effective Education of Music Which is Adapting Papular Musical:Centering around the Singing of Middle School원문보기
산업 사회의 급속한 발전은 학생들이 교육정보 전달 매체의 다양화와 대중 매체의 영향을 크게 받게 되므로 학생들이 대중음악을 쉽게 접하고 따라 부르게되었다. 그러므로 기존의 보수적인 음악 수업 방법에서 벗어나 교사들은 학생들의 정서와 심리를 파악하고 가르쳐야 할 교과 내용과 학생들의 욕구 사이에서 어떠한 합일점을 모색하여야 한다. 그 새로운 교육적 방안과 방향을 모색하기 위해서 대중음악을 활용한 학습 방법에 관한 효과적인 지도 방안을 제시하고자 그 목적을 두고 본 논문의 연구 주제로 삼은 것이다. 위와 같은 논문의 연구의 관점을 음악 수업의 대부분을 차지하고 있는 가창영역을 중심으로 하였으며 학생들의 설문을 바탕으로 대중음악을 활용한 방법에 있어서 학교에서 배우는 교과 내용에 대중음악의 리듬과 선율을 적용하며 나름대로의 방안을 제시하였다. 그 연구 결과를 보면, 첫째, 학생들은 대중음악을 이미 좋아하고 이해하고 있다. 그러므로 대중음악을 활용한다면 학생들 스스로 적극적으로 수업에 참여하여 높은 교육 효과를 얻을 수 있게 된다. 둘째, 대중음악을 선호하는 이유를 보면 학교 교과에서 느끼지 못하는 멜로디와 리듬의 다양성에 있다. 이러한 대중음악을 활용한다면 학생들에게 흥미를 유발하며 관심을 유도하게 되므로 수업 교과 목표에 쉽게 접근 할 수 있게 된다. 셋째, 대부분의 학생들이 교과서에 가장 많이 차지하고 있는 통상적인 가곡을 싫어한다. 그 이유는 대부분 재미가 없다는 반응을 보인다. 그러므로 박자의 변화와 점음표를 사용한 신나는 리듬을 사용하여 가창 수업을 한다면 큰 효과를 기대할 수 있다. 특히 우리의 민요나 국악에 적용 시켜서 ...
산업 사회의 급속한 발전은 학생들이 교육정보 전달 매체의 다양화와 대중 매체의 영향을 크게 받게 되므로 학생들이 대중음악을 쉽게 접하고 따라 부르게되었다. 그러므로 기존의 보수적인 음악 수업 방법에서 벗어나 교사들은 학생들의 정서와 심리를 파악하고 가르쳐야 할 교과 내용과 학생들의 욕구 사이에서 어떠한 합일점을 모색하여야 한다. 그 새로운 교육적 방안과 방향을 모색하기 위해서 대중음악을 활용한 학습 방법에 관한 효과적인 지도 방안을 제시하고자 그 목적을 두고 본 논문의 연구 주제로 삼은 것이다. 위와 같은 논문의 연구의 관점을 음악 수업의 대부분을 차지하고 있는 가창영역을 중심으로 하였으며 학생들의 설문을 바탕으로 대중음악을 활용한 방법에 있어서 학교에서 배우는 교과 내용에 대중음악의 리듬과 선율을 적용하며 나름대로의 방안을 제시하였다. 그 연구 결과를 보면, 첫째, 학생들은 대중음악을 이미 좋아하고 이해하고 있다. 그러므로 대중음악을 활용한다면 학생들 스스로 적극적으로 수업에 참여하여 높은 교육 효과를 얻을 수 있게 된다. 둘째, 대중음악을 선호하는 이유를 보면 학교 교과에서 느끼지 못하는 멜로디와 리듬의 다양성에 있다. 이러한 대중음악을 활용한다면 학생들에게 흥미를 유발하며 관심을 유도하게 되므로 수업 교과 목표에 쉽게 접근 할 수 있게 된다. 셋째, 대부분의 학생들이 교과서에 가장 많이 차지하고 있는 통상적인 가곡을 싫어한다. 그 이유는 대부분 재미가 없다는 반응을 보인다. 그러므로 박자의 변화와 점음표를 사용한 신나는 리듬을 사용하여 가창 수업을 한다면 큰 효과를 기대할 수 있다. 특히 우리의 민요나 국악에 적용 시켜서 음악교육을 한다면 우리의 민요나 국악에 대해 많은 관심과 더불어 우리의 음악에 대한의식의 전환을 가져다 줄 수 있는 계기가 될 수 있을 것이다. 넷째, 대중음악에 사용되는 리듬을 교과서 내용에 따라 적용시켜 보면 박진감 있는 빠른 리듬의 곡에는 비긴, 락, 룸바, 디스코 락 둥의 리듬을 사용하고 당김 음이 있는 리듬의 곡에서는 비긴, 보사노바, 칼립소 리듬을 적용하면 효과적이다. 2박자의 빠른 리듬을 갖고 있는 곡을 표현하기 위해서는 폴카, 탱고 리듬이 있으며 점음표의 리듬이 있는 곡은 스욍이나 셔플 리듬을 사용하면 좋다. 느린 곡에는 소울, 슬로우 락 을 사용하면 효과적이고 애조 띈 가락의 곡을 표현하기 위해서는 락이나 트로트의 리듬을 사용하여 수업을 진행한다면 다양한 곡의 경험을 통해 곡에 대한 이해와 표현력이 증대되고 학생들의 능동적인 음악 수업 참여를 기대 할 수 있게 될 것이다. 다섯째, 대중음악을 활용한 음악 수업은 학생들과 교사들의 괴리감을 좁히고 교사 스스로도 연구하고 노력 할 수 있는 기회를 제공하고 학생들에게는 음악수업에 대한 인식의 변화를 가질 수 있는 중요한 기회가 될 수 있다고 생각한다. 이제 우리의 음악 교육도 한정된 교육과정에서 벗어나야 하며 음악교사들도 자신의 전공 분야로 제한 할 것이 아니라 다양한 학습 지도에 대한 연구와 노력이 필요 할 때이다. 이 논문의 연구 결과로 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 연구의 적용범위가 가창뿐만 아닌 감상, 창작, 연주 등 영역을 넓혀 교육되어져야 한다. 둘째, 학교음악 교육에 있어 대중음악의 부정적인 견해를 배제 할 수는 없지만 청소년들의 좋아하는 대중음악을 학습 자료의 한 부분으로 제공한다면 다양하고 폭넓은 음악의 지식과 이해가 개발 될 수 있을 것이다. 셋째, 대중음악을 그대로 받아들이기보다는 고전음악과 대중적으로 편곡된 작품의 비교, 또는 대중음악을 고전음악으로 편곡된 것 등에 대한 연구가 이루어진다면 음악 교육에 있어서 학생들에게 더욱 흥미를 유발시킬 수 있을 것이다. 넷째, 학교음악 교육에 있어 학생들의 흥미를 관심을 유도하는 것은 매우 중요한 일이다. 그러므로 음악 교사들의 한정된 전공 분야로 제한 할 것이 아니라 다양한 학습지도에 대한 연구와 노력이 필요하다. 우리의 교육 과정도 더욱 개방적이고 능동적인 방향의 전환이 절실히 요구되는 바이다.
산업 사회의 급속한 발전은 학생들이 교육정보 전달 매체의 다양화와 대중 매체의 영향을 크게 받게 되므로 학생들이 대중음악을 쉽게 접하고 따라 부르게되었다. 그러므로 기존의 보수적인 음악 수업 방법에서 벗어나 교사들은 학생들의 정서와 심리를 파악하고 가르쳐야 할 교과 내용과 학생들의 욕구 사이에서 어떠한 합일점을 모색하여야 한다. 그 새로운 교육적 방안과 방향을 모색하기 위해서 대중음악을 활용한 학습 방법에 관한 효과적인 지도 방안을 제시하고자 그 목적을 두고 본 논문의 연구 주제로 삼은 것이다. 위와 같은 논문의 연구의 관점을 음악 수업의 대부분을 차지하고 있는 가창영역을 중심으로 하였으며 학생들의 설문을 바탕으로 대중음악을 활용한 방법에 있어서 학교에서 배우는 교과 내용에 대중음악의 리듬과 선율을 적용하며 나름대로의 방안을 제시하였다. 그 연구 결과를 보면, 첫째, 학생들은 대중음악을 이미 좋아하고 이해하고 있다. 그러므로 대중음악을 활용한다면 학생들 스스로 적극적으로 수업에 참여하여 높은 교육 효과를 얻을 수 있게 된다. 둘째, 대중음악을 선호하는 이유를 보면 학교 교과에서 느끼지 못하는 멜로디와 리듬의 다양성에 있다. 이러한 대중음악을 활용한다면 학생들에게 흥미를 유발하며 관심을 유도하게 되므로 수업 교과 목표에 쉽게 접근 할 수 있게 된다. 셋째, 대부분의 학생들이 교과서에 가장 많이 차지하고 있는 통상적인 가곡을 싫어한다. 그 이유는 대부분 재미가 없다는 반응을 보인다. 그러므로 박자의 변화와 점음표를 사용한 신나는 리듬을 사용하여 가창 수업을 한다면 큰 효과를 기대할 수 있다. 특히 우리의 민요나 국악에 적용 시켜서 음악교육을 한다면 우리의 민요나 국악에 대해 많은 관심과 더불어 우리의 음악에 대한의식의 전환을 가져다 줄 수 있는 계기가 될 수 있을 것이다. 넷째, 대중음악에 사용되는 리듬을 교과서 내용에 따라 적용시켜 보면 박진감 있는 빠른 리듬의 곡에는 비긴, 락, 룸바, 디스코 락 둥의 리듬을 사용하고 당김 음이 있는 리듬의 곡에서는 비긴, 보사노바, 칼립소 리듬을 적용하면 효과적이다. 2박자의 빠른 리듬을 갖고 있는 곡을 표현하기 위해서는 폴카, 탱고 리듬이 있으며 점음표의 리듬이 있는 곡은 스욍이나 셔플 리듬을 사용하면 좋다. 느린 곡에는 소울, 슬로우 락 을 사용하면 효과적이고 애조 띈 가락의 곡을 표현하기 위해서는 락이나 트로트의 리듬을 사용하여 수업을 진행한다면 다양한 곡의 경험을 통해 곡에 대한 이해와 표현력이 증대되고 학생들의 능동적인 음악 수업 참여를 기대 할 수 있게 될 것이다. 다섯째, 대중음악을 활용한 음악 수업은 학생들과 교사들의 괴리감을 좁히고 교사 스스로도 연구하고 노력 할 수 있는 기회를 제공하고 학생들에게는 음악수업에 대한 인식의 변화를 가질 수 있는 중요한 기회가 될 수 있다고 생각한다. 이제 우리의 음악 교육도 한정된 교육과정에서 벗어나야 하며 음악교사들도 자신의 전공 분야로 제한 할 것이 아니라 다양한 학습 지도에 대한 연구와 노력이 필요 할 때이다. 이 논문의 연구 결과로 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 연구의 적용범위가 가창뿐만 아닌 감상, 창작, 연주 등 영역을 넓혀 교육되어져야 한다. 둘째, 학교음악 교육에 있어 대중음악의 부정적인 견해를 배제 할 수는 없지만 청소년들의 좋아하는 대중음악을 학습 자료의 한 부분으로 제공한다면 다양하고 폭넓은 음악의 지식과 이해가 개발 될 수 있을 것이다. 셋째, 대중음악을 그대로 받아들이기보다는 고전음악과 대중적으로 편곡된 작품의 비교, 또는 대중음악을 고전음악으로 편곡된 것 등에 대한 연구가 이루어진다면 음악 교육에 있어서 학생들에게 더욱 흥미를 유발시킬 수 있을 것이다. 넷째, 학교음악 교육에 있어 학생들의 흥미를 관심을 유도하는 것은 매우 중요한 일이다. 그러므로 음악 교사들의 한정된 전공 분야로 제한 할 것이 아니라 다양한 학습지도에 대한 연구와 노력이 필요하다. 우리의 교육 과정도 더욱 개방적이고 능동적인 방향의 전환이 절실히 요구되는 바이다.
According to the rapid development of industrial society, students can contact with popular music and sing the songs under the influence of the various information of education and mass media. Therefore teachers must findsome meeting Point which can understand the emotion and the mind of students an...
According to the rapid development of industrial society, students can contact with popular music and sing the songs under the influence of the various information of education and mass media. Therefore teachers must findsome meeting Point which can understand the emotion and the mind of students and satisfy their desire for music. To find out new direction in musical education, this thesis will present effective method of teaching which is adapting popular music. This thesis is centering around singing which is occupying almost classes of music and suggests a direction which is grafting music-school book together the rhythm of popular music by the result of questionnaire of students. According to the result of research: first, students already like and understand popular music, therefore students will acquire higher educational effect by the popular music which can make the students participate in music class. Second, students like popular music, because there are various rhythm and melody which can't be found in the music classes in school. So we apply this fact into our music class. Third, almost students dislike ordinary songs in music class because they feel these songs are not interesting. So we can expect more effective music class by the use of interesting rhythm which is adapting the variation of beat and dotted note. n we teach our students Korean songs and music by these method, the students will be more concerned about Korean music and change their thinking about Korean music. Fourth, in the application of popular music to music schoolbook, we can apply Beguine, rock, rumba, disco rock etc., to the speedy rhythm. And Beguine, bossanova and calypso to the rhythm which has Syncopation. 1:』 we want to express speedy rhythm of duple time, we can use polka and tango, and we can use swing and shuffle for dotted rhythm. We can use soul or slow rock for slow music, and rock or tror for elegiac. By these method, students will have an increased power of expression and active participation in music class. Fifth, by the above method, students and teachers will be intimated each other and the teachers can study easily and students will have new conception about music. Now our education of music must get rid of the confined course of education and teachers must study more various method of teaching. So this thesis suggests some kinds of method. First, we must extend the realm of study to the listening to music, composition and performance as well as singing. Secondly, in spite of the negative point of popular music, we can develop inclusive understanding about music by the application of popular music. Thirdly, we can raise the interest of students not accept popular music directly but by the comparison of classical music and the arrangement of popular-classical music and classical-popular music. Lastly, it is very important to raise the interest of students in music class, so we needs more open-hearted and positive attitude toward the course of music education by the acceptance of various kinds of music.
According to the rapid development of industrial society, students can contact with popular music and sing the songs under the influence of the various information of education and mass media. Therefore teachers must findsome meeting Point which can understand the emotion and the mind of students and satisfy their desire for music. To find out new direction in musical education, this thesis will present effective method of teaching which is adapting popular music. This thesis is centering around singing which is occupying almost classes of music and suggests a direction which is grafting music-school book together the rhythm of popular music by the result of questionnaire of students. According to the result of research: first, students already like and understand popular music, therefore students will acquire higher educational effect by the popular music which can make the students participate in music class. Second, students like popular music, because there are various rhythm and melody which can't be found in the music classes in school. So we apply this fact into our music class. Third, almost students dislike ordinary songs in music class because they feel these songs are not interesting. So we can expect more effective music class by the use of interesting rhythm which is adapting the variation of beat and dotted note. n we teach our students Korean songs and music by these method, the students will be more concerned about Korean music and change their thinking about Korean music. Fourth, in the application of popular music to music schoolbook, we can apply Beguine, rock, rumba, disco rock etc., to the speedy rhythm. And Beguine, bossanova and calypso to the rhythm which has Syncopation. 1:』 we want to express speedy rhythm of duple time, we can use polka and tango, and we can use swing and shuffle for dotted rhythm. We can use soul or slow rock for slow music, and rock or tror for elegiac. By these method, students will have an increased power of expression and active participation in music class. Fifth, by the above method, students and teachers will be intimated each other and the teachers can study easily and students will have new conception about music. Now our education of music must get rid of the confined course of education and teachers must study more various method of teaching. So this thesis suggests some kinds of method. First, we must extend the realm of study to the listening to music, composition and performance as well as singing. Secondly, in spite of the negative point of popular music, we can develop inclusive understanding about music by the application of popular music. Thirdly, we can raise the interest of students not accept popular music directly but by the comparison of classical music and the arrangement of popular-classical music and classical-popular music. Lastly, it is very important to raise the interest of students in music class, so we needs more open-hearted and positive attitude toward the course of music education by the acceptance of various kinds of music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.