본 연구에서는 수험생들이 대학선택 의사결정과정에서 대학의 어떠한 환경요소에 대한 홍보활동이 홍보 효과성에 대해 긍정적으로 영향을 미치는가를 연구하였다. 이러한 요인들을 알아보기 위해 현재 대학들이 하고 있는 홍보활동이 홍보 효과성에 대해 미치는 영향을 분석하고, 추가적으로 홍보대상 및 홍보매체에 대한수험생들의 반응을 분석하고, 이러한 조사결과를 바탕으로 효율적인 대학의 홍보방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구방법은 먼저 문헌 조사를 토대로 이론적 연구를 하고, 설문조사를 통한 실증연구를 하였다. 우선 문헌 연구에서는 대학홍보의 일반 이론, 대학홍보에 관한 현황, 대학홍보에 관한 기존의 연구들을 검토하였고, 실증연구는 대학의 외부 평가 결과, 국제화, 시설환경, 대학의 경영환경, 졸업생 진출성, 장학복지제도 및 우수한 교수진을 ...
본 연구에서는 수험생들이 대학선택 의사결정과정에서 대학의 어떠한 환경요소에 대한 홍보활동이 홍보 효과성에 대해 긍정적으로 영향을 미치는가를 연구하였다. 이러한 요인들을 알아보기 위해 현재 대학들이 하고 있는 홍보활동이 홍보 효과성에 대해 미치는 영향을 분석하고, 추가적으로 홍보대상 및 홍보매체에 대한수험생들의 반응을 분석하고, 이러한 조사결과를 바탕으로 효율적인 대학의 홍보방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구방법은 먼저 문헌 조사를 토대로 이론적 연구를 하고, 설문조사를 통한 실증연구를 하였다. 우선 문헌 연구에서는 대학홍보의 일반 이론, 대학홍보에 관한 현황, 대학홍보에 관한 기존의 연구들을 검토하였고, 실증연구는 대학의 외부 평가 결과, 국제화, 시설환경, 대학의 경영환경, 졸업생 진출성, 장학복지제도 및 우수한 교수진을 독립변수로 하고, 홍보활동의 효과를 종속변수로 하여 가장 최근에 대학선택의 경험이 있는 P 대학교 신입생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 실증연구의 결과를 분석하기 위해 SPSSWIN 10.0을 이용하여 빈도분석, 타당성 분석, 신뢰도 분석, 요인분석, 다중회귀분석을 통하여 통계처리를 실시하였다. 본 연구의 결과 수험생들이 대학선택 의사결정과정에서 대학의 외부평가결과, 국제화, 시설환경 및 장학복지제도에 대한 홍보활동은 홍보 효과성에 대해 긍정적으로 영향을 미치고 있는 것으로 보이며, 대학의 경영환경, 졸업생 진출성 및 우수한 교수진에 대한 홍보활동은 홍보 효과성에 대해 긍정적으로 영향을 미치지 않고 있음을 알 수 있다. 또한 추가 분석에 의하면 대학에 필요한 정보를 얻는 데 많은 도움을 받고 있는 홍보매체는 대학소식지와 홍보비디오로 나타났으며, 수험생들이 대학선택시 홍보매체의 활용성에 대한 중요도는 PC통신, 대학소식 지, 진학잡지, 신문, TV , 홍보비디오, 라디오 순서로 나타나 최근 PC의 보급으로 컴퓨터를 이용한 정보의 활용성이 매우 중요하다고 하였으며, 수험생들이 대학선택시 주위사람들의 추천에 대한 중요도는 가족의 추천, 선배의 추천, 선생님의 추천, 친구의 추천 순으로 나타나 가족의 추천이 가장 중요하다고 응답하였다. 본 연구의 결과에 나타난 바와 같이 대학들은 수험생들의 대학선택 의사결정과정에서 대학홍보활동이 홍보의 효과성에 대해 영향을 미치는 대학의 외부평가결과, 국제화, 시설환경, 장학복지제도에 대한 홍보활동을 강화하고 대학 특성에 맞는 홍보매체 및 홍보방법을 잘 선택하여 효율적인 홍보전략을 수립해 나간다면 우수학생의 유치가 매우 용이해 질 것이다. 이러한 관점에서 볼 매 대학은 수험생들의 대학선택 의사결정과정에서 홍보 효과에 영향을 미칠 것으로 보이는 .여러 가지 요소 중에서 부정적인 :요소는 긍정적인 방향으로 개선하고, 긍정적인 요소는 더욱 강화하여 각 대학만이 가지는 특성화와 차별화된 모습을 가지고 홍보활동에 활용하면 소기의 목적달성이 가능할 것이다. 핵심되는 말 : 대학홍보, 대학선택, 의사결정, 환경요소, 홍보매체, 효과성.
본 연구에서는 수험생들이 대학선택 의사결정과정에서 대학의 어떠한 환경요소에 대한 홍보활동이 홍보 효과성에 대해 긍정적으로 영향을 미치는가를 연구하였다. 이러한 요인들을 알아보기 위해 현재 대학들이 하고 있는 홍보활동이 홍보 효과성에 대해 미치는 영향을 분석하고, 추가적으로 홍보대상 및 홍보매체에 대한수험생들의 반응을 분석하고, 이러한 조사결과를 바탕으로 효율적인 대학의 홍보방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구방법은 먼저 문헌 조사를 토대로 이론적 연구를 하고, 설문조사를 통한 실증연구를 하였다. 우선 문헌 연구에서는 대학홍보의 일반 이론, 대학홍보에 관한 현황, 대학홍보에 관한 기존의 연구들을 검토하였고, 실증연구는 대학의 외부 평가 결과, 국제화, 시설환경, 대학의 경영환경, 졸업생 진출성, 장학복지제도 및 우수한 교수진을 독립변수로 하고, 홍보활동의 효과를 종속변수로 하여 가장 최근에 대학선택의 경험이 있는 P 대학교 신입생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 실증연구의 결과를 분석하기 위해 SPSSWIN 10.0을 이용하여 빈도분석, 타당성 분석, 신뢰도 분석, 요인분석, 다중회귀분석을 통하여 통계처리를 실시하였다. 본 연구의 결과 수험생들이 대학선택 의사결정과정에서 대학의 외부평가결과, 국제화, 시설환경 및 장학복지제도에 대한 홍보활동은 홍보 효과성에 대해 긍정적으로 영향을 미치고 있는 것으로 보이며, 대학의 경영환경, 졸업생 진출성 및 우수한 교수진에 대한 홍보활동은 홍보 효과성에 대해 긍정적으로 영향을 미치지 않고 있음을 알 수 있다. 또한 추가 분석에 의하면 대학에 필요한 정보를 얻는 데 많은 도움을 받고 있는 홍보매체는 대학소식지와 홍보비디오로 나타났으며, 수험생들이 대학선택시 홍보매체의 활용성에 대한 중요도는 PC통신, 대학소식 지, 진학잡지, 신문, TV , 홍보비디오, 라디오 순서로 나타나 최근 PC의 보급으로 컴퓨터를 이용한 정보의 활용성이 매우 중요하다고 하였으며, 수험생들이 대학선택시 주위사람들의 추천에 대한 중요도는 가족의 추천, 선배의 추천, 선생님의 추천, 친구의 추천 순으로 나타나 가족의 추천이 가장 중요하다고 응답하였다. 본 연구의 결과에 나타난 바와 같이 대학들은 수험생들의 대학선택 의사결정과정에서 대학홍보활동이 홍보의 효과성에 대해 영향을 미치는 대학의 외부평가결과, 국제화, 시설환경, 장학복지제도에 대한 홍보활동을 강화하고 대학 특성에 맞는 홍보매체 및 홍보방법을 잘 선택하여 효율적인 홍보전략을 수립해 나간다면 우수학생의 유치가 매우 용이해 질 것이다. 이러한 관점에서 볼 매 대학은 수험생들의 대학선택 의사결정과정에서 홍보 효과에 영향을 미칠 것으로 보이는 .여러 가지 요소 중에서 부정적인 :요소는 긍정적인 방향으로 개선하고, 긍정적인 요소는 더욱 강화하여 각 대학만이 가지는 특성화와 차별화된 모습을 가지고 홍보활동에 활용하면 소기의 목적달성이 가능할 것이다. 핵심되는 말 : 대학홍보, 대학선택, 의사결정, 환경요소, 홍보매체, 효과성.
This study presents a research students preparing themselves for the examination were affected affirmatively by about academic environmental elements. In order to know the elements, I analyzed University Public Relations positively influenced on the Public Relations effectiveness. In addition to I a...
This study presents a research students preparing themselves for the examination were affected affirmatively by about academic environmental elements. In order to know the elements, I analyzed University Public Relations positively influenced on the Public Relations effectiveness. In addition to I analyzed the reaction of students preparing themselves for the university by subject of publicity and a medium of advertisement. Results of research based on analysis would show an effective plan of University Public Relations. I progressed the research successively by methods of the theoretical proof based on literature and actual proof by a questionnaire. To achieve the purpose, the first of thesis will discuss the theoretical issues related to effects of PR programs. Based on the theoretical discussion, survey questionnaires and sampling were systematically done. 274 valid respondents were obtained and analyzed frequency analysis, 'factor analysis', 'reliability analysis' and 'multiple regression analysis' were employed for the statistical analysis. Results of this study present the University Public Relations of external appraisal, international tendency, environment of facilities, a scholarship and welfare positively influenced the selections of students, otherwise the work of environment of management, the entry of alumni, excellent professors had effects the selections of students almost never. Also, according to the additional analysis students had much help from a medium of advertisement as following newsletters and publicity video tape, and then they had priority a pc-communication, newsletters, a magazine of entering upon studies, newspaper, TV, publicity video tape, radio. In the view of the results, the pc improved lately hold a key to utility of information. In case of a recommendation, they answered orderly family's recommendation, senior's recommendation, teacher's recommendation and friend's recommendation. Judging from this analysis about effect of University Public Relations, if university affairs propel activities of academic publicity work with concentration of energy, they attract excellent students. Especially University affairs may pay attention to the academic publicity work of external appraisal, international tendency, environment of establishments, a scholarship and welfare, and then device a plan. In conclusion, in order to achieve the Public Relations effectiveness, University affairs may strengthen the good elements and make better weak elements. That would make it useful to display their characteristic and discrimination. Keywords : University Public Relations, selecting a university, decision-making, environmental elements, a medium of advertisement, effectiveness.
This study presents a research students preparing themselves for the examination were affected affirmatively by about academic environmental elements. In order to know the elements, I analyzed University Public Relations positively influenced on the Public Relations effectiveness. In addition to I analyzed the reaction of students preparing themselves for the university by subject of publicity and a medium of advertisement. Results of research based on analysis would show an effective plan of University Public Relations. I progressed the research successively by methods of the theoretical proof based on literature and actual proof by a questionnaire. To achieve the purpose, the first of thesis will discuss the theoretical issues related to effects of PR programs. Based on the theoretical discussion, survey questionnaires and sampling were systematically done. 274 valid respondents were obtained and analyzed frequency analysis, 'factor analysis', 'reliability analysis' and 'multiple regression analysis' were employed for the statistical analysis. Results of this study present the University Public Relations of external appraisal, international tendency, environment of facilities, a scholarship and welfare positively influenced the selections of students, otherwise the work of environment of management, the entry of alumni, excellent professors had effects the selections of students almost never. Also, according to the additional analysis students had much help from a medium of advertisement as following newsletters and publicity video tape, and then they had priority a pc-communication, newsletters, a magazine of entering upon studies, newspaper, TV, publicity video tape, radio. In the view of the results, the pc improved lately hold a key to utility of information. In case of a recommendation, they answered orderly family's recommendation, senior's recommendation, teacher's recommendation and friend's recommendation. Judging from this analysis about effect of University Public Relations, if university affairs propel activities of academic publicity work with concentration of energy, they attract excellent students. Especially University affairs may pay attention to the academic publicity work of external appraisal, international tendency, environment of establishments, a scholarship and welfare, and then device a plan. In conclusion, in order to achieve the Public Relations effectiveness, University affairs may strengthen the good elements and make better weak elements. That would make it useful to display their characteristic and discrimination. Keywords : University Public Relations, selecting a university, decision-making, environmental elements, a medium of advertisement, effectiveness.
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