본 연구는 외국어로서의 한국어 학습자 집단 중의 하나인 국내 거주 이주노동자의 한국어 교육에 대한 요구 분석을 통해서 그 집단에 적합한 한국어 교육과정 개발을 위한 기초 자료를 구축하고 교육과정 개발의 방향을 모색하는 데에 그 목적이 있다. 지금까지 한국어 교육과정 개발 및 그에 관한 연구의 문제점으로 국내.외 정규 교육기관에서 학습하는 일반적인 학습자를 교육과정 개발의 주요 대상으로 해 왔고, 교육과정을 개발할 때에 학습자의 요구를 제대로 분석하여 반영하지 않은 채 교사의 직관과 경험을 중심으로 ...
본 연구는 외국어로서의 한국어 학습자 집단 중의 하나인 국내 거주 이주노동자의 한국어 교육에 대한 요구 분석을 통해서 그 집단에 적합한 한국어 교육과정 개발을 위한 기초 자료를 구축하고 교육과정 개발의 방향을 모색하는 데에 그 목적이 있다. 지금까지 한국어 교육과정 개발 및 그에 관한 연구의 문제점으로 국내.외 정규 교육기관에서 학습하는 일반적인 학습자를 교육과정 개발의 주요 대상으로 해 왔고, 교육과정을 개발할 때에 학습자의 요구를 제대로 분석하여 반영하지 않은 채 교사의 직관과 경험을 중심으로 의사결정이 이루어져 왔으며, 교육 목표의 설정, 교재를 포함한 교수 자료 개발, 교수 방법 선택, 평가에 대한 설계 등이 교육과정 개발의 전체 틀 속에서 이루어지지 않았다는 점 등을 지적할 수 있다. 본 연구의 대상인 국내 거주 이주노동자 집단은 한국어 학습을 절실히 필요로 하는 집단이지만 현실적으로는 제대로 된 교육의 기회를 거의 갖지 못하고 있다는 점에서 잠재적인 학습자 집단으로 분류할 수 있다. 이주노동자 집단에 일반적인 학습자 집단을 위한 교육과정을 그대로 적용한다면 교육 목적과 목표를 달성하고 교육적 효과를 얻기가 매우 어렵다. 따라서 이주노동자 집단의 요구를 반영하고 그 집단의 특성과 기대에 알맞은 교육과정이 독립적으로 개발될 필요가 있으며, 이를 위해서 우선 이주노동자의 한국어 교육에 대한 요구를 분석하고 그 집단의 특성을 파악하는 작업이 선행되어야 할 것이다. 본 연구는 이주노동자의 한국어 교육과정에 대한 요구 분석을 통해 이주노동자 대상 한국어 교육과정 개발의 기초 자료를 구축하고 그것을 바탕으로 이주노동자 대상 교육과정 개발의 기본 방향을 제시하고자 한다는 연구 목적을 달성하기 위해 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 한국어 교육 목적과 목표에 대한 이주노동자의 요구는 무엇인가, 둘째, 학습에서 의사소통 상황 및 기능에 대한 이주노동자의 요구는 무엇인가?, 셋째, 언어 영역별 어려움을 겪는 정도는 어떠한가, 넷째, 한국어 수업 방식에 대한 이주노동자의 요구는 무엇인가, 다섯째, 연구대상의 변인에 따라 요구에 어떠한 차이가 있는가? 연구 방법으로는 질문지 방식을 사용하였으며, 서울 성동외국인근로자센터의 한국어 학습자를 대상으로 방문 조사를 실시하였다. 조사 결과 의사소통 상황 및 기능에 대한 응답자의 요구를 파악할 수 있었고, 한국어 학습에서 어려움을 겪는 부분과 그 정도 그리고 선호하는 수업 방식을 알 수 있었다. 또한 응답자의 인구학적 정보와 한국어 교육에 대한 일반적인 요구 조사 결과를 교육과정 설계의 기초 자료로 활용할 수 있을 것이다. 이주노동자의 일반적인 요구 분석, 의사소통 상황 및 기능에 대한 요구 분석 결과를 통해 한국어 교육 목적과 목표에 대한 이주노동자의 요구에 있어서 이주노동자 대상 한국어 교육의 목적은 ‘이주노동자의 직업 영역, 일상적인 영역 등 실제 생활 영역 전반에 걸쳐 필요한 한국어 의사소통 능력의 획득 및 신장’이 되어야 한다. 이 목적을 달성하기 위해서는 이주노동자의 실제 생활에서의 의사소통 요구가 무엇인지를 파악해야 하여, 그 요구 분석 결과에 따라 구체적인 교육 목표들을 설정할 수 있을 것이다. 직업과 관련된 영역 및 일상 생활 영역에 대한 이주노동자의 의사소통 상황 및 기능에 대한 요구와 그 우선 순위 분석을 통해 '무엇을 가르칠 것인가(교육 내용 선정)'와 '어떤 순서로 가르칠 것인가(교육 내용 조직)'를 결정할 수 있고, 이를 바탕으로 교수 요목 설계가 가능하다. 이주노동자 대상 한국어 교수 방법을 설계할 때에는 목표어인 한국어에 대해 학습자들이 겪는 어려움, 수업 방식에 대한 선호도 등을 고려해야 하며, 교육과정 개발 초기 단계에서 이주노동자 집단의 특성에 따른 차이점을 검토하여 이를 교육과정에 반영해야 한다. 교육과정 개발의 초기 단계에서 이루어지는 학습자 요구 분석은 교육과정이 진행되는 도중에도 이루어질 수 있으며, 그 이후에도 지속적으로 이루어져야 한다. 학습자 중심의 교육과정은 학습자의 요구에 따라서 수정이 가능해야 하며, 학습자에 관한 가장 가치 있는 정보는 대개 교사와 학습자간의 인간 관계가 형성된 이후에 비격식적인 방법으로 획득 가능하기 때문이다.
본 연구는 외국어로서의 한국어 학습자 집단 중의 하나인 국내 거주 이주노동자의 한국어 교육에 대한 요구 분석을 통해서 그 집단에 적합한 한국어 교육과정 개발을 위한 기초 자료를 구축하고 교육과정 개발의 방향을 모색하는 데에 그 목적이 있다. 지금까지 한국어 교육과정 개발 및 그에 관한 연구의 문제점으로 국내.외 정규 교육기관에서 학습하는 일반적인 학습자를 교육과정 개발의 주요 대상으로 해 왔고, 교육과정을 개발할 때에 학습자의 요구를 제대로 분석하여 반영하지 않은 채 교사의 직관과 경험을 중심으로 의사결정이 이루어져 왔으며, 교육 목표의 설정, 교재를 포함한 교수 자료 개발, 교수 방법 선택, 평가에 대한 설계 등이 교육과정 개발의 전체 틀 속에서 이루어지지 않았다는 점 등을 지적할 수 있다. 본 연구의 대상인 국내 거주 이주노동자 집단은 한국어 학습을 절실히 필요로 하는 집단이지만 현실적으로는 제대로 된 교육의 기회를 거의 갖지 못하고 있다는 점에서 잠재적인 학습자 집단으로 분류할 수 있다. 이주노동자 집단에 일반적인 학습자 집단을 위한 교육과정을 그대로 적용한다면 교육 목적과 목표를 달성하고 교육적 효과를 얻기가 매우 어렵다. 따라서 이주노동자 집단의 요구를 반영하고 그 집단의 특성과 기대에 알맞은 교육과정이 독립적으로 개발될 필요가 있으며, 이를 위해서 우선 이주노동자의 한국어 교육에 대한 요구를 분석하고 그 집단의 특성을 파악하는 작업이 선행되어야 할 것이다. 본 연구는 이주노동자의 한국어 교육과정에 대한 요구 분석을 통해 이주노동자 대상 한국어 교육과정 개발의 기초 자료를 구축하고 그것을 바탕으로 이주노동자 대상 교육과정 개발의 기본 방향을 제시하고자 한다는 연구 목적을 달성하기 위해 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 한국어 교육 목적과 목표에 대한 이주노동자의 요구는 무엇인가, 둘째, 학습에서 의사소통 상황 및 기능에 대한 이주노동자의 요구는 무엇인가?, 셋째, 언어 영역별 어려움을 겪는 정도는 어떠한가, 넷째, 한국어 수업 방식에 대한 이주노동자의 요구는 무엇인가, 다섯째, 연구대상의 변인에 따라 요구에 어떠한 차이가 있는가? 연구 방법으로는 질문지 방식을 사용하였으며, 서울 성동외국인근로자센터의 한국어 학습자를 대상으로 방문 조사를 실시하였다. 조사 결과 의사소통 상황 및 기능에 대한 응답자의 요구를 파악할 수 있었고, 한국어 학습에서 어려움을 겪는 부분과 그 정도 그리고 선호하는 수업 방식을 알 수 있었다. 또한 응답자의 인구학적 정보와 한국어 교육에 대한 일반적인 요구 조사 결과를 교육과정 설계의 기초 자료로 활용할 수 있을 것이다. 이주노동자의 일반적인 요구 분석, 의사소통 상황 및 기능에 대한 요구 분석 결과를 통해 한국어 교육 목적과 목표에 대한 이주노동자의 요구에 있어서 이주노동자 대상 한국어 교육의 목적은 ‘이주노동자의 직업 영역, 일상적인 영역 등 실제 생활 영역 전반에 걸쳐 필요한 한국어 의사소통 능력의 획득 및 신장’이 되어야 한다. 이 목적을 달성하기 위해서는 이주노동자의 실제 생활에서의 의사소통 요구가 무엇인지를 파악해야 하여, 그 요구 분석 결과에 따라 구체적인 교육 목표들을 설정할 수 있을 것이다. 직업과 관련된 영역 및 일상 생활 영역에 대한 이주노동자의 의사소통 상황 및 기능에 대한 요구와 그 우선 순위 분석을 통해 '무엇을 가르칠 것인가(교육 내용 선정)'와 '어떤 순서로 가르칠 것인가(교육 내용 조직)'를 결정할 수 있고, 이를 바탕으로 교수 요목 설계가 가능하다. 이주노동자 대상 한국어 교수 방법을 설계할 때에는 목표어인 한국어에 대해 학습자들이 겪는 어려움, 수업 방식에 대한 선호도 등을 고려해야 하며, 교육과정 개발 초기 단계에서 이주노동자 집단의 특성에 따른 차이점을 검토하여 이를 교육과정에 반영해야 한다. 교육과정 개발의 초기 단계에서 이루어지는 학습자 요구 분석은 교육과정이 진행되는 도중에도 이루어질 수 있으며, 그 이후에도 지속적으로 이루어져야 한다. 학습자 중심의 교육과정은 학습자의 요구에 따라서 수정이 가능해야 하며, 학습자에 관한 가장 가치 있는 정보는 대개 교사와 학습자간의 인간 관계가 형성된 이후에 비격식적인 방법으로 획득 가능하기 때문이다.
The purpose of this paper is collecting initial information about migrant workers in Korea as Koran language learners and suggesting directions to urriculum development which is suitable for their characteristics and needs by means of needs analysis. The problems of current Korean language curriculu...
The purpose of this paper is collecting initial information about migrant workers in Korea as Koran language learners and suggesting directions to urriculum development which is suitable for their characteristics and needs by means of needs analysis. The problems of current Korean language curriculum development and in the research area are the main object has been general learners who have been studying in formal institutes in/out of Korea, mostly not learners' needs but teachers' intuition and experiences have played a leading role in decision-making of curriculum development, and objective setting, designing teaching materials, methods, and evaluation have not been considered in a whole framework of curriculum development. Migrant workers can be called as potential learners because they need to learn Korean language but have almost no chance to do. It is nearly impossible to expect educational effectiveness and achievement of goals and objectives by using a curriculum for general learners. Therefore it is needed to develope a curriculum which is suitable and adequate for migrant workers' needs and characteristics. For this, the initiative needs analysis of migrant workers and educational goal and objective setting are required at the beginning of curriculum design. This study is guided by five research questions. First, what is the migrant workers needs of goals and objectives in Korean language learning? Second, what is the migrant workers needs of communicative situations and functions in learning context? Third, what is the migrant workers language problems and how is different the degree of difficulties? Fourth, what is the migrant workers needs of learning and teaching style? Fifth, how different of migrant workers' needs according to their variables? For these research questions, questionnaire has chosen as a research method, and surveyed in Seongdong migrant workers' center in Seoul. As a results of this study, migrant workers' needs of communicative situations and functions have been interpreted, and their language difficulties and preference of learning style have been found. Also responders' demographical data and general needs could be used as fundamental resources for curriculum development. According to interpretations of migrant workers' needs of goal and objectives through general needs analysis and analysis of communicative situations and functions, the goal must be 'obtaining and enhancing communicative competence of migrant workers covering all real-world domain not only migrant workers' occupational domain but also daily life domain. To accomplish this goal, first, understanding of migrant workers' communicative needs analysis is required, and following the result of analysis, the concrete objectives in learning and teaching can be set up. By analysing the needs of real-world communications and priorities of them, it can be decided 'what should be taught(selecting contents of learning)' and 'in what order the contents should be taught(organizing contents of learning)'. This procedures are syllabus design. It is important to examine learners' language difficulties, preferences of learning style when we develope a curriculum for migrant workers. At initial stage, the differences of characteristics of migrant workers should be checked and be reflected to curriculum development.
The purpose of this paper is collecting initial information about migrant workers in Korea as Koran language learners and suggesting directions to urriculum development which is suitable for their characteristics and needs by means of needs analysis. The problems of current Korean language curriculum development and in the research area are the main object has been general learners who have been studying in formal institutes in/out of Korea, mostly not learners' needs but teachers' intuition and experiences have played a leading role in decision-making of curriculum development, and objective setting, designing teaching materials, methods, and evaluation have not been considered in a whole framework of curriculum development. Migrant workers can be called as potential learners because they need to learn Korean language but have almost no chance to do. It is nearly impossible to expect educational effectiveness and achievement of goals and objectives by using a curriculum for general learners. Therefore it is needed to develope a curriculum which is suitable and adequate for migrant workers' needs and characteristics. For this, the initiative needs analysis of migrant workers and educational goal and objective setting are required at the beginning of curriculum design. This study is guided by five research questions. First, what is the migrant workers needs of goals and objectives in Korean language learning? Second, what is the migrant workers needs of communicative situations and functions in learning context? Third, what is the migrant workers language problems and how is different the degree of difficulties? Fourth, what is the migrant workers needs of learning and teaching style? Fifth, how different of migrant workers' needs according to their variables? For these research questions, questionnaire has chosen as a research method, and surveyed in Seongdong migrant workers' center in Seoul. As a results of this study, migrant workers' needs of communicative situations and functions have been interpreted, and their language difficulties and preference of learning style have been found. Also responders' demographical data and general needs could be used as fundamental resources for curriculum development. According to interpretations of migrant workers' needs of goal and objectives through general needs analysis and analysis of communicative situations and functions, the goal must be 'obtaining and enhancing communicative competence of migrant workers covering all real-world domain not only migrant workers' occupational domain but also daily life domain. To accomplish this goal, first, understanding of migrant workers' communicative needs analysis is required, and following the result of analysis, the concrete objectives in learning and teaching can be set up. By analysing the needs of real-world communications and priorities of them, it can be decided 'what should be taught(selecting contents of learning)' and 'in what order the contents should be taught(organizing contents of learning)'. This procedures are syllabus design. It is important to examine learners' language difficulties, preferences of learning style when we develope a curriculum for migrant workers. At initial stage, the differences of characteristics of migrant workers should be checked and be reflected to curriculum development.
주제어
#이주노동자 요구 분석 교육과정 학습자 중심 의사소통 중심 교수 요목 성인 학습자 migrant workers needs analysis curriculum learner-centeredness communicative language teaching language for specific purpose syllabus adult learners
학위논문 정보
저자
안설희
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
외국어로서의한국어교육전공
지도교수
서상규
발행연도
2003
총페이지
vii, 127 p.
키워드
이주노동자 요구 분석 교육과정 학습자 중심 의사소통 중심 교수 요목 성인 학습자 migrant workers needs analysis curriculum learner-centeredness communicative language teaching language for specific purpose syllabus adult learners
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