만다라 그리기에 대한 관심이 증가하는 것은 분석적·이성적 사고의 한계점과 일상에서 느끼는 심리적이고 정신적인 불안에서 벗어나 자기와의 통합, 우주와의 합일을 찾으려는 의식적·무의식적 욕구라고 할 수 있다(정여주, 2001). 본 연구는 아동에게 전문적이고 개별적인 개입방법으로 만다라 그리기를 실시해 봄으로써, 만다라 그리기 활동의 구체적인 교육적 효과를 알아내는 것을 목적으로 하였다. 특히 다음과 같은 만다라 그리기 활동의 교육적 효과에 관해 조사·분석하였다. 첫째, 만다라 그리기 활동은 아동의 긍정적 자아개념을 형성시킨다. 둘째, 만다라 그리기 활동은 아동의 집중력을 향상시킨다. 셋째, 만다라 그리기 활동은 아동의 올바른 대인 관계를 형성하는데 기여한다. 이를 위하여 문헌연구와 실제 ...
만다라 그리기에 대한 관심이 증가하는 것은 분석적·이성적 사고의 한계점과 일상에서 느끼는 심리적이고 정신적인 불안에서 벗어나 자기와의 통합, 우주와의 합일을 찾으려는 의식적·무의식적 욕구라고 할 수 있다(정여주, 2001). 본 연구는 아동에게 전문적이고 개별적인 개입방법으로 만다라 그리기를 실시해 봄으로써, 만다라 그리기 활동의 구체적인 교육적 효과를 알아내는 것을 목적으로 하였다. 특히 다음과 같은 만다라 그리기 활동의 교육적 효과에 관해 조사·분석하였다. 첫째, 만다라 그리기 활동은 아동의 긍정적 자아개념을 형성시킨다. 둘째, 만다라 그리기 활동은 아동의 집중력을 향상시킨다. 셋째, 만다라 그리기 활동은 아동의 올바른 대인 관계를 형성하는데 기여한다. 이를 위하여 문헌연구와 실제 사례연구를 병행하여 실시하였다. 먼저, 문헌연구에서는 만다라에 대한 전반적인 이론을 고찰하고, 만다라 그리기 활동의 과정 및 단계를 제시하였다. 다음으로, 사례 연구에서는 초등학교 1학년 아동 5명을 대상으로 주 2회씩 26회에 걸쳐 만다라 그리기 활동을 실시하여, 각 회기별 진행과정 및 작품 분석, 아동의 작업 활동에 대한 변화를 상세히 서술·분석하였다. 또한 사례 연구 대상이 초등학교 1학년임을 고려해서 결과의 신빙성을 더하고 아동의 문제를 사정하는데 도움을 얻고자 언어검사인 자기평가지와 그림검사인 HTP, KHTP를 병행하여 이를 사전·사후 비교 분석하였다. 만다라 그리기 활동의 진행 과정은 준비 단계, 문양 만다라 그리기 단계, 미완성 문양 만다라 그리기 단계, 만다라 구상하여 그리기 단계, 다양한 재료를 이용한 만다라 제작하기 단계, 종결 단계로 나누어 실시하였다. 이와 같은 진행 과정에 따라 만다라 그리기 활동을 실시한 결과는 다음과 같았다. 첫째, 만다라 그리기 활동은 아동의 긍정적 자아개념을 형성시켰다. 작품 분석 및 아동의 작업 활동에 대한 변화, 자기 평가지, HTP, KHTP 사전·사후 그림 변화를 통해 아동의 긍정적 자아개념이 형성되었음을 알 수 있었다. 둘째, 만다라 그리기 활동은 아동의 집중력을 향상시켰다. 아동의 작업 활동에 대한 태도 변화, 작품의 완결 정도, 작업에 대한 성취감이 커짐에 따라, 이에 비례하여 아동의 집중력도 크게 향상되었다. 셋째, 만다라 그리기 활동은 올바른 대인관계를 형성하였다. 타인에 대한 태도 변화, 작품 속에 표현된 친구의 모습, 집단 만다라 그리기에서의 참여도 및 협동심, 자기 평가지, HTP, KHTP 사전·사후 그림 변화에서 대인관계 변화를 확인할 수 있었다. 요컨대 만다라 그리기 활동이 초등학생에게 미치는 교육적 효과를 다음과 같이 요약할 수 있다. 개개인에 따른 차이가 있긴 하나, 만다라 그리기 활동은 아동에게 작업에 대한 집중력, 작업활동의 자신감, 창작적 성취감을 심어준다. 또한 아동은 내면 감정을 만다라에 표현함으로 스스로 자신의 문제를 발산하고 자기를 돌아보게 된다. 그리고 작업에서의 열의, 작품에 대한 긍정적 지지 및 애착이 형성되면서 긍정적인 자아개념이 형성된다. 만다라 그리기 활동이 진행됨에 따라 표현에 대한 자신감은 상승하고, 아동은 심리, 정서적 안정을 얻게 되며, 지나치게 산만하였던 행동은 감소된다. 특히 집단 만다라 그리기 활동은 친구들과 적절한 관계를 맺고, 자신의 의견을 제시하는 능력과 상호 협동심을 향상시킨다. 이상의 본 연구과정을 수행하면서 얻을 수 있었던 초등학교 아동을 위한 만다라 그리기 활동의 함의는 다음과 같다. 초등학교 아동을 위한 만다라 그리기 활동은 전문적이고 효과적인 개입방법으로 앞으로 많은 개발 및 활용이 필요하다고 생각된다. 또한 정서적·사회적 문제를 보이는 아동들을 위한 개입으로 학교의 장에서 교사와 더불어 그 활용 방법을 확산시켜 볼 수 있을 것이다.
만다라 그리기에 대한 관심이 증가하는 것은 분석적·이성적 사고의 한계점과 일상에서 느끼는 심리적이고 정신적인 불안에서 벗어나 자기와의 통합, 우주와의 합일을 찾으려는 의식적·무의식적 욕구라고 할 수 있다(정여주, 2001). 본 연구는 아동에게 전문적이고 개별적인 개입방법으로 만다라 그리기를 실시해 봄으로써, 만다라 그리기 활동의 구체적인 교육적 효과를 알아내는 것을 목적으로 하였다. 특히 다음과 같은 만다라 그리기 활동의 교육적 효과에 관해 조사·분석하였다. 첫째, 만다라 그리기 활동은 아동의 긍정적 자아개념을 형성시킨다. 둘째, 만다라 그리기 활동은 아동의 집중력을 향상시킨다. 셋째, 만다라 그리기 활동은 아동의 올바른 대인 관계를 형성하는데 기여한다. 이를 위하여 문헌연구와 실제 사례연구를 병행하여 실시하였다. 먼저, 문헌연구에서는 만다라에 대한 전반적인 이론을 고찰하고, 만다라 그리기 활동의 과정 및 단계를 제시하였다. 다음으로, 사례 연구에서는 초등학교 1학년 아동 5명을 대상으로 주 2회씩 26회에 걸쳐 만다라 그리기 활동을 실시하여, 각 회기별 진행과정 및 작품 분석, 아동의 작업 활동에 대한 변화를 상세히 서술·분석하였다. 또한 사례 연구 대상이 초등학교 1학년임을 고려해서 결과의 신빙성을 더하고 아동의 문제를 사정하는데 도움을 얻고자 언어검사인 자기평가지와 그림검사인 HTP, KHTP를 병행하여 이를 사전·사후 비교 분석하였다. 만다라 그리기 활동의 진행 과정은 준비 단계, 문양 만다라 그리기 단계, 미완성 문양 만다라 그리기 단계, 만다라 구상하여 그리기 단계, 다양한 재료를 이용한 만다라 제작하기 단계, 종결 단계로 나누어 실시하였다. 이와 같은 진행 과정에 따라 만다라 그리기 활동을 실시한 결과는 다음과 같았다. 첫째, 만다라 그리기 활동은 아동의 긍정적 자아개념을 형성시켰다. 작품 분석 및 아동의 작업 활동에 대한 변화, 자기 평가지, HTP, KHTP 사전·사후 그림 변화를 통해 아동의 긍정적 자아개념이 형성되었음을 알 수 있었다. 둘째, 만다라 그리기 활동은 아동의 집중력을 향상시켰다. 아동의 작업 활동에 대한 태도 변화, 작품의 완결 정도, 작업에 대한 성취감이 커짐에 따라, 이에 비례하여 아동의 집중력도 크게 향상되었다. 셋째, 만다라 그리기 활동은 올바른 대인관계를 형성하였다. 타인에 대한 태도 변화, 작품 속에 표현된 친구의 모습, 집단 만다라 그리기에서의 참여도 및 협동심, 자기 평가지, HTP, KHTP 사전·사후 그림 변화에서 대인관계 변화를 확인할 수 있었다. 요컨대 만다라 그리기 활동이 초등학생에게 미치는 교육적 효과를 다음과 같이 요약할 수 있다. 개개인에 따른 차이가 있긴 하나, 만다라 그리기 활동은 아동에게 작업에 대한 집중력, 작업활동의 자신감, 창작적 성취감을 심어준다. 또한 아동은 내면 감정을 만다라에 표현함으로 스스로 자신의 문제를 발산하고 자기를 돌아보게 된다. 그리고 작업에서의 열의, 작품에 대한 긍정적 지지 및 애착이 형성되면서 긍정적인 자아개념이 형성된다. 만다라 그리기 활동이 진행됨에 따라 표현에 대한 자신감은 상승하고, 아동은 심리, 정서적 안정을 얻게 되며, 지나치게 산만하였던 행동은 감소된다. 특히 집단 만다라 그리기 활동은 친구들과 적절한 관계를 맺고, 자신의 의견을 제시하는 능력과 상호 협동심을 향상시킨다. 이상의 본 연구과정을 수행하면서 얻을 수 있었던 초등학교 아동을 위한 만다라 그리기 활동의 함의는 다음과 같다. 초등학교 아동을 위한 만다라 그리기 활동은 전문적이고 효과적인 개입방법으로 앞으로 많은 개발 및 활용이 필요하다고 생각된다. 또한 정서적·사회적 문제를 보이는 아동들을 위한 개입으로 학교의 장에서 교사와 더불어 그 활용 방법을 확산시켜 볼 수 있을 것이다.
This study pointed out the problem of the ruined spirit according to the development of science and technology and the problem of school education which well-rounded education was not established. With the problems, the necessity of mandala drawing started to be perceived. The purpose of this study ...
This study pointed out the problem of the ruined spirit according to the development of science and technology and the problem of school education which well-rounded education was not established. With the problems, the necessity of mandala drawing started to be perceived. The purpose of this study is to find out the concrete educational effect of mandala drawing activity by making children practicing mandala drawing in the professional and individual intervention manners. For the approach of the study, both the study of literature and of real cases were practiced together. First of all, in the study of literature, a general theory of mandala was considered, and the course and steps of mandala drawing activity were showed. In the case study, five elementary school children which were in the first grade were the object of the study. The mandala drawing was practiced 26 times by twice a week. The progress by each session, the analysis of work and the children's change for the work activity were precisely depicted and analyzed. Considering that the object of study was the first grade student, the self-evaluation sheet for language test, and HTP and KHTP for picture test were practiced together to add credibility and to help the children's problem evaluated. They were compared and analyzed before and after a test. The result of the study in which 5 first elementary school students were the object and which their mandala drawing activity was practiced is as follows. Firstly, mandala drawing activity built the children's positive concept of self. The building of the children's positive concept of self could be identified through the analysis of their works, their change of the work activity, self-evaluation sheet, the change of HTP and KHTP analyzed before and after the test. Secondly, the mandala drawing activity improved the children's concentration. As the children's attitude change of work activity, their degree of the works' completion and their sense of achievement of the work got increased, the children's concentration was greatly increased. Thirdly, the mandala drawing activity built their right interpersonal relations. Their attitude change for other people, their friends' looks who were expressed in their works, participation and cooperation in the group mandala drawing activity, self-evaluation sheet, the change of interpersonal relations according to the change of HTP and KHTP analyzed before and after the test could be identified. In spite of the above result of the study, it has limitations as follows. Firstly, as the study was the case study whose objects were 5 children, it was difficult to generalize the effect of the mandala drawing activity. Secondly, in a process of verification, the analysis of the study could be affected by a curer's subjective view of point. To generalize this study, with a teacher's development of various mandala drawing activities, the study whose objects are various groups should be continued.
This study pointed out the problem of the ruined spirit according to the development of science and technology and the problem of school education which well-rounded education was not established. With the problems, the necessity of mandala drawing started to be perceived. The purpose of this study is to find out the concrete educational effect of mandala drawing activity by making children practicing mandala drawing in the professional and individual intervention manners. For the approach of the study, both the study of literature and of real cases were practiced together. First of all, in the study of literature, a general theory of mandala was considered, and the course and steps of mandala drawing activity were showed. In the case study, five elementary school children which were in the first grade were the object of the study. The mandala drawing was practiced 26 times by twice a week. The progress by each session, the analysis of work and the children's change for the work activity were precisely depicted and analyzed. Considering that the object of study was the first grade student, the self-evaluation sheet for language test, and HTP and KHTP for picture test were practiced together to add credibility and to help the children's problem evaluated. They were compared and analyzed before and after a test. The result of the study in which 5 first elementary school students were the object and which their mandala drawing activity was practiced is as follows. Firstly, mandala drawing activity built the children's positive concept of self. The building of the children's positive concept of self could be identified through the analysis of their works, their change of the work activity, self-evaluation sheet, the change of HTP and KHTP analyzed before and after the test. Secondly, the mandala drawing activity improved the children's concentration. As the children's attitude change of work activity, their degree of the works' completion and their sense of achievement of the work got increased, the children's concentration was greatly increased. Thirdly, the mandala drawing activity built their right interpersonal relations. Their attitude change for other people, their friends' looks who were expressed in their works, participation and cooperation in the group mandala drawing activity, self-evaluation sheet, the change of interpersonal relations according to the change of HTP and KHTP analyzed before and after the test could be identified. In spite of the above result of the study, it has limitations as follows. Firstly, as the study was the case study whose objects were 5 children, it was difficult to generalize the effect of the mandala drawing activity. Secondly, in a process of verification, the analysis of the study could be affected by a curer's subjective view of point. To generalize this study, with a teacher's development of various mandala drawing activities, the study whose objects are various groups should be continued.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.