최근 들어 현대사회는 이른바 핵가족화와 학업위주의 경쟁적인 사회분위기, 가족해체로 인한 불완전한 환경으로 인해 특히 아동들의 충동성, 조급성, 흥분, 주의산만 등의 정서변화에 따른 심리적 문제가 지속적으로 발생하고 있다. 이러한 주의력부족 및 정서적 불안 아동들이 교육현장에서 쉽게 적응하지 못하고 있을 뿐만 아니라, 유아기 때부터 해결되지 않은 이러한 문제들이 초등학교 및 청소년기를 거치면서 심지어 성인에 이르기까지 지속적인 영향을 미친다는 점에서 매우 우려되는 문제임에 분명하다. 주의력결핍 및 과잉행동장애(ADHD)는 ...
최근 들어 현대사회는 이른바 핵가족화와 학업위주의 경쟁적인 사회분위기, 가족해체로 인한 불완전한 환경으로 인해 특히 아동들의 충동성, 조급성, 흥분, 주의산만 등의 정서변화에 따른 심리적 문제가 지속적으로 발생하고 있다. 이러한 주의력부족 및 정서적 불안 아동들이 교육현장에서 쉽게 적응하지 못하고 있을 뿐만 아니라, 유아기 때부터 해결되지 않은 이러한 문제들이 초등학교 및 청소년기를 거치면서 심지어 성인에 이르기까지 지속적인 영향을 미친다는 점에서 매우 우려되는 문제임에 분명하다. 주의력결핍 및 과잉행동장애(ADHD)는 주의집중을 하지 못하고 행동이 부산하며, 충동적인 성향들로 인해 일상적인 삶 속에서 어려움을 겪는 신경학적인 발달장애인데, 무엇보다 문제가 되는 것은 이러한 ADHD에 따른 정서적 행동은 아동기뿐만 아니라, 성장기 및 그 이후의 행동양식에 결정적인 영향을 미칠 수 있다는 사실이다. 주의력결핍 및 과잉행동장애는 아동기에 특히 많이 나타나는데, 문제는 해당 시기에 치료를 놓치는 경우가 많다. 해당 시기에 치료를 놓칠 경우 삶 전반에 거쳐 장애 요인으로 작용할 수 있다. 무엇보다 정서는 행동 양식과 삶의 질적 형태를 결정해 주는 중요한 근거가 된다. 결국 정서불안이나 주의력 결핍은 청소년의 비행이나 이탈문제로 이어지고 성인기에는 비사회적 행동문제로 연장될 수 있는 문제라는 점에서 그 심각성이 지속적으로 제기되고 있다. 이에 본 연구는 ADHD 요인 중 하나인 결핍된 가정 및 사회 환경으로 인해 정서불안과 주의력결핍으로 학교생활에 어려움을 겪고 있는 초등학교 아동을 대상으로 만다라 매체를 통한 미술회화 체험으로 정서불안과 주의력향상에 미치는 효과에 대해 검증하고 이를 평가하고자 하였다. 이를 위해 우선 ADHD 아동의 정서불안과 주의력 향상을 목적으로 소아정신과에서 ADHD 진단되어진 5학년 남아를 대상으로 선정하여 아동의 정서불안과 주의력결핍 수준을 알아보기 위해 신경과 의사와, 놀이 치료사로부터 현재 상태를 파악하고 그 외에 그림 투사검사, 담임교사, 조모와의 인터뷰를 실시하여 본 프로그램의 설계를 위한 기초를 마련하였다. 프로그램 설계에서는 사전 검사 결과와 인터뷰 자료 분석을 토대로 치료 목표를 설정한 후, 분석결과의 신뢰도를 높이기 위하여 2015년4월에서 10월 까지 7개월 간 총 17회 동안 만다라 미술치료 프로그램을 진행하였으며, 특히 결과의 신뢰성을 확보하기 위해 관련 전문가와 슈퍼바이저의 도움을 받아 프로그램의 문제점을 수정·보완 하였다. 프로그램 종결 후 정서불안과 주의력결핍 검사를 위하여 사후 그림 투사 검사 및 아동 담임교사, 조모의 사후 인터뷰와 적용 기간 단계별 관찰 및 작품에 대한 분석이 이루어졌다. 이러한 일련의 과정을 통해 만다라 매체를 통한 미술회화 체험 중심의 연구 결과에 대해 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만다라 매체 활동에 의한 ADHD 초등학생 아동의 정서불안과 주의력 집중에 대한 변화 결과는 5회기를 넘어 서면서 명상에 대한 집중과 통제가 가능해지고 정서적으로 점차 안정감을 보이기 시작했다. 10회기를 넘어서면서 아동의 비행과 공격적인 행동(학교에서는 두 번째 전학할 것을 통보하는 시기)이 점차 완화되기 시작하였다. 그 과정을 통해 가정에서 애완견을 기르면서 애완견에게 애정을 보이기 시작하고, 가족 나들이 경험 이후 가족과 갈등을 말로 표현하게 되면서 잠재되었던 감정을 서서히 드러내기 시작하였으며, 공격성이나 가족들의 물건을 허락 없이 함부로 가져가던 행동은 80% 이상 개선되었다. 둘째. 만다라 매체 활동에 의한 ADHD 초등학생의 정서 불안과 주의력집중력 하위 영역별(주의집중력, 통제 능력, 지속적 주의집중력)변화에서 4회기까지는 주의력과 통제 능력이 크게 개선되지 않았지만, 5회기부터 명상에 집중하면서 그림을 그리는 통제 능력이 서서히 생겨나기 시작했다. 세부적으로는 정서 부분에 안정이 이루어지기 시작하면서 과외시간, 학교의 수업시간에 집중력과 자리이탈 통제 능력이 크게 개선되었다. 이 점은 아동의 정서적 스트레스와 긴장이 완화되기 시작하면서 ADHD의 주의집중과 공격적인 행동이 호전되었다는 것을 의미한다. 셋째. 만다라 매체 활동에 의한 ADHD 초등학생의 또래 관계 변화에서는 프로그램 적용 초기에 크게 호전된 모습을 보이지 못하다가 프로그램 적용 10회기를 넘어서면서 여자 친구 및 친구들과의 또래 관계가 형성되기 시작하였다. 구체적으로는 학교에서의 변화된 행동은 물론 친구들에 대한 과격한 행동이 감소하였으며, 학교 토론 시간에도 순서 없이 중간에 끼어드는 행동이 감소하였고 협동놀이 부분에서도 서로 협동하는 모습을 보여 또래 관계의 변화가 크게 개선되었다는 점을 확인할 수 있다. 이상에서 프로그램 적용을 통해 확인된 바와 같이 본 연구를 통해 만다라 매체를 통한 미술회화 중심의 체험이 ADHD 아동의 정서불안과 주의력 결핍과 과잉행동 장애에 실질적인 효과가 드러났다는 점에서 아동에게 긍정적인 영향을 미친 것으로 평가된다. 향후 이와 직·간접적으로 연관된 연구가 앞으로 수행될 ADHD 아동의 정서불안과 주의력결핍 및 과잉행동장애에 대한 후속연구에 이바지하길 기대한다.
최근 들어 현대사회는 이른바 핵가족화와 학업위주의 경쟁적인 사회분위기, 가족해체로 인한 불완전한 환경으로 인해 특히 아동들의 충동성, 조급성, 흥분, 주의산만 등의 정서변화에 따른 심리적 문제가 지속적으로 발생하고 있다. 이러한 주의력부족 및 정서적 불안 아동들이 교육현장에서 쉽게 적응하지 못하고 있을 뿐만 아니라, 유아기 때부터 해결되지 않은 이러한 문제들이 초등학교 및 청소년기를 거치면서 심지어 성인에 이르기까지 지속적인 영향을 미친다는 점에서 매우 우려되는 문제임에 분명하다. 주의력결핍 및 과잉행동장애(ADHD)는 주의집중을 하지 못하고 행동이 부산하며, 충동적인 성향들로 인해 일상적인 삶 속에서 어려움을 겪는 신경학적인 발달장애인데, 무엇보다 문제가 되는 것은 이러한 ADHD에 따른 정서적 행동은 아동기뿐만 아니라, 성장기 및 그 이후의 행동양식에 결정적인 영향을 미칠 수 있다는 사실이다. 주의력결핍 및 과잉행동장애는 아동기에 특히 많이 나타나는데, 문제는 해당 시기에 치료를 놓치는 경우가 많다. 해당 시기에 치료를 놓칠 경우 삶 전반에 거쳐 장애 요인으로 작용할 수 있다. 무엇보다 정서는 행동 양식과 삶의 질적 형태를 결정해 주는 중요한 근거가 된다. 결국 정서불안이나 주의력 결핍은 청소년의 비행이나 이탈문제로 이어지고 성인기에는 비사회적 행동문제로 연장될 수 있는 문제라는 점에서 그 심각성이 지속적으로 제기되고 있다. 이에 본 연구는 ADHD 요인 중 하나인 결핍된 가정 및 사회 환경으로 인해 정서불안과 주의력결핍으로 학교생활에 어려움을 겪고 있는 초등학교 아동을 대상으로 만다라 매체를 통한 미술회화 체험으로 정서불안과 주의력향상에 미치는 효과에 대해 검증하고 이를 평가하고자 하였다. 이를 위해 우선 ADHD 아동의 정서불안과 주의력 향상을 목적으로 소아정신과에서 ADHD 진단되어진 5학년 남아를 대상으로 선정하여 아동의 정서불안과 주의력결핍 수준을 알아보기 위해 신경과 의사와, 놀이 치료사로부터 현재 상태를 파악하고 그 외에 그림 투사검사, 담임교사, 조모와의 인터뷰를 실시하여 본 프로그램의 설계를 위한 기초를 마련하였다. 프로그램 설계에서는 사전 검사 결과와 인터뷰 자료 분석을 토대로 치료 목표를 설정한 후, 분석결과의 신뢰도를 높이기 위하여 2015년4월에서 10월 까지 7개월 간 총 17회 동안 만다라 미술치료 프로그램을 진행하였으며, 특히 결과의 신뢰성을 확보하기 위해 관련 전문가와 슈퍼바이저의 도움을 받아 프로그램의 문제점을 수정·보완 하였다. 프로그램 종결 후 정서불안과 주의력결핍 검사를 위하여 사후 그림 투사 검사 및 아동 담임교사, 조모의 사후 인터뷰와 적용 기간 단계별 관찰 및 작품에 대한 분석이 이루어졌다. 이러한 일련의 과정을 통해 만다라 매체를 통한 미술회화 체험 중심의 연구 결과에 대해 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만다라 매체 활동에 의한 ADHD 초등학생 아동의 정서불안과 주의력 집중에 대한 변화 결과는 5회기를 넘어 서면서 명상에 대한 집중과 통제가 가능해지고 정서적으로 점차 안정감을 보이기 시작했다. 10회기를 넘어서면서 아동의 비행과 공격적인 행동(학교에서는 두 번째 전학할 것을 통보하는 시기)이 점차 완화되기 시작하였다. 그 과정을 통해 가정에서 애완견을 기르면서 애완견에게 애정을 보이기 시작하고, 가족 나들이 경험 이후 가족과 갈등을 말로 표현하게 되면서 잠재되었던 감정을 서서히 드러내기 시작하였으며, 공격성이나 가족들의 물건을 허락 없이 함부로 가져가던 행동은 80% 이상 개선되었다. 둘째. 만다라 매체 활동에 의한 ADHD 초등학생의 정서 불안과 주의력집중력 하위 영역별(주의집중력, 통제 능력, 지속적 주의집중력)변화에서 4회기까지는 주의력과 통제 능력이 크게 개선되지 않았지만, 5회기부터 명상에 집중하면서 그림을 그리는 통제 능력이 서서히 생겨나기 시작했다. 세부적으로는 정서 부분에 안정이 이루어지기 시작하면서 과외시간, 학교의 수업시간에 집중력과 자리이탈 통제 능력이 크게 개선되었다. 이 점은 아동의 정서적 스트레스와 긴장이 완화되기 시작하면서 ADHD의 주의집중과 공격적인 행동이 호전되었다는 것을 의미한다. 셋째. 만다라 매체 활동에 의한 ADHD 초등학생의 또래 관계 변화에서는 프로그램 적용 초기에 크게 호전된 모습을 보이지 못하다가 프로그램 적용 10회기를 넘어서면서 여자 친구 및 친구들과의 또래 관계가 형성되기 시작하였다. 구체적으로는 학교에서의 변화된 행동은 물론 친구들에 대한 과격한 행동이 감소하였으며, 학교 토론 시간에도 순서 없이 중간에 끼어드는 행동이 감소하였고 협동놀이 부분에서도 서로 협동하는 모습을 보여 또래 관계의 변화가 크게 개선되었다는 점을 확인할 수 있다. 이상에서 프로그램 적용을 통해 확인된 바와 같이 본 연구를 통해 만다라 매체를 통한 미술회화 중심의 체험이 ADHD 아동의 정서불안과 주의력 결핍과 과잉행동 장애에 실질적인 효과가 드러났다는 점에서 아동에게 긍정적인 영향을 미친 것으로 평가된다. 향후 이와 직·간접적으로 연관된 연구가 앞으로 수행될 ADHD 아동의 정서불안과 주의력결핍 및 과잉행동장애에 대한 후속연구에 이바지하길 기대한다.
In our modern society, there are many problems occurred consistently especially in psychology of children such as impulsivity, Impatient, Anger and Distraction by Nuclear Family, Severe Study Competition, Social Atmosphere and Divorce. Many Children are not accustomed themselves into education envir...
In our modern society, there are many problems occurred consistently especially in psychology of children such as impulsivity, Impatient, Anger and Distraction by Nuclear Family, Severe Study Competition, Social Atmosphere and Divorce. Many Children are not accustomed themselves into education environment due to its distraction and mental instability. And it is important to know that these problems have been influenced from early childhood to even adult. Especially, ADHD is disability of psychological brain development including lack of concentration, Unstable Behavior, impulsive personality which causes a difficulty to adapt themselves to school. It is frequently happened in early childhood because they tended to miss the chance to get the right remedy when early age. If they are neglected in early childhood, there is high possibility to work as a problem of disability throughout entire life because this Emotional Behavior tends to influence to not only early child period but also growth period. Emotion is important basis of principle of behavior and form of quality life. As result, It is constantly raised an issue that mental instability and lack of concentration often causes adolescent delinquency and even expand to anti society behavior in adulthood. In this study, We evaluate how Mandalra Painting Experience affect on mental instability and improvement of concentration through elementary school student who is having a difficulty of school life by unstable emotion and lack of concentration due to divorce family and social environment. Firstly we selected 5th grade male elementary school student who was diagnosed as ADHD by pediatric psychiatrist. And we interviewed pediatric psychiatrist and game remedy specialist in order to find out a level of mental instability and lack of concentration. This will give fundamental condition of the study. In this plan of program, the object was set based on result of pre-inspection and interview. In order to increase credibility, it was conducted total 17 times between 2015 April to 2015 Oct and error of program has been modified to ensure the reliability of result by related specialist and supervisors. We conducted Projective Painting Test and interviewing a teacher and parent. And analyze of works for testing of mental instability and lack of concentration after the program. The below is the result which come out through experience of Mandalra Paining Method. First of all, the change of ADHD Student who has mental instability and lack of concentration is started after 5times of Mandalra Method Activity, They were gradually shown that controllable and mentally stable over meditation. After 10 times, the child’s misdemeanor and aggressive behavior (Receiving 2 times notification of moving to other school) gradually started reliving. Through this remedy, he started showing his affection to his pet, express his emotion verbally after family picnic, improving his behavior 80% about using other family member’s stuff without permission. Secondly, there was no change in sub-category of concentration of environment (concentration of environment, ability of control, consistency of concentration) till 4 times Mandalra Activity, but he started concentrating and showing ability of control of painting. Specifically, there is a big improvement in control ability over concentration and sit break away during the class and extra study time with stable emotion. This is indicated that there is improvement in concentration and aggressive behavior by relieving stress and stable emotion. Thirdly, there is no improvement in social relationship with similar age group at the beginning of the program. However his relationship started improving after 10 times of program. In detail, there is big improvement in his school life. For example, his aggressive behavior is relived, the times of his unwanted intervene during discussion was decreased and showing a good cooperation in Cooperation Role Play. As we find out through this study, Mandalra Painting Experience Remedy is positively affected ADHD Child to improve lack of concentration and over behavior. It is hope that this study will helpful to future study which is related to ADHD Child.
In our modern society, there are many problems occurred consistently especially in psychology of children such as impulsivity, Impatient, Anger and Distraction by Nuclear Family, Severe Study Competition, Social Atmosphere and Divorce. Many Children are not accustomed themselves into education environment due to its distraction and mental instability. And it is important to know that these problems have been influenced from early childhood to even adult. Especially, ADHD is disability of psychological brain development including lack of concentration, Unstable Behavior, impulsive personality which causes a difficulty to adapt themselves to school. It is frequently happened in early childhood because they tended to miss the chance to get the right remedy when early age. If they are neglected in early childhood, there is high possibility to work as a problem of disability throughout entire life because this Emotional Behavior tends to influence to not only early child period but also growth period. Emotion is important basis of principle of behavior and form of quality life. As result, It is constantly raised an issue that mental instability and lack of concentration often causes adolescent delinquency and even expand to anti society behavior in adulthood. In this study, We evaluate how Mandalra Painting Experience affect on mental instability and improvement of concentration through elementary school student who is having a difficulty of school life by unstable emotion and lack of concentration due to divorce family and social environment. Firstly we selected 5th grade male elementary school student who was diagnosed as ADHD by pediatric psychiatrist. And we interviewed pediatric psychiatrist and game remedy specialist in order to find out a level of mental instability and lack of concentration. This will give fundamental condition of the study. In this plan of program, the object was set based on result of pre-inspection and interview. In order to increase credibility, it was conducted total 17 times between 2015 April to 2015 Oct and error of program has been modified to ensure the reliability of result by related specialist and supervisors. We conducted Projective Painting Test and interviewing a teacher and parent. And analyze of works for testing of mental instability and lack of concentration after the program. The below is the result which come out through experience of Mandalra Paining Method. First of all, the change of ADHD Student who has mental instability and lack of concentration is started after 5times of Mandalra Method Activity, They were gradually shown that controllable and mentally stable over meditation. After 10 times, the child’s misdemeanor and aggressive behavior (Receiving 2 times notification of moving to other school) gradually started reliving. Through this remedy, he started showing his affection to his pet, express his emotion verbally after family picnic, improving his behavior 80% about using other family member’s stuff without permission. Secondly, there was no change in sub-category of concentration of environment (concentration of environment, ability of control, consistency of concentration) till 4 times Mandalra Activity, but he started concentrating and showing ability of control of painting. Specifically, there is a big improvement in control ability over concentration and sit break away during the class and extra study time with stable emotion. This is indicated that there is improvement in concentration and aggressive behavior by relieving stress and stable emotion. Thirdly, there is no improvement in social relationship with similar age group at the beginning of the program. However his relationship started improving after 10 times of program. In detail, there is big improvement in his school life. For example, his aggressive behavior is relived, the times of his unwanted intervene during discussion was decreased and showing a good cooperation in Cooperation Role Play. As we find out through this study, Mandalra Painting Experience Remedy is positively affected ADHD Child to improve lack of concentration and over behavior. It is hope that this study will helpful to future study which is related to ADHD Child.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.