본 연구는 현재 유치원에서 이루어지는 평가 활동 및 문제점에 대한 부모들의 인식을 조사하고, 평가 활동 참여에 대한 부모들의 의견을 수집하여 부모참여 유아 포트폴리오 평가체제를 개발하기 위한 기초 모형을 제공하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 제주시의 공·사립 유치원 학부모 179명을 대상으로 설문조사한 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모가 지각하는 유치원에...
본 연구는 현재 유치원에서 이루어지는 평가 활동 및 문제점에 대한 부모들의 인식을 조사하고, 평가 활동 참여에 대한 부모들의 의견을 수집하여 부모참여 유아 포트폴리오 평가체제를 개발하기 위한 기초 모형을 제공하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 제주시의 공·사립 유치원 학부모 179명을 대상으로 설문조사한 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모가 지각하는 유치원에서의 유아 포트폴리오 평가 현황에서 많은 학부모들이 유아에 대한 포트폴리오 평가에 대한 것을 제공받지 못하고 있다라는 결과가 나타났고 문제점은 유치원에서 평가 자료를 가정에 제공하는 횟수가 적으며, 평가결과가 너무 간략하고 평가방법의 종류가 다양하지 못하다는 결과가 나타났다. 둘째, 유아기 평가의 필요성에 대한 부모들의 인식은 높게 나타났고, 유아기 평가가 필요한 주요한 이유로는 '유아의 문제점 혹은 특별한 도움이 필요한지 파악하기 위해서'라고 응답하였다. 유치원에서 자녀 평가자료를 제공받는다면 가장 우선적으로 얻기를 원하는 평가정보는 사회생활인 자녀의 기본 생활습관, 개인생활, 가정생활, 집단생활, 사회현상과 환경 등에 대한 학습 정보 등 학부모들이 요구하는 내용으로 나타났고, 유치원으로부터 제공받기를 원하는 평가 정보의 형태에는 유아행동 관찰기록(일화기록)과 종합적 유아평가기록, 자유선택활동 평가표, 유아와의 면담기록, 유아작품 분석 순으로 나타났다. 유치원의 평가정보 제공방법에는 서면 보고서를 가장 많이 원하고 있고, 평가자료의 제공시기는 월 1회, 분기별 1회, 격주 1회, 주1회 등으로 제공받기를 원하고 있는 것으로 나타났고 다양한 방법으로 원하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 부모참여 유아평가 방안에 있어 많은 부모들이 유아평가에 관심이 있어 부모참여 유아 포트폴리오 평가의 필요성이 아주 필요하다는 결과가 나타났다. 부모참여의 목적으로는 유아의 발달정도 및 장단점을 파악하기 위해서와 유아가 흥미 및 관심 있어 하는 주제를 발견하기 위해서이고, 유아 평가에 부모가 참여한다면, 부모가 실시할 수 있는 자녀 평가방법에 대해 그 적절성에는 유아행동 관찰기록, 유아-부모 면담 후 기록, 종합적 유아평가 기록에 대한 부모 의견 첨부, 유아작품 전시회 참여 등 순으로 부모참여 적절성의 결과가 나타났다. 자녀평가를 실시는 평가 내용에 따라 월 1회, 격주 1회, 1학기에 1회 등으로 나타났고, 평가도구의 구비 방법은 평가 영역별로 유치원에서 필요한 도구를 부모에게 제공하기를 원하고 평가 기록물의 관리는 모든 평가관련 자료를 복사하여 가정과 유치원이 같이 보관한다라는 결과가 나타났다. 이러한 연구를 종합하면 유치원에서의 부모참여 유아 포트폴이오 평가 모형안을 개발하여 가정과 유치원의 의사소통 및 정보교환이 원활히 이루어져 많은 정보를 얻고 유아평가에 도움이 되는 데 있으며 체계적인 평가 활동 연간 계획안을 수립하여 효율적인 교육계획을 수립할 수 있도록 하여야 할 것이다.
본 연구는 현재 유치원에서 이루어지는 평가 활동 및 문제점에 대한 부모들의 인식을 조사하고, 평가 활동 참여에 대한 부모들의 의견을 수집하여 부모참여 유아 포트폴리오 평가체제를 개발하기 위한 기초 모형을 제공하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 제주시의 공·사립 유치원 학부모 179명을 대상으로 설문조사한 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모가 지각하는 유치원에서의 유아 포트폴리오 평가 현황에서 많은 학부모들이 유아에 대한 포트폴리오 평가에 대한 것을 제공받지 못하고 있다라는 결과가 나타났고 문제점은 유치원에서 평가 자료를 가정에 제공하는 횟수가 적으며, 평가결과가 너무 간략하고 평가방법의 종류가 다양하지 못하다는 결과가 나타났다. 둘째, 유아기 평가의 필요성에 대한 부모들의 인식은 높게 나타났고, 유아기 평가가 필요한 주요한 이유로는 '유아의 문제점 혹은 특별한 도움이 필요한지 파악하기 위해서'라고 응답하였다. 유치원에서 자녀 평가자료를 제공받는다면 가장 우선적으로 얻기를 원하는 평가정보는 사회생활인 자녀의 기본 생활습관, 개인생활, 가정생활, 집단생활, 사회현상과 환경 등에 대한 학습 정보 등 학부모들이 요구하는 내용으로 나타났고, 유치원으로부터 제공받기를 원하는 평가 정보의 형태에는 유아행동 관찰기록(일화기록)과 종합적 유아평가기록, 자유선택활동 평가표, 유아와의 면담기록, 유아작품 분석 순으로 나타났다. 유치원의 평가정보 제공방법에는 서면 보고서를 가장 많이 원하고 있고, 평가자료의 제공시기는 월 1회, 분기별 1회, 격주 1회, 주1회 등으로 제공받기를 원하고 있는 것으로 나타났고 다양한 방법으로 원하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 부모참여 유아평가 방안에 있어 많은 부모들이 유아평가에 관심이 있어 부모참여 유아 포트폴리오 평가의 필요성이 아주 필요하다는 결과가 나타났다. 부모참여의 목적으로는 유아의 발달정도 및 장단점을 파악하기 위해서와 유아가 흥미 및 관심 있어 하는 주제를 발견하기 위해서이고, 유아 평가에 부모가 참여한다면, 부모가 실시할 수 있는 자녀 평가방법에 대해 그 적절성에는 유아행동 관찰기록, 유아-부모 면담 후 기록, 종합적 유아평가 기록에 대한 부모 의견 첨부, 유아작품 전시회 참여 등 순으로 부모참여 적절성의 결과가 나타났다. 자녀평가를 실시는 평가 내용에 따라 월 1회, 격주 1회, 1학기에 1회 등으로 나타났고, 평가도구의 구비 방법은 평가 영역별로 유치원에서 필요한 도구를 부모에게 제공하기를 원하고 평가 기록물의 관리는 모든 평가관련 자료를 복사하여 가정과 유치원이 같이 보관한다라는 결과가 나타났다. 이러한 연구를 종합하면 유치원에서의 부모참여 유아 포트폴이오 평가 모형안을 개발하여 가정과 유치원의 의사소통 및 정보교환이 원활히 이루어져 많은 정보를 얻고 유아평가에 도움이 되는 데 있으며 체계적인 평가 활동 연간 계획안을 수립하여 효율적인 교육계획을 수립할 수 있도록 하여야 할 것이다.
The purpose of this study is to examine parents' recognition about activity of evaluation, problems which are carried out in current kindergarten and parents' opinion about participation to portfolio evaluation of their children. This study is sampled 179 parents of children who have gone four kinde...
The purpose of this study is to examine parents' recognition about activity of evaluation, problems which are carried out in current kindergarten and parents' opinion about participation to portfolio evaluation of their children. This study is sampled 179 parents of children who have gone four kindergartens in Jeju City. The results of this study are as follows. First, many parents have not been fully offered about evaluation of portfolio which parent perceive present of evaluation with children's portfolio evaluation kindergarten. The problems are that the kindergarten hardly offers data of evaluation to family and result of evaluation is too simple. Also the kinds for method of evaluation are not varios. Second, many parents think that children evaluation is necessary for their understanding children. If it is necessary, the reasons are parents need to catch hold of children's problem or special help. If they are offered data of evaluation for their children, the first obtained information are children's basic living habit and personal, homing and collective life, a social phenomenon and environment so on. The types of information of evaluation which they are offered from the kindergarten are the record of observation, total record of children's evaluation, table of evaluation for free choice activity record of interview with children and analysis of children's works. First of all, they want the report of letter among the offering methods of information of evaluation of kindergarten. The offering time of them are once per month and quarter and twice every second month and once a week. They also want to have various methods of evaluation. Third, many parents are interested in parents' participation and also they note the necessity of children evaluation with portfolio. The purposes of parents' participation are to know children's development level and strength and weakness for children and subject of children's taste and interesting. If, parents take part in it, pertinences of the methods of evaluation which parents can execute are the record of observation for children action and record after parents-children interview and parents' appended opinion about total record of children's evaluation and participation for exhibition of children's works. The times of evaluation due to the contents of evaluation are once per month and quarter and once every second week once per semester. In the method of possession for equipment of evaluation, parents want to be offered the equipment by kindergarten and all documents related to evaluation are kept with family and kindergarten about management of record of evaluation. As a result of the above, kindergarten develops the program of children's portfolio of parents' participation and then mutual understanding between family and kindergarten and exchange of information is realized smoothly.
The purpose of this study is to examine parents' recognition about activity of evaluation, problems which are carried out in current kindergarten and parents' opinion about participation to portfolio evaluation of their children. This study is sampled 179 parents of children who have gone four kindergartens in Jeju City. The results of this study are as follows. First, many parents have not been fully offered about evaluation of portfolio which parent perceive present of evaluation with children's portfolio evaluation kindergarten. The problems are that the kindergarten hardly offers data of evaluation to family and result of evaluation is too simple. Also the kinds for method of evaluation are not varios. Second, many parents think that children evaluation is necessary for their understanding children. If it is necessary, the reasons are parents need to catch hold of children's problem or special help. If they are offered data of evaluation for their children, the first obtained information are children's basic living habit and personal, homing and collective life, a social phenomenon and environment so on. The types of information of evaluation which they are offered from the kindergarten are the record of observation, total record of children's evaluation, table of evaluation for free choice activity record of interview with children and analysis of children's works. First of all, they want the report of letter among the offering methods of information of evaluation of kindergarten. The offering time of them are once per month and quarter and twice every second month and once a week. They also want to have various methods of evaluation. Third, many parents are interested in parents' participation and also they note the necessity of children evaluation with portfolio. The purposes of parents' participation are to know children's development level and strength and weakness for children and subject of children's taste and interesting. If, parents take part in it, pertinences of the methods of evaluation which parents can execute are the record of observation for children action and record after parents-children interview and parents' appended opinion about total record of children's evaluation and participation for exhibition of children's works. The times of evaluation due to the contents of evaluation are once per month and quarter and once every second week once per semester. In the method of possession for equipment of evaluation, parents want to be offered the equipment by kindergarten and all documents related to evaluation are kept with family and kindergarten about management of record of evaluation. As a result of the above, kindergarten develops the program of children's portfolio of parents' participation and then mutual understanding between family and kindergarten and exchange of information is realized smoothly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.