김기동의 하나님의 의도(意圖) 신학은 기존 신학 체계와는 전혀 다른 형태를 취한다. 예수의 죽으심을"십자가(十字架) 신학"인 예수 죽음의 측면만을 강조하고 있는 기존 신학과는 달리 김기동의 신학은 예수의 부활(復活)을 강조한다. 이는 예수의 죽음을 인간 구원을 위한 죽음에만 초점을 두지 않고, 부활로 하나님 아버지의 뜻을 이루심으로 하늘 보좌를 유업으로 상속받게 하신 하나님 아버지의 실존(實存)을 드러내고 있다. 그러므로 예수의 죽음이 가져다 주는 의미 또한 매우 크며, 예수 죽음의 성경적 이해가 부활 신앙으로 이어진다 하겠다. 김기동 신학의 이해는 하나님의 의도를 중심으로 한 베뢰아 운동이다. 베뢰아 아카데미는 하나님의 의도(意圖)를 삼중구조로 제시한다. 제1의 하나님의 의도는 예수의 죽음을 인간구원을 위한 죽음에만 초점을 두지 않고, 부활로 하나님 아버지의 뜻을 이루심으로 하늘 보좌를 유업으로 상속받게 하신 하나님 아버지의 실존을 드러내고 있다. 제2의 하나님의 의도는 하나님의 이름의 영광을 회복시키기 위한 마귀진멸(魔鬼盡滅)이다(요일 3:8). 아들은 십자가의 죽음을 통해 불법자를 정죄하였으니 예수는 의인의 죽음이요, 마귀는 의인을 대적한 불의(不義)한 자가 된 것이다(요 13:2). 하나님의 제3의 의는 인류에게 베푸신 하나님의 은혜이다. 본래 인류는 창세 전에 예수를 위해 존재하기로 계획된 예수의 첩경이다. 이와 같이 김기동의 하나님의 의도는 하나님께서 예수를 통해 이루어 가시는 경륜 속에서 인간의 존재 의미를 찾게 한다. 그러므로 예수의 공생애는 하나님의 아들로서의 사역과 그리스도의 사역으로 구분되어질 수 있다. 그러므로 하나님의 아들로서의 예수 이해와 사역자로서의 그리스도인 것이다. 그의 신학에 있어 예수의 죽음 이해는 기존 신학이 추구해 온 인간 구원만을 위한 예수 죽음 위에 또 다른 깊이를 가진 신학의 방향을 제시하고 있다. 김기동은 거의 모든 설교마다 예수 그리스도의 죽으심과 부활을 언급한다. 본 연구의 목적은 이러한 전제하에서 김기동의 예수 죽음의 성격(性格) 이해(理解)를 살펴보고, 예수 죽음으로 말미암은 하나님 아버지와 아들과 인류의 관계를 정립해 보는 데 그 목적을 둔다. 또한 성경에서도 신약성서 그리고 그중에서도 예수의 공생애가 기록된 4복음서와 성령으로 기록된 ...
김기동의 하나님의 의도(意圖) 신학은 기존 신학 체계와는 전혀 다른 형태를 취한다. 예수의 죽으심을"십자가(十字架) 신학"인 예수 죽음의 측면만을 강조하고 있는 기존 신학과는 달리 김기동의 신학은 예수의 부활(復活)을 강조한다. 이는 예수의 죽음을 인간 구원을 위한 죽음에만 초점을 두지 않고, 부활로 하나님 아버지의 뜻을 이루심으로 하늘 보좌를 유업으로 상속받게 하신 하나님 아버지의 실존(實存)을 드러내고 있다. 그러므로 예수의 죽음이 가져다 주는 의미 또한 매우 크며, 예수 죽음의 성경적 이해가 부활 신앙으로 이어진다 하겠다. 김기동 신학의 이해는 하나님의 의도를 중심으로 한 베뢰아 운동이다. 베뢰아 아카데미는 하나님의 의도(意圖)를 삼중구조로 제시한다. 제1의 하나님의 의도는 예수의 죽음을 인간구원을 위한 죽음에만 초점을 두지 않고, 부활로 하나님 아버지의 뜻을 이루심으로 하늘 보좌를 유업으로 상속받게 하신 하나님 아버지의 실존을 드러내고 있다. 제2의 하나님의 의도는 하나님의 이름의 영광을 회복시키기 위한 마귀진멸(魔鬼盡滅)이다(요일 3:8). 아들은 십자가의 죽음을 통해 불법자를 정죄하였으니 예수는 의인의 죽음이요, 마귀는 의인을 대적한 불의(不義)한 자가 된 것이다(요 13:2). 하나님의 제3의 의는 인류에게 베푸신 하나님의 은혜이다. 본래 인류는 창세 전에 예수를 위해 존재하기로 계획된 예수의 첩경이다. 이와 같이 김기동의 하나님의 의도는 하나님께서 예수를 통해 이루어 가시는 경륜 속에서 인간의 존재 의미를 찾게 한다. 그러므로 예수의 공생애는 하나님의 아들로서의 사역과 그리스도의 사역으로 구분되어질 수 있다. 그러므로 하나님의 아들로서의 예수 이해와 사역자로서의 그리스도인 것이다. 그의 신학에 있어 예수의 죽음 이해는 기존 신학이 추구해 온 인간 구원만을 위한 예수 죽음 위에 또 다른 깊이를 가진 신학의 방향을 제시하고 있다. 김기동은 거의 모든 설교마다 예수 그리스도의 죽으심과 부활을 언급한다. 본 연구의 목적은 이러한 전제하에서 김기동의 예수 죽음의 성격(性格) 이해(理解)를 살펴보고, 예수 죽음으로 말미암은 하나님 아버지와 아들과 인류의 관계를 정립해 보는 데 그 목적을 둔다. 또한 성경에서도 신약성서 그리고 그중에서도 예수의 공생애가 기록된 4복음서와 성령으로 기록된 바울 서신을 통해 예수의 죽음에 대한 성경의 증거를 얻고자 한다. 본 논문은 예수 죽음에 관한 언어적 고찰을 하되, 예수 죽음의 배경을 외적 동인과 내적 동인을 고찰(考察)한 후, 신학적 이해를 통해 초대교회와 바울의 이해를 연구한다. 마지막으로 김기동 신학의 예수 죽음에 대한 성격 이해를 하나님의 의도신학으로서 새롭게 구별해 본다. 예수 죽음의 종교적 동인으로는 예수를 실제로 십자가형에 처한 로마총독 빌라도는 예수의 무죄를 확신했으나, 유대인들의 강청에 못 이겨 예수를 처형한 것으로 되어 있다. 예수가 십자가에 처형된 원인을 하나님 아버지가 아들에게 부여한 죽음이며, 아들로서 당연히 행하신 것을 하나님이 부여하신 뜻이라고 주장하는 이도 있다. 이상과 같이 예수가 유대교와 충돌로 죽음을 당했다는 사실을 인정하면서도 예수는 그의 활동이 정치적 활동으로 잘못 해석되었기 때문에 처형되었다고 주장한다. 예수 죽음의 정치적 동인에 대하여는 예수의 죽음을 종교적이거나 정치적인 어느 한 분야에서만의 갈등이 아니라 두 분야 모두에서 일어난 갈등의 결과로 보고 있다. 그는 예수의 죽음은 로마 당국과 유대 종교 지도자들, 그리고 귀족들의 협력의 결과이며, 예수의 죽음의 책임은 유대교의 전통적 지혜 사상에 있다고 한다. 또한 예수는 유대교의 율법해석을 자유로이 구사함으로써, 성전 숙청 사건을 통해 유대교 지도자들과 충돌했다. 하나님이 친히 세우신 그리스도의 속죄 제사에서 비로소 대속된다. 예수의 십자가의 죽음을 통해서, 지체 없이 율법에서 발생하여 모든 죄인 위에 도사린 저주의 죽음으로 이끌어가는 세력이 무너지는 것이다. 예수의 죽음에 대한 신학적 이해를 위해 먼저 바울신학 이전에 주장되어진 초대교회의 전승을 통해 알 수 있으며, 예수의 죽음은 부활의 경험을 통하여 회고하기 시작하였다. 예수의 죽음과 부활의 사건은 그들의 기억 속에 잠재해 있던 예수의 수난 암시가 하나님의 구원 행위인 부활 사건과 긴밀한 관계에 있음을 의식하게 만들었다. 따라서 제자들은 예수의 죽음이 무의미한 것이 아니라 모든 사람을 구원하기 위한 죽음, 곧 모든 사람을 위한 죽음이었다고 고백하게 되었던 것이다. 예수의 죽음에 관한 고백은 먼저'우리를 위한 죽음'으로 형성되었고 점차 이사야서 53장과 관련하여 해석되어 갔을 것이다. 예수 죽음에 대한 바울의 이해는 그러면서도 바울은 기독론의 중심으로 그의 신학을 전개했고 예수 죽음 이해는 실존적인 인간적일뿐 아니라, 구원사의 측면에서 이해하며 하나님의 구원행동의 능력을 강조했다. 왜냐하면 예수 그리스도의 화목제물의 죽음 때문이다. 따라서, 예수 그리스도의 죽음은 그리스도 안에서 이루신 하나님의 의요, 약속의 성취라고 할 수 있다(롬 1:2). 예수의 죽음은 속죄의 죽음과 화목제물로의 죽음 그리고, 종말론적 죽음으로 볼 수 있다. 로마서 5:9이하에 의하면 예수 그리스도의 죽음은 인류 구원사적에서 죄와 죽음과 하나님의 진노에서 해방하는 것이다. 예수의 죽음에 대한 김기동의 이해를 성경과 성령을 중심으로 한 하나님의 의도(意圖)신학을 통해 조명해 본다. 김기동은 하나님의 의도 신학을 통해 하나님 아버지와 아들의 관계를 사랑과 순종으로 표현하고 있다. 그는 성경을 통해 예수가 하나님의 아들로서 아버지의 뜻을 겸손(謙遜)과 순종(順從)으로 성취하신 분이심을 밝히고 있다. 성경은 예수께서 하나님이심을 증거하고 있다. 성경은 예수를 증거하는 말씀이다(요 5:39). 바로 선악과 계명이다. 성경은 모든 인간이 죄 아래 있음을 기록하고 죄인의 모습으로 오신 예수께서도 이 땅에서는 모든 인간과 똑같이 출생과 죽음을 경험했다. 다만 성경이 기록한 예수와 인간이 다른 점은 부활이 있음을 기록한 것이다. 이 부활이 바로 하나님 아버지의 아들을 향한 뜻이며, 아들이 아버지의 뜻에 순종의 죽음을 하게 하는 동인(動因)인 것이다(히 5:7-8). 김기동은 예수가 순종 죽음의 의미를 하나님 아버지의 뜻을 알고 순종함으로 해석하고 있다. 예수께서는 장차 자신이 죽음에 대해 알고 있었기에'나는 죽어야 한다'고 제자들에게 말씀하셨다. 제자들은 낙심했으나 이는 예수께서 아버지께 가는 방법이다. 성경은 예수의 부활을 기록하고 있다. 요한일서 3: 8에 기록된 것과 같이 하나님의 아들로 오신 예수는 하늘에서 하나님의 이름을 훼방한 마귀를 멸하고 하나님의 이름의 영광을 회복하기 위해 오셨다. 결국 세상 임금인 마귀는 하나님의 아들이심을 알고도 예수를 대적했고, 십자가에 못 박았으나(요 13:2), 하나님께서 예수를 살리심으로 그가 의인이심을 증거하셨기에 의인을 죽인 마귀는 불법자로 심판을 받은 것이다. 그러나 인류 구원은 하나님 아버지의 소관이시다. 예수의 아버지에 대한 복종의 죽음은 하나님 아버지에 대한 무조건적 신뢰(信賴)에 기인한 것이다. 예수의 대속의 죽음은 창세 전에 작정된 하나님의 뜻이나, 인간 구원을 위해서 고난의 죽음이 된 것이다. 하나님께서 인류의 속죄에 대해 약속하신 것은 예수의 피이다. 그는 예수와 인간과의 관계를 예수의 피로 맺어진 영원한 관계임을 말하고 있다. 결국, 하나님께서 인류에게 주시고자 하시는 은혜의 피는 예수의 피밖에 없다. 김기동의 하나님 의도(意圖)신학은 이런 부분에 있어 설득력과 함께 성경적 근거를 뚜렷이 제시하고 있음을 본다. 예수 죽음은 하나님의 죽음이며, 인간의 이성 밖의 사건이다. 이런 이유로 하나님의 의도 신학으로 바라본 예수 죽음의 성격 이해는 예수 죽음과 그 생사를 함께 하는 우리의 신앙에 커다란 전환점을 가져올 수 있을 것이다. 본 논문에서는 예수 죽음의 성격을 순종(順從)의 죽음과 복종(服從)의 죽음으로 구별함으로, 아들을 사랑하시는 하나님 아버지의 심정과 죽기까지 순종하시는 예수의 마음을 이해할 수 있게 하였다. 또한 예수께서 하나님 아버지의 뜻에 복종하여 십자가에서 죽으신 복종의 죽음은 인간을 향하신 하나님 아버지의 긍휼하심을 보게 하였다. 예수께서는 겟세마네 동산의 기도를 통해 인류 구원에 대해서는 다른 길이 없음을 알게 하셨다. 예수께서는 인류를 구원하실 하나님 아버지의 뜻에 자신을 복종시켜 고난의 죽음을 택하셨고, 그의 고난의 죽음은 인류에게 생명(生命)으로 역사했다. 그러므로 인류는 예수 고난의 죽음의 증인이 돼야 한다.
김기동의 하나님의 의도(意圖) 신학은 기존 신학 체계와는 전혀 다른 형태를 취한다. 예수의 죽으심을"십자가(十字架) 신학"인 예수 죽음의 측면만을 강조하고 있는 기존 신학과는 달리 김기동의 신학은 예수의 부활(復活)을 강조한다. 이는 예수의 죽음을 인간 구원을 위한 죽음에만 초점을 두지 않고, 부활로 하나님 아버지의 뜻을 이루심으로 하늘 보좌를 유업으로 상속받게 하신 하나님 아버지의 실존(實存)을 드러내고 있다. 그러므로 예수의 죽음이 가져다 주는 의미 또한 매우 크며, 예수 죽음의 성경적 이해가 부활 신앙으로 이어진다 하겠다. 김기동 신학의 이해는 하나님의 의도를 중심으로 한 베뢰아 운동이다. 베뢰아 아카데미는 하나님의 의도(意圖)를 삼중구조로 제시한다. 제1의 하나님의 의도는 예수의 죽음을 인간구원을 위한 죽음에만 초점을 두지 않고, 부활로 하나님 아버지의 뜻을 이루심으로 하늘 보좌를 유업으로 상속받게 하신 하나님 아버지의 실존을 드러내고 있다. 제2의 하나님의 의도는 하나님의 이름의 영광을 회복시키기 위한 마귀진멸(魔鬼盡滅)이다(요일 3:8). 아들은 십자가의 죽음을 통해 불법자를 정죄하였으니 예수는 의인의 죽음이요, 마귀는 의인을 대적한 불의(不義)한 자가 된 것이다(요 13:2). 하나님의 제3의 의는 인류에게 베푸신 하나님의 은혜이다. 본래 인류는 창세 전에 예수를 위해 존재하기로 계획된 예수의 첩경이다. 이와 같이 김기동의 하나님의 의도는 하나님께서 예수를 통해 이루어 가시는 경륜 속에서 인간의 존재 의미를 찾게 한다. 그러므로 예수의 공생애는 하나님의 아들로서의 사역과 그리스도의 사역으로 구분되어질 수 있다. 그러므로 하나님의 아들로서의 예수 이해와 사역자로서의 그리스도인 것이다. 그의 신학에 있어 예수의 죽음 이해는 기존 신학이 추구해 온 인간 구원만을 위한 예수 죽음 위에 또 다른 깊이를 가진 신학의 방향을 제시하고 있다. 김기동은 거의 모든 설교마다 예수 그리스도의 죽으심과 부활을 언급한다. 본 연구의 목적은 이러한 전제하에서 김기동의 예수 죽음의 성격(性格) 이해(理解)를 살펴보고, 예수 죽음으로 말미암은 하나님 아버지와 아들과 인류의 관계를 정립해 보는 데 그 목적을 둔다. 또한 성경에서도 신약성서 그리고 그중에서도 예수의 공생애가 기록된 4복음서와 성령으로 기록된 바울 서신을 통해 예수의 죽음에 대한 성경의 증거를 얻고자 한다. 본 논문은 예수 죽음에 관한 언어적 고찰을 하되, 예수 죽음의 배경을 외적 동인과 내적 동인을 고찰(考察)한 후, 신학적 이해를 통해 초대교회와 바울의 이해를 연구한다. 마지막으로 김기동 신학의 예수 죽음에 대한 성격 이해를 하나님의 의도신학으로서 새롭게 구별해 본다. 예수 죽음의 종교적 동인으로는 예수를 실제로 십자가형에 처한 로마총독 빌라도는 예수의 무죄를 확신했으나, 유대인들의 강청에 못 이겨 예수를 처형한 것으로 되어 있다. 예수가 십자가에 처형된 원인을 하나님 아버지가 아들에게 부여한 죽음이며, 아들로서 당연히 행하신 것을 하나님이 부여하신 뜻이라고 주장하는 이도 있다. 이상과 같이 예수가 유대교와 충돌로 죽음을 당했다는 사실을 인정하면서도 예수는 그의 활동이 정치적 활동으로 잘못 해석되었기 때문에 처형되었다고 주장한다. 예수 죽음의 정치적 동인에 대하여는 예수의 죽음을 종교적이거나 정치적인 어느 한 분야에서만의 갈등이 아니라 두 분야 모두에서 일어난 갈등의 결과로 보고 있다. 그는 예수의 죽음은 로마 당국과 유대 종교 지도자들, 그리고 귀족들의 협력의 결과이며, 예수의 죽음의 책임은 유대교의 전통적 지혜 사상에 있다고 한다. 또한 예수는 유대교의 율법해석을 자유로이 구사함으로써, 성전 숙청 사건을 통해 유대교 지도자들과 충돌했다. 하나님이 친히 세우신 그리스도의 속죄 제사에서 비로소 대속된다. 예수의 십자가의 죽음을 통해서, 지체 없이 율법에서 발생하여 모든 죄인 위에 도사린 저주의 죽음으로 이끌어가는 세력이 무너지는 것이다. 예수의 죽음에 대한 신학적 이해를 위해 먼저 바울신학 이전에 주장되어진 초대교회의 전승을 통해 알 수 있으며, 예수의 죽음은 부활의 경험을 통하여 회고하기 시작하였다. 예수의 죽음과 부활의 사건은 그들의 기억 속에 잠재해 있던 예수의 수난 암시가 하나님의 구원 행위인 부활 사건과 긴밀한 관계에 있음을 의식하게 만들었다. 따라서 제자들은 예수의 죽음이 무의미한 것이 아니라 모든 사람을 구원하기 위한 죽음, 곧 모든 사람을 위한 죽음이었다고 고백하게 되었던 것이다. 예수의 죽음에 관한 고백은 먼저'우리를 위한 죽음'으로 형성되었고 점차 이사야서 53장과 관련하여 해석되어 갔을 것이다. 예수 죽음에 대한 바울의 이해는 그러면서도 바울은 기독론의 중심으로 그의 신학을 전개했고 예수 죽음 이해는 실존적인 인간적일뿐 아니라, 구원사의 측면에서 이해하며 하나님의 구원행동의 능력을 강조했다. 왜냐하면 예수 그리스도의 화목제물의 죽음 때문이다. 따라서, 예수 그리스도의 죽음은 그리스도 안에서 이루신 하나님의 의요, 약속의 성취라고 할 수 있다(롬 1:2). 예수의 죽음은 속죄의 죽음과 화목제물로의 죽음 그리고, 종말론적 죽음으로 볼 수 있다. 로마서 5:9이하에 의하면 예수 그리스도의 죽음은 인류 구원사적에서 죄와 죽음과 하나님의 진노에서 해방하는 것이다. 예수의 죽음에 대한 김기동의 이해를 성경과 성령을 중심으로 한 하나님의 의도(意圖)신학을 통해 조명해 본다. 김기동은 하나님의 의도 신학을 통해 하나님 아버지와 아들의 관계를 사랑과 순종으로 표현하고 있다. 그는 성경을 통해 예수가 하나님의 아들로서 아버지의 뜻을 겸손(謙遜)과 순종(順從)으로 성취하신 분이심을 밝히고 있다. 성경은 예수께서 하나님이심을 증거하고 있다. 성경은 예수를 증거하는 말씀이다(요 5:39). 바로 선악과 계명이다. 성경은 모든 인간이 죄 아래 있음을 기록하고 죄인의 모습으로 오신 예수께서도 이 땅에서는 모든 인간과 똑같이 출생과 죽음을 경험했다. 다만 성경이 기록한 예수와 인간이 다른 점은 부활이 있음을 기록한 것이다. 이 부활이 바로 하나님 아버지의 아들을 향한 뜻이며, 아들이 아버지의 뜻에 순종의 죽음을 하게 하는 동인(動因)인 것이다(히 5:7-8). 김기동은 예수가 순종 죽음의 의미를 하나님 아버지의 뜻을 알고 순종함으로 해석하고 있다. 예수께서는 장차 자신이 죽음에 대해 알고 있었기에'나는 죽어야 한다'고 제자들에게 말씀하셨다. 제자들은 낙심했으나 이는 예수께서 아버지께 가는 방법이다. 성경은 예수의 부활을 기록하고 있다. 요한일서 3: 8에 기록된 것과 같이 하나님의 아들로 오신 예수는 하늘에서 하나님의 이름을 훼방한 마귀를 멸하고 하나님의 이름의 영광을 회복하기 위해 오셨다. 결국 세상 임금인 마귀는 하나님의 아들이심을 알고도 예수를 대적했고, 십자가에 못 박았으나(요 13:2), 하나님께서 예수를 살리심으로 그가 의인이심을 증거하셨기에 의인을 죽인 마귀는 불법자로 심판을 받은 것이다. 그러나 인류 구원은 하나님 아버지의 소관이시다. 예수의 아버지에 대한 복종의 죽음은 하나님 아버지에 대한 무조건적 신뢰(信賴)에 기인한 것이다. 예수의 대속의 죽음은 창세 전에 작정된 하나님의 뜻이나, 인간 구원을 위해서 고난의 죽음이 된 것이다. 하나님께서 인류의 속죄에 대해 약속하신 것은 예수의 피이다. 그는 예수와 인간과의 관계를 예수의 피로 맺어진 영원한 관계임을 말하고 있다. 결국, 하나님께서 인류에게 주시고자 하시는 은혜의 피는 예수의 피밖에 없다. 김기동의 하나님 의도(意圖)신학은 이런 부분에 있어 설득력과 함께 성경적 근거를 뚜렷이 제시하고 있음을 본다. 예수 죽음은 하나님의 죽음이며, 인간의 이성 밖의 사건이다. 이런 이유로 하나님의 의도 신학으로 바라본 예수 죽음의 성격 이해는 예수 죽음과 그 생사를 함께 하는 우리의 신앙에 커다란 전환점을 가져올 수 있을 것이다. 본 논문에서는 예수 죽음의 성격을 순종(順從)의 죽음과 복종(服從)의 죽음으로 구별함으로, 아들을 사랑하시는 하나님 아버지의 심정과 죽기까지 순종하시는 예수의 마음을 이해할 수 있게 하였다. 또한 예수께서 하나님 아버지의 뜻에 복종하여 십자가에서 죽으신 복종의 죽음은 인간을 향하신 하나님 아버지의 긍휼하심을 보게 하였다. 예수께서는 겟세마네 동산의 기도를 통해 인류 구원에 대해서는 다른 길이 없음을 알게 하셨다. 예수께서는 인류를 구원하실 하나님 아버지의 뜻에 자신을 복종시켜 고난의 죽음을 택하셨고, 그의 고난의 죽음은 인류에게 생명(生命)으로 역사했다. 그러므로 인류는 예수 고난의 죽음의 증인이 돼야 한다.
Ki Dong Kim's Picture of God's Will theology has a totally different theological system as compared to traditional ones in that it emphasizes on Jesus' resurrection whereas "cross theology" focuses on Jesus' death. This theology does not insist on the salvation of humankind, but in the disclosure of...
Ki Dong Kim's Picture of God's Will theology has a totally different theological system as compared to traditional ones in that it emphasizes on Jesus' resurrection whereas "cross theology" focuses on Jesus' death. This theology does not insist on the salvation of humankind, but in the disclosure of the real existence of God the Father who allowed him to inherit the heavenly throne upon his resurrection. Therefore, the meaning of Jesus' death is significant and its biblical understanding might lead to the faith of resurrection. Understanding Ki Dong Kim's theology means to understand the Berea Movement centered on the Picture of God's Will which is explained in Berea through three priorities as follows. The first priority is the will of God the Father who wants the Son to inherit the heavenly throne as the latter accomplishes his will by death on the cross. The second priority is the destruction of the devil aimed at the recovery of the glory of God's name (John 3:8). Since the Son condemned the unlawful one by death of the cross, Jesus' death is that of the righteous one and the devil became the unrighteous who opposed him (John 13:2). The third priority is God's grace bestowed upon humankind who was originally planned in the beginning to exist for Jesus and to constitute the shortcut for his coming. In this manner, Ki Dong Kim's Picture of God's Will finds the reason of the existence of humankind within God's dispensation accomplished through Jesus. Therefore, the public life of Jesus can be separated in two, one being the ministry as the Son of God and, the other the ministry of Christ. In other words, it can be understood as Jesus, the Son of God and Christ as God's servant. Kim's theology indicates another depth in Jesus' death as all his sermons mention about Jesus Christ's death and resurrection. The purpose of this thesis is to examine the character of Jesus' death in Kim's theology upon the above backgrounds, and to clarify the relationship between God the Father, the Son and humankind. It also aims at obtaining biblical proofs on Jesus's death through the four Gospels which contain his public life and through the epistles of Paul recorded by the inspiration of the Holy Spirit. The present thesis will go through the linguistic examination of Jesus' death upon the study of external and internal causes in the death background and the theological understanding of Paul and the Early Church. It will end by stating that Kim's theology concerning the character understanding of Jesus' death is a new distinction worthy of notice. The religious cause of Jesus' death was due to the strong request of the Jews in spite of the Ponce Pilate's belief on his innocence. Some assert that the condemnation on the cross was the will of God the Father upon the Son and the duty for the latter. One recognizes that his death was caused by his conflict with Judaism and at the same time by the fact that his activities were politically misinterpreted. As for the political cause of Jesus' death, one regards it as being linked to the religious one. In other words, it was the result of the cooperation of the Roman authorities, Jewish religious leaders and noblemen and its responsibilities lay in the traditional wisdom ideology of the Jews to which Jesus opposed by his free interpretation of the Law in the incident of the temple. God's direct expiation sacrifice is finally realized. Through Jesus' crucifixion, all authority that led to cursed death caused by sins disclosed in the Law were destroyed. As for the theological understanding of Jesus' death, traditions of the Early Church before the writing of Pauline theology are informative whereas records started upon his resurrection. Jesus' death and resurrection allowed to realize the close link between those two events. Disciples confessed then that his death was not meaningless but was meant for the salvation of all humans. It was first interpreted as "death for our sake" and later in connection to Isaiah, chapter 53. Paul's understanding of Jesus' death was christological and emphasized God's power of salvation because it was a sacrificial death. Therefore, this death is the accomplishment of God's righteousness, and of His promises (Romans 1:2). Jesus' death can be regarded as a redemptional, reconciliatory and eschatological one. According to Romans 5:9, it frees from God's wrath, sins and death. Ki Dong Kim's regards Jesus' death by means of the Picture of God's Will theology which is centered on the Bible and the Spirit, and which expresses the relationship of God the Father and the Son as one of love and obedience. He demonstrated through the Bible that the Son accomplished the Father' will with humility and obedience. The Bible testifies to Jesus (John 5:39) and his being God. It tells that all humans are under sins and that Jesus experienced birth and death as any human on this earth. The only difference recorded by the Bible is that Jesus was raised again. Resurrection is the Father's will toward the Son, the cause for which the Son obeyed to death (Hebrews 5:7-8). Kim regards Jesus obedience till death as knowledge and obedience to the Father's will. Jesus said to his disciples that he had to died because he had known about it. It was his way to go to the Father. The Bible records about Jesus' resurrection. Just as 1 John 3:8 says, Jesus who came as the Son of God for the purpose of destroying the devil who tarnished in heaven God's name, and of recovering its lost glory. The prince of this world, the devil recognized Jesus and opposed him and crucified him (John 13:2), but was eventually condemned as unlawful by God who raised him from the death and testified to his being righteous. The salvation of humankind is in the authority of God the Father, though. Jesus' submission to death comes from his unconditional trust to God the Father. Though his redemptory death was planned in the beginning, that death became the Passion for the salvation of humankind. The promise of God for redemption is Jesus' blood which constitutes the very link in the eternal relationship between Jesus and humankind. God's grace to humans is Jesus' blood only. In this part Kim's Picture of God's Will theology is very persuasive and provides undeniable biblical evidences. Jesus' death is God's, an event being human reason. In this sense such biblical understanding on the character of Jesus' deaths brings a significant turning point to ones' faith. The present thesis distinguished obedience from submission in the character of Jesus' death and allowed to discern the obeying mind of Jesus and God's love for the Son and His mercy toward humans. The prayer in Gethsemane shows that there was no other method for Jesus than to submit to the will of the Father for the crucifixion of sufferings which would bring out life to humankind. Consequently, humans must all become witnesses of Jesus' death of Passion.
Ki Dong Kim's Picture of God's Will theology has a totally different theological system as compared to traditional ones in that it emphasizes on Jesus' resurrection whereas "cross theology" focuses on Jesus' death. This theology does not insist on the salvation of humankind, but in the disclosure of the real existence of God the Father who allowed him to inherit the heavenly throne upon his resurrection. Therefore, the meaning of Jesus' death is significant and its biblical understanding might lead to the faith of resurrection. Understanding Ki Dong Kim's theology means to understand the Berea Movement centered on the Picture of God's Will which is explained in Berea through three priorities as follows. The first priority is the will of God the Father who wants the Son to inherit the heavenly throne as the latter accomplishes his will by death on the cross. The second priority is the destruction of the devil aimed at the recovery of the glory of God's name (John 3:8). Since the Son condemned the unlawful one by death of the cross, Jesus' death is that of the righteous one and the devil became the unrighteous who opposed him (John 13:2). The third priority is God's grace bestowed upon humankind who was originally planned in the beginning to exist for Jesus and to constitute the shortcut for his coming. In this manner, Ki Dong Kim's Picture of God's Will finds the reason of the existence of humankind within God's dispensation accomplished through Jesus. Therefore, the public life of Jesus can be separated in two, one being the ministry as the Son of God and, the other the ministry of Christ. In other words, it can be understood as Jesus, the Son of God and Christ as God's servant. Kim's theology indicates another depth in Jesus' death as all his sermons mention about Jesus Christ's death and resurrection. The purpose of this thesis is to examine the character of Jesus' death in Kim's theology upon the above backgrounds, and to clarify the relationship between God the Father, the Son and humankind. It also aims at obtaining biblical proofs on Jesus's death through the four Gospels which contain his public life and through the epistles of Paul recorded by the inspiration of the Holy Spirit. The present thesis will go through the linguistic examination of Jesus' death upon the study of external and internal causes in the death background and the theological understanding of Paul and the Early Church. It will end by stating that Kim's theology concerning the character understanding of Jesus' death is a new distinction worthy of notice. The religious cause of Jesus' death was due to the strong request of the Jews in spite of the Ponce Pilate's belief on his innocence. Some assert that the condemnation on the cross was the will of God the Father upon the Son and the duty for the latter. One recognizes that his death was caused by his conflict with Judaism and at the same time by the fact that his activities were politically misinterpreted. As for the political cause of Jesus' death, one regards it as being linked to the religious one. In other words, it was the result of the cooperation of the Roman authorities, Jewish religious leaders and noblemen and its responsibilities lay in the traditional wisdom ideology of the Jews to which Jesus opposed by his free interpretation of the Law in the incident of the temple. God's direct expiation sacrifice is finally realized. Through Jesus' crucifixion, all authority that led to cursed death caused by sins disclosed in the Law were destroyed. As for the theological understanding of Jesus' death, traditions of the Early Church before the writing of Pauline theology are informative whereas records started upon his resurrection. Jesus' death and resurrection allowed to realize the close link between those two events. Disciples confessed then that his death was not meaningless but was meant for the salvation of all humans. It was first interpreted as "death for our sake" and later in connection to Isaiah, chapter 53. Paul's understanding of Jesus' death was christological and emphasized God's power of salvation because it was a sacrificial death. Therefore, this death is the accomplishment of God's righteousness, and of His promises (Romans 1:2). Jesus' death can be regarded as a redemptional, reconciliatory and eschatological one. According to Romans 5:9, it frees from God's wrath, sins and death. Ki Dong Kim's regards Jesus' death by means of the Picture of God's Will theology which is centered on the Bible and the Spirit, and which expresses the relationship of God the Father and the Son as one of love and obedience. He demonstrated through the Bible that the Son accomplished the Father' will with humility and obedience. The Bible testifies to Jesus (John 5:39) and his being God. It tells that all humans are under sins and that Jesus experienced birth and death as any human on this earth. The only difference recorded by the Bible is that Jesus was raised again. Resurrection is the Father's will toward the Son, the cause for which the Son obeyed to death (Hebrews 5:7-8). Kim regards Jesus obedience till death as knowledge and obedience to the Father's will. Jesus said to his disciples that he had to died because he had known about it. It was his way to go to the Father. The Bible records about Jesus' resurrection. Just as 1 John 3:8 says, Jesus who came as the Son of God for the purpose of destroying the devil who tarnished in heaven God's name, and of recovering its lost glory. The prince of this world, the devil recognized Jesus and opposed him and crucified him (John 13:2), but was eventually condemned as unlawful by God who raised him from the death and testified to his being righteous. The salvation of humankind is in the authority of God the Father, though. Jesus' submission to death comes from his unconditional trust to God the Father. Though his redemptory death was planned in the beginning, that death became the Passion for the salvation of humankind. The promise of God for redemption is Jesus' blood which constitutes the very link in the eternal relationship between Jesus and humankind. God's grace to humans is Jesus' blood only. In this part Kim's Picture of God's Will theology is very persuasive and provides undeniable biblical evidences. Jesus' death is God's, an event being human reason. In this sense such biblical understanding on the character of Jesus' deaths brings a significant turning point to ones' faith. The present thesis distinguished obedience from submission in the character of Jesus' death and allowed to discern the obeying mind of Jesus and God's love for the Son and His mercy toward humans. The prayer in Gethsemane shows that there was no other method for Jesus than to submit to the will of the Father for the crucifixion of sufferings which would bring out life to humankind. Consequently, humans must all become witnesses of Jesus' death of Passion.
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