성막의 제사와 신약 교회의 예배원리 : 서울성락교회 주일예배를 중심으로 Tabernacle Sacrifices and Principles of the New Testament Worship:Centered on Sunday Service of Seoul Sungrak Church원문보기
본 논문은 '진정한 예배란 과연 어떤 예배인가?'라는 명제를 놓고 성막제사를 통한 성공하는 신약교회의 예배의 원리에 대하여 접근하고자 한다. 성경은 "하나님은 영이시니 예배하는 자가 진정과 신령으로 예배할 지니라"고 가르치나 현대의 예배는 성령을 훼방하여 보이지 않는 하나님을 뵙는 일에 방해가 될 우려가 크다. 율법아래서의 이스라엘 백성은 잘 훈련되어 겉으로는 의인들이었으나 양심상으로는 온전하지 못하였다(히 9:9). 그러므로 그리스도가 오셔서 인간의 양심과 율법 아래 있는 자들의 외식을 진단하셨고(마 23:13, 15, 23, 25, 29), 죄로부터 인간의 양심을 구원하시려고 ...
본 논문은 '진정한 예배란 과연 어떤 예배인가?'라는 명제를 놓고 성막제사를 통한 성공하는 신약교회의 예배의 원리에 대하여 접근하고자 한다. 성경은 "하나님은 영이시니 예배하는 자가 진정과 신령으로 예배할 지니라"고 가르치나 현대의 예배는 성령을 훼방하여 보이지 않는 하나님을 뵙는 일에 방해가 될 우려가 크다. 율법아래서의 이스라엘 백성은 잘 훈련되어 겉으로는 의인들이었으나 양심상으로는 온전하지 못하였다(히 9:9). 그러므로 그리스도가 오셔서 인간의 양심과 율법 아래 있는 자들의 외식을 진단하셨고(마 23:13, 15, 23, 25, 29), 죄로부터 인간의 양심을 구원하시려고 오신 것이 복음이다. 그러나 오늘날 복음으로 자유함을 얻은 자들이 방종함으로 양심상으로 진정한 자유를 누리지 못하는 자들이 많으니 율법과 복음의 조화를 이해함으로 예배에 성공하며 진정한 영적 생활을 누려야 한다. 성서적 예배의 의의로 본 예배는 첫째 하나님과의 만남이라는 것이다. 보이는 존재와 보이지 않는 존재간의 타결 점을 찾는 것이다. 둘째 하나님과의 인간과의 화해라는 것이다. 하나님의 관용과 인간의 순종이 있는 것이다. 셋째 예배는 하나님의 계시라는 것이다. 예배는 예배하는 자들이 만든 곳에 하나님을 참여시키는 것이 아니라 하나님이 만든 곳에 인간을 참여시키는 것이다. 성막의 관점에서 본 예배는 복음적으로 보아 성막이 하나님과 만나는 장소이다. 성막은 하나님의 나라가 완전히 실현되고 이 땅에서도 이루어질 날을 예시했다. 하나님이 자신을 나타내는 과정은 첫째, 성막에서 임재 하셨고, 둘째, 예수 그리스도의 성육신이셨고 셋째, 성령으로 성도 안에 거하시는 것이며, 마지막으로 새 예루살렘 성으로 영광을 가지고 입성하여 뵙는 것이다. 성막은 신성과 인성을 겸비하신 예수 그리스도를 나타내며 성도를 상징한다. 그리스도와 연합된 관계를 이루고 한 성령으로 침례를 받은 우리들은 그리스도가 머리되시고 그의 지체에 연합된 관계를 볼 때 성막은 성도로서의 의미도 부여한다고 볼 수 있다. 성막 기구의 관점으로도 예배의 원리를 볼 수 있다. 성막의 번제단은 자신의 죄를 완전히 도말하는 의식, 곧 양을 잡아 피 흘리는 의식을 치른다. 그런 다음 물두멍 앞에 서게 된다. 그 동안 행실로 지은 자범죄를 물두멍 거울에 비추어 자신을 돌아보고, 맑은 물에 씻으면서 하나님께 나아갈 자격을 얻는다. 그리고 성전에 들어가 촛대에 불을 켬으로 하나님 앞에 자기의 믿음을 밝히고 하나님의 환영을 받는다. 진설병 상에 애써 수확한 것을 떡으로 진설 하면 하나님은 이것을 인정하시고 화목 제물로 삼으신다. 향단에서는 인간이 하나님께 고백의 기도를 드리게 된다. 이 모든 절차는 대제사장이 일 년 일차 지성소에 들어갈 때 행하는 것이다. 인간이 하나님께 나아갈 수 있는 권한을 허락 받는 의식들이다. 지성소 안에 가득 찬 향연에 의해서 하나님은 인간이 하나님께 나오는 것을 용납한다. 이어서 대제사장이 지성소에 들어가 속죄소에 피를 뿌릴 때, 시은좌로부터 베푸는 은혜를 얻고, 나와서 백성에게 속죄를 선포함으로 인간은 다시 하나님과 화해를 이루게 되는 것이다. 하나님 앞에 범죄하며 살아온 이들에게 이 날은 최고의 기쁜 날로 대제사장이 지성소에서 나오는 그 순간은 이스라엘의 대 속죄일이며, 큰 날 중의 한 날이다. 그러므로 예수는 절기 끝 날 곧 큰 날에 "나를 믿는 자는 성경에 이름과 같이 그 배에서 생수의 강이 흘러 나리라"(요 7:38)고 말씀하셨다. 이는 인간들이 받을 성령을 가리킴이었다. 예수는 하나님 우편에 가셔서, 인간과 하나님 사이에 막힌 담을 모두 허무셨다. 예수는 자신을 하나님께 완전히 드리고 하나님께 구하여 성령을 받아 인간에게 주셨으며, 이후 성령은 모든 믿는 자 속에서 예배를 충만히 드리도록 도우신다. 하나님을 섬기는 법은 하나님의 이름을 부르는 것과 그 이름을 영화롭게 하는 것이다. 예배자가 불러야 할 하나님의 이름은 바로 예수이다. 예수는 이 땅에 오셔서 하나님의 이름을 망령되이 한 마귀를 심판하고 그 이름의 명예를 회복하므로 하늘과 땅에서 거룩한 그 이름을 다시 부르게 하였다. 성령은 성도에게 임하여 하나님의 이름을 영화롭게 하도록 역사 한다. 이와 같이 성막의 복음적 의미를 기준으로 볼 때 성공하는 바른 예배의 원리와 내용은 예수와 성령으로 하는 예배이다. 1. 예배의 대상으로 하나님을 알게 하는 순서로는 가. 찬송 나. 기원 다. 주기도 2. 믿음의 대상으로 예수를 알게 하는 순서로는 가. 찬송 나. 참회기도 다. 대표기도 라. 성시합독 3. 예배를 이끄시는 성령의 인도를 받도록 하는 순서로 가. 헌금 나. 봉헌기도 다. 성가대의 찬양 4. 예배에 성공한 자는 나라와 권세와 영광이 있는 헌신하는 삶을 살도록 하는 순서로는 가. 성경봉독 나. 말씀선포 다. 합심기도 라. 찬송 마. 축도 5. 기타 신앙을 위한 순서로는 가. 새신자 영접 나. 성찬 다. 침례 이와 같은 요소를 활용하여 예배를 진행되면 성공하는 예배가 될 수 있을 것이다.
본 논문은 '진정한 예배란 과연 어떤 예배인가?'라는 명제를 놓고 성막제사를 통한 성공하는 신약교회의 예배의 원리에 대하여 접근하고자 한다. 성경은 "하나님은 영이시니 예배하는 자가 진정과 신령으로 예배할 지니라"고 가르치나 현대의 예배는 성령을 훼방하여 보이지 않는 하나님을 뵙는 일에 방해가 될 우려가 크다. 율법아래서의 이스라엘 백성은 잘 훈련되어 겉으로는 의인들이었으나 양심상으로는 온전하지 못하였다(히 9:9). 그러므로 그리스도가 오셔서 인간의 양심과 율법 아래 있는 자들의 외식을 진단하셨고(마 23:13, 15, 23, 25, 29), 죄로부터 인간의 양심을 구원하시려고 오신 것이 복음이다. 그러나 오늘날 복음으로 자유함을 얻은 자들이 방종함으로 양심상으로 진정한 자유를 누리지 못하는 자들이 많으니 율법과 복음의 조화를 이해함으로 예배에 성공하며 진정한 영적 생활을 누려야 한다. 성서적 예배의 의의로 본 예배는 첫째 하나님과의 만남이라는 것이다. 보이는 존재와 보이지 않는 존재간의 타결 점을 찾는 것이다. 둘째 하나님과의 인간과의 화해라는 것이다. 하나님의 관용과 인간의 순종이 있는 것이다. 셋째 예배는 하나님의 계시라는 것이다. 예배는 예배하는 자들이 만든 곳에 하나님을 참여시키는 것이 아니라 하나님이 만든 곳에 인간을 참여시키는 것이다. 성막의 관점에서 본 예배는 복음적으로 보아 성막이 하나님과 만나는 장소이다. 성막은 하나님의 나라가 완전히 실현되고 이 땅에서도 이루어질 날을 예시했다. 하나님이 자신을 나타내는 과정은 첫째, 성막에서 임재 하셨고, 둘째, 예수 그리스도의 성육신이셨고 셋째, 성령으로 성도 안에 거하시는 것이며, 마지막으로 새 예루살렘 성으로 영광을 가지고 입성하여 뵙는 것이다. 성막은 신성과 인성을 겸비하신 예수 그리스도를 나타내며 성도를 상징한다. 그리스도와 연합된 관계를 이루고 한 성령으로 침례를 받은 우리들은 그리스도가 머리되시고 그의 지체에 연합된 관계를 볼 때 성막은 성도로서의 의미도 부여한다고 볼 수 있다. 성막 기구의 관점으로도 예배의 원리를 볼 수 있다. 성막의 번제단은 자신의 죄를 완전히 도말하는 의식, 곧 양을 잡아 피 흘리는 의식을 치른다. 그런 다음 물두멍 앞에 서게 된다. 그 동안 행실로 지은 자범죄를 물두멍 거울에 비추어 자신을 돌아보고, 맑은 물에 씻으면서 하나님께 나아갈 자격을 얻는다. 그리고 성전에 들어가 촛대에 불을 켬으로 하나님 앞에 자기의 믿음을 밝히고 하나님의 환영을 받는다. 진설병 상에 애써 수확한 것을 떡으로 진설 하면 하나님은 이것을 인정하시고 화목 제물로 삼으신다. 향단에서는 인간이 하나님께 고백의 기도를 드리게 된다. 이 모든 절차는 대제사장이 일 년 일차 지성소에 들어갈 때 행하는 것이다. 인간이 하나님께 나아갈 수 있는 권한을 허락 받는 의식들이다. 지성소 안에 가득 찬 향연에 의해서 하나님은 인간이 하나님께 나오는 것을 용납한다. 이어서 대제사장이 지성소에 들어가 속죄소에 피를 뿌릴 때, 시은좌로부터 베푸는 은혜를 얻고, 나와서 백성에게 속죄를 선포함으로 인간은 다시 하나님과 화해를 이루게 되는 것이다. 하나님 앞에 범죄하며 살아온 이들에게 이 날은 최고의 기쁜 날로 대제사장이 지성소에서 나오는 그 순간은 이스라엘의 대 속죄일이며, 큰 날 중의 한 날이다. 그러므로 예수는 절기 끝 날 곧 큰 날에 "나를 믿는 자는 성경에 이름과 같이 그 배에서 생수의 강이 흘러 나리라"(요 7:38)고 말씀하셨다. 이는 인간들이 받을 성령을 가리킴이었다. 예수는 하나님 우편에 가셔서, 인간과 하나님 사이에 막힌 담을 모두 허무셨다. 예수는 자신을 하나님께 완전히 드리고 하나님께 구하여 성령을 받아 인간에게 주셨으며, 이후 성령은 모든 믿는 자 속에서 예배를 충만히 드리도록 도우신다. 하나님을 섬기는 법은 하나님의 이름을 부르는 것과 그 이름을 영화롭게 하는 것이다. 예배자가 불러야 할 하나님의 이름은 바로 예수이다. 예수는 이 땅에 오셔서 하나님의 이름을 망령되이 한 마귀를 심판하고 그 이름의 명예를 회복하므로 하늘과 땅에서 거룩한 그 이름을 다시 부르게 하였다. 성령은 성도에게 임하여 하나님의 이름을 영화롭게 하도록 역사 한다. 이와 같이 성막의 복음적 의미를 기준으로 볼 때 성공하는 바른 예배의 원리와 내용은 예수와 성령으로 하는 예배이다. 1. 예배의 대상으로 하나님을 알게 하는 순서로는 가. 찬송 나. 기원 다. 주기도 2. 믿음의 대상으로 예수를 알게 하는 순서로는 가. 찬송 나. 참회기도 다. 대표기도 라. 성시합독 3. 예배를 이끄시는 성령의 인도를 받도록 하는 순서로 가. 헌금 나. 봉헌기도 다. 성가대의 찬양 4. 예배에 성공한 자는 나라와 권세와 영광이 있는 헌신하는 삶을 살도록 하는 순서로는 가. 성경봉독 나. 말씀선포 다. 합심기도 라. 찬송 마. 축도 5. 기타 신앙을 위한 순서로는 가. 새신자 영접 나. 성찬 다. 침례 이와 같은 요소를 활용하여 예배를 진행되면 성공하는 예배가 될 수 있을 것이다.
The present thesis is grounded on the proposition, "What is the meaning of true worship" and attempts to define the principles of the New Testament Church worship through tabernacle sacrifices of the Old Testament era. The Bible teaches, "God is spirit, and his worshipers must worship in spirit and ...
The present thesis is grounded on the proposition, "What is the meaning of true worship" and attempts to define the principles of the New Testament Church worship through tabernacle sacrifices of the Old Testament era. The Bible teaches, "God is spirit, and his worshipers must worship in spirit and in truth." Modern worship opposes the Holy Spirit and the danger to hinder the meeting with the invisible God is great. The people of Israel were well trained under the Law so they were outwardly righteous, but they were not perfect in their conscience (Heb. 9:9). Therefore, Christ came and diagnosed the hypocrisy of humankind and of those who were under the Law (Matt. 23:13, 15, 23, 25, 29) and that he came to free human conscience from sins is the gospel. However, today, those who are supposed to be freed by the gospel do not fully enjoy true freedom in their conscience due to their self-indulgence. One must succeed in his worship by understanding the harmony between the Law and the gospel, and lead a genuine spiritual life. The first meaning of biblical worship is that of a meeting with God i.e., seeking a point of agreement between visible beings and the Invisible one. The second meaning is that of reconciliation between God and humans, tolerance from the former and obedience of the latter. The third meaning is that of God's revelations. Worship does not consist inviting God to the place made by worshipers, but rather to make humans participate in God's provided place. The evangelical understanding of worship in the tabernacle is that this was the place of meeting with God and prophesized about the day when the kingdom of God would be perfectly realized and accomplished as well on this earth. God's self-manifestation occurred first, by his presence in the tabernacle second, by the incarnation of Jesus Christ third, by the indwelling of the Holy Spirit in saints and last, by the glorious entry in the new city of Jerusalem. The tabernacle manifested Jesus Christ endowed both with humanity and divinity, and symbolized saints. One might say that the tabernacle adds all the more to the meaning of saints who were baptized by the Spirit and were united with Christ, the head of the body constitutes actually by those very saints. Principles of worship can been disclosed through the utensils of the tabernacle. The altar of burnt offering was made for the ritual of sin expiation namely, the sacrifice and blood shedding of lambs. Then came the basin in which one examined his physical sins and washed them in clear water and was qualified to face God. Next, one entered the Tent of meeting and lighted up the lampstand which meant to disclose his faith before God and to be welcomed by Him. One would then dedicate to God the consecrated bread made from one's painstaking crop. God would acknowledge this and regard it as the fellowship offering. Then on the golden altar of incense humans would offer their confessional prayers to God. The whole process was performed once a year by the high priest when he entered the holy of the holies. These rituals prescribed by God to humans entitled to go before Him. God allowed humans to go before Him when incense smoke filled totally the holy of the holies. The high priest entered and sprinkled blood on the ark of expiation in order to obtain grace coming from the mercy seat and finally came out and proclaimed the atonement to Israel. This was how fellowship or reconciliation took place. This day constituted the greatest day of joy for those who had sinned and were redeemed. The moment the high priest came out of the holy of the holies the Day of Atonement, a great day started. That is why, Jesus said on the last and greatest day of the Feast, "Whoever believes in me, as the Scripture has said, streams of living water will flow from within him" (Jn 7:38) which referred to the Holy Spirit who would come upon humans. Jesus destroyed the wall that separated God and humans before his ascension to the right side of heaven. He dedicated himself totally to God, asked Him to send the Holy Spirit to humans, and later the Holy Spirit helps all believers, within them to worship properly. Laws of worship or service towards mean to call on the name of God and glorify it. The name of God worshipers must call on is Jesus. The Lord Jesus came on this earth, judged the devil who had defamed God's name recovered its honor and let call on again this name which is holy in heaven and on earth. The Holy Spirit works within saints and induces them to glorify the name of God. Likewise, in accordance with the criteria set by the evangelical meaning of the tabernacle, the principles and the contents of a proper worship in which saints succeed in meeting God is one done in Spirit and in truth. Factors which will contribute to achieve this goal can be used in the worship process as follows. 1. The order that allows to know God as the object of worship. a. Hymn b. Invocation d. The Lord's Prayer 2. The order that allows to know Jesus as the object of faith. a. Hymn b. Prayer of repentance c. Congregational prayer d. Psalm reading 3. The order that allows to be guided by the Spirit who leads worship. a. Offerings b. Offertory Prayers c. Anthem of the Choir 4. The one who succeeds in worship will end by leading a life of dedication filled with God's kingdom, authority and glory. a. Bible Reading b. Proclamation of God's Word c. Group Prayer d. Hymn e. Benediction 5. Miscellaneous orders for faith. a. Welcoming of New Comers b. Holy Communion c. Baptism
The present thesis is grounded on the proposition, "What is the meaning of true worship" and attempts to define the principles of the New Testament Church worship through tabernacle sacrifices of the Old Testament era. The Bible teaches, "God is spirit, and his worshipers must worship in spirit and in truth." Modern worship opposes the Holy Spirit and the danger to hinder the meeting with the invisible God is great. The people of Israel were well trained under the Law so they were outwardly righteous, but they were not perfect in their conscience (Heb. 9:9). Therefore, Christ came and diagnosed the hypocrisy of humankind and of those who were under the Law (Matt. 23:13, 15, 23, 25, 29) and that he came to free human conscience from sins is the gospel. However, today, those who are supposed to be freed by the gospel do not fully enjoy true freedom in their conscience due to their self-indulgence. One must succeed in his worship by understanding the harmony between the Law and the gospel, and lead a genuine spiritual life. The first meaning of biblical worship is that of a meeting with God i.e., seeking a point of agreement between visible beings and the Invisible one. The second meaning is that of reconciliation between God and humans, tolerance from the former and obedience of the latter. The third meaning is that of God's revelations. Worship does not consist inviting God to the place made by worshipers, but rather to make humans participate in God's provided place. The evangelical understanding of worship in the tabernacle is that this was the place of meeting with God and prophesized about the day when the kingdom of God would be perfectly realized and accomplished as well on this earth. God's self-manifestation occurred first, by his presence in the tabernacle second, by the incarnation of Jesus Christ third, by the indwelling of the Holy Spirit in saints and last, by the glorious entry in the new city of Jerusalem. The tabernacle manifested Jesus Christ endowed both with humanity and divinity, and symbolized saints. One might say that the tabernacle adds all the more to the meaning of saints who were baptized by the Spirit and were united with Christ, the head of the body constitutes actually by those very saints. Principles of worship can been disclosed through the utensils of the tabernacle. The altar of burnt offering was made for the ritual of sin expiation namely, the sacrifice and blood shedding of lambs. Then came the basin in which one examined his physical sins and washed them in clear water and was qualified to face God. Next, one entered the Tent of meeting and lighted up the lampstand which meant to disclose his faith before God and to be welcomed by Him. One would then dedicate to God the consecrated bread made from one's painstaking crop. God would acknowledge this and regard it as the fellowship offering. Then on the golden altar of incense humans would offer their confessional prayers to God. The whole process was performed once a year by the high priest when he entered the holy of the holies. These rituals prescribed by God to humans entitled to go before Him. God allowed humans to go before Him when incense smoke filled totally the holy of the holies. The high priest entered and sprinkled blood on the ark of expiation in order to obtain grace coming from the mercy seat and finally came out and proclaimed the atonement to Israel. This was how fellowship or reconciliation took place. This day constituted the greatest day of joy for those who had sinned and were redeemed. The moment the high priest came out of the holy of the holies the Day of Atonement, a great day started. That is why, Jesus said on the last and greatest day of the Feast, "Whoever believes in me, as the Scripture has said, streams of living water will flow from within him" (Jn 7:38) which referred to the Holy Spirit who would come upon humans. Jesus destroyed the wall that separated God and humans before his ascension to the right side of heaven. He dedicated himself totally to God, asked Him to send the Holy Spirit to humans, and later the Holy Spirit helps all believers, within them to worship properly. Laws of worship or service towards mean to call on the name of God and glorify it. The name of God worshipers must call on is Jesus. The Lord Jesus came on this earth, judged the devil who had defamed God's name recovered its honor and let call on again this name which is holy in heaven and on earth. The Holy Spirit works within saints and induces them to glorify the name of God. Likewise, in accordance with the criteria set by the evangelical meaning of the tabernacle, the principles and the contents of a proper worship in which saints succeed in meeting God is one done in Spirit and in truth. Factors which will contribute to achieve this goal can be used in the worship process as follows. 1. The order that allows to know God as the object of worship. a. Hymn b. Invocation d. The Lord's Prayer 2. The order that allows to know Jesus as the object of faith. a. Hymn b. Prayer of repentance c. Congregational prayer d. Psalm reading 3. The order that allows to be guided by the Spirit who leads worship. a. Offerings b. Offertory Prayers c. Anthem of the Choir 4. The one who succeeds in worship will end by leading a life of dedication filled with God's kingdom, authority and glory. a. Bible Reading b. Proclamation of God's Word c. Group Prayer d. Hymn e. Benediction 5. Miscellaneous orders for faith. a. Welcoming of New Comers b. Holy Communion c. Baptism
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