1813년에 출간된 제인 오스틴의 오만과 편견은 영어권 소설 중에서 가장 대중적인 인기를 구가한 작품에 속한다. 그러나 주제적인 측면에서, 이 작품은 도덕적이고 감상적인 교훈소설로서 18세기적 이상에 충실하다. 또한 오스틴은 여주인공 엘리자베스 베넷을 통해 계몽주의 페미니즘적인 의식을 설파한다. 그러나 궁극적으로 오스틴은 이 작품에서 이러한 계몽주의적 페미니즘에 안주하지 않고, 그것을 초월한 전복성을 보여준다. 이 논문의 첫 장에서는 계몽주의 페미니즘의 정의를 고찰하고, 주요한 계몽주의 페미니스트들을 연대별로 그들의 사상과 더불어 소개한다. 또한 계몽주의 페미니즘 담론으로서의 오만과 편견의 긍정적인 측면과 한계를 논한다. 18세기 계몽주의 페미니스트들은 여성 역시 남성과 대등한 이성을 갖춘 인격체로 존중받기를 열망했다. 그러나 그들은 여성의 이성을 남성과 동등한 것으로 주장하기는 했지만, 여성의 역할을 다정한 아내와 현명한 어머니로 국한시키는 경향이 있었다. 또한 급진적인 계몽주의 페미니스트들은 대부분 중산층 출신이었기 때문에, 그들의 주된 관심 역시 중산층 여성들이었고, 상류층이나 노동자 계층 여성들은 그들의 관심을 끌 수 없었다. 오만과 편견에서 여주인공 엘리자베스는 이러한 계몽주의 페미니스트들의 이상적 여성상을 구현하면서, 전통적인 여성의 미덕과는 차별화된 계몽주의 페미니스트로서의 면모를 보여준다. 그러나 계몽주의 페미니즘이 본질적으로 남성의 지적, 사회적 능력의 우월성을 인정하고 여성의 모성애적인 측면만을 강조하면서 한계를 드러내는 것과 마찬가지로 오만과 편견역시 부분적으로 그러한 한계성에서 벗어나지 못한다. 두 번째 장에서는 기존의 불평등한 남녀 성차인식을 묵인하는 계몽주의 페미니즘의 한계성을 초월한 오만과 편견만의 전복적인 측면을 고찰해본다. 우선 데리다(Derrida)의 이성중심주의(logocentricism) 개념을 통해 재현의 형식에 있어서 엘리자베스의 우월성을 살펴본다. 엘리자베스의 힘은 본질적으로 남성성을 내포하고 있으며, 이는 18세기의 전통적인 여성적 특질과는 배치되는 면모를 보여준다. 특히 담론의 측면에서 엘리자베스의 완벽한 현존(...
1813년에 출간된 제인 오스틴의 오만과 편견은 영어권 소설 중에서 가장 대중적인 인기를 구가한 작품에 속한다. 그러나 주제적인 측면에서, 이 작품은 도덕적이고 감상적인 교훈소설로서 18세기적 이상에 충실하다. 또한 오스틴은 여주인공 엘리자베스 베넷을 통해 계몽주의 페미니즘적인 의식을 설파한다. 그러나 궁극적으로 오스틴은 이 작품에서 이러한 계몽주의적 페미니즘에 안주하지 않고, 그것을 초월한 전복성을 보여준다. 이 논문의 첫 장에서는 계몽주의 페미니즘의 정의를 고찰하고, 주요한 계몽주의 페미니스트들을 연대별로 그들의 사상과 더불어 소개한다. 또한 계몽주의 페미니즘 담론으로서의 오만과 편견의 긍정적인 측면과 한계를 논한다. 18세기 계몽주의 페미니스트들은 여성 역시 남성과 대등한 이성을 갖춘 인격체로 존중받기를 열망했다. 그러나 그들은 여성의 이성을 남성과 동등한 것으로 주장하기는 했지만, 여성의 역할을 다정한 아내와 현명한 어머니로 국한시키는 경향이 있었다. 또한 급진적인 계몽주의 페미니스트들은 대부분 중산층 출신이었기 때문에, 그들의 주된 관심 역시 중산층 여성들이었고, 상류층이나 노동자 계층 여성들은 그들의 관심을 끌 수 없었다. 오만과 편견에서 여주인공 엘리자베스는 이러한 계몽주의 페미니스트들의 이상적 여성상을 구현하면서, 전통적인 여성의 미덕과는 차별화된 계몽주의 페미니스트로서의 면모를 보여준다. 그러나 계몽주의 페미니즘이 본질적으로 남성의 지적, 사회적 능력의 우월성을 인정하고 여성의 모성애적인 측면만을 강조하면서 한계를 드러내는 것과 마찬가지로 오만과 편견역시 부분적으로 그러한 한계성에서 벗어나지 못한다. 두 번째 장에서는 기존의 불평등한 남녀 성차인식을 묵인하는 계몽주의 페미니즘의 한계성을 초월한 오만과 편견만의 전복적인 측면을 고찰해본다. 우선 데리다(Derrida)의 이성중심주의(logocentricism) 개념을 통해 재현의 형식에 있어서 엘리자베스의 우월성을 살펴본다. 엘리자베스의 힘은 본질적으로 남성성을 내포하고 있으며, 이는 18세기의 전통적인 여성적 특질과는 배치되는 면모를 보여준다. 특히 담론의 측면에서 엘리자베스의 완벽한 현존(presence)속의 말(speech)--서구의 전통적인 철학적 담론에서 가부장적인 이성중심주의의 특징인--다시의 글(writing)을 압도한다. 한편 라캉(Lacan)의 응시(gaze)개념은 펨벌리의 다시의 초상화 앞에서 획득하게 되는 엘리자베스의 주체성의 발견을 위해 사용된다. 엘리자베스는 다시의 초상화 앞에서 시선과 인식의 주체로서 위상을 차지하며, 그녀의 우월한 주체성을 통해 다시의 숨겨진 욕망을 읽으려고 노력하면서 예전에 다시가 그녀를 향해 던지던 가부장적인 시선을 극복한다. 그 과정에서 엘리자베스는 다시의 초상화속에 투영된 다시의 남근 이미지를 선망함과 동시에 그녀 역시 다시의 남근 이미지를 차용하여 그녀 스스로 그의 남근이 되려는 욕망을 드러낸다. 결론적으로 계몽주의 페미니즘의 시대적인 급진성과 모성애중심적인 페미니즘으로서의 한계가 논의되며, 계몽주의 페미니즘 담론이자 전형적인 남녀 성차인식에 대한 전복적인 담론으로서의 오만과 편견을 고찰한다. 여성의 이성을 강조하는 계몽주의 페미니즘은 18세기의 순종적이고 종속적인 여성상을 거부하며 여성을 절대적 우월성을 지녔던 남성적 담론속에 침투하게 만드는 계기를 제공한다. 그러나 계몽주의 페미니즘은 이러한 시대적인 급진성을 함의하고 있음에도 불구하고, 여성의 가정 이데올로기(domesticity)를 강화하는 모성애적 페미니즘을 지향함으로서 근대적인 의미에서의 페미니즘과는 사뭇 다른 모습을 보여준다. 오만과 편견역시 이러한 문제점들로부터 자유롭지 못하나, 엘리자베스가 담론상의 우월한 힘과 주체성을 통해, 보수적인 계몽주의 페미니즘을 초월한 전복성을 보여준다는 점에서 오만과 편견은 기존의 거대담론이자 질서인 가부장제를 향해 작지만 큰 저항의식을 보여준다.
1813년에 출간된 제인 오스틴의 오만과 편견은 영어권 소설 중에서 가장 대중적인 인기를 구가한 작품에 속한다. 그러나 주제적인 측면에서, 이 작품은 도덕적이고 감상적인 교훈소설로서 18세기적 이상에 충실하다. 또한 오스틴은 여주인공 엘리자베스 베넷을 통해 계몽주의 페미니즘적인 의식을 설파한다. 그러나 궁극적으로 오스틴은 이 작품에서 이러한 계몽주의적 페미니즘에 안주하지 않고, 그것을 초월한 전복성을 보여준다. 이 논문의 첫 장에서는 계몽주의 페미니즘의 정의를 고찰하고, 주요한 계몽주의 페미니스트들을 연대별로 그들의 사상과 더불어 소개한다. 또한 계몽주의 페미니즘 담론으로서의 오만과 편견의 긍정적인 측면과 한계를 논한다. 18세기 계몽주의 페미니스트들은 여성 역시 남성과 대등한 이성을 갖춘 인격체로 존중받기를 열망했다. 그러나 그들은 여성의 이성을 남성과 동등한 것으로 주장하기는 했지만, 여성의 역할을 다정한 아내와 현명한 어머니로 국한시키는 경향이 있었다. 또한 급진적인 계몽주의 페미니스트들은 대부분 중산층 출신이었기 때문에, 그들의 주된 관심 역시 중산층 여성들이었고, 상류층이나 노동자 계층 여성들은 그들의 관심을 끌 수 없었다. 오만과 편견에서 여주인공 엘리자베스는 이러한 계몽주의 페미니스트들의 이상적 여성상을 구현하면서, 전통적인 여성의 미덕과는 차별화된 계몽주의 페미니스트로서의 면모를 보여준다. 그러나 계몽주의 페미니즘이 본질적으로 남성의 지적, 사회적 능력의 우월성을 인정하고 여성의 모성애적인 측면만을 강조하면서 한계를 드러내는 것과 마찬가지로 오만과 편견역시 부분적으로 그러한 한계성에서 벗어나지 못한다. 두 번째 장에서는 기존의 불평등한 남녀 성차인식을 묵인하는 계몽주의 페미니즘의 한계성을 초월한 오만과 편견만의 전복적인 측면을 고찰해본다. 우선 데리다(Derrida)의 이성중심주의(logocentricism) 개념을 통해 재현의 형식에 있어서 엘리자베스의 우월성을 살펴본다. 엘리자베스의 힘은 본질적으로 남성성을 내포하고 있으며, 이는 18세기의 전통적인 여성적 특질과는 배치되는 면모를 보여준다. 특히 담론의 측면에서 엘리자베스의 완벽한 현존(presence)속의 말(speech)--서구의 전통적인 철학적 담론에서 가부장적인 이성중심주의의 특징인--다시의 글(writing)을 압도한다. 한편 라캉(Lacan)의 응시(gaze)개념은 펨벌리의 다시의 초상화 앞에서 획득하게 되는 엘리자베스의 주체성의 발견을 위해 사용된다. 엘리자베스는 다시의 초상화 앞에서 시선과 인식의 주체로서 위상을 차지하며, 그녀의 우월한 주체성을 통해 다시의 숨겨진 욕망을 읽으려고 노력하면서 예전에 다시가 그녀를 향해 던지던 가부장적인 시선을 극복한다. 그 과정에서 엘리자베스는 다시의 초상화속에 투영된 다시의 남근 이미지를 선망함과 동시에 그녀 역시 다시의 남근 이미지를 차용하여 그녀 스스로 그의 남근이 되려는 욕망을 드러낸다. 결론적으로 계몽주의 페미니즘의 시대적인 급진성과 모성애중심적인 페미니즘으로서의 한계가 논의되며, 계몽주의 페미니즘 담론이자 전형적인 남녀 성차인식에 대한 전복적인 담론으로서의 오만과 편견을 고찰한다. 여성의 이성을 강조하는 계몽주의 페미니즘은 18세기의 순종적이고 종속적인 여성상을 거부하며 여성을 절대적 우월성을 지녔던 남성적 담론속에 침투하게 만드는 계기를 제공한다. 그러나 계몽주의 페미니즘은 이러한 시대적인 급진성을 함의하고 있음에도 불구하고, 여성의 가정 이데올로기(domesticity)를 강화하는 모성애적 페미니즘을 지향함으로서 근대적인 의미에서의 페미니즘과는 사뭇 다른 모습을 보여준다. 오만과 편견역시 이러한 문제점들로부터 자유롭지 못하나, 엘리자베스가 담론상의 우월한 힘과 주체성을 통해, 보수적인 계몽주의 페미니즘을 초월한 전복성을 보여준다는 점에서 오만과 편견은 기존의 거대담론이자 질서인 가부장제를 향해 작지만 큰 저항의식을 보여준다.
Jane Austen''s Pride and Prejudice (1813) has been well-known as one of the most popular novels in the English language. This work, however, also serves the eighteenth century aim as a moral and emotional didactic text in its thematic aspect. In doing so, Austen exposes Enlightenment feminist consci...
Jane Austen''s Pride and Prejudice (1813) has been well-known as one of the most popular novels in the English language. This work, however, also serves the eighteenth century aim as a moral and emotional didactic text in its thematic aspect. In doing so, Austen exposes Enlightenment feminist consciousness mainly through Elizabeth Bennet, the novel''s heroine. Nevertheless, Austen does not stay at the Enlightenment feminist discourse but also shows subversive power beyond it. The first chapter of this thesis defines Enlightenment feminism, introduces major Enlightenment feminists with their main thoughts in chronological order and discusses the positive points of Pride and Prejudice as an Enlightenment feminist discourse along with its limitations. Enlightenment feminists in the eighteenth century attempt to establish a woman as a fully rational human being. They emphasize a woman''s reason as equivalent to a man''s even while serving as an affectionate wife and a wise mother, and are interested primarily in middle class women. In Pride and Prejudice, Elizabeth embodies an ideal womanhood of the Enlightenment feminism distinguished from traditional women''s virtues of the eighteenth century in spite of some limitations. The second chapter explores the subversive power of Pride and Prejudice to go beyond the limitations of Enlightenment feminism in adhering to a given gender identity. For one thing, Elizabeth''s superiority in the form of representation is analysed by means of Jacques Derrida''s logocentricism. Elizabeth''s power is basically masculine. Her speech during her full presence as a characteristic of patriarchal logocentricism in the Western philosophical discourse overwhelms Darcy''s writing. Then, Lacanian gaze theory is used for the discovery of Elizabeth''s subjectivity through Darcy''s portrait at Pemberley. Elizabeth at last stands as a subject of the eyes and recognition in front of Darcy''s portrait and obtains her superior subjectivity, making Darcy the other of desire and overcoming his male-dominant eyes. In doing so, Elizabeth at first seems to envy Darcy''s phallus image projected in his portrait and at the same time she also borrows his phallus image and reveals her desire of becoming his phallus itself. To conclude, the radicalism of Enlightenment feminism and limitations of it as a version of a maternal feminism are discussed and Pride and Prejudice as a subversive discourse beyond the Enlightenment feminist discourse generally grounded on a typical and unequal gendered identity is examined. The Enlightenment feminism emphasizing a woman''s reason, in a sense, makes a woman enter the masculine discourse possessing absolute superiority in terms of logocentricism rejecting submissive and obedient womanhood. However, despite its radicalism, the Enlightenment feminism fundamentally enforces women''s domesticity by confining women''s powers in the domestic sphere and orienting a sort of maternal feminism. Pride and Prejudice as an Enlightenment feminist discourse exposes these problems. Nonetheless, the novel ultimately shows the subversive power beyond the conservative Enlightenment feminism through Elizabeth''s discourse power and subjectivity subtly resisting the given megalodiscourse and order, patriarchy.
Jane Austen''s Pride and Prejudice (1813) has been well-known as one of the most popular novels in the English language. This work, however, also serves the eighteenth century aim as a moral and emotional didactic text in its thematic aspect. In doing so, Austen exposes Enlightenment feminist consciousness mainly through Elizabeth Bennet, the novel''s heroine. Nevertheless, Austen does not stay at the Enlightenment feminist discourse but also shows subversive power beyond it. The first chapter of this thesis defines Enlightenment feminism, introduces major Enlightenment feminists with their main thoughts in chronological order and discusses the positive points of Pride and Prejudice as an Enlightenment feminist discourse along with its limitations. Enlightenment feminists in the eighteenth century attempt to establish a woman as a fully rational human being. They emphasize a woman''s reason as equivalent to a man''s even while serving as an affectionate wife and a wise mother, and are interested primarily in middle class women. In Pride and Prejudice, Elizabeth embodies an ideal womanhood of the Enlightenment feminism distinguished from traditional women''s virtues of the eighteenth century in spite of some limitations. The second chapter explores the subversive power of Pride and Prejudice to go beyond the limitations of Enlightenment feminism in adhering to a given gender identity. For one thing, Elizabeth''s superiority in the form of representation is analysed by means of Jacques Derrida''s logocentricism. Elizabeth''s power is basically masculine. Her speech during her full presence as a characteristic of patriarchal logocentricism in the Western philosophical discourse overwhelms Darcy''s writing. Then, Lacanian gaze theory is used for the discovery of Elizabeth''s subjectivity through Darcy''s portrait at Pemberley. Elizabeth at last stands as a subject of the eyes and recognition in front of Darcy''s portrait and obtains her superior subjectivity, making Darcy the other of desire and overcoming his male-dominant eyes. In doing so, Elizabeth at first seems to envy Darcy''s phallus image projected in his portrait and at the same time she also borrows his phallus image and reveals her desire of becoming his phallus itself. To conclude, the radicalism of Enlightenment feminism and limitations of it as a version of a maternal feminism are discussed and Pride and Prejudice as a subversive discourse beyond the Enlightenment feminist discourse generally grounded on a typical and unequal gendered identity is examined. The Enlightenment feminism emphasizing a woman''s reason, in a sense, makes a woman enter the masculine discourse possessing absolute superiority in terms of logocentricism rejecting submissive and obedient womanhood. However, despite its radicalism, the Enlightenment feminism fundamentally enforces women''s domesticity by confining women''s powers in the domestic sphere and orienting a sort of maternal feminism. Pride and Prejudice as an Enlightenment feminist discourse exposes these problems. Nonetheless, the novel ultimately shows the subversive power beyond the conservative Enlightenment feminism through Elizabeth''s discourse power and subjectivity subtly resisting the given megalodiscourse and order, patriarchy.
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