오늘날 과학 기술 문화의 고도한 발달은 산업사회를 가속화 시켰다. 이로 인하여 인간의 물질적 생활은 한층 풍요로워졌으나 반면에 정서생활은 메말라가고 지식과 기능, 물질 만능의 파행적 가치관을 조장되어 상대적으로 창조적 정신 능력이나 정서적 가치를 등한시하게 되었다. 따라서 이와 같은 기능주의적 가치 지향이 오히려 인간성 상실의 위기를 조성했다고 볼 수 있다. 그러므로 현대의 범람하는 과학, 기술, 문화 속에서 살아가고 있는 우리는 인간성의 회복을 위하여 새로운 문화 창조를 도모해야 하고 창의적인 인간성 교육을 강조해야 할 과제를 안고 있다. 창의성 교육은 사회구조의 다양화와 복잡함 속에서 사회적, 문화적으로 높은 창의성을 길러주며 상상력은 문제 해결능력을 키워준다. 따라서 아동기의 미술지도는 새롭고 다양한 자료를 제시하여 무한한 창작의욕을 불러일으키게 하는 원동력이 되므로 중요하다 하겠다. 어린이는 무의식적으로 본능행위를 즐기므로 이것을 통해 욕구와 흥미를 발산하는 행위를 반복하면서 행복감을 느끼게 되며 새로운 도전이나 생각, 기발한 아이디어를 발견하는 등의 창의적인 태도가 형성되기 때문에 매우 중요하다 할 수 있다. 왜냐하면 학년이 올라갈수록 쉽게 학습되어지지 않는 것이 바로 창의성 교육이기 때문이다. 또한 ...
오늘날 과학 기술 문화의 고도한 발달은 산업사회를 가속화 시켰다. 이로 인하여 인간의 물질적 생활은 한층 풍요로워졌으나 반면에 정서생활은 메말라가고 지식과 기능, 물질 만능의 파행적 가치관을 조장되어 상대적으로 창조적 정신 능력이나 정서적 가치를 등한시하게 되었다. 따라서 이와 같은 기능주의적 가치 지향이 오히려 인간성 상실의 위기를 조성했다고 볼 수 있다. 그러므로 현대의 범람하는 과학, 기술, 문화 속에서 살아가고 있는 우리는 인간성의 회복을 위하여 새로운 문화 창조를 도모해야 하고 창의적인 인간성 교육을 강조해야 할 과제를 안고 있다. 창의성 교육은 사회구조의 다양화와 복잡함 속에서 사회적, 문화적으로 높은 창의성을 길러주며 상상력은 문제 해결능력을 키워준다. 따라서 아동기의 미술지도는 새롭고 다양한 자료를 제시하여 무한한 창작의욕을 불러일으키게 하는 원동력이 되므로 중요하다 하겠다. 어린이는 무의식적으로 본능행위를 즐기므로 이것을 통해 욕구와 흥미를 발산하는 행위를 반복하면서 행복감을 느끼게 되며 새로운 도전이나 생각, 기발한 아이디어를 발견하는 등의 창의적인 태도가 형성되기 때문에 매우 중요하다 할 수 있다. 왜냐하면 학년이 올라갈수록 쉽게 학습되어지지 않는 것이 바로 창의성 교육이기 때문이다. 또한 어린 시절의 미술지도는 다양한 자료를 제시하여 새로운 표현을 통한 창작의욕을 불러일으키는 것이 중요하므로 지도교사의 탁월한 지도방법이 뒷받침 되어야한다. 이에 관해 이정환의 저서「유아교육의 통합적 미술교육과정」, (1995: p.25)에서 보면 “아동은 자신의 눈으로 보고 자신의 감동을 자신의 방법으로 표현하려는 활동은 개성미 있는 창조적인 인격을 기르게 한다”고 하여 아동기의 미술교육이 창의성 증진에 미치는 영향을 강조하고 있다. 이렇듯 '창의성'에 대한 관심은 지난 1960년대부터 고조되어 많은 연구조사와 실험이 이루어졌으며 이때는 창의성의 개념이나 본질에 대한 연구가 과거 어느 때보다 활발히 이루어졌고, 1970년대에 들어서면서 이를 토대로 한 창의성 계발을 위한 지도방법으로의 다양한 프로그램이 등장하게 되었다. 현대 교육에서의 창의성에 대한 이러한 관심은 급변하는 산업사회 속에서 뛰어난 적응력을 지닌 창의적인 인간이 절실히 요구되는 사회적 필연성에 의한 것이라고 할 수 있다. 그러므로 본 연구는 미술교육이 인간이 가지고 있는 잠재력을 계발시킨다는 관점에서 창의성의 가치를 파악하는데 그 의의가 있다. 첫째, 아동미술의 개념과 전반적인 흐름 속에서 아동화의 특성과 우리나라 아동미술의 발달단계를 짚어봄으로써 아동미술교육의 중요성을 인식하도록 한다. 둘째, 아동미술 안에서 창의성 교육 및 구성요소를 고찰해보기로 한다. 셋째, 창의성 신장을 위한 미술교육이 무엇이며 어떻게 가르쳐야 하는지에 대한 방향을 물리적, 정신적, 정서적 환경 안에서 찾아보았으며, 또한 아동의 연령별로 바라본 창의적 지도방안에 대하여 살펴보았다. 본 연구는 정보화 사회의 도래에 따른 미술교육의 정체성을 찾고, 정당성과 창의성에 관한 연구를 구체화시킴으로써 미술교육의 중요성을 밝히는데 그 의의가 있다고 하겠다. 또한 이상의 연구를 통하여 창의성 계발을 위한 다양한 이론적 접근을 통해 아동미술교육을 통한 창조적 가능성을 확인 할 수 있었다. 전인적 인격을 회복하려는 교육적인 노력 안에서 미술교육이 조형적 기능이나 교양적 지식을 전수하는 과정에만 머물 것이 아니라, 미적 정서를 기르고 창조성을 계발하여 환경을 미화하고 개선해 나갈 수 있는 인간상을 기르도록 최선을 다해야 할 것이다.
오늘날 과학 기술 문화의 고도한 발달은 산업사회를 가속화 시켰다. 이로 인하여 인간의 물질적 생활은 한층 풍요로워졌으나 반면에 정서생활은 메말라가고 지식과 기능, 물질 만능의 파행적 가치관을 조장되어 상대적으로 창조적 정신 능력이나 정서적 가치를 등한시하게 되었다. 따라서 이와 같은 기능주의적 가치 지향이 오히려 인간성 상실의 위기를 조성했다고 볼 수 있다. 그러므로 현대의 범람하는 과학, 기술, 문화 속에서 살아가고 있는 우리는 인간성의 회복을 위하여 새로운 문화 창조를 도모해야 하고 창의적인 인간성 교육을 강조해야 할 과제를 안고 있다. 창의성 교육은 사회구조의 다양화와 복잡함 속에서 사회적, 문화적으로 높은 창의성을 길러주며 상상력은 문제 해결능력을 키워준다. 따라서 아동기의 미술지도는 새롭고 다양한 자료를 제시하여 무한한 창작의욕을 불러일으키게 하는 원동력이 되므로 중요하다 하겠다. 어린이는 무의식적으로 본능행위를 즐기므로 이것을 통해 욕구와 흥미를 발산하는 행위를 반복하면서 행복감을 느끼게 되며 새로운 도전이나 생각, 기발한 아이디어를 발견하는 등의 창의적인 태도가 형성되기 때문에 매우 중요하다 할 수 있다. 왜냐하면 학년이 올라갈수록 쉽게 학습되어지지 않는 것이 바로 창의성 교육이기 때문이다. 또한 어린 시절의 미술지도는 다양한 자료를 제시하여 새로운 표현을 통한 창작의욕을 불러일으키는 것이 중요하므로 지도교사의 탁월한 지도방법이 뒷받침 되어야한다. 이에 관해 이정환의 저서「유아교육의 통합적 미술교육과정」, (1995: p.25)에서 보면 “아동은 자신의 눈으로 보고 자신의 감동을 자신의 방법으로 표현하려는 활동은 개성미 있는 창조적인 인격을 기르게 한다”고 하여 아동기의 미술교육이 창의성 증진에 미치는 영향을 강조하고 있다. 이렇듯 '창의성'에 대한 관심은 지난 1960년대부터 고조되어 많은 연구조사와 실험이 이루어졌으며 이때는 창의성의 개념이나 본질에 대한 연구가 과거 어느 때보다 활발히 이루어졌고, 1970년대에 들어서면서 이를 토대로 한 창의성 계발을 위한 지도방법으로의 다양한 프로그램이 등장하게 되었다. 현대 교육에서의 창의성에 대한 이러한 관심은 급변하는 산업사회 속에서 뛰어난 적응력을 지닌 창의적인 인간이 절실히 요구되는 사회적 필연성에 의한 것이라고 할 수 있다. 그러므로 본 연구는 미술교육이 인간이 가지고 있는 잠재력을 계발시킨다는 관점에서 창의성의 가치를 파악하는데 그 의의가 있다. 첫째, 아동미술의 개념과 전반적인 흐름 속에서 아동화의 특성과 우리나라 아동미술의 발달단계를 짚어봄으로써 아동미술교육의 중요성을 인식하도록 한다. 둘째, 아동미술 안에서 창의성 교육 및 구성요소를 고찰해보기로 한다. 셋째, 창의성 신장을 위한 미술교육이 무엇이며 어떻게 가르쳐야 하는지에 대한 방향을 물리적, 정신적, 정서적 환경 안에서 찾아보았으며, 또한 아동의 연령별로 바라본 창의적 지도방안에 대하여 살펴보았다. 본 연구는 정보화 사회의 도래에 따른 미술교육의 정체성을 찾고, 정당성과 창의성에 관한 연구를 구체화시킴으로써 미술교육의 중요성을 밝히는데 그 의의가 있다고 하겠다. 또한 이상의 연구를 통하여 창의성 계발을 위한 다양한 이론적 접근을 통해 아동미술교육을 통한 창조적 가능성을 확인 할 수 있었다. 전인적 인격을 회복하려는 교육적인 노력 안에서 미술교육이 조형적 기능이나 교양적 지식을 전수하는 과정에만 머물 것이 아니라, 미적 정서를 기르고 창조성을 계발하여 환경을 미화하고 개선해 나갈 수 있는 인간상을 기르도록 최선을 다해야 할 것이다.
Nowadays, the high level of civilization on scientific technique makes rapid industrial development. Consequently, people have more opulent but less sentimental lifestyle. Before we are aware, it causes the retrogression of moral sense that people only pursuit of their good material life, knowledge,...
Nowadays, the high level of civilization on scientific technique makes rapid industrial development. Consequently, people have more opulent but less sentimental lifestyle. Before we are aware, it causes the retrogression of moral sense that people only pursuit of their good material life, knowledge, and ability. In the other hand, we neglect creativity and worth of emotion. So, this intention of value for functionalism makes the crisis on forfeiture of humanity. Therefore, we should plan for creating new culture to retrieve and emphasize humanity education from the situation of overflowing scientific technique. The education of creativity develops the ability to solve the problems with creativity and imagination in complex organization of society. In this point, the art education in youth age could be important because it influence children unlimited desire of creativity for new expression from novel and variety references. Children are unconsciously enjoys instinct action so they emit desire and interest, because they feel euphoria repeating fill behavior. Teaching art on children could be the most important education of childhood because they find the point such as the matter and other point that search for new thinking and idea, and attitude which is original idea is formed at childhood. The initiative education cannot be learned easily after infancy. To present new and various data with excellent method of guidance teacher is important for the children art education because it make infinite creation desire on new expression. In (1995: p.25) Jung Hwans book Synthetic art course of study of Childhood Education about this in refer to Child sees as own eye and activity to express own affect by own method does to foster creative personality that have character beauty and is emphasizing effect that art education of childhood gets in creativity promotion. The concern of creativity which affect much our thinking is increased since the passing 1960s, many research and investigations and an experiment consisted and the 60s researches for concept or essence of creative consisted more abuzz than other time past. In the 1970s, a various program as method for creative development was appeared on the basis of this as entering. This interest about creativity in modern education can say that creative human who has eminent adaptation to industrial society that change rapidly of information of large quantity is thing by social consequentiality which is require urgently. Like this, though this inquiry is meaningful that grasps value of creativity in vantage point which do so that art education may develop potential energy that human has. First, do to recognize the importance of child art education touching special quality of children and development stage of our country child art in concept of child art and general stream. Second, decide to investigate education and component of creativity in children art. Third, find direction that must go forward how being what art education for creativity extension and how teach in physical, spiritual, sentimentalize environment, and also examined about creativity teaching plan by children age. Though this research is meaningful to look for identity of art education by arrival of information-oriented society and clear the importance of art education why necessity of creativity. I could confirm creative possibility of children art education though various theoretical accesses for creativity development by this research. In our modern society, we are facing the crisis of loosing the humanity. The function of art education is not only helping the students to make beautiful art works or to learn artistic knowledge. Therefore, we must help children to develop their aesthetic emotions and creativities. As we try our best to teach aesthetic emotions and creativities, they might make beautiful and develop our environments, and restore our world not to loose humanity.
Nowadays, the high level of civilization on scientific technique makes rapid industrial development. Consequently, people have more opulent but less sentimental lifestyle. Before we are aware, it causes the retrogression of moral sense that people only pursuit of their good material life, knowledge, and ability. In the other hand, we neglect creativity and worth of emotion. So, this intention of value for functionalism makes the crisis on forfeiture of humanity. Therefore, we should plan for creating new culture to retrieve and emphasize humanity education from the situation of overflowing scientific technique. The education of creativity develops the ability to solve the problems with creativity and imagination in complex organization of society. In this point, the art education in youth age could be important because it influence children unlimited desire of creativity for new expression from novel and variety references. Children are unconsciously enjoys instinct action so they emit desire and interest, because they feel euphoria repeating fill behavior. Teaching art on children could be the most important education of childhood because they find the point such as the matter and other point that search for new thinking and idea, and attitude which is original idea is formed at childhood. The initiative education cannot be learned easily after infancy. To present new and various data with excellent method of guidance teacher is important for the children art education because it make infinite creation desire on new expression. In (1995: p.25) Jung Hwans book Synthetic art course of study of Childhood Education about this in refer to Child sees as own eye and activity to express own affect by own method does to foster creative personality that have character beauty and is emphasizing effect that art education of childhood gets in creativity promotion. The concern of creativity which affect much our thinking is increased since the passing 1960s, many research and investigations and an experiment consisted and the 60s researches for concept or essence of creative consisted more abuzz than other time past. In the 1970s, a various program as method for creative development was appeared on the basis of this as entering. This interest about creativity in modern education can say that creative human who has eminent adaptation to industrial society that change rapidly of information of large quantity is thing by social consequentiality which is require urgently. Like this, though this inquiry is meaningful that grasps value of creativity in vantage point which do so that art education may develop potential energy that human has. First, do to recognize the importance of child art education touching special quality of children and development stage of our country child art in concept of child art and general stream. Second, decide to investigate education and component of creativity in children art. Third, find direction that must go forward how being what art education for creativity extension and how teach in physical, spiritual, sentimentalize environment, and also examined about creativity teaching plan by children age. Though this research is meaningful to look for identity of art education by arrival of information-oriented society and clear the importance of art education why necessity of creativity. I could confirm creative possibility of children art education though various theoretical accesses for creativity development by this research. In our modern society, we are facing the crisis of loosing the humanity. The function of art education is not only helping the students to make beautiful art works or to learn artistic knowledge. Therefore, we must help children to develop their aesthetic emotions and creativities. As we try our best to teach aesthetic emotions and creativities, they might make beautiful and develop our environments, and restore our world not to loose humanity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.