HDTV로 방송하고 있는 국내방송사의 뉴스조명은 다음과 같은 공통점을 가지고 있다. 기존의 인위적인 직접광 보다는 확산광 위주의 소프트한 조명기법으로 피사체에 보조광을 많이 사용하여 조명한다. 풍부한 광량을 바탕으로 반사판, 디퓨전 필터 등을 이용하여 빛을 확산시키거나 부드럽게 해줌으로서 전체적으로 자연스러움을 강조하였다. 일반적으로 뉴스조명은 앵커의 위치가 고정되어 있어서 조명 작업하기가 다른 프로그램에 비하여 비교적 쉬울 것이라고 생각하지만 피사체가 움직이지 않고 고정되어 있기 때문에 움직이는 피사체보다 머리 속에 오랫동안 기...
HDTV로 방송하고 있는 국내방송사의 뉴스조명은 다음과 같은 공통점을 가지고 있다. 기존의 인위적인 직접광 보다는 확산광 위주의 소프트한 조명기법으로 피사체에 보조광을 많이 사용하여 조명한다. 풍부한 광량을 바탕으로 반사판, 디퓨전 필터 등을 이용하여 빛을 확산시키거나 부드럽게 해줌으로서 전체적으로 자연스러움을 강조하였다. 일반적으로 뉴스조명은 앵커의 위치가 고정되어 있어서 조명 작업하기가 다른 프로그램에 비하여 비교적 쉬울 것이라고 생각하지만 피사체가 움직이지 않고 고정되어 있기 때문에 움직이는 피사체보다 머리 속에 오랫동안 기억에 남아 다른 어떤 프로그램보다도 조명 처리하기가 어렵다. 각 방송사마다 처리기법이나 추구하는 방향이 조금씩 다르므로 어떠한 조명기법이 좋다고 확정적으로 단정 짓기가 어렵다. 따라서 각 방송사마다 키 라이트의 위치나 그림자 처리, 세트의 모양과 위치, 전반적인 세트의 톤 등 많은 변수요인들이 다르기 때문에 최종적인 영상도 차이가 날 수 밖에 없다. HDTV 조명의 본질은 기존의 TV조명 기법이 기본이 되고 한층 업그레이드된 조명기법의 변화로 인해 조명가는 끊임없는 창조적이고 실험적인 노력이 요구되고 있다. HDTV 프로그램에서 조명은 단지 비춰주거나 빛과 그림자를 내는 역할에서 벗어나 고화질의 영상을 구현하기 위해서 피사체들 간의 공간위치 설정 및 질감의 표현과 임장감을 극대화 시킬 수 있어야 한다. HDTV는 빛과 색을 처리하고 표현하는 기본적인 원리에서 기존 아날로그 방송과는 차이가 난다. 조명가는 HDTV 카메라의 특성에 맞는 조명을 하기 위해서는 HDTV의 기술적인 특성을 이해하고 끊임없는 연구를 통해 체계적인 학문적 이론을 정립해 나아가야 할 것이다. 국내 TV방송사의 뉴스조명의 분석과 실험결과 인물위주의 조명에서는 앵커의 목 그림자가 없는 것이 깨끗하게 나타났고 보다 신속한 영상구현을 위해 메인뉴스와 스포츠뉴스, 일기 예보에 있어 조명가는 조도 색온도와 광원의 통일성을 주어야 한다.
HDTV로 방송하고 있는 국내방송사의 뉴스조명은 다음과 같은 공통점을 가지고 있다. 기존의 인위적인 직접광 보다는 확산광 위주의 소프트한 조명기법으로 피사체에 보조광을 많이 사용하여 조명한다. 풍부한 광량을 바탕으로 반사판, 디퓨전 필터 등을 이용하여 빛을 확산시키거나 부드럽게 해줌으로서 전체적으로 자연스러움을 강조하였다. 일반적으로 뉴스조명은 앵커의 위치가 고정되어 있어서 조명 작업하기가 다른 프로그램에 비하여 비교적 쉬울 것이라고 생각하지만 피사체가 움직이지 않고 고정되어 있기 때문에 움직이는 피사체보다 머리 속에 오랫동안 기억에 남아 다른 어떤 프로그램보다도 조명 처리하기가 어렵다. 각 방송사마다 처리기법이나 추구하는 방향이 조금씩 다르므로 어떠한 조명기법이 좋다고 확정적으로 단정 짓기가 어렵다. 따라서 각 방송사마다 키 라이트의 위치나 그림자 처리, 세트의 모양과 위치, 전반적인 세트의 톤 등 많은 변수요인들이 다르기 때문에 최종적인 영상도 차이가 날 수 밖에 없다. HDTV 조명의 본질은 기존의 TV조명 기법이 기본이 되고 한층 업그레이드된 조명기법의 변화로 인해 조명가는 끊임없는 창조적이고 실험적인 노력이 요구되고 있다. HDTV 프로그램에서 조명은 단지 비춰주거나 빛과 그림자를 내는 역할에서 벗어나 고화질의 영상을 구현하기 위해서 피사체들 간의 공간위치 설정 및 질감의 표현과 임장감을 극대화 시킬 수 있어야 한다. HDTV는 빛과 색을 처리하고 표현하는 기본적인 원리에서 기존 아날로그 방송과는 차이가 난다. 조명가는 HDTV 카메라의 특성에 맞는 조명을 하기 위해서는 HDTV의 기술적인 특성을 이해하고 끊임없는 연구를 통해 체계적인 학문적 이론을 정립해 나아가야 할 것이다. 국내 TV방송사의 뉴스조명의 분석과 실험결과 인물위주의 조명에서는 앵커의 목 그림자가 없는 것이 깨끗하게 나타났고 보다 신속한 영상구현을 위해 메인뉴스와 스포츠뉴스, 일기 예보에 있어 조명가는 조도 색온도와 광원의 통일성을 주어야 한다.
Since TV was introduced in domestic society, about half century has already passed. Through its transformation processes and the trial and error, TV lightening has been adjusted and recently meets the age of HDTV, so called turnover toward revolution. As introduction of HDTV, TV lightening obtains a...
Since TV was introduced in domestic society, about half century has already passed. Through its transformation processes and the trial and error, TV lightening has been adjusted and recently meets the age of HDTV, so called turnover toward revolution. As introduction of HDTV, TV lightening obtains an essential significance and role, the most artistic and creative field among the visual industry. Despite its growth of importance, there seems be lack of theoretical research on it. In this vein, the purpose of this study is to seize technical characteristics of HDTV at the beginning of introduction and to examine the lightening suitable for HDTV by investigating News programs at the evening which are featured by static and character-focused grogram. Based on this research, lightening artists can decrease the time waste from trial and error to construct scientific data through experience and establish scientific theory, which can lead the development of lightening. After experiment on the lightening of News from 3 broadcasting corporations on HDTV, the results of study were induced like followings; First, the tender and expanding lightening is required to use the existing 'Spot' and 'Flux'. On the contrary, highlighted and artificial lightening becomes unnatural on HDTV. Second, for delicate lightening to character(news anchor), the light stand and desk light are required to apply for. Various lightening equipment should be applied for actively in order to express delicate lightening which can fulfill the limitation of existing equipment. Third, by removing character's shadow on neck, clean and stable lightening to news character can be appeared. Comparing to analog TV, character's shadow on neck may look notably dirty on HDTV. Fourth, lightening equipment applying the surface light source are useful but the point light source with strong contrast needs to be avoided. Fifth, the strengthening of lightening is necessary for invisible part which is due to picture ratio(16:9). Because invisible part on analog TV becomes visible on HDTV, 20~40% increasing of luminous intensity more than existing lightening is required. Sixth, proper proportion of stage set and character is necessary to realize deep-effect image. Proper contrast between them creates the deep-effect on complete view. Seventh, intensity of illumination, color temperature and light source for each weather forecasting, main anchor and sports news are required to be unified. Image pickup of camera at the news programs moves aggressively according to program orders. In order to improve quality of image at the smoothing operation time, a lightening director should consider minute unification of proportion of lightening, intensity of illumination and color temperature according to the each program. Moreover, through foreign case where HDTV system is being conducted, they must find out our own color suitable for our circumstance. Lightening of news programs is a character-focused one as fundamental affairs related with lightening, therefore, it needs fine care of lightening artists In order to make character look more beautiful, then from their hand, the image can be created. In addition, lightening in TV, a part of visual aesthetic, is a challenging and beauty-pursued handiwork in unexplored field, and it include both knowledge and sensibility from art and science. In other words, lightening is a creative art work which pursues the new, and at same time, it is a synthetic art with technical element.
Since TV was introduced in domestic society, about half century has already passed. Through its transformation processes and the trial and error, TV lightening has been adjusted and recently meets the age of HDTV, so called turnover toward revolution. As introduction of HDTV, TV lightening obtains an essential significance and role, the most artistic and creative field among the visual industry. Despite its growth of importance, there seems be lack of theoretical research on it. In this vein, the purpose of this study is to seize technical characteristics of HDTV at the beginning of introduction and to examine the lightening suitable for HDTV by investigating News programs at the evening which are featured by static and character-focused grogram. Based on this research, lightening artists can decrease the time waste from trial and error to construct scientific data through experience and establish scientific theory, which can lead the development of lightening. After experiment on the lightening of News from 3 broadcasting corporations on HDTV, the results of study were induced like followings; First, the tender and expanding lightening is required to use the existing 'Spot' and 'Flux'. On the contrary, highlighted and artificial lightening becomes unnatural on HDTV. Second, for delicate lightening to character(news anchor), the light stand and desk light are required to apply for. Various lightening equipment should be applied for actively in order to express delicate lightening which can fulfill the limitation of existing equipment. Third, by removing character's shadow on neck, clean and stable lightening to news character can be appeared. Comparing to analog TV, character's shadow on neck may look notably dirty on HDTV. Fourth, lightening equipment applying the surface light source are useful but the point light source with strong contrast needs to be avoided. Fifth, the strengthening of lightening is necessary for invisible part which is due to picture ratio(16:9). Because invisible part on analog TV becomes visible on HDTV, 20~40% increasing of luminous intensity more than existing lightening is required. Sixth, proper proportion of stage set and character is necessary to realize deep-effect image. Proper contrast between them creates the deep-effect on complete view. Seventh, intensity of illumination, color temperature and light source for each weather forecasting, main anchor and sports news are required to be unified. Image pickup of camera at the news programs moves aggressively according to program orders. In order to improve quality of image at the smoothing operation time, a lightening director should consider minute unification of proportion of lightening, intensity of illumination and color temperature according to the each program. Moreover, through foreign case where HDTV system is being conducted, they must find out our own color suitable for our circumstance. Lightening of news programs is a character-focused one as fundamental affairs related with lightening, therefore, it needs fine care of lightening artists In order to make character look more beautiful, then from their hand, the image can be created. In addition, lightening in TV, a part of visual aesthetic, is a challenging and beauty-pursued handiwork in unexplored field, and it include both knowledge and sensibility from art and science. In other words, lightening is a creative art work which pursues the new, and at same time, it is a synthetic art with technical element.
주제어
#조명 HDTV TV뉴스조명 TV방송사
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.