본 연구는 수수께끼 연상활동이 유아의 창의성 및 언어표현능력에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위하며 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 실험집단과 비교 집단 유아들간의 창의성은 어떠한 차이가 있을 것인가? 2. 실험집단과 비교 집단 유아들간의 언어표현능력에 어떠한 영향을 미칠 것인가? 연구의 대상은 광주광역시에 소재하고 있는 C초등학교 병설유치원의 만 5세 반 유아 26명과 Y초등학교 병설유치원의 만 5세반 유아 26명을 선정하며 실시하였다. 실험집단에는 1주에 5회식 4주간 총 20회에 걸쳐 수수께끼 연상활동을 하고 이와 관련된 동화를 들은 후 확장활동을 실시하였다. 반면 비교집단에는 동화를 듣고 이와 관련된 확장활동을 하였다. 수수께끼 연상활동이 유아의 창의성과 언어표현능력에 미치는 효과를 측정하기 위한 도구는 K-WPP8I(한국웩슬러 유아지능검사)를 사용하며 유아의 언어표현능력을 측정하였고 유아의 창의성에 미치는 효과를 측정하기 위한 도구는 전경원(1995)이 개발한 유아용 종합 창의성 검사를 사용하였다. 이러한 본 연구의 절과는 사전검사, 실험처리, 사후검사의 순으로 실시하였고 수집된 자료는 ...
본 연구는 수수께끼 연상활동이 유아의 창의성 및 언어표현능력에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위하며 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 실험집단과 비교 집단 유아들간의 창의성은 어떠한 차이가 있을 것인가? 2. 실험집단과 비교 집단 유아들간의 언어표현능력에 어떠한 영향을 미칠 것인가? 연구의 대상은 광주광역시에 소재하고 있는 C초등학교 병설유치원의 만 5세 반 유아 26명과 Y초등학교 병설유치원의 만 5세반 유아 26명을 선정하며 실시하였다. 실험집단에는 1주에 5회식 4주간 총 20회에 걸쳐 수수께끼 연상활동을 하고 이와 관련된 동화를 들은 후 확장활동을 실시하였다. 반면 비교집단에는 동화를 듣고 이와 관련된 확장활동을 하였다. 수수께끼 연상활동이 유아의 창의성과 언어표현능력에 미치는 효과를 측정하기 위한 도구는 K-WPP8I(한국웩슬러 유아지능검사)를 사용하며 유아의 언어표현능력을 측정하였고 유아의 창의성에 미치는 효과를 측정하기 위한 도구는 전경원(1995)이 개발한 유아용 종합 창의성 검사를 사용하였다. 이러한 본 연구의 절과는 사전검사, 실험처리, 사후검사의 순으로 실시하였고 수집된 자료는 SAS 프로그램을 사용하며 통계 처리하며 분석하였다. 실험 처리를 파악하고 사전·사후검사 그리고 집단간의 차이를 검증하기 위해 t- 검증을 실시하며 비교·분석 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 수수께끼 연상활동을 한 실험집단이 동화를 듣고 확장활동을 한 비교집단에 비해 창의성의 하위요인인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 수수께끼 연상활동을 한 실험집단이 동화를 듣고 확장활동을 한 비교집단에 비해 언어표현능력의 하위요인인 언어적 상식, 이해능력, 어휘력. 언어적 공통성. 문장구성력이 높은 것으로 나타났다. 결론적으로 수수께끼 연상활동은 유아의 창의성과 언어표현능력 증진에서 효과가 있는 것으로 본 연구 결과 나타났다. 이러한 연구 결과는 수수께끼연상 활동이 유아의 창의성 증진과 언어표현능력 향상에 효과적임을 새로운 유아교육 방법 모색에 적용할 필요가 있음을 시사하는 것이라 하겠다.
본 연구는 수수께끼 연상활동이 유아의 창의성 및 언어표현능력에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위하며 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 실험집단과 비교 집단 유아들간의 창의성은 어떠한 차이가 있을 것인가? 2. 실험집단과 비교 집단 유아들간의 언어표현능력에 어떠한 영향을 미칠 것인가? 연구의 대상은 광주광역시에 소재하고 있는 C초등학교 병설유치원의 만 5세 반 유아 26명과 Y초등학교 병설유치원의 만 5세반 유아 26명을 선정하며 실시하였다. 실험집단에는 1주에 5회식 4주간 총 20회에 걸쳐 수수께끼 연상활동을 하고 이와 관련된 동화를 들은 후 확장활동을 실시하였다. 반면 비교집단에는 동화를 듣고 이와 관련된 확장활동을 하였다. 수수께끼 연상활동이 유아의 창의성과 언어표현능력에 미치는 효과를 측정하기 위한 도구는 K-WPP8I(한국웩슬러 유아지능검사)를 사용하며 유아의 언어표현능력을 측정하였고 유아의 창의성에 미치는 효과를 측정하기 위한 도구는 전경원(1995)이 개발한 유아용 종합 창의성 검사를 사용하였다. 이러한 본 연구의 절과는 사전검사, 실험처리, 사후검사의 순으로 실시하였고 수집된 자료는 SAS 프로그램을 사용하며 통계 처리하며 분석하였다. 실험 처리를 파악하고 사전·사후검사 그리고 집단간의 차이를 검증하기 위해 t- 검증을 실시하며 비교·분석 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 수수께끼 연상활동을 한 실험집단이 동화를 듣고 확장활동을 한 비교집단에 비해 창의성의 하위요인인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 수수께끼 연상활동을 한 실험집단이 동화를 듣고 확장활동을 한 비교집단에 비해 언어표현능력의 하위요인인 언어적 상식, 이해능력, 어휘력. 언어적 공통성. 문장구성력이 높은 것으로 나타났다. 결론적으로 수수께끼 연상활동은 유아의 창의성과 언어표현능력 증진에서 효과가 있는 것으로 본 연구 결과 나타났다. 이러한 연구 결과는 수수께끼연상 활동이 유아의 창의성 증진과 언어표현능력 향상에 효과적임을 새로운 유아교육 방법 모색에 적용할 필요가 있음을 시사하는 것이라 하겠다.
The purpose of this study is to find out the effects of riddle association activities on young children's creativity and language expressive ability. For this purpose, the following research 9uestions are established. 1. Is there any difference in young children's creativity between the experimental...
The purpose of this study is to find out the effects of riddle association activities on young children's creativity and language expressive ability. For this purpose, the following research 9uestions are established. 1. Is there any difference in young children's creativity between the experimental group and the control group? 2. How much do the riddle association activities influence on young children's language expressive ability between the experimental group and the control group? The subjects for this study consisted of fifty two children, five years old, who attended kindergarten attached to C elementary school in Gwang-ju. They were divided into two groups The experimental group and the control group. The experimental group performed extended activities after listening fairy tales with riddle association activities, which had been given to the subjects five times a week for four weeks. On the other hand, the control group performed extended activities after listening fairy tales only. The Comprehensive Creativity Test for Young Children designed by Jeon Kyung Won(1999) was used to measure the effect on young children's creativity and K-WPPSI was used to measure their language expression abilities. The study was carried out pre-test, experimental treatment and post-test in order. The result of the data were analysed by SPSS and t-test in order to verify the difference between pre-test and post-test in each group. The results of this study is as follows. First, there was improvement in the Subcategory of creativity-fluency, flexibility, originality and imagination4-rnin the experimental group than the control group. Second, there was improvement in the Subcategory of language expressive ability-language comprehensive ability, vocabulary, comprehension of language commonness, sentence composing ability, language common sense-in the experimental group than the control group. As the result of this study, it was proved that riddle association activities had an effect on improvement of creativity and language expressive ability to the young children. Therefore, it can be suggested that we need to apply to the riddle association activities about fairy tales in the young children's teaching approach.
The purpose of this study is to find out the effects of riddle association activities on young children's creativity and language expressive ability. For this purpose, the following research 9uestions are established. 1. Is there any difference in young children's creativity between the experimental group and the control group? 2. How much do the riddle association activities influence on young children's language expressive ability between the experimental group and the control group? The subjects for this study consisted of fifty two children, five years old, who attended kindergarten attached to C elementary school in Gwang-ju. They were divided into two groups The experimental group and the control group. The experimental group performed extended activities after listening fairy tales with riddle association activities, which had been given to the subjects five times a week for four weeks. On the other hand, the control group performed extended activities after listening fairy tales only. The Comprehensive Creativity Test for Young Children designed by Jeon Kyung Won(1999) was used to measure the effect on young children's creativity and K-WPPSI was used to measure their language expression abilities. The study was carried out pre-test, experimental treatment and post-test in order. The result of the data were analysed by SPSS and t-test in order to verify the difference between pre-test and post-test in each group. The results of this study is as follows. First, there was improvement in the Subcategory of creativity-fluency, flexibility, originality and imagination4-rnin the experimental group than the control group. Second, there was improvement in the Subcategory of language expressive ability-language comprehensive ability, vocabulary, comprehension of language commonness, sentence composing ability, language common sense-in the experimental group than the control group. As the result of this study, it was proved that riddle association activities had an effect on improvement of creativity and language expressive ability to the young children. Therefore, it can be suggested that we need to apply to the riddle association activities about fairy tales in the young children's teaching approach.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.