學力增進 訓練 프로그램이 高等學生의 學習戰略 및 學業成就에 미치는 效果 (The) effects of an academic ability improvement program on learning strategy and academic achievement of high school students원문보기
본 연구는 일반계 고등학교의 학생들을 대상으로 학력증진 훈련 프로그램을 적용하여 학생들의 학습전략 및 학업성취에 어떠한 변화가 일어나는지 알아보고자 하였다. 이 연구를 위해 전라남도 영광군의 O고등학교 1학년 중 2개 학급을 연구대상으로 우선 표집하였는데, 실험집단은 1학년 6개 반 중 1개 반(26명)을 선정하였고 비교집단은 나머지 5개 반 중 1개 반(26명)을 선정하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구 중 학습전략에 대한 측정은 Weinstein, Schulte, Palmer(1984)가 개발한 학습전략검사(Learning and Study Strategy Inventory:LASSl)의 하위척도 중 학습태도, 학습동기, 시간활용, ...
본 연구는 일반계 고등학교의 학생들을 대상으로 학력증진 훈련 프로그램을 적용하여 학생들의 학습전략 및 학업성취에 어떠한 변화가 일어나는지 알아보고자 하였다. 이 연구를 위해 전라남도 영광군의 O고등학교 1학년 중 2개 학급을 연구대상으로 우선 표집하였는데, 실험집단은 1학년 6개 반 중 1개 반(26명)을 선정하였고 비교집단은 나머지 5개 반 중 1개 반(26명)을 선정하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구 중 학습전략에 대한 측정은 Weinstein, Schulte, Palmer(1984)가 개발한 학습전략검사(Learning and Study Strategy Inventory:LASSl)의 하위척도 중 학습태도, 학습동기, 시간활용, 주의집중, 주요개념의 선택, 학습보조물의 활용, 자기검증, 시험전략 등의 8개 항목을 측정하였다. 또한 학업성취의 측정은 연구 대상학교에서 평가한 2002학년도 1학기 기말고사와 2002학년도 2학기 중간고사 성적 중 국어, 사회, 과학 성적을 사전, 사후 검사로 사용하였다. 본 연구를 위해 사용한 학력증진 훈련 프로그램은 서울시 교육청(2000)에서 제작한 학력향상을 위한 심성 프로그램, 김정숙(1997)의 학습부진아를 위한 학습전략 훈련 프로그램, 강주원(2000)의 학습부진아를 위한 학습전략 훈련 프로그램, 박태임(1993)의 학습습관 향상 프로그램, 이인한(1996)의 SQ3R 독서전략, 이은정 (2000)의 노트기법으로 활용한 마인드맵 등의 프로그램 내용을 본 연구자가 일반계 고등학교 학생용으로 재구성하였다. 본 연구의 자료처리와 분석을 위해 학습전략에 대한 검사결과는 사전 학습전략 점수를 공변인으로 한 공변량분석을 실시하였고, 학업성취도 평가는 1학기 기말고사 성적을 공변인으로 한 공변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 프로그램을 실시한 후 학습전략의 하위요인중 학습동기, 주요개념 선택. 시간활용, 학습태도, 자기검증, 학습보조물 활용 등에서 실험집단이 비교집단보다 높은 점수로 의의 있는 차이를 나타냈으며. 주의집중과 시험전략 면에서는 의의 있는 차이를 나타내지 못했다. 따라서 학력증진 훈련 프로그램이 학습동기. 주요 개념 선택. 시간활용, 학습태도, 자기검증, 학습보조물 활용 등의 학습전략을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 프로그램을 실시한 후 실험집단이 비교집단보다 높은 학업성취를 보일 것이다라는가설은 기각되었다. 이러한 결과는 실험대상 학생수가 많았다는 것과 프로그램의 내용을 숙지하고 연습할 수 있는 시간이 충분하지 않았던 이유에서 기인했다그 생각된다.
본 연구는 일반계 고등학교의 학생들을 대상으로 학력증진 훈련 프로그램을 적용하여 학생들의 학습전략 및 학업성취에 어떠한 변화가 일어나는지 알아보고자 하였다. 이 연구를 위해 전라남도 영광군의 O고등학교 1학년 중 2개 학급을 연구대상으로 우선 표집하였는데, 실험집단은 1학년 6개 반 중 1개 반(26명)을 선정하였고 비교집단은 나머지 5개 반 중 1개 반(26명)을 선정하였다. 본 연구에서 사용한 측정도구 중 학습전략에 대한 측정은 Weinstein, Schulte, Palmer(1984)가 개발한 학습전략검사(Learning and Study Strategy Inventory:LASSl)의 하위척도 중 학습태도, 학습동기, 시간활용, 주의집중, 주요개념의 선택, 학습보조물의 활용, 자기검증, 시험전략 등의 8개 항목을 측정하였다. 또한 학업성취의 측정은 연구 대상학교에서 평가한 2002학년도 1학기 기말고사와 2002학년도 2학기 중간고사 성적 중 국어, 사회, 과학 성적을 사전, 사후 검사로 사용하였다. 본 연구를 위해 사용한 학력증진 훈련 프로그램은 서울시 교육청(2000)에서 제작한 학력향상을 위한 심성 프로그램, 김정숙(1997)의 학습부진아를 위한 학습전략 훈련 프로그램, 강주원(2000)의 학습부진아를 위한 학습전략 훈련 프로그램, 박태임(1993)의 학습습관 향상 프로그램, 이인한(1996)의 SQ3R 독서전략, 이은정 (2000)의 노트기법으로 활용한 마인드맵 등의 프로그램 내용을 본 연구자가 일반계 고등학교 학생용으로 재구성하였다. 본 연구의 자료처리와 분석을 위해 학습전략에 대한 검사결과는 사전 학습전략 점수를 공변인으로 한 공변량분석을 실시하였고, 학업성취도 평가는 1학기 기말고사 성적을 공변인으로 한 공변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 프로그램을 실시한 후 학습전략의 하위요인중 학습동기, 주요개념 선택. 시간활용, 학습태도, 자기검증, 학습보조물 활용 등에서 실험집단이 비교집단보다 높은 점수로 의의 있는 차이를 나타냈으며. 주의집중과 시험전략 면에서는 의의 있는 차이를 나타내지 못했다. 따라서 학력증진 훈련 프로그램이 학습동기. 주요 개념 선택. 시간활용, 학습태도, 자기검증, 학습보조물 활용 등의 학습전략을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다. 둘째, 프로그램을 실시한 후 실험집단이 비교집단보다 높은 학업성취를 보일 것이다라는가설은 기각되었다. 이러한 결과는 실험대상 학생수가 많았다는 것과 프로그램의 내용을 숙지하고 연습할 수 있는 시간이 충분하지 않았던 이유에서 기인했다그 생각된다.
The purpose of this study was to find the changes in learning strategy and academic achievement as a result of applying the training program to promote academic ability of high school students. For this study, two classes in the first year of o high school located in YoungGwang- Gun, Chonnam Provinc...
The purpose of this study was to find the changes in learning strategy and academic achievement as a result of applying the training program to promote academic ability of high school students. For this study, two classes in the first year of o high school located in YoungGwang- Gun, Chonnam Province were selected as the subjects of this study. One out of six classes was an experimental and the other class was a control group. To survey academic achievement, the final achievement of the Korean language, social sciences and natural science of the first semester and those of the examination of the second semester in the 2002 school year were used as a pre and post test results. The test of learning strategy consists of Learning Attitude (AU), Learning Motivation (MOT), Time Utilization (TMT), Attention Concentration (CON), Selection of Major Ideas (SMI), Utilization of Study Aids (STA), Self Testing (SFT) and Test Strategy (TST), which was from the LASSl(Learning and Study Strategy Inventory) developed by Weinstein, Schulte and Palmer. The training program to promote scholastic ability was reconstructed by the present researcher consulting existing programs such as the Mind program for the improvement of scholastic ability developed by the Institute of Educational Administration of Seoul City, the Training program of learning and study strategy for inferior student in scholastic ability, the Improvement program of learning & study attitude by Taeim Park, and the Mind map of Note method by Eunjung Lee. SFSS was used to analyze the data in this study. The results of the learning strategy test was analyzed using the analysis of covariance and the results of academic achievement tests were analyzed using the analysis of covariance also. The conclusions in this study were as follows: First, this study showed significant differences between the experimental group and the control group after applying the program in learning motivation, selection of major concept, time utilization, learning attitude, self-identification and use of learning aids. However, it didn't show significant differences in attention concentration and test strategy. Accordingly, the scholastic ability promotion training program was effective in promoting the learning strategy of learning motivation, selection of major concept, time utilization, learning attitude, self-identification, use of learning materials, and the like. Second, the hypothesis that there would be significant differences in school achievement between the experimental and the comparative group after applying the program was rejected. However, there was the effects of scholastic ability promotion training program would work if a better program would be developed.
The purpose of this study was to find the changes in learning strategy and academic achievement as a result of applying the training program to promote academic ability of high school students. For this study, two classes in the first year of o high school located in YoungGwang- Gun, Chonnam Province were selected as the subjects of this study. One out of six classes was an experimental and the other class was a control group. To survey academic achievement, the final achievement of the Korean language, social sciences and natural science of the first semester and those of the examination of the second semester in the 2002 school year were used as a pre and post test results. The test of learning strategy consists of Learning Attitude (AU), Learning Motivation (MOT), Time Utilization (TMT), Attention Concentration (CON), Selection of Major Ideas (SMI), Utilization of Study Aids (STA), Self Testing (SFT) and Test Strategy (TST), which was from the LASSl(Learning and Study Strategy Inventory) developed by Weinstein, Schulte and Palmer. The training program to promote scholastic ability was reconstructed by the present researcher consulting existing programs such as the Mind program for the improvement of scholastic ability developed by the Institute of Educational Administration of Seoul City, the Training program of learning and study strategy for inferior student in scholastic ability, the Improvement program of learning & study attitude by Taeim Park, and the Mind map of Note method by Eunjung Lee. SFSS was used to analyze the data in this study. The results of the learning strategy test was analyzed using the analysis of covariance and the results of academic achievement tests were analyzed using the analysis of covariance also. The conclusions in this study were as follows: First, this study showed significant differences between the experimental group and the control group after applying the program in learning motivation, selection of major concept, time utilization, learning attitude, self-identification and use of learning aids. However, it didn't show significant differences in attention concentration and test strategy. Accordingly, the scholastic ability promotion training program was effective in promoting the learning strategy of learning motivation, selection of major concept, time utilization, learning attitude, self-identification, use of learning materials, and the like. Second, the hypothesis that there would be significant differences in school achievement between the experimental and the comparative group after applying the program was rejected. However, there was the effects of scholastic ability promotion training program would work if a better program would be developed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.