[학위논문]L.R.B를 사용한 다경간 연속 STEEL BOX GIRDER교의 온도변화와 종방향거동에 관한 연구 A Study on temperature change and longitudinal behavior of multi-span continuous Steel box girder bridge using L.R.B원문보기
우리나라 지형상 평지보다 하천, 계곡, 산악지대 및 도심을 통과하는 교량구조물이 차지하는 비율이 점차 많아지고 있으며, 산업발달과 더불어 급격히 증가하고 있는 대형차량이나 과적차량의 무리한 운행으로 인하여 교량 설계하중을 초과하는 경향이 급증하는 현실이므로 교량 시공의 중요성이 크다. 본 연구에서는 L.R.B(Lead Rubber Bearing)를 사용한 다경간 연속 Steel Box Girder교량의 온도변화와 종방향 거동에 관하여 도로교 ...
우리나라 지형상 평지보다 하천, 계곡, 산악지대 및 도심을 통과하는 교량구조물이 차지하는 비율이 점차 많아지고 있으며, 산업발달과 더불어 급격히 증가하고 있는 대형차량이나 과적차량의 무리한 운행으로 인하여 교량 설계하중을 초과하는 경향이 급증하는 현실이므로 교량 시공의 중요성이 크다. 본 연구에서는 L.R.B(Lead Rubber Bearing)를 사용한 다경간 연속 Steel Box Girder교량의 온도변화와 종방향 거동에 관하여 도로교 표준시방서의 이론해와 시공중인 교량에 대해서 온도변화와 종방향 거동을 실제 측정 비교하였다. 시험교량은 Type-A, Type-B 구간으로 분류 시험을 실시하였으며, Type-A는 평면선형곡선 1500m에 7경간 연속 합성형 교량이며, 교량연장 340m, 교량폭 31.0m(양방향)이고, Type-B는 평면선형곡선이 190m에 5경간 연속 합성형 교량이며, 교량연장240m, 교량폭 11.5m인 교량에서 시험을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 합성전 시험한 결과 Steel Box의 상면과 하면의 온도차이는 Type-A에서 약 23.5℃, Type-B에서 약 26.7℃로 나타나 시방규정보다 각각 약 1.6배, 1.8배정도 더 크게 나타났다. 합성전에서는 대기온도의 이론값과 실측값과의 거동 차이는 Type-A에서 약 2배정도, Type-B에서는 약 1.5배정도 더 크게 거동한걸로 나타났고, 합성후 거동량은 대기온도 이론값보다 실측거동량이 Type-A, Type-B 모두 작게 나타났다. 콘크리트를 합성하기전까지 Steel Box Girder의 가설만으로 시공기간이 길다면 높은 온도일때는 강교의 거동량이 크게 나타나 교량받침 및 구조물에 영향을 줄 수 있다고 사료되며 가능한 빠른 시간내 시공할 수 있도록 하고 가급적 한여름은 피하는 것이 좋다고 사료된다. 이와 같은 연구결과에 의하면 합성교의 실제시공에 있어서 설계에 사용하는 온도분포는 실제는 다르다는 것을 알 수 있으며, 실제 교량에 분포하는 온도차이는 도로교 표준시방서에 규정된 것보다 1단계에서는 크고, 2단계에서는 작게 나타났다. 따라서 우리나라의 교량의방향 및 지형조건등을 고려해 합리적인 설계온도 정립이 필요할 것으로 사료된다.
우리나라 지형상 평지보다 하천, 계곡, 산악지대 및 도심을 통과하는 교량구조물이 차지하는 비율이 점차 많아지고 있으며, 산업발달과 더불어 급격히 증가하고 있는 대형차량이나 과적차량의 무리한 운행으로 인하여 교량 설계하중을 초과하는 경향이 급증하는 현실이므로 교량 시공의 중요성이 크다. 본 연구에서는 L.R.B(Lead Rubber Bearing)를 사용한 다경간 연속 Steel Box Girder교량의 온도변화와 종방향 거동에 관하여 도로교 표준시방서의 이론해와 시공중인 교량에 대해서 온도변화와 종방향 거동을 실제 측정 비교하였다. 시험교량은 Type-A, Type-B 구간으로 분류 시험을 실시하였으며, Type-A는 평면선형곡선 1500m에 7경간 연속 합성형 교량이며, 교량연장 340m, 교량폭 31.0m(양방향)이고, Type-B는 평면선형곡선이 190m에 5경간 연속 합성형 교량이며, 교량연장240m, 교량폭 11.5m인 교량에서 시험을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 합성전 시험한 결과 Steel Box의 상면과 하면의 온도차이는 Type-A에서 약 23.5℃, Type-B에서 약 26.7℃로 나타나 시방규정보다 각각 약 1.6배, 1.8배정도 더 크게 나타났다. 합성전에서는 대기온도의 이론값과 실측값과의 거동 차이는 Type-A에서 약 2배정도, Type-B에서는 약 1.5배정도 더 크게 거동한걸로 나타났고, 합성후 거동량은 대기온도 이론값보다 실측거동량이 Type-A, Type-B 모두 작게 나타났다. 콘크리트를 합성하기전까지 Steel Box Girder의 가설만으로 시공기간이 길다면 높은 온도일때는 강교의 거동량이 크게 나타나 교량받침 및 구조물에 영향을 줄 수 있다고 사료되며 가능한 빠른 시간내 시공할 수 있도록 하고 가급적 한여름은 피하는 것이 좋다고 사료된다. 이와 같은 연구결과에 의하면 합성교의 실제시공에 있어서 설계에 사용하는 온도분포는 실제는 다르다는 것을 알 수 있으며, 실제 교량에 분포하는 온도차이는 도로교 표준시방서에 규정된 것보다 1단계에서는 크고, 2단계에서는 작게 나타났다. 따라서 우리나라의 교량의방향 및 지형조건등을 고려해 합리적인 설계온도 정립이 필요할 것으로 사료된다.
Our country topography, because ratio that bridge construction which pass rivers, valley, orography and downtown than rape occupies becomes much gradually, and is actuality that tendency that exceed bridge design load by unreasonable running of the full-size car amount or overcharge vehicles that is...
Our country topography, because ratio that bridge construction which pass rivers, valley, orography and downtown than rape occupies becomes much gradually, and is actuality that tendency that exceed bridge design load by unreasonable running of the full-size car amount or overcharge vehicles that is increasing rapidly along with industry development increases rapidly, the importance of bridge construction is big. Compared temperature change and longitudinal behavior actuality measurement about bridge that highway bridge standard specifications do and are constructing theory about multi-span continuous Steel Box Girder's temperature change and longitudinal behavior that use L.R.B in this research. Test bridge executed classification test to Type-A, Type-B section, and Type-A being 7 spans series composition style bridge to plane fan shape curved line 1500m, it is bridge extension 340m, bridge width 31.0m (both sides) and alignment curved line of Type-B is 5 spans series composition style bridge to 190m, executed test in bridge that is bridge extension 240m, bridge width 11.5m. The result is as following. Appear by about 26.7℃ in about 23.5℃, Type-B in Type-A that is Steel Box's top side and bottom side's temperature difference as result that test before composition and each about 1.6 times, 1.8 assignments appeared more greatly than canon now. Before composition behavior difference with theory price of air temperature and survey price in Type-A about 2 assignments, about 1.5 assignments appeared by behave more greatly in Type-B, and after composition the behavior amount greate temperature than theory price survey behavior amount as Type-A, all Type-Bs is small appear. Before compose concrete, that can influence in the bridge support and construction because the behavior amount of steel bridge appears greatly when is high temperature if construction period is long to Steel Box Girder's hypothesis, do to be considered and can construct in possible early time and possible midsummer is considered that have better avoid. According to such study finding, temperature distribution that use in design in actuality construction of composition faith appeared as is big at 1 step than thing which is prescribed to highway bridge standard specification that is temperature difference that can know that actuality is different, and ranges to actuality bridge, and small at 2 steps. Therefore, reasonable design temperature thesis is considered to need considering direction of bridge of our country and topography condition etc.
Our country topography, because ratio that bridge construction which pass rivers, valley, orography and downtown than rape occupies becomes much gradually, and is actuality that tendency that exceed bridge design load by unreasonable running of the full-size car amount or overcharge vehicles that is increasing rapidly along with industry development increases rapidly, the importance of bridge construction is big. Compared temperature change and longitudinal behavior actuality measurement about bridge that highway bridge standard specifications do and are constructing theory about multi-span continuous Steel Box Girder's temperature change and longitudinal behavior that use L.R.B in this research. Test bridge executed classification test to Type-A, Type-B section, and Type-A being 7 spans series composition style bridge to plane fan shape curved line 1500m, it is bridge extension 340m, bridge width 31.0m (both sides) and alignment curved line of Type-B is 5 spans series composition style bridge to 190m, executed test in bridge that is bridge extension 240m, bridge width 11.5m. The result is as following. Appear by about 26.7℃ in about 23.5℃, Type-B in Type-A that is Steel Box's top side and bottom side's temperature difference as result that test before composition and each about 1.6 times, 1.8 assignments appeared more greatly than canon now. Before composition behavior difference with theory price of air temperature and survey price in Type-A about 2 assignments, about 1.5 assignments appeared by behave more greatly in Type-B, and after composition the behavior amount greate temperature than theory price survey behavior amount as Type-A, all Type-Bs is small appear. Before compose concrete, that can influence in the bridge support and construction because the behavior amount of steel bridge appears greatly when is high temperature if construction period is long to Steel Box Girder's hypothesis, do to be considered and can construct in possible early time and possible midsummer is considered that have better avoid. According to such study finding, temperature distribution that use in design in actuality construction of composition faith appeared as is big at 1 step than thing which is prescribed to highway bridge standard specification that is temperature difference that can know that actuality is different, and ranges to actuality bridge, and small at 2 steps. Therefore, reasonable design temperature thesis is considered to need considering direction of bridge of our country and topography condition etc.
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