다가오는 지식기반 사회의 경제주체들은 분야를 막론하고 끊임없는 학습을 통해 지식역량을 확충해 나가야 한다. 간호교육도 실무 현장 위주의 간호역량 증대에 초점을 맞추고, 현장의 간호문제를 창의적으로 해결함으로써 부가가치를 높일 수 있는 「지식근로자로서의 간호사」로 변신시키기 위한 다양한 평생학습체제를 계획하고 준비해야 한다. 이에 본 연구는 개심술 후 집중간호를 학습내용으로 웹 기반의 간호사 교육 프로그램을 설계 및 개발하여 원격 교육을 통한 간호사의 계속교육과 평생학습 체제의 구축에 활용하고자 시도하였다. 본 연구는 1998년 5월부터 1999년 5월까지의 기간동안 교수개발에 일반적으로 적용되고 있는 교수설계 모델인 ...
다가오는 지식기반 사회의 경제주체들은 분야를 막론하고 끊임없는 학습을 통해 지식역량을 확충해 나가야 한다. 간호교육도 실무 현장 위주의 간호역량 증대에 초점을 맞추고, 현장의 간호문제를 창의적으로 해결함으로써 부가가치를 높일 수 있는 「지식근로자로서의 간호사」로 변신시키기 위한 다양한 평생학습체제를 계획하고 준비해야 한다. 이에 본 연구는 개심술 후 집중간호를 학습내용으로 웹 기반의 간호사 교육 프로그램을 설계 및 개발하여 원격 교육을 통한 간호사의 계속교육과 평생학습 체제의 구축에 활용하고자 시도하였다. 본 연구는 1998년 5월부터 1999년 5월까지의 기간동안 교수개발에 일반적으로 적용되고 있는 교수설계 모델인 ISD(Instructional Systems Development) 모델과 장경자(1998)가 제시한 WBI(Web-Based Instruction) 개발과정 모형을 근간으로 하여 본 연구자가 수정한 분석, 설계, 자료수집 및 개발, 프로그래밍 및 구현, 평가의 5단계를 거쳐 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 분석단계에서는 웹 기반 학습 프로그램 개발의 목적을 설정하고, 중환자실에서 개심술 후 간호를 담당하는 간호사 39명을 대상으로 요구도 분석의 과정을 거친 후, 문헌고찰을 통해 학습내용을 선정하여 전문가로부터 내용 타당도를 검증 받아 중환자실 입실, 개심술 후 간호, 중환자실 퇴실의 3개 영역으로 구분하고 이를 세분화하여 학습내용을 구성하였다. 2. 설계단계에서는 학습내용의 심화성, 다양한 형태의 학습자료, 자기 주도적 학습이 장점이라고 할 수 있는 자율학습형 웹 기반 학습 프로그램으로 그 유형을 결정하였다. 한편 분석단계에서 선정된 학습내용을 위계적으로 구조화하여 학습내용 흐름도를 작성한 후 텍스트 제시 화면, 텍스트와 그래픽의 연결 화면, 텍스트와 그래픽 및 음향의 연결화면, 문제제시와 피드백 제시 화면을 기본틀로 스토리보드를 작성하였다. 3. 자료 수집 및 개발 단계에서는 먼저, 텍스트 자료를 웹 문서화하였고, 사진이나 슬라이드 자료는 스캔하여 그래픽 편집을 통해 재구성하였으며, 웹 서핑을 통해 음향 자료를 수집하였다. 또한 학습내용과 관련되는 다양한 웹 사이트, 관련 논문, 관련 지식 등을 수집 및 정리하여 이들을 HTML 문서로 재구성하였다. 4. 프로그래밍 및 구현 단계에서는 학습내용 흐름도에 따라 문서들간 연결 작업을 수행하였다. 학습자의 흥미유발을 위해 Flash 3.0을 이용하여 첫 화면의 전체구성요소들이 애니메이션 되면서 동시에 음악이 흐르도록 구현하였다. 본 화면은 학습내용 메뉴 영역, 학습내용 전개 영역, 주제 관련 학습 메뉴 영역의 세 프레임으로 나누어져 있으며 각 메뉴를 선택할 때 효과음향이 있어 주의를 집중시키도록 하였다. 또한 각 문서간에 하이퍼텍스트 기능을 사용하여 학습자들이 자신의 학습속도, 흥미, 필요에 따라 자기 주도적으로 학습할 수 있도록 구현하였으며, 각 학습내용의 하단에는 관련 주제에 관한 심화학습 코너와 전자우편, 그리고 각 문서간의 연결에 자율성을 더해 줄 수 있는 버튼을 제시하였다. 주제 관련 학습 메뉴 영역에는 관련 웹사이트, 관련지식, 관련 논문, 게시판, 사이트 맵이 구현되었다. 위의 과정을 거쳐 개발된 프로그램을 FTP(File Transfer Protocol)를 이용해 웹에 올리고 디버깅 단계를 거쳤다. 5. 평가 단계에서는 중환자실(ICU) 및 마취 후 회복실(PACU) 간호사 17명을 대상으로 사용 후 반응을 조사하였다. 이의 결과를 보면 학습 내용, 프로그램 설계의 구성과 상호작용성, 학습 전략으로서의 가능성 모두에서 높은 점수(총 평점: 4.59±.20)를 얻었고 특히, 웹 기반 학습법을 기존의 강의식 학습법과 비교했을 때 학습내용의 이해도(4.3>3.15), 집중도(4.65>3.23), 학습의 용이성(4.47>2.85), 흥미도(4.76>3.08)의 네 항목 모두에서 높은 점수를 얻었다. 또한 프로그램의 개선을 위한 주관적인 의견들로 지속적인 흥미유지를 위한 다양한 멀티미디어 자료의 보충, 실제적인 임상 상황에서의 간호사례의 제시 등이 수렴되었다. 이상의 결과를 볼 때 학습내용의 다양성과 확장성을 확보할 수 있도록 꾸준한 업그레이드 작업이 이루어진다면, 본 웹 기반 학습 프로그램이 간호사를 위한 계속 교육에 효과적으로 활용될 수 있으리라고 사료된다.
다가오는 지식기반 사회의 경제주체들은 분야를 막론하고 끊임없는 학습을 통해 지식역량을 확충해 나가야 한다. 간호교육도 실무 현장 위주의 간호역량 증대에 초점을 맞추고, 현장의 간호문제를 창의적으로 해결함으로써 부가가치를 높일 수 있는 「지식근로자로서의 간호사」로 변신시키기 위한 다양한 평생학습체제를 계획하고 준비해야 한다. 이에 본 연구는 개심술 후 집중간호를 학습내용으로 웹 기반의 간호사 교육 프로그램을 설계 및 개발하여 원격 교육을 통한 간호사의 계속교육과 평생학습 체제의 구축에 활용하고자 시도하였다. 본 연구는 1998년 5월부터 1999년 5월까지의 기간동안 교수개발에 일반적으로 적용되고 있는 교수설계 모델인 ISD(Instructional Systems Development) 모델과 장경자(1998)가 제시한 WBI(Web-Based Instruction) 개발과정 모형을 근간으로 하여 본 연구자가 수정한 분석, 설계, 자료수집 및 개발, 프로그래밍 및 구현, 평가의 5단계를 거쳐 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 분석단계에서는 웹 기반 학습 프로그램 개발의 목적을 설정하고, 중환자실에서 개심술 후 간호를 담당하는 간호사 39명을 대상으로 요구도 분석의 과정을 거친 후, 문헌고찰을 통해 학습내용을 선정하여 전문가로부터 내용 타당도를 검증 받아 중환자실 입실, 개심술 후 간호, 중환자실 퇴실의 3개 영역으로 구분하고 이를 세분화하여 학습내용을 구성하였다. 2. 설계단계에서는 학습내용의 심화성, 다양한 형태의 학습자료, 자기 주도적 학습이 장점이라고 할 수 있는 자율학습형 웹 기반 학습 프로그램으로 그 유형을 결정하였다. 한편 분석단계에서 선정된 학습내용을 위계적으로 구조화하여 학습내용 흐름도를 작성한 후 텍스트 제시 화면, 텍스트와 그래픽의 연결 화면, 텍스트와 그래픽 및 음향의 연결화면, 문제제시와 피드백 제시 화면을 기본틀로 스토리보드를 작성하였다. 3. 자료 수집 및 개발 단계에서는 먼저, 텍스트 자료를 웹 문서화하였고, 사진이나 슬라이드 자료는 스캔하여 그래픽 편집을 통해 재구성하였으며, 웹 서핑을 통해 음향 자료를 수집하였다. 또한 학습내용과 관련되는 다양한 웹 사이트, 관련 논문, 관련 지식 등을 수집 및 정리하여 이들을 HTML 문서로 재구성하였다. 4. 프로그래밍 및 구현 단계에서는 학습내용 흐름도에 따라 문서들간 연결 작업을 수행하였다. 학습자의 흥미유발을 위해 Flash 3.0을 이용하여 첫 화면의 전체구성요소들이 애니메이션 되면서 동시에 음악이 흐르도록 구현하였다. 본 화면은 학습내용 메뉴 영역, 학습내용 전개 영역, 주제 관련 학습 메뉴 영역의 세 프레임으로 나누어져 있으며 각 메뉴를 선택할 때 효과음향이 있어 주의를 집중시키도록 하였다. 또한 각 문서간에 하이퍼텍스트 기능을 사용하여 학습자들이 자신의 학습속도, 흥미, 필요에 따라 자기 주도적으로 학습할 수 있도록 구현하였으며, 각 학습내용의 하단에는 관련 주제에 관한 심화학습 코너와 전자우편, 그리고 각 문서간의 연결에 자율성을 더해 줄 수 있는 버튼을 제시하였다. 주제 관련 학습 메뉴 영역에는 관련 웹사이트, 관련지식, 관련 논문, 게시판, 사이트 맵이 구현되었다. 위의 과정을 거쳐 개발된 프로그램을 FTP(File Transfer Protocol)를 이용해 웹에 올리고 디버깅 단계를 거쳤다. 5. 평가 단계에서는 중환자실(ICU) 및 마취 후 회복실(PACU) 간호사 17명을 대상으로 사용 후 반응을 조사하였다. 이의 결과를 보면 학습 내용, 프로그램 설계의 구성과 상호작용성, 학습 전략으로서의 가능성 모두에서 높은 점수(총 평점: 4.59±.20)를 얻었고 특히, 웹 기반 학습법을 기존의 강의식 학습법과 비교했을 때 학습내용의 이해도(4.3>3.15), 집중도(4.65>3.23), 학습의 용이성(4.47>2.85), 흥미도(4.76>3.08)의 네 항목 모두에서 높은 점수를 얻었다. 또한 프로그램의 개선을 위한 주관적인 의견들로 지속적인 흥미유지를 위한 다양한 멀티미디어 자료의 보충, 실제적인 임상 상황에서의 간호사례의 제시 등이 수렴되었다. 이상의 결과를 볼 때 학습내용의 다양성과 확장성을 확보할 수 있도록 꾸준한 업그레이드 작업이 이루어진다면, 본 웹 기반 학습 프로그램이 간호사를 위한 계속 교육에 효과적으로 활용될 수 있으리라고 사료된다.
The methods of nursing education focused on enhancement of nursing-care efficacy in nursing practice have been exploring to meet clients' needs effectively and creatively. With individualized instruction methods suitable to learning ability and interest, education through the Internet has emerged ra...
The methods of nursing education focused on enhancement of nursing-care efficacy in nursing practice have been exploring to meet clients' needs effectively and creatively. With individualized instruction methods suitable to learning ability and interest, education through the Internet has emerged rapidly as a new method in variable learning settings. This study was conducted to develop a web-based instruction program for nurses caring patients with open heart surgery. Actually, this web-based instruction program was developed for the purpose of improving knowledge and problem solving skills among nurses for intensive care units. Also, I hope this program will be used as a tool of continuing education program for nurses and contributed to the building of life-time learning system focused on advanced nursing practice. Based on the Instructional Systems Development(ISD) model and the model of Web-Based Instruction(WBI) developmental process by Chang(1998), this study was conducted from May, 1998 to May, 1999 with the five steps: analysis, design, data collection and reconstruction, programming & publishing, and evaluation. The developmental process of this study was as follows; 1. In the analysis stage, the goal of this study was established and the contents were validated through analysing of the needs of 39 nurses who caring patients with open heart surgery at ICU and reviewing the literature. The learning contents to be included were selected and classified into three areas; admission to ICU, nursing care after open heart surgery, and discharge from ICU. 2. In the design stage, the flowchart of selected learning contents and storyboard were figured out based on the form of web-based instruction for self-learning. 3. In the data-collection and reconstruction stage, web texts were written in HTML. Collected photographs and slides were reconstructed by scanning and photoshop. Also, lots of web sites, articles and knowledges related to learning contents were searched and collected. 4. In the programing and publishing stage, the activities of connecting with each documents were performed in line with the flowchart. The first contents were animated with the sound to pay attention among learners. The contents were structured for learners to learn actively and to control themselves according to their learning abilities. Also, we let prospective learners have access to related Internet sites and advanced learning contents. Finally, we up-loaded the new files on the screen by FTP(file transfer protocol). 5. In the evaluation stage, this developed program was highly valued in its contents and its structure by 17 nurses for intensive care unit and post-anesthetic care unit. They gave high scores in the learning contents, the structure and interaction of the program, and the possibility to be the learning strategy with suggesting actual scenarios to be complemented. Especially, The nurses suggested that it was superior to lecture-oriented learning in the aspects of comprehension, attention, interest, and easiness to learning. In conclusion, if its contents get varied and extended through upgrade work, I think this WBI program would be used as an effective instrument for continuing education among nurses.
The methods of nursing education focused on enhancement of nursing-care efficacy in nursing practice have been exploring to meet clients' needs effectively and creatively. With individualized instruction methods suitable to learning ability and interest, education through the Internet has emerged rapidly as a new method in variable learning settings. This study was conducted to develop a web-based instruction program for nurses caring patients with open heart surgery. Actually, this web-based instruction program was developed for the purpose of improving knowledge and problem solving skills among nurses for intensive care units. Also, I hope this program will be used as a tool of continuing education program for nurses and contributed to the building of life-time learning system focused on advanced nursing practice. Based on the Instructional Systems Development(ISD) model and the model of Web-Based Instruction(WBI) developmental process by Chang(1998), this study was conducted from May, 1998 to May, 1999 with the five steps: analysis, design, data collection and reconstruction, programming & publishing, and evaluation. The developmental process of this study was as follows; 1. In the analysis stage, the goal of this study was established and the contents were validated through analysing of the needs of 39 nurses who caring patients with open heart surgery at ICU and reviewing the literature. The learning contents to be included were selected and classified into three areas; admission to ICU, nursing care after open heart surgery, and discharge from ICU. 2. In the design stage, the flowchart of selected learning contents and storyboard were figured out based on the form of web-based instruction for self-learning. 3. In the data-collection and reconstruction stage, web texts were written in HTML. Collected photographs and slides were reconstructed by scanning and photoshop. Also, lots of web sites, articles and knowledges related to learning contents were searched and collected. 4. In the programing and publishing stage, the activities of connecting with each documents were performed in line with the flowchart. The first contents were animated with the sound to pay attention among learners. The contents were structured for learners to learn actively and to control themselves according to their learning abilities. Also, we let prospective learners have access to related Internet sites and advanced learning contents. Finally, we up-loaded the new files on the screen by FTP(file transfer protocol). 5. In the evaluation stage, this developed program was highly valued in its contents and its structure by 17 nurses for intensive care unit and post-anesthetic care unit. They gave high scores in the learning contents, the structure and interaction of the program, and the possibility to be the learning strategy with suggesting actual scenarios to be complemented. Especially, The nurses suggested that it was superior to lecture-oriented learning in the aspects of comprehension, attention, interest, and easiness to learning. In conclusion, if its contents get varied and extended through upgrade work, I think this WBI program would be used as an effective instrument for continuing education among nurses.
주제어
#웹 기반 교육 개심술 후 간호 Web-based Instruction Nursing care after open-heart surgery
학위논문 정보
저자
柳世仰
학위수여기관
전남대학교
학위구분
국내석사
학과
看護學科
발행연도
1999
총페이지
iv, 70 p
키워드
웹 기반 교육 개심술 후 간호 Web-based Instruction Nursing care after open-heart surgery
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.