초등 사회과 교과서에 나타난 성역할 분석 : 한국과 미국 사회 교과서 비교 (An) Analysis of gender-roles in the elementary social studies textbooks : Comparison of Korean and American textbooks원문보기
우리나라는 민주주의 사회로서 국민 모두가 교육받을 권리를 동등하게 부여받는다. 그렇다면 이러한 이념에 준하는 교육과정은 남성과 여성의 성역할을 적절하게 제시하고 있어야 한다. 따라서 현실의 교육과정과 교과서가 과연 성 중립적이고 양성을 공평하게 다루고 있는가의 문제를 검토해 보는 것은 큰 의미가 있을 것이다. 본 연구에서는 양성평등적 관점에서 성역할의 개념과 역사에 대한 고찰을 바탕으로, 한국과 미국 사회과 교과서 속의 관련 내용 비교 분석을 통해 성역할이 양국 교과서에서 어떻게 제시되고 있는지를 살펴보았다. 연구에 사용된 한국 사회과 교과서는 제7차 교육과정의 3, 4, 5, 6학년 1, 2학기 교과서이며, 미국 사회과 교과서는 Houghton Mifflin사의 4, 5, 6학년 교과서이다. 우선 각 교과서의 삽화를 분석하여 등장인물의 출현빈도, 직업, 출현 장소를 알아보았으며, 서술 부분은 사회활동과 가정활동으로 구분하였고 다시 사회활동을 각각 경제, 직업, 민주, 역사의 4가지 영역으로 나누어서 분석하였다. 우선 한국 사회과 ...
우리나라는 민주주의 사회로서 국민 모두가 교육받을 권리를 동등하게 부여받는다. 그렇다면 이러한 이념에 준하는 교육과정은 남성과 여성의 성역할을 적절하게 제시하고 있어야 한다. 따라서 현실의 교육과정과 교과서가 과연 성 중립적이고 양성을 공평하게 다루고 있는가의 문제를 검토해 보는 것은 큰 의미가 있을 것이다. 본 연구에서는 양성평등적 관점에서 성역할의 개념과 역사에 대한 고찰을 바탕으로, 한국과 미국 사회과 교과서 속의 관련 내용 비교 분석을 통해 성역할이 양국 교과서에서 어떻게 제시되고 있는지를 살펴보았다. 연구에 사용된 한국 사회과 교과서는 제7차 교육과정의 3, 4, 5, 6학년 1, 2학기 교과서이며, 미국 사회과 교과서는 Houghton Mifflin사의 4, 5, 6학년 교과서이다. 우선 각 교과서의 삽화를 분석하여 등장인물의 출현빈도, 직업, 출현 장소를 알아보았으며, 서술 부분은 사회활동과 가정활동으로 구분하였고 다시 사회활동을 각각 경제, 직업, 민주, 역사의 4가지 영역으로 나누어서 분석하였다. 우선 한국 사회과 교과서 분석 결과를 살펴보면, 삽화 분석에서는 성별 등장인물의 출현빈도에서 남성이 여성에 비해 1.91 : 1로 많다. 또한 성별 등장인물의 직종 분포에서도 사회의 주요 직종에서 남성이 여성보다 더 많이 나타났다. 출현 장소에 따른 성별 등장인물의 비율에서 역시, 사회는 2.84 : 1인데 비해 제한적 장소인 가정과 학교에서는 각각 0.99 : 1과 0.69 : 1로 나타났다. 이를 통해 출현빈도와 직종분포, 출현장소에서 남성 중심의 성역할 불균형이 드러나고 있음을 알 수 있다. 다음은 서술 부분에 관한 내용으로, 사회 활동 전반에서 여성의 출현은 매우 미흡하여 성 편중성이 심하게 드러난 반면, 가정 활동에서는 가사를 가족 모두가 분담하는 등 달라진 모습이 반영되고 있는 것으로 분석되었다. 다음으로 미국 사회과 교과서 분석에 관한 내용이다. 우선 삽화 분석에서는 성별 등장인물의 출현빈도에서 전체적으로 볼 때 남성이 여성에 비해 2.60 : 1로 많다. 그리고 성별 등장인물의 직종 분포에서도 사회의 주요 직종에서 남성이 여성보다 더 많이 나타났으며, 출현 장소에 따른 성별 등장 인물의 비율에서도 사회 4.02 : 1, 학교 1.2 : 1, 가정 0.63 : 1로 대체적으로 한국 교과서와 유사한 양상을 보였다. 이러한 결과는 한국 교과서와 큰 차이점이 없는 것처럼 보이지만, 여성의 직업을 남성과 마찬가지로 다양하게 제시하였다는 점에서 분명한 차이점이 있다. 또한 서술 부분에서는, 주로 역사 부분이 서술된 미국의 사회 교과서에서 여성의 출현빈도는 비교적 낮게 나타났지만, 그 가운데에서도 상당수의 여성을 찾아내어 역사적 인물로 기록한 점은, 여성 위인이 거의 등장하지 않는 한국의 교과서와 큰 차이점으로 분석되었다. 결론적으로 한국과 미국 사회 교과서 속의 성역할 관련 내용은 다음과 같은 내용을 포함하고 있다. 먼저 한국의 사회교과서는 가정 활동을 제외하고 전체적으로 남성 중심의 내용으로 이루어 졌음을 알 수 있다. 이와 같은 점을 개선하기 위해서는 교과서 속에 나타나는 성별 빈도수에서 남·녀 간의 차이를 줄이는 것과 아울러, 남녀 성역할 비교, 성별 행동양식 비교, 여성 위인의 전기를 읽는 활동 등이 이루어져야 할 것이다. 또한 미국 교과서에는 직업과 민주영역에서 여성의 성역할이 비교적 다양한 직업과 적극적인 사회참여의 방향으로 나타났다. 이러한 결과는 교과서를 대하는 모든 학생들의 바른 성역할 인식을 위해 매우 바람직한 것이며, 양성평등 교육을 위해 우리 교육계가 시급히 수용해야 할 개선점이라 할 수 있다.
우리나라는 민주주의 사회로서 국민 모두가 교육받을 권리를 동등하게 부여받는다. 그렇다면 이러한 이념에 준하는 교육과정은 남성과 여성의 성역할을 적절하게 제시하고 있어야 한다. 따라서 현실의 교육과정과 교과서가 과연 성 중립적이고 양성을 공평하게 다루고 있는가의 문제를 검토해 보는 것은 큰 의미가 있을 것이다. 본 연구에서는 양성평등적 관점에서 성역할의 개념과 역사에 대한 고찰을 바탕으로, 한국과 미국 사회과 교과서 속의 관련 내용 비교 분석을 통해 성역할이 양국 교과서에서 어떻게 제시되고 있는지를 살펴보았다. 연구에 사용된 한국 사회과 교과서는 제7차 교육과정의 3, 4, 5, 6학년 1, 2학기 교과서이며, 미국 사회과 교과서는 Houghton Mifflin사의 4, 5, 6학년 교과서이다. 우선 각 교과서의 삽화를 분석하여 등장인물의 출현빈도, 직업, 출현 장소를 알아보았으며, 서술 부분은 사회활동과 가정활동으로 구분하였고 다시 사회활동을 각각 경제, 직업, 민주, 역사의 4가지 영역으로 나누어서 분석하였다. 우선 한국 사회과 교과서 분석 결과를 살펴보면, 삽화 분석에서는 성별 등장인물의 출현빈도에서 남성이 여성에 비해 1.91 : 1로 많다. 또한 성별 등장인물의 직종 분포에서도 사회의 주요 직종에서 남성이 여성보다 더 많이 나타났다. 출현 장소에 따른 성별 등장인물의 비율에서 역시, 사회는 2.84 : 1인데 비해 제한적 장소인 가정과 학교에서는 각각 0.99 : 1과 0.69 : 1로 나타났다. 이를 통해 출현빈도와 직종분포, 출현장소에서 남성 중심의 성역할 불균형이 드러나고 있음을 알 수 있다. 다음은 서술 부분에 관한 내용으로, 사회 활동 전반에서 여성의 출현은 매우 미흡하여 성 편중성이 심하게 드러난 반면, 가정 활동에서는 가사를 가족 모두가 분담하는 등 달라진 모습이 반영되고 있는 것으로 분석되었다. 다음으로 미국 사회과 교과서 분석에 관한 내용이다. 우선 삽화 분석에서는 성별 등장인물의 출현빈도에서 전체적으로 볼 때 남성이 여성에 비해 2.60 : 1로 많다. 그리고 성별 등장인물의 직종 분포에서도 사회의 주요 직종에서 남성이 여성보다 더 많이 나타났으며, 출현 장소에 따른 성별 등장 인물의 비율에서도 사회 4.02 : 1, 학교 1.2 : 1, 가정 0.63 : 1로 대체적으로 한국 교과서와 유사한 양상을 보였다. 이러한 결과는 한국 교과서와 큰 차이점이 없는 것처럼 보이지만, 여성의 직업을 남성과 마찬가지로 다양하게 제시하였다는 점에서 분명한 차이점이 있다. 또한 서술 부분에서는, 주로 역사 부분이 서술된 미국의 사회 교과서에서 여성의 출현빈도는 비교적 낮게 나타났지만, 그 가운데에서도 상당수의 여성을 찾아내어 역사적 인물로 기록한 점은, 여성 위인이 거의 등장하지 않는 한국의 교과서와 큰 차이점으로 분석되었다. 결론적으로 한국과 미국 사회 교과서 속의 성역할 관련 내용은 다음과 같은 내용을 포함하고 있다. 먼저 한국의 사회교과서는 가정 활동을 제외하고 전체적으로 남성 중심의 내용으로 이루어 졌음을 알 수 있다. 이와 같은 점을 개선하기 위해서는 교과서 속에 나타나는 성별 빈도수에서 남·녀 간의 차이를 줄이는 것과 아울러, 남녀 성역할 비교, 성별 행동양식 비교, 여성 위인의 전기를 읽는 활동 등이 이루어져야 할 것이다. 또한 미국 교과서에는 직업과 민주영역에서 여성의 성역할이 비교적 다양한 직업과 적극적인 사회참여의 방향으로 나타났다. 이러한 결과는 교과서를 대하는 모든 학생들의 바른 성역할 인식을 위해 매우 바람직한 것이며, 양성평등 교육을 위해 우리 교육계가 시급히 수용해야 할 개선점이라 할 수 있다.
We live in the democratic society in which every citizen has the rights to have a chance of education equally. And the educational courses fitting the ideology of democracy should contain the appropriate gender-roles for both sexes in it. That's why it is quite meaningful to examine whether the real...
We live in the democratic society in which every citizen has the rights to have a chance of education equally. And the educational courses fitting the ideology of democracy should contain the appropriate gender-roles for both sexes in it. That's why it is quite meaningful to examine whether the real educational course and textbooks maintain the viewpoint of the equality of sexes or not. In this study, the researcher shows how the gender-roles are described in both Korean textbooks of social studies and American ones, through the analytical comparison of them after inquiring into the concept and history of gender-role from the viewpoint of gender equality. The researcher used both the textbooks of social studies for Korean elementary 3-6 graders of the 7th curriculum, and those of Houghton Mifflin Corp. for American elementary 4-6 graders. In the part for the analysis of 'illustrations' in each textbook, you can see the statistical results of the frequency of characters' appearance, the types of occupations they have, and the places they show up. On the other hand, the part for the analysis of 'description' is divided into 2 types of activities, which are domestic activities and social ones. And the social activities are splitted into 4 categories which are economy, occupations, community and history. First, let's look at the conclusion of the analysis of Korean social studies textbooks. The analysis of illustrations shows us the result that male appears more frequently than female in 1.91 to 1. Also more males can be seen in major social positions than female. And you can see male in social places 2.84 times as often as female while female appears more frequently than male at home and at school which are relatively so limited places. Similarly the analysis of the description shows serious unbalance of gender-roles. especially in the parts of description of general social activities in spite of some new cases of sharing housework. Next, the conclusion of the analysis of American social studies textbooks. The analysis of illustrations shows us the result that male appears more frequently than female in 2.60 to 1. Also more males can be seen in higher status than female. And when it comes to the places where the characters show up, the proportion of males to females is 4.02 to 1 in society, 1.2 to 1 at school, and 0.63 to 1 at home, which is approximately similar to the cases of the Korean textbooks. These results seem to have no big difference between the textbooks of the two countries. However, you can notice that the American textbooks try to illustrate women's occupations in various ways, which is obviously different from the Korean textbooks. The analysis of descriptions also show us big differences between the textbooks of the two countries. Even though the frequency of male characters' appearance is higher than that of females, which comes from the fact that American social studies textbooks are mostly filled with its historical descriptions, you can find extraordinary women in American textbooks much more easily than in Korean textbooks which have few great female characters in them. Consequently, the lessons, which we can get from the general results of analysis of gender-roles illustrated and described in Korean social studies textbooks and American ones, are as follows. Korean social studies textbooks are mainly composed of male-centered contents except about domestic activities. To eliminate the gender-role inequality in the textbooks, most of all, we should reduce the difference of frequency of appearance between male and female. Besides, any important actions should be taken such as comparing gender-roles, analyzing patterns of activities of both sexes, and reading biographies of females more. Also, as we can see in American social studies textbooks, female's gender-roles should be described as more active in various fields, which will lead to Korean students' cognition of desirable gender-roles, that is, equality of the sexes.
We live in the democratic society in which every citizen has the rights to have a chance of education equally. And the educational courses fitting the ideology of democracy should contain the appropriate gender-roles for both sexes in it. That's why it is quite meaningful to examine whether the real educational course and textbooks maintain the viewpoint of the equality of sexes or not. In this study, the researcher shows how the gender-roles are described in both Korean textbooks of social studies and American ones, through the analytical comparison of them after inquiring into the concept and history of gender-role from the viewpoint of gender equality. The researcher used both the textbooks of social studies for Korean elementary 3-6 graders of the 7th curriculum, and those of Houghton Mifflin Corp. for American elementary 4-6 graders. In the part for the analysis of 'illustrations' in each textbook, you can see the statistical results of the frequency of characters' appearance, the types of occupations they have, and the places they show up. On the other hand, the part for the analysis of 'description' is divided into 2 types of activities, which are domestic activities and social ones. And the social activities are splitted into 4 categories which are economy, occupations, community and history. First, let's look at the conclusion of the analysis of Korean social studies textbooks. The analysis of illustrations shows us the result that male appears more frequently than female in 1.91 to 1. Also more males can be seen in major social positions than female. And you can see male in social places 2.84 times as often as female while female appears more frequently than male at home and at school which are relatively so limited places. Similarly the analysis of the description shows serious unbalance of gender-roles. especially in the parts of description of general social activities in spite of some new cases of sharing housework. Next, the conclusion of the analysis of American social studies textbooks. The analysis of illustrations shows us the result that male appears more frequently than female in 2.60 to 1. Also more males can be seen in higher status than female. And when it comes to the places where the characters show up, the proportion of males to females is 4.02 to 1 in society, 1.2 to 1 at school, and 0.63 to 1 at home, which is approximately similar to the cases of the Korean textbooks. These results seem to have no big difference between the textbooks of the two countries. However, you can notice that the American textbooks try to illustrate women's occupations in various ways, which is obviously different from the Korean textbooks. The analysis of descriptions also show us big differences between the textbooks of the two countries. Even though the frequency of male characters' appearance is higher than that of females, which comes from the fact that American social studies textbooks are mostly filled with its historical descriptions, you can find extraordinary women in American textbooks much more easily than in Korean textbooks which have few great female characters in them. Consequently, the lessons, which we can get from the general results of analysis of gender-roles illustrated and described in Korean social studies textbooks and American ones, are as follows. Korean social studies textbooks are mainly composed of male-centered contents except about domestic activities. To eliminate the gender-role inequality in the textbooks, most of all, we should reduce the difference of frequency of appearance between male and female. Besides, any important actions should be taken such as comparing gender-roles, analyzing patterns of activities of both sexes, and reading biographies of females more. Also, as we can see in American social studies textbooks, female's gender-roles should be described as more active in various fields, which will lead to Korean students' cognition of desirable gender-roles, that is, equality of the sexes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.