비만이란 체내 필요 이상의 지방이 과잉 축적되어 신장과 연령에 비해 체중이 많은 것을 말한다. 이러한 비만이 어린이들에게도 발생되어 사회 문제화 되고 있다. 이에따라 초등학생의 비만에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 학생과 학부모를 대상으로 식습관, 신체활동, 비만지식에 대해 설문조사를 하였다. 조사기간은 2001년 11월 12일부터 11월 30일까지 3주간 이였고, 조사대상은 확률표본추출법에 의거하여 부산시에 있는 한 초등학교 3학년 105명, 6학년 115명과 학부모를 대상으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS프로그램을 이용하여 ...
비만이란 체내 필요 이상의 지방이 과잉 축적되어 신장과 연령에 비해 체중이 많은 것을 말한다. 이러한 비만이 어린이들에게도 발생되어 사회 문제화 되고 있다. 이에따라 초등학생의 비만에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 학생과 학부모를 대상으로 식습관, 신체활동, 비만지식에 대해 설문조사를 하였다. 조사기간은 2001년 11월 12일부터 11월 30일까지 3주간 이였고, 조사대상은 확률표본추출법에 의거하여 부산시에 있는 한 초등학교 3학년 105명, 6학년 115명과 학부모를 대상으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS프로그램을 이용하여 t-검정, x^(2)-검정, 신뢰성 분석, 그리고 분산분석을 실시하여 유의성을 검정하였다. 조사결과는 다음과 같다. 비만은 저학년에 비해 고학년이, 남학생보다는 여학생이 체중에 더 관심을 가지고 있었다. 학생 주관적 비만도에서 자신의 비만에 대한 주관적 판단과 실제 비만도와의 관계는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 즉 대부분은 자신이 비만인 경우 비만이라고 생각을 하고 있었고, 저체중이나 정상체중인 경우 비만이 아니거나 보통이라고 생각하고 있어 실제의 체형이미지와 크게 다르지 않게 인식하고 있었다. 학생과 학부모와의 비만도에서 아버지의 비만유무와 학생의 비만유무 관계는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 즉 학생이 비만인 경우 아버지가 비만인 경우와 아버지가 비만이 아닌 경우가 각각 43.9%와 56.1%로 비슷하였지만 학생과 아버지가 비만이 아닌 경우는 85.5%로 아버지가 비만인 경우 14.5%에 비해 월등하게 높았다. 학생의 식습관을 비교한 결과 비만인 학생이 저체중인 학생에 비해 식습관에 더 관심을 가지고 있었고, 신체활동에서는 여학생보다는 남학생의 신체활동이 더 많았다. 비만에 대한 지식정도를 나타내는 인지도면에서 저학년보다는 고학년이 높았고, 저소득 가정의 학생에 비해 고소득 가정의 학생이 높았다. 형제중에는 첫째인 학생이 그렇지 않은 학생에 비해 높았고, 체중이 높은 학생과 아버지의 학력이 높은 학생이 낮은 학생에 비해 높았다. 또한 학생과 학부모 모두 규칙적인 운동을 하는 것이 비만예방에 중요하다고 생각하고 있었으며, 특히 학부모의 경우 비만이 식이요법과 운동을 병행하는 것이 더 효과적이라고 생각하고 있었다. 이상의 결과, 초등학생의 비만요인은 학생과 학부모의식습관, 신체활동, 비만지식 등과 밀접한 연관성이 있었으며, 가족적 성향에 강했다. 이에 학령기 및 청소년기의 비만예방을 위하여 식습관, 운동 및 휴식 등 좋은 생활습관 형성과 함께 학부모교육이 병행되어야 하겠고, 더 나아가 학교, 가정, 사회에서 공동의 노력이 기울여져야 하겠다. 또한 비만의 가족집적 현상을 고려하여 소아비만에 방과 관리에 대한 비만교육 프로그램과 가족단위 비만프로그램의 개발이 요망된다.
비만이란 체내 필요 이상의 지방이 과잉 축적되어 신장과 연령에 비해 체중이 많은 것을 말한다. 이러한 비만이 어린이들에게도 발생되어 사회 문제화 되고 있다. 이에따라 초등학생의 비만에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 학생과 학부모를 대상으로 식습관, 신체활동, 비만지식에 대해 설문조사를 하였다. 조사기간은 2001년 11월 12일부터 11월 30일까지 3주간 이였고, 조사대상은 확률표본추출법에 의거하여 부산시에 있는 한 초등학교 3학년 105명, 6학년 115명과 학부모를 대상으로 하였다. 수집된 자료는 SPSS프로그램을 이용하여 t-검정, x^(2)-검정, 신뢰성 분석, 그리고 분산분석을 실시하여 유의성을 검정하였다. 조사결과는 다음과 같다. 비만은 저학년에 비해 고학년이, 남학생보다는 여학생이 체중에 더 관심을 가지고 있었다. 학생 주관적 비만도에서 자신의 비만에 대한 주관적 판단과 실제 비만도와의 관계는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 즉 대부분은 자신이 비만인 경우 비만이라고 생각을 하고 있었고, 저체중이나 정상체중인 경우 비만이 아니거나 보통이라고 생각하고 있어 실제의 체형이미지와 크게 다르지 않게 인식하고 있었다. 학생과 학부모와의 비만도에서 아버지의 비만유무와 학생의 비만유무 관계는 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 즉 학생이 비만인 경우 아버지가 비만인 경우와 아버지가 비만이 아닌 경우가 각각 43.9%와 56.1%로 비슷하였지만 학생과 아버지가 비만이 아닌 경우는 85.5%로 아버지가 비만인 경우 14.5%에 비해 월등하게 높았다. 학생의 식습관을 비교한 결과 비만인 학생이 저체중인 학생에 비해 식습관에 더 관심을 가지고 있었고, 신체활동에서는 여학생보다는 남학생의 신체활동이 더 많았다. 비만에 대한 지식정도를 나타내는 인지도면에서 저학년보다는 고학년이 높았고, 저소득 가정의 학생에 비해 고소득 가정의 학생이 높았다. 형제중에는 첫째인 학생이 그렇지 않은 학생에 비해 높았고, 체중이 높은 학생과 아버지의 학력이 높은 학생이 낮은 학생에 비해 높았다. 또한 학생과 학부모 모두 규칙적인 운동을 하는 것이 비만예방에 중요하다고 생각하고 있었으며, 특히 학부모의 경우 비만이 식이요법과 운동을 병행하는 것이 더 효과적이라고 생각하고 있었다. 이상의 결과, 초등학생의 비만요인은 학생과 학부모의식습관, 신체활동, 비만지식 등과 밀접한 연관성이 있었으며, 가족적 성향에 강했다. 이에 학령기 및 청소년기의 비만예방을 위하여 식습관, 운동 및 휴식 등 좋은 생활습관 형성과 함께 학부모교육이 병행되어야 하겠고, 더 나아가 학교, 가정, 사회에서 공동의 노력이 기울여져야 하겠다. 또한 비만의 가족집적 현상을 고려하여 소아비만에 방과 관리에 대한 비만교육 프로그램과 가족단위 비만프로그램의 개발이 요망된다.
To investigate the analysis of factors related to the obesity in elementary school pupils, questionnaires were carried out on the eating habits, physical activities and the knowledge standard of the students and the parents. The period of investigation was for three weeks, from November 12, 2001 to ...
To investigate the analysis of factors related to the obesity in elementary school pupils, questionnaires were carried out on the eating habits, physical activities and the knowledge standard of the students and the parents. The period of investigation was for three weeks, from November 12, 2001 to November 30, 2001. The subjects of research were based on random sampling and it was carried out by 105 third grade students, 115 sixth grade students and their parents in an elementary school in Busan. The significance of the questionnaires was examined by carrying out t-test, chi-square survey, reliance analysis and dispersion analysis with SPSS program with the gathered materials. The results are as following: There were more cases of obesity in older students that younger students and the girls were more concerned about their body weight than the boys. In the subjective degree of obesity, it was significant statistically in the correlation between the subjective judgments on one's own obesity and the actual degree of obesity. Most overweight students thought they were overweight and underweight students or students with normal weight thought they were not overweight and normal. Their perception of themselves were not that different from their body images. The degree of obesity in the students and their parents was significant statistically as there was correlation between the obesity of the students and their fathers. For overweight students, there were 43.9% of fathers who were overweight and 56.1% of fathers who were not overweight, which was similar but there were 85.5% of students and fathers who were not overweight compared to 14.5% of fathers who were overweight. The results of the students' eating habits when compared, overweight students were more concerned in eating habits than the underweight students and in the physical activities, girls were more active in physical activities than the boys. In the determination of knowledge, older students were more knowledgable in the subject of obesity than the younger students and students from large income families were more knowledgable in the subject of obesity than students from low income families. The first child among the students knew more about obesity that other students and students who were heavier and students with highly educated fathers were more knowledgable in the subject of obesity than lighter students. In addition, the understanding that regular exercise is important in prevention of obesity was perceived by all of the students and their parents. In particular, there were also high understanding that dietic treatment and exercising were effective in obesity, by the parents. With the above results, the obesity of elementary students is deeply related to their parents' eating habit, physical activities, and obesity knowledge level, and is strongly influenced by their family. In order to prevent their obesity, they needed good habits such as eating habits, physical sports and relaxation and the knowledge for parents is necessary. In addition to that, their common efforts in school, society and at home should have done. The development of obesity program in family units and obesity education programs subjected for the management of prevention of obesity in young children with regards to the phenomenon of obesity accumulation in families.
To investigate the analysis of factors related to the obesity in elementary school pupils, questionnaires were carried out on the eating habits, physical activities and the knowledge standard of the students and the parents. The period of investigation was for three weeks, from November 12, 2001 to November 30, 2001. The subjects of research were based on random sampling and it was carried out by 105 third grade students, 115 sixth grade students and their parents in an elementary school in Busan. The significance of the questionnaires was examined by carrying out t-test, chi-square survey, reliance analysis and dispersion analysis with SPSS program with the gathered materials. The results are as following: There were more cases of obesity in older students that younger students and the girls were more concerned about their body weight than the boys. In the subjective degree of obesity, it was significant statistically in the correlation between the subjective judgments on one's own obesity and the actual degree of obesity. Most overweight students thought they were overweight and underweight students or students with normal weight thought they were not overweight and normal. Their perception of themselves were not that different from their body images. The degree of obesity in the students and their parents was significant statistically as there was correlation between the obesity of the students and their fathers. For overweight students, there were 43.9% of fathers who were overweight and 56.1% of fathers who were not overweight, which was similar but there were 85.5% of students and fathers who were not overweight compared to 14.5% of fathers who were overweight. The results of the students' eating habits when compared, overweight students were more concerned in eating habits than the underweight students and in the physical activities, girls were more active in physical activities than the boys. In the determination of knowledge, older students were more knowledgable in the subject of obesity than the younger students and students from large income families were more knowledgable in the subject of obesity than students from low income families. The first child among the students knew more about obesity that other students and students who were heavier and students with highly educated fathers were more knowledgable in the subject of obesity than lighter students. In addition, the understanding that regular exercise is important in prevention of obesity was perceived by all of the students and their parents. In particular, there were also high understanding that dietic treatment and exercising were effective in obesity, by the parents. With the above results, the obesity of elementary students is deeply related to their parents' eating habit, physical activities, and obesity knowledge level, and is strongly influenced by their family. In order to prevent their obesity, they needed good habits such as eating habits, physical sports and relaxation and the knowledge for parents is necessary. In addition to that, their common efforts in school, society and at home should have done. The development of obesity program in family units and obesity education programs subjected for the management of prevention of obesity in young children with regards to the phenomenon of obesity accumulation in families.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.