말러는 뤼케르트의 423편에 이르는 자식을 잃고 애도하는 시집 <죽은 아이를 그리는 노래, (Kindertotenlieder)>을 읽고 감동받아 그 중에서 5개의 시를 택하여 관현악 가곡을 작곡하였다. 이 곡은 이 시에 나타나는 삶과 죽음, 빛과 어두움의 대조적 이미지를 여러 후기 낭만적 어법으로 잘 표현하고 있다. 특히 이 작품이 쓰여진 말러의 중기에는 그가 바하의 다성음악적 기법에 심취해 있었던 시기로 이 곡에서는 바하적인 대위기법이 낭만적 호모포니와 대조되고 있다. 다성적인 부분에서는 절망, 죽음, 어두움을 표현하...
말러는 뤼케르트의 423편에 이르는 자식을 잃고 애도하는 시집 <죽은 아이를 그리는 노래, (Kindertotenlieder)>을 읽고 감동받아 그 중에서 5개의 시를 택하여 관현악 가곡을 작곡하였다. 이 곡은 이 시에 나타나는 삶과 죽음, 빛과 어두움의 대조적 이미지를 여러 후기 낭만적 어법으로 잘 표현하고 있다. 특히 이 작품이 쓰여진 말러의 중기에는 그가 바하의 다성음악적 기법에 심취해 있었던 시기로 이 곡에서는 바하적인 대위기법이 낭만적 호모포니와 대조되고 있다. 다성적인 부분에서는 절망, 죽음, 어두움을 표현하고, 호모포니적인 부분에서는 영원한 빛, 희망을 그려내고 있음을 볼 수 있다. 또한 목관악기와 현악기의 대비, 관현악 음색의 대비, 장조와 단조의 변화를 통해 이 시가 내포하는 양극성을 표현하고 있다.
본 논문에서는 후기 낭만주의에 나타나는 음악어법과 <죽은 아이를 그리는 노래>의 작품배경을 살펴보았고 각 곡에서 보여지는 시와 음악과의 관계를 말러의 중기 작곡어법에 나타나는 특징을 통하여 분석하였다.
말러는 뤼케르트의 423편에 이르는 자식을 잃고 애도하는 시집 <죽은 아이를 그리는 노래, (Kindertotenlieder)>을 읽고 감동받아 그 중에서 5개의 시를 택하여 관현악 가곡을 작곡하였다. 이 곡은 이 시에 나타나는 삶과 죽음, 빛과 어두움의 대조적 이미지를 여러 후기 낭만적 어법으로 잘 표현하고 있다. 특히 이 작품이 쓰여진 말러의 중기에는 그가 바하의 다성음악적 기법에 심취해 있었던 시기로 이 곡에서는 바하적인 대위기법이 낭만적 호모포니와 대조되고 있다. 다성적인 부분에서는 절망, 죽음, 어두움을 표현하고, 호모포니적인 부분에서는 영원한 빛, 희망을 그려내고 있음을 볼 수 있다. 또한 목관악기와 현악기의 대비, 관현악 음색의 대비, 장조와 단조의 변화를 통해 이 시가 내포하는 양극성을 표현하고 있다.
본 논문에서는 후기 낭만주의에 나타나는 음악어법과 <죽은 아이를 그리는 노래>의 작품배경을 살펴보았고 각 곡에서 보여지는 시와 음악과의 관계를 말러의 중기 작곡어법에 나타나는 특징을 통하여 분석하였다.
Mahler selected five of the Rückert's collection, which contains 423 poems on the death of his two children, and composed orchestral Lied after them. The song cycle magnificently describe the contrasting images of ‘life and death,’ ‘light and darkness’ in diverse musical languages of the late 19th ...
Mahler selected five of the Rückert's collection, which contains 423 poems on the death of his two children, and composed orchestral Lied after them. The song cycle magnificently describe the contrasting images of ‘life and death,’ ‘light and darkness’ in diverse musical languages of the late 19th century.
In his middle period during which he wrote the , Mahler was fascinated to Bach's polyphonic technique, and applied the contrast between homophonic and contrapuntal texture: In the polyphonically written section, he expressed ‘frustration,’ ‘death,’ and ‘darkness,’ while in the homophonic, ‘eternal light’ and ‘hope.’ He also exploited the contrast of the woodwind and string, of various orchestral timbre, and of the mixture of major and minor modes to emphasize the duality of the poems.
In this study, I examined the musical and aesthetic background of the and analyzed the cycle focusing on the relation between the music and poem through the perspectives of Mahler's intention of describing polarities.
Mahler selected five of the Rückert's collection, which contains 423 poems on the death of his two children, and composed orchestral Lied after them. The song cycle magnificently describe the contrasting images of ‘life and death,’ ‘light and darkness’ in diverse musical languages of the late 19th century.
In his middle period during which he wrote the , Mahler was fascinated to Bach's polyphonic technique, and applied the contrast between homophonic and contrapuntal texture: In the polyphonically written section, he expressed ‘frustration,’ ‘death,’ and ‘darkness,’ while in the homophonic, ‘eternal light’ and ‘hope.’ He also exploited the contrast of the woodwind and string, of various orchestral timbre, and of the mixture of major and minor modes to emphasize the duality of the poems.
In this study, I examined the musical and aesthetic background of the and analyzed the cycle focusing on the relation between the music and poem through the perspectives of Mahler's intention of describing polarities.
주제어
#음악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.