본 논문은 3차원 직업 흥미 구조를 검증하고, 이를 기반으로 하는 직업 선호도 검사를 개발하기 위해 실시되었다. 기존 직업 흥미 검사들의 이론적 기반이 되는 Holland 이론은 몇 가지 문제점들을 가지고 있다. 첫째, Holland 이론이 비교문화적으로 타당하지 않다는 연구가 보고 되어왔다. 둘째, 기존 직업 흥미검사들은 직업 명성 요인을 고려하지 않았다. 이러한 문제점들을 해결하기 위해, 기존 연구자들은 직업 흥미 구조의 3차원 모델을 제안하였다. 연구Ⅰ에서 369명의 대학생 피험자를 이용하여 182개 직업에 대한 선호도를 응답 받았다. 회전을 시키지 않은 주성분 ...
본 논문은 3차원 직업 흥미 구조를 검증하고, 이를 기반으로 하는 직업 선호도 검사를 개발하기 위해 실시되었다. 기존 직업 흥미 검사들의 이론적 기반이 되는 Holland 이론은 몇 가지 문제점들을 가지고 있다. 첫째, Holland 이론이 비교문화적으로 타당하지 않다는 연구가 보고 되어왔다. 둘째, 기존 직업 흥미검사들은 직업 명성 요인을 고려하지 않았다. 이러한 문제점들을 해결하기 위해, 기존 연구자들은 직업 흥미 구조의 3차원 모델을 제안하였다. 연구Ⅰ에서 369명의 대학생 피험자를 이용하여 182개 직업에 대한 선호도를 응답 받았다. 회전을 시키지 않은 주성분 요인분석을 실시한 결과 4개의 요인이 발견되었다. 4개의 요인은 일반적 흥미 요인, 사람/사물 요인, 자료/사고 요인, 직업 명성 요인이었다. 56개의 활동 선호 문항을 주성분 요인 분석한 결과 4개의 요인이 나타났다. 4개의 요인은 사물요인, 자료요인, 사고요인, 사람 요인이었다. 직업 명성 중요도를 측정하기 위해 10문항을 주성분 요인분석한 결과 1개의 요인이 나타났다. 확증적 요인분석결과 직업 흥미의 3차원 모델이 적합하다고 나타나지는 않았지만, 대학생들의 직업 선호와 활동 선호 영역을 3차원 모델로 표현하는 것이 가능했다. 또한 직업 차별의 존재를 직업 선호도 자료에서 검증할 수 있었다.
본 논문은 3차원 직업 흥미 구조를 검증하고, 이를 기반으로 하는 직업 선호도 검사를 개발하기 위해 실시되었다. 기존 직업 흥미 검사들의 이론적 기반이 되는 Holland 이론은 몇 가지 문제점들을 가지고 있다. 첫째, Holland 이론이 비교문화적으로 타당하지 않다는 연구가 보고 되어왔다. 둘째, 기존 직업 흥미검사들은 직업 명성 요인을 고려하지 않았다. 이러한 문제점들을 해결하기 위해, 기존 연구자들은 직업 흥미 구조의 3차원 모델을 제안하였다. 연구Ⅰ에서 369명의 대학생 피험자를 이용하여 182개 직업에 대한 선호도를 응답 받았다. 회전을 시키지 않은 주성분 요인분석을 실시한 결과 4개의 요인이 발견되었다. 4개의 요인은 일반적 흥미 요인, 사람/사물 요인, 자료/사고 요인, 직업 명성 요인이었다. 56개의 활동 선호 문항을 주성분 요인 분석한 결과 4개의 요인이 나타났다. 4개의 요인은 사물요인, 자료요인, 사고요인, 사람 요인이었다. 직업 명성 중요도를 측정하기 위해 10문항을 주성분 요인분석한 결과 1개의 요인이 나타났다. 확증적 요인분석결과 직업 흥미의 3차원 모델이 적합하다고 나타나지는 않았지만, 대학생들의 직업 선호와 활동 선호 영역을 3차원 모델로 표현하는 것이 가능했다. 또한 직업 차별의 존재를 직업 선호도 자료에서 검증할 수 있었다.
This study was performed to exam of three dimensional model of vocational interests and develop of vocational preference inventory. Holland's theory as based vocational interest inventory had some problems. The first, it has reported that Holland's theory did not fit cross-culture. The second, the e...
This study was performed to exam of three dimensional model of vocational interests and develop of vocational preference inventory. Holland's theory as based vocational interest inventory had some problems. The first, it has reported that Holland's theory did not fit cross-culture. The second, the existing vocational interest inventories did not consider occupational prestige. For solve this problems, researchers suggested three dimensional model of vocational interests. A sample of 369 undergraduate students were asked to give their preference to a sample of 182 occupational titles in Study I. The unrotation principal component analysis conducted 4 factors. The four factors were general interest, people/things. data/ideas, and occupational prestige factor. 56 items of activity preference was preformed principal component analysis. The results was revealed four factors which things, data, ideas, and people factor. 10 items for estimated occupational prestige importance was performed principal component analysis and one factor was conducted. The results of confirmatory factor analysis weren't yielded for the fit of a three dimensional model of vocational interests. But occupational and activity preference of undergraduate students could be represented in three dimensional model. In addition, the presence of occupational prestige could be verified in occupational preference data.
This study was performed to exam of three dimensional model of vocational interests and develop of vocational preference inventory. Holland's theory as based vocational interest inventory had some problems. The first, it has reported that Holland's theory did not fit cross-culture. The second, the existing vocational interest inventories did not consider occupational prestige. For solve this problems, researchers suggested three dimensional model of vocational interests. A sample of 369 undergraduate students were asked to give their preference to a sample of 182 occupational titles in Study I. The unrotation principal component analysis conducted 4 factors. The four factors were general interest, people/things. data/ideas, and occupational prestige factor. 56 items of activity preference was preformed principal component analysis. The results was revealed four factors which things, data, ideas, and people factor. 10 items for estimated occupational prestige importance was performed principal component analysis and one factor was conducted. The results of confirmatory factor analysis weren't yielded for the fit of a three dimensional model of vocational interests. But occupational and activity preference of undergraduate students could be represented in three dimensional model. In addition, the presence of occupational prestige could be verified in occupational preference data.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.