한, 중, 일(EFL환경)과 싱가포르(ESL환경) 초등영어 교과서 비교연구 (A) Comparative Study of English Textbooks for Elementary School in Korea, China, Japan (EFL Environments) and Singapore (ESL Environments)원문보기
최근에 영어가 국제어로 자리를 굳혀 가면서 많은 나라에서 영어교육에 대한 관심이 높아지고 있다. 영어교육에 대한 관심이 높아지면서 그에 따른 교과서에 대한 연구가 병행되어져 왔다. 그들의 이러한 관심은 EFL(English as a Foreign Language)/ESL(English as a Second Language)환경의 영어교육에서 교과서가 중요한 역할을 하고 있다는 사실에서 기인하였다. 세계적인 추세에 발맞춰 의사소통에 주안점을 두고 영어교육을 초등학교에서부터 실시하자는 내용을 근거로 제 7차 교육과정에 의해 초등영어교육이 정규 교과목으로 1997년에 실행되어졌다. 본 논문은 제 7차 교육과정의 목표에 초점을 염두에 두고 한국, 중국, 일본 그리고 싱가포르에서 사용하고 있는 교과서들의 비교·분석을 통해 초등영어 교과서의 향상에 대한 몇 가지 방향을 제시하는 것이 그 목표이다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 각 나라들의 영어교육과정의 목적은 의사소통을 강조하였다. 둘째, 교과서의 표지와 내용은 학생들의 흥미를 끌 수 있도록 제작이 되었다. 즉 교과서는 학습자들이 선호하는 다양한 그림과 색깔로 구성하였다. 셋째, 한국, 중국과 같은 나라에서 사용하는 교과서에는 의사소통 측면에서 다른 기능보다 주어진 문맥의 정보에 대해 묻는 것에 주안점을 두었다. 그러나 싱가포르의 교과서에는 의사소통의 기능에서 대부분의 기능이 동등하게 제시되었다. EFL환경의 교과서에서도 의사소통의 모든 기능이 평이하게 나타났지만, ...
최근에 영어가 국제어로 자리를 굳혀 가면서 많은 나라에서 영어교육에 대한 관심이 높아지고 있다. 영어교육에 대한 관심이 높아지면서 그에 따른 교과서에 대한 연구가 병행되어져 왔다. 그들의 이러한 관심은 EFL(English as a Foreign Language)/ESL(English as a Second Language)환경의 영어교육에서 교과서가 중요한 역할을 하고 있다는 사실에서 기인하였다. 세계적인 추세에 발맞춰 의사소통에 주안점을 두고 영어교육을 초등학교에서부터 실시하자는 내용을 근거로 제 7차 교육과정에 의해 초등영어교육이 정규 교과목으로 1997년에 실행되어졌다. 본 논문은 제 7차 교육과정의 목표에 초점을 염두에 두고 한국, 중국, 일본 그리고 싱가포르에서 사용하고 있는 교과서들의 비교·분석을 통해 초등영어 교과서의 향상에 대한 몇 가지 방향을 제시하는 것이 그 목표이다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 각 나라들의 영어교육과정의 목적은 의사소통을 강조하였다. 둘째, 교과서의 표지와 내용은 학생들의 흥미를 끌 수 있도록 제작이 되었다. 즉 교과서는 학습자들이 선호하는 다양한 그림과 색깔로 구성하였다. 셋째, 한국, 중국과 같은 나라에서 사용하는 교과서에는 의사소통 측면에서 다른 기능보다 주어진 문맥의 정보에 대해 묻는 것에 주안점을 두었다. 그러나 싱가포르의 교과서에는 의사소통의 기능에서 대부분의 기능이 동등하게 제시되었다. EFL환경의 교과서에서도 의사소통의 모든 기능이 평이하게 나타났지만, ESL 환경처럼 좀 더 동등하게 발전시킬 수 있도록 제작되었으면 하는 바램이다. 넷째, 소재 측면에서 한국, 중국, 일본 그리고 싱가포르의 교과서들은 학생들의 간단한 대화나 흥미에 관심을 두고 제작이 되었다. 다섯째, 연구대상이 된 모든 교과서는 EFL/ESL 환경의 문화정보를 담고 있는 다양한 그림과 사진을 포함하고 있다. 여섯째, 한국교과서에는 문어보다 구어가 강조되었다. 의사소통에 초점을 두고 교과서가 제작되었음을 교과서를 통해 알 수 있으며, 학습자들의 문자학습에 있어서 교과서에 문자가 수록되어 있지 않기에 주변학습(peripheral learning)을 통해 문자에 친숙해 질 수 있도록 교실에서의 환경을 교사들이 만들어 주도록 하였으면 하는 바램이다. 일곱째, 모든 교과서에 학생들의 흥미를 높이기 위해 단원에 적합한 song, chant, game 등의 활동이 수록되었다. 그러나 앞으로 만들어질 교과서에는 학생의 흥미를 더욱 더 유발시킬 수 있는 다양한 게임이 수록될 필요성이 절실히 요구된다. 결론적으로, 필자는 본 논문이 앞으로 영어교과서를 개발·제작하는데 도움이 되고, 나아가 한국 영어교과서의 질적 향상을 위해 지속적인 연구가 이루어지는데 기여하기를 바라는 바이다.
최근에 영어가 국제어로 자리를 굳혀 가면서 많은 나라에서 영어교육에 대한 관심이 높아지고 있다. 영어교육에 대한 관심이 높아지면서 그에 따른 교과서에 대한 연구가 병행되어져 왔다. 그들의 이러한 관심은 EFL(English as a Foreign Language)/ESL(English as a Second Language)환경의 영어교육에서 교과서가 중요한 역할을 하고 있다는 사실에서 기인하였다. 세계적인 추세에 발맞춰 의사소통에 주안점을 두고 영어교육을 초등학교에서부터 실시하자는 내용을 근거로 제 7차 교육과정에 의해 초등영어교육이 정규 교과목으로 1997년에 실행되어졌다. 본 논문은 제 7차 교육과정의 목표에 초점을 염두에 두고 한국, 중국, 일본 그리고 싱가포르에서 사용하고 있는 교과서들의 비교·분석을 통해 초등영어 교과서의 향상에 대한 몇 가지 방향을 제시하는 것이 그 목표이다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 각 나라들의 영어교육과정의 목적은 의사소통을 강조하였다. 둘째, 교과서의 표지와 내용은 학생들의 흥미를 끌 수 있도록 제작이 되었다. 즉 교과서는 학습자들이 선호하는 다양한 그림과 색깔로 구성하였다. 셋째, 한국, 중국과 같은 나라에서 사용하는 교과서에는 의사소통 측면에서 다른 기능보다 주어진 문맥의 정보에 대해 묻는 것에 주안점을 두었다. 그러나 싱가포르의 교과서에는 의사소통의 기능에서 대부분의 기능이 동등하게 제시되었다. EFL환경의 교과서에서도 의사소통의 모든 기능이 평이하게 나타났지만, ESL 환경처럼 좀 더 동등하게 발전시킬 수 있도록 제작되었으면 하는 바램이다. 넷째, 소재 측면에서 한국, 중국, 일본 그리고 싱가포르의 교과서들은 학생들의 간단한 대화나 흥미에 관심을 두고 제작이 되었다. 다섯째, 연구대상이 된 모든 교과서는 EFL/ESL 환경의 문화정보를 담고 있는 다양한 그림과 사진을 포함하고 있다. 여섯째, 한국교과서에는 문어보다 구어가 강조되었다. 의사소통에 초점을 두고 교과서가 제작되었음을 교과서를 통해 알 수 있으며, 학습자들의 문자학습에 있어서 교과서에 문자가 수록되어 있지 않기에 주변학습(peripheral learning)을 통해 문자에 친숙해 질 수 있도록 교실에서의 환경을 교사들이 만들어 주도록 하였으면 하는 바램이다. 일곱째, 모든 교과서에 학생들의 흥미를 높이기 위해 단원에 적합한 song, chant, game 등의 활동이 수록되었다. 그러나 앞으로 만들어질 교과서에는 학생의 흥미를 더욱 더 유발시킬 수 있는 다양한 게임이 수록될 필요성이 절실히 요구된다. 결론적으로, 필자는 본 논문이 앞으로 영어교과서를 개발·제작하는데 도움이 되고, 나아가 한국 영어교과서의 질적 향상을 위해 지속적인 연구가 이루어지는데 기여하기를 바라는 바이다.
Recently many countries throughout the world have become increasingly concerned about English education because it is the international language. However, in examining EFL environments that are similar to those in Korea, it is evident that learning English is not an easy task. As a result of Korea‘s...
Recently many countries throughout the world have become increasingly concerned about English education because it is the international language. However, in examining EFL environments that are similar to those in Korea, it is evident that learning English is not an easy task. As a result of Korea‘s growing interest in English education, the Seventh National Curriculum was created in 1997. The purpose of the Seventh National Curriculum was to implement an English education program starting from elementary school. This curriculum is very similar to those in other countries with its emphasis on communication skills. As the concern for English education has grown, many countries have begun to research the role of textbooks in their programs. A great deal of research has been done on EFL (English as a Foreign Language)/ESL (English as a Second Language) textbooks as they play a vital role in the classroom. Based on the Seventh National Curriculum, the purpose of this study is to suggest some directions for the improvement of our Elementary English Textbooks through a comparison of textbooks used in Korea, China, Japan (EFL) and Singapore (ESL). The result of the study can be summarized as follows: 1) The aim of English education curriculum in each country should be to emphasize communication skills. 2) The coverage and content of textbooks must be designed to engage students in their studies. Therefore, the textbooks should have a variety of pictures, colors, and so on. 3) The textbooks used in countries such as Korea and China, emphasize only one aspect of communicative skills, asking for information; they do not focus on giving information. However, in Singapore, both functions are equally emphasized in most of the textbooks. 4) In terms of subject matter, the textbooks used in Korea, China Japan and Singapore should contain simple conversations that interest students. 5) The EFL textbooks should include information about culture through a variety of pictures and photos. This dissertation strongly suggests that the content should include comparisons and differences between the countries' cultures. 6) In Korean textbooks, speaking is more emphasized than writing. For that reason, only a small number of vocabulary words are included in third and fourth grade textbooks. And the teachers should be made classroom environment that students can learn through peripheral learning. 7) In order to appeal to the students, the textbooks should have various activities incorporated in them such as song and games; many different types of games (not only one type of game) should be included in future textbooks. In conclusion, in enhancing the quality of English education, we hope that this paper can help future textbook writers. Moreover, it is imperative that research should continue to be done in order to improve the quality of English textbooks in Korea.
Recently many countries throughout the world have become increasingly concerned about English education because it is the international language. However, in examining EFL environments that are similar to those in Korea, it is evident that learning English is not an easy task. As a result of Korea‘s growing interest in English education, the Seventh National Curriculum was created in 1997. The purpose of the Seventh National Curriculum was to implement an English education program starting from elementary school. This curriculum is very similar to those in other countries with its emphasis on communication skills. As the concern for English education has grown, many countries have begun to research the role of textbooks in their programs. A great deal of research has been done on EFL (English as a Foreign Language)/ESL (English as a Second Language) textbooks as they play a vital role in the classroom. Based on the Seventh National Curriculum, the purpose of this study is to suggest some directions for the improvement of our Elementary English Textbooks through a comparison of textbooks used in Korea, China, Japan (EFL) and Singapore (ESL). The result of the study can be summarized as follows: 1) The aim of English education curriculum in each country should be to emphasize communication skills. 2) The coverage and content of textbooks must be designed to engage students in their studies. Therefore, the textbooks should have a variety of pictures, colors, and so on. 3) The textbooks used in countries such as Korea and China, emphasize only one aspect of communicative skills, asking for information; they do not focus on giving information. However, in Singapore, both functions are equally emphasized in most of the textbooks. 4) In terms of subject matter, the textbooks used in Korea, China Japan and Singapore should contain simple conversations that interest students. 5) The EFL textbooks should include information about culture through a variety of pictures and photos. This dissertation strongly suggests that the content should include comparisons and differences between the countries' cultures. 6) In Korean textbooks, speaking is more emphasized than writing. For that reason, only a small number of vocabulary words are included in third and fourth grade textbooks. And the teachers should be made classroom environment that students can learn through peripheral learning. 7) In order to appeal to the students, the textbooks should have various activities incorporated in them such as song and games; many different types of games (not only one type of game) should be included in future textbooks. In conclusion, in enhancing the quality of English education, we hope that this paper can help future textbook writers. Moreover, it is imperative that research should continue to be done in order to improve the quality of English textbooks in Korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.