현대 사회는 소비자의 욕구가 다양화되고 생활의 질을 추구하며 기술혁신으로 인해 사회·환경적으로 문제가 대두되면서 21세기 고부가가치 패션산업의 경쟁력 제고를 위해 패션기업에서는 마케팅 전략의 새로운 전환점이 절실히 필요함을 깨닫게 되었다. 이에 본 연구는 기업의 경영자 측면에서 연구가 시도되었으며, 패션기업이 직면하고 있는 마케팅 환경 변화에 대한 대응책 마련이라는 측면에서 패션기업의 사회지향적 마케팅의 구체적인 실천방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 1) 패션기업에서의 사회지향적 마케팅 실태를 살펴보고 2) 사회지향적 마케팅 내에서의 상관관계를 알아보며 3) 사회지향적 마케팅 변인에 있어서 우수그룹의 마케팅 환경특성을 분석하고 4) 마케팅 환경특성에 따른 사회지향적 마케팅 하위요인의 차이를 밝히고자 한다. 연구방법으로는 사회지향적 마케팅에 관한 여러 이론들 중 패션기업에 적용 가능한 이론(의사결정 확대, ...
현대 사회는 소비자의 욕구가 다양화되고 생활의 질을 추구하며 기술혁신으로 인해 사회·환경적으로 문제가 대두되면서 21세기 고부가가치 패션산업의 경쟁력 제고를 위해 패션기업에서는 마케팅 전략의 새로운 전환점이 절실히 필요함을 깨닫게 되었다. 이에 본 연구는 기업의 경영자 측면에서 연구가 시도되었으며, 패션기업이 직면하고 있는 마케팅 환경 변화에 대한 대응책 마련이라는 측면에서 패션기업의 사회지향적 마케팅의 구체적인 실천방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 1) 패션기업에서의 사회지향적 마케팅 실태를 살펴보고 2) 사회지향적 마케팅 내에서의 상관관계를 알아보며 3) 사회지향적 마케팅 변인에 있어서 우수그룹의 마케팅 환경특성을 분석하고 4) 마케팅 환경특성에 따른 사회지향적 마케팅 하위요인의 차이를 밝히고자 한다. 연구방법으로는 사회지향적 마케팅에 관한 여러 이론들 중 패션기업에 적용 가능한 이론(의사결정 확대, 피드포워드 방식, 관리적 방식, 전사적 방식)을 발췌하여 이를 본 연구자가 설문지화 하였다. 설문지는 총 49문항의 5점 척도로 작성되었고 패션기업의 경영자 또는 MD를 대상으로 조사되었다. 자료는 최종 150부가 분석에 이용되었으며 빈도분석, 기술통계분석, 상관분석, 교차분석, 분산분석이 행해졌다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 1) 사회지향적 마케팅에 대한 실태를 살펴보면 의사결정 확대에서는 그 하위요인 중 소비자주의, 인본주의, 환경주의 순으로 중요시되고 있으며, 피드포워드 방식은 그 하위요인이 제품전략, 기업전략, 제품전술 순으로, 관리적 방식은 유통관리, 가격결정, 제품개발, 광고 및 판촉 순으로, 전사적 방식에서는 그 하위요인이 마케팅 계획화, 자율감사제도 확립 순으로 중요도가 나타났다. 2) 사회지향적 마케팅 내에서의 상관관계를 보면 의사결정 확대는 인본주의, 피드포워드 방식은 기업전략, 관리적 방식에서는 제품개발, 전사적 방식에서는 자율감사제도의 확립과 가장 높은 상관을 나타내었다. 3) 사회지향적 마케팅 변인에 있어서 우수그룹의 마케팅 환경특성을 살펴본 결과, 의사결정 확대에 있어서는 소재지가, 피드포워드 방식에서는 기업형태, 년간 매출액이 관리적 방식에서는 기업형태가, 전사적 방식에서는 직원수를 제외한 나머지 모든 항목에서 유의한 차이가 나타났다. 4) 마케팅 환경특성에 따른 사회지향적 마케팅 하위요인과의 차이를 살펴본 결과 의사결정 확대 하위요인에서는 기업업종, 마케팅 교육횟수에 따라 모두 유의한 차이가 나타났으며, 피드포워드 방식 하위요인에서는 기업업종, 년간 기획자금, 소재지에 따라, 관리적 방식에서는 직원수, 년간 기획자금, 마케팅 프로그램 채택방식, 마케팅 교육횟수에 따라, 전사적 방식 하위요인에서는 기업업종, 년간 기획자금, 마케팅 프로그램 채택방식, 마케팅 교육횟수, 체제운영에서 모두 유의한 차이가 나타났다. 위의 결과는 패션기업에서의 사회지향적 마케팅 실천방안을 모색할 수 있는 근거가 되며 패션기업의 경영자나 MD들에게 경영지침서가 될 기초자료가 되리라 사료된다.
현대 사회는 소비자의 욕구가 다양화되고 생활의 질을 추구하며 기술혁신으로 인해 사회·환경적으로 문제가 대두되면서 21세기 고부가가치 패션산업의 경쟁력 제고를 위해 패션기업에서는 마케팅 전략의 새로운 전환점이 절실히 필요함을 깨닫게 되었다. 이에 본 연구는 기업의 경영자 측면에서 연구가 시도되었으며, 패션기업이 직면하고 있는 마케팅 환경 변화에 대한 대응책 마련이라는 측면에서 패션기업의 사회지향적 마케팅의 구체적인 실천방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 1) 패션기업에서의 사회지향적 마케팅 실태를 살펴보고 2) 사회지향적 마케팅 내에서의 상관관계를 알아보며 3) 사회지향적 마케팅 변인에 있어서 우수그룹의 마케팅 환경특성을 분석하고 4) 마케팅 환경특성에 따른 사회지향적 마케팅 하위요인의 차이를 밝히고자 한다. 연구방법으로는 사회지향적 마케팅에 관한 여러 이론들 중 패션기업에 적용 가능한 이론(의사결정 확대, 피드포워드 방식, 관리적 방식, 전사적 방식)을 발췌하여 이를 본 연구자가 설문지화 하였다. 설문지는 총 49문항의 5점 척도로 작성되었고 패션기업의 경영자 또는 MD를 대상으로 조사되었다. 자료는 최종 150부가 분석에 이용되었으며 빈도분석, 기술통계분석, 상관분석, 교차분석, 분산분석이 행해졌다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 1) 사회지향적 마케팅에 대한 실태를 살펴보면 의사결정 확대에서는 그 하위요인 중 소비자주의, 인본주의, 환경주의 순으로 중요시되고 있으며, 피드포워드 방식은 그 하위요인이 제품전략, 기업전략, 제품전술 순으로, 관리적 방식은 유통관리, 가격결정, 제품개발, 광고 및 판촉 순으로, 전사적 방식에서는 그 하위요인이 마케팅 계획화, 자율감사제도 확립 순으로 중요도가 나타났다. 2) 사회지향적 마케팅 내에서의 상관관계를 보면 의사결정 확대는 인본주의, 피드포워드 방식은 기업전략, 관리적 방식에서는 제품개발, 전사적 방식에서는 자율감사제도의 확립과 가장 높은 상관을 나타내었다. 3) 사회지향적 마케팅 변인에 있어서 우수그룹의 마케팅 환경특성을 살펴본 결과, 의사결정 확대에 있어서는 소재지가, 피드포워드 방식에서는 기업형태, 년간 매출액이 관리적 방식에서는 기업형태가, 전사적 방식에서는 직원수를 제외한 나머지 모든 항목에서 유의한 차이가 나타났다. 4) 마케팅 환경특성에 따른 사회지향적 마케팅 하위요인과의 차이를 살펴본 결과 의사결정 확대 하위요인에서는 기업업종, 마케팅 교육횟수에 따라 모두 유의한 차이가 나타났으며, 피드포워드 방식 하위요인에서는 기업업종, 년간 기획자금, 소재지에 따라, 관리적 방식에서는 직원수, 년간 기획자금, 마케팅 프로그램 채택방식, 마케팅 교육횟수에 따라, 전사적 방식 하위요인에서는 기업업종, 년간 기획자금, 마케팅 프로그램 채택방식, 마케팅 교육횟수, 체제운영에서 모두 유의한 차이가 나타났다. 위의 결과는 패션기업에서의 사회지향적 마케팅 실천방안을 모색할 수 있는 근거가 되며 패션기업의 경영자나 MD들에게 경영지침서가 될 기초자료가 되리라 사료된다.
This modern society emphasizes social and environmental problems caused by diversified demands of consumers, their pursuing living quality, and innovation of technology, accordingly, fashion companies realized that they need make a turning point to change their marketing strategies, in order to enha...
This modern society emphasizes social and environmental problems caused by diversified demands of consumers, their pursuing living quality, and innovation of technology, accordingly, fashion companies realized that they need make a turning point to change their marketing strategies, in order to enhance competitiveness of high value-added products by the fashion industry in the 21st century. On this, this study tried new examinations from the side of company managers. The purpose of the study lies in finding out concrete and practical plans for societal orientation marketing by fashion industry, in the side that fashion companies need prepare countermeasures facing marketing environments' changes. Study purposes are as follows; This report 1 ) examined actual conditions of fashion companies' societal orientation marketing, 2) calculated interrelationship shown in their societal orientation marketing, 3 ) analyzed outstanding groups' traits shown by their own environmental conditions in societal orientation marketing variables, and 4) clarified differences of societal orientation marketing sub-factors according to marketing's environmental traits. With respect to study methods, a questionnaire paper was made by selecting theories applicable to fashion companies(expansion of decision-making, feed-forward method, managerial method, frontline method)from all societal orientation marketing. Theories. 49 questions in the questionnaire were made according to 5-point scale, and study subjects were managers of fashion companies or MDs. 150 copies were analyzed, and. Frequency Analysis, Technical Statistics Analysis, Canonical Correlation Analysis, Cross Analysis, Analysis of Variance(AN0VA) were applied. Study results were summed up as follows: 1) The examination of societal orientation marketing proved followings: in expansion of decision-making, its sub-factors such as consumerism, humanism, and environmentalism were regarded, in the good order. In feed-forward method, its sub-factors such as product-strategy ,company-strategy, product tactics were considered, in the good order. In managerial method, its sub-factors such as distribution management, price-decision, product-development, advertisement, and sales promotion were considered, in the good order. In frontline method, its sub-factors such as scheming marketing plans, establishing the self-audit system were considered, in the good order. 2) The examination of interrelations among societal orientation marketing told followings expansion of decision-making showed the highest interrelationship with humanism. Feed-forward method showed the highest interrelationship with company-strategy. Managerial method showed the highest interrelationship with product-development, frontline method showed the highest interrelationship with the self-audit system. 3) The examination of environmental traits of outstanding groups' marketing proved followings: 'site' of decision-making expansion showed meaningful differences. 'Company-type', and 'sale-amount' in feed-forward method showed meaningful differences. 'Company-type' in managerial method showed significant differences. And all articles in frontline method showed significant differences except for the number of company members. 4) 'The examination of difference from societal orientation marketing's variables according to environmental traits of marketing proved followings; sub-factors of decision-making expansion showed significant differences according to industrial or business type and marketing-education frequency. Sub-factors of feed-forward method showed significant differences according to industrial or business type, yearly budget, and site. Sub-factors of managerial method showed significant differences according to the number of company members, yearly budget, way of applying marketing programs, marketing-education frequency. Sub-factors of frontline method showed significant differences according to industrial or business type, yearly budget, way of applying marketing programs, marketing education frequency, and system management. The above findings would become a basis for fashion companies' practical societal orientation marketing plans as well as management-directions for managers of fashion companies and MDs.
This modern society emphasizes social and environmental problems caused by diversified demands of consumers, their pursuing living quality, and innovation of technology, accordingly, fashion companies realized that they need make a turning point to change their marketing strategies, in order to enhance competitiveness of high value-added products by the fashion industry in the 21st century. On this, this study tried new examinations from the side of company managers. The purpose of the study lies in finding out concrete and practical plans for societal orientation marketing by fashion industry, in the side that fashion companies need prepare countermeasures facing marketing environments' changes. Study purposes are as follows; This report 1 ) examined actual conditions of fashion companies' societal orientation marketing, 2) calculated interrelationship shown in their societal orientation marketing, 3 ) analyzed outstanding groups' traits shown by their own environmental conditions in societal orientation marketing variables, and 4) clarified differences of societal orientation marketing sub-factors according to marketing's environmental traits. With respect to study methods, a questionnaire paper was made by selecting theories applicable to fashion companies(expansion of decision-making, feed-forward method, managerial method, frontline method)from all societal orientation marketing. Theories. 49 questions in the questionnaire were made according to 5-point scale, and study subjects were managers of fashion companies or MDs. 150 copies were analyzed, and. Frequency Analysis, Technical Statistics Analysis, Canonical Correlation Analysis, Cross Analysis, Analysis of Variance(AN0VA) were applied. Study results were summed up as follows: 1) The examination of societal orientation marketing proved followings: in expansion of decision-making, its sub-factors such as consumerism, humanism, and environmentalism were regarded, in the good order. In feed-forward method, its sub-factors such as product-strategy ,company-strategy, product tactics were considered, in the good order. In managerial method, its sub-factors such as distribution management, price-decision, product-development, advertisement, and sales promotion were considered, in the good order. In frontline method, its sub-factors such as scheming marketing plans, establishing the self-audit system were considered, in the good order. 2) The examination of interrelations among societal orientation marketing told followings expansion of decision-making showed the highest interrelationship with humanism. Feed-forward method showed the highest interrelationship with company-strategy. Managerial method showed the highest interrelationship with product-development, frontline method showed the highest interrelationship with the self-audit system. 3) The examination of environmental traits of outstanding groups' marketing proved followings: 'site' of decision-making expansion showed meaningful differences. 'Company-type', and 'sale-amount' in feed-forward method showed meaningful differences. 'Company-type' in managerial method showed significant differences. And all articles in frontline method showed significant differences except for the number of company members. 4) 'The examination of difference from societal orientation marketing's variables according to environmental traits of marketing proved followings; sub-factors of decision-making expansion showed significant differences according to industrial or business type and marketing-education frequency. Sub-factors of feed-forward method showed significant differences according to industrial or business type, yearly budget, and site. Sub-factors of managerial method showed significant differences according to the number of company members, yearly budget, way of applying marketing programs, marketing-education frequency. Sub-factors of frontline method showed significant differences according to industrial or business type, yearly budget, way of applying marketing programs, marketing education frequency, and system management. The above findings would become a basis for fashion companies' practical societal orientation marketing plans as well as management-directions for managers of fashion companies and MDs.
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