MBTI집단활동이 여고생의 성격유형별 자아수용도, 타인수용도 및 자존감 증진에 미치는 효과 (The) Effects of MBTI Group Activities on the Degree of Self-Other Acceptances and the Growth of Self-Esteem according to the Personality Types of Girls' High School Students원문보기
본 연구는 MBTI 집단활동이 여고생의 자아수용도, 타인수용도 및 자존감 증진에 미치는 효과를 밝히고, 여고생의 성격유형에 따라 그 효과에 차이가 있는지, 자신이 추측한 성격유형과 MBTI 검사 성격유형이 일치 또는 불일치함에 따라 자아수용도, 타인수용도 및 자존감은 차이가 있는지, 또 선호경향에 따라 그 차이가 있는지를 알아보는데 그 목적을 두었다. 이를 위한 연구대상은 부산시내 인문여고 2학년 학생들로 성격검사를 희망하는 학생 91명에게 MBTI 검사를 실시하여 실험집단 51명, 통제집단 40명으로 구성하였다. 실험집단에게는 한국 MBTI 연구소에서 주관하는 MBTI 웍크숍 교육내용과 MBTI 참고도서를 토대로 본 연구자가 재구성한 MBTI 집단활동을 1회 120분씩 6회 실시하였고, 통제집단에게는 MBTI 검사 결과만 통보하였다. 통계처리는 실험집단과 통제집단의 자아수용도, 타인수용도 및 자존감 사전-사후검사에서 얻어진 점수를 가지고 각 가설에 따라 평균과 ...
본 연구는 MBTI 집단활동이 여고생의 자아수용도, 타인수용도 및 자존감 증진에 미치는 효과를 밝히고, 여고생의 성격유형에 따라 그 효과에 차이가 있는지, 자신이 추측한 성격유형과 MBTI 검사 성격유형이 일치 또는 불일치함에 따라 자아수용도, 타인수용도 및 자존감은 차이가 있는지, 또 선호경향에 따라 그 차이가 있는지를 알아보는데 그 목적을 두었다. 이를 위한 연구대상은 부산시내 인문여고 2학년 학생들로 성격검사를 희망하는 학생 91명에게 MBTI 검사를 실시하여 실험집단 51명, 통제집단 40명으로 구성하였다. 실험집단에게는 한국 MBTI 연구소에서 주관하는 MBTI 웍크숍 교육내용과 MBTI 참고도서를 토대로 본 연구자가 재구성한 MBTI 집단활동을 1회 120분씩 6회 실시하였고, 통제집단에게는 MBTI 검사 결과만 통보하였다. 통계처리는 실험집단과 통제집단의 자아수용도, 타인수용도 및 자존감 사전-사후검사에서 얻어진 점수를 가지고 각 가설에 따라 평균과 표준편차를 구하고, 집단간 평균 득점 및 평균차의 유의성을 알아보기 위하여 t-검정하였다. 자료처리에 사용된 프로그램은 SPSS/PC^(+)이다. 본 연구에서 사용된 측정도구로는 한국심리검사연구소(1991)의 MBTI 검사 GS형, 손인환(1987)의 자아수용도, 타인수용도 검사지, 문성주(1991)의 자존감 검사지이며 사전, 사후검사 모두 동일한 검사지를 사용하였다. 본 연구의 주요결과에서 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, MBTI 집단활동은 여고생의 자아수용도, 타인수용도, 자존감 증진에 효과적이다. 따라서 MBTI 집단활동은 자기이해가 부족한 여고생에게 자가자신과 타인의 이해를 증진시키는데 활용할 필요가 있다고 하겠다. 둘째, MBTI 집단활동은 여고생의 선호경향에 관계없이 모든 유형의 자아수용도, 타인수용도, 자존감 증진에 효과적이다. 셋째, MBTI 실제 성격유형과 자기추측유형이 일치하는 집단이 불일치하는 집단보다 자아수용도와 자존감이 높고, 타인수용도는 차이가 없다. 구체적으로 선호경향에 따른 자아수용도는 직관형(N), 감정형(F), 인식형(P)에서 일치하는 집단이 불일치하는 집단보다 높고, 자존감은 외향형(E), 직관형(N), 감정형(F), 인식형(P)에서 일치하는 집단이 불일치하는 집단보다 높았다. 그러므로 MBTI 집단활동은 자신의 유형을 발견하고 이해하게 함으로 자신의 선호경향에 혼돈을 가지는 청소년에게 자신을 있는 그대로 받아들이는 자아수용도와 자신에 대한 긍정적 평가와 관련된 자존감에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 또한 남과 내가 다른 차이점을 체험학습을 통해 인정하고 수용하게 됨으로 타인을 아는데 그치는 것이 아니라 타인의 모든 것을 수용할 수 있는 타인수용도에 긍정적인 영향을 미친게 된다고 할 수 있다. 따라서 자신을 끊임없이 자각하고 자신의 발전을 추구하는 청소년들에게 MBTI는 널리 활용되어야 할 것이다.
본 연구는 MBTI 집단활동이 여고생의 자아수용도, 타인수용도 및 자존감 증진에 미치는 효과를 밝히고, 여고생의 성격유형에 따라 그 효과에 차이가 있는지, 자신이 추측한 성격유형과 MBTI 검사 성격유형이 일치 또는 불일치함에 따라 자아수용도, 타인수용도 및 자존감은 차이가 있는지, 또 선호경향에 따라 그 차이가 있는지를 알아보는데 그 목적을 두었다. 이를 위한 연구대상은 부산시내 인문여고 2학년 학생들로 성격검사를 희망하는 학생 91명에게 MBTI 검사를 실시하여 실험집단 51명, 통제집단 40명으로 구성하였다. 실험집단에게는 한국 MBTI 연구소에서 주관하는 MBTI 웍크숍 교육내용과 MBTI 참고도서를 토대로 본 연구자가 재구성한 MBTI 집단활동을 1회 120분씩 6회 실시하였고, 통제집단에게는 MBTI 검사 결과만 통보하였다. 통계처리는 실험집단과 통제집단의 자아수용도, 타인수용도 및 자존감 사전-사후검사에서 얻어진 점수를 가지고 각 가설에 따라 평균과 표준편차를 구하고, 집단간 평균 득점 및 평균차의 유의성을 알아보기 위하여 t-검정하였다. 자료처리에 사용된 프로그램은 SPSS/PC^(+)이다. 본 연구에서 사용된 측정도구로는 한국심리검사연구소(1991)의 MBTI 검사 GS형, 손인환(1987)의 자아수용도, 타인수용도 검사지, 문성주(1991)의 자존감 검사지이며 사전, 사후검사 모두 동일한 검사지를 사용하였다. 본 연구의 주요결과에서 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, MBTI 집단활동은 여고생의 자아수용도, 타인수용도, 자존감 증진에 효과적이다. 따라서 MBTI 집단활동은 자기이해가 부족한 여고생에게 자가자신과 타인의 이해를 증진시키는데 활용할 필요가 있다고 하겠다. 둘째, MBTI 집단활동은 여고생의 선호경향에 관계없이 모든 유형의 자아수용도, 타인수용도, 자존감 증진에 효과적이다. 셋째, MBTI 실제 성격유형과 자기추측유형이 일치하는 집단이 불일치하는 집단보다 자아수용도와 자존감이 높고, 타인수용도는 차이가 없다. 구체적으로 선호경향에 따른 자아수용도는 직관형(N), 감정형(F), 인식형(P)에서 일치하는 집단이 불일치하는 집단보다 높고, 자존감은 외향형(E), 직관형(N), 감정형(F), 인식형(P)에서 일치하는 집단이 불일치하는 집단보다 높았다. 그러므로 MBTI 집단활동은 자신의 유형을 발견하고 이해하게 함으로 자신의 선호경향에 혼돈을 가지는 청소년에게 자신을 있는 그대로 받아들이는 자아수용도와 자신에 대한 긍정적 평가와 관련된 자존감에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 또한 남과 내가 다른 차이점을 체험학습을 통해 인정하고 수용하게 됨으로 타인을 아는데 그치는 것이 아니라 타인의 모든 것을 수용할 수 있는 타인수용도에 긍정적인 영향을 미친게 된다고 할 수 있다. 따라서 자신을 끊임없이 자각하고 자신의 발전을 추구하는 청소년들에게 MBTI는 널리 활용되어야 할 것이다.
The aims of this research are to examine if MBTI group activities have influences on the degree of self-other acceptance and the growth of self -esteem, if the effects differ according to personality types, if the self-other acceptance degree and self-esteem differs according as the personality type...
The aims of this research are to examine if MBTI group activities have influences on the degree of self-other acceptance and the growth of self -esteem, if the effects differ according to personality types, if the self-other acceptance degree and self-esteem differs according as the personality type guessed by a subject is in or out of accord with his or her real personality and according to his or her preference tendencies. The subjects of this research are 91 two-year-girl students of general high school in Pusan-city. By the results of MBTI test, they were divided into two groups: the experimental group 51, the control group 40. The students in the experimental group took part in the MBTI group activities which were restructured by the researcher on the basis of the manual of MBTI workshop instructed by Korea Psychological Testing Institute and the reference book of MBTI. And the activities were made up of 6 sessions, 120 minutes a session. The control group was not allowed to participate in the MBTI activities but the members of control group were allowed only to know their personality types. The researcher used the following testing instruments to check out the effects of MBTI group activities: MBTI GS type produced by Korea Psychological Testing Institute(l991), Self-acceptance and other-acceptance degree test by Son, Ik-Hwan(1987), and Self-esteem test by Moon, Sung-Ju(1991). The data were analyzed by T-test and processed by SPSS/PC+. The results of the research are as follows: 1. The MBTI group activities have influences on the increase of Self-acceptance degree, other-acceptance degree, and Self-esteem of Girls' high school students. 2. MBTI group activities affects the increase of Self-acceptance degree, other-acceptance degree and Self-esteem of all the personality types. But The preference tendency of girls' high school students didn't affect it. 3. The group of real personality type which is in accord with the guessed types in MBTI is higher in Self-acceptance degree and Self-esteem than the group out of accord with the guessed type. But other-acceptance degree didn't show any differences between the two groups. Analyzing this in the concrete, in the Self-acceptance degree by preference tendency, the group of real personality type which in accord with the guessed type is higher in N, F, P than the group out of accord with the guessed type. And in the Self-esteem, the former is higher in E, N, F than the latter. But the other-acceptance degree didn't show the differences among all the preference tendencies. In conclusion. MBTI group activities have positive influences on the Self-acceptance degree and the Self-esteem of youths. They have the young find and understand their personality types. And they have positive influences on the other-acceptance degree of youth because the young admit and accept the differences of the self and the other-through the experimental learning. Therefore, MBTI group activities help the young be aware of the self and pursuit the development of the self.
The aims of this research are to examine if MBTI group activities have influences on the degree of self-other acceptance and the growth of self -esteem, if the effects differ according to personality types, if the self-other acceptance degree and self-esteem differs according as the personality type guessed by a subject is in or out of accord with his or her real personality and according to his or her preference tendencies. The subjects of this research are 91 two-year-girl students of general high school in Pusan-city. By the results of MBTI test, they were divided into two groups: the experimental group 51, the control group 40. The students in the experimental group took part in the MBTI group activities which were restructured by the researcher on the basis of the manual of MBTI workshop instructed by Korea Psychological Testing Institute and the reference book of MBTI. And the activities were made up of 6 sessions, 120 minutes a session. The control group was not allowed to participate in the MBTI activities but the members of control group were allowed only to know their personality types. The researcher used the following testing instruments to check out the effects of MBTI group activities: MBTI GS type produced by Korea Psychological Testing Institute(l991), Self-acceptance and other-acceptance degree test by Son, Ik-Hwan(1987), and Self-esteem test by Moon, Sung-Ju(1991). The data were analyzed by T-test and processed by SPSS/PC+. The results of the research are as follows: 1. The MBTI group activities have influences on the increase of Self-acceptance degree, other-acceptance degree, and Self-esteem of Girls' high school students. 2. MBTI group activities affects the increase of Self-acceptance degree, other-acceptance degree and Self-esteem of all the personality types. But The preference tendency of girls' high school students didn't affect it. 3. The group of real personality type which is in accord with the guessed types in MBTI is higher in Self-acceptance degree and Self-esteem than the group out of accord with the guessed type. But other-acceptance degree didn't show any differences between the two groups. Analyzing this in the concrete, in the Self-acceptance degree by preference tendency, the group of real personality type which in accord with the guessed type is higher in N, F, P than the group out of accord with the guessed type. And in the Self-esteem, the former is higher in E, N, F than the latter. But the other-acceptance degree didn't show the differences among all the preference tendencies. In conclusion. MBTI group activities have positive influences on the Self-acceptance degree and the Self-esteem of youths. They have the young find and understand their personality types. And they have positive influences on the other-acceptance degree of youth because the young admit and accept the differences of the self and the other-through the experimental learning. Therefore, MBTI group activities help the young be aware of the self and pursuit the development of the self.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.