현대사회의 특징은 대중소비사회이며, 대중소비의 대상은 대중매체를 통한 대중문화이다. 한국에서도 1990년대 이후 대중문화의 영역에서 소비문화의 양상이 나타나고 있으며, 소비문화의 주체는 청소년집단이다. 대중문화의 하위문화로써 청소년문화는 소비문화적 현상이 강하게 나타나고 있는 것으로 이해된다. 따라서 본 논문은 현대 대중소비사회가 청소년 문화에 어떠한 영향을 미치는 가를 고찰하는데 목적이 있다. 본 논문에서는 특히 청소년문화 중 신세대문화와 청소년들의 대중우상(스타)을 그 대상으로 하며, 그들을 둘러싸고 있는 대중소비사회적 환경과...
현대사회의 특징은 대중소비사회이며, 대중소비의 대상은 대중매체를 통한 대중문화이다. 한국에서도 1990년대 이후 대중문화의 영역에서 소비문화의 양상이 나타나고 있으며, 소비문화의 주체는 청소년집단이다. 대중문화의 하위문화로써 청소년문화는 소비문화적 현상이 강하게 나타나고 있는 것으로 이해된다. 따라서 본 논문은 현대 대중소비사회가 청소년 문화에 어떠한 영향을 미치는 가를 고찰하는데 목적이 있다. 본 논문에서는 특히 청소년문화 중 신세대문화와 청소년들의 대중우상(스타)을 그 대상으로 하며, 그들을 둘러싸고 있는 대중소비사회적 환경과 청소년문화가 맺게 되는 관계에 주목한다. 연구목적에 따른 연구내용으로서는 첫째, 우리사회에 대한 문제 제기를 통하여 청소년문화의 연구 필요성을 살펴보고 둘째, 대중소비사회의 출현배경과 전개, 특징을 고찰했다. 셋째, 대중소비사회에서 청소년문화가 갖는 의미와 한국에서 청소년문화의 변천과정을 살펴보고, 하위문화로써 청소년문화를 파악했다. 넷째, 대중문화 수용을 통한 소비문화를 점검하고, 현대사회의 대중문화소비자로써 신세대문화의 양상을 살펴 본 다음 대중우상(스타)의 출현배경과 대중소비사회에서 갖는 의미를 파악했다. 또 대중소비사회가 청소년문화에 어떠한 영향을 끼치는 가를 고찰했다. 1990년대 등장하는 청소년 집단을 신세대라고 하고, 주로 13세∼19세 정도의 중·고등학교 학생이 논의의 대상이다. 신세대는 대중소비사회에서 생산자라기보다는 소비자이며, 문화적으로는 자본주의 대중문화 혹은 소비문화의 주요 고객이자 향유 계층으로써의 신세대문화를 분석했다. 문화산업의 논리에 의하여 만들어지는 소비적 영웅이 대중우상이다. 대중문화가 이윤극대화를 위한 문화산업의 차원에서 스타시스템이 생겨났다. 스타시스템에 의하여 만들어지는 스타는 신세대 청소년들이 놓여진 사회적 맥락과 연관되어 있으며 소비문화와 연결되어 있다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오늘날 대중문화상품은 대중매체 특히 텔레비전을 통하여 전달된다. 대중문화 수용자인 청소년은 문화상품의 중요한 소비자로만 취급하여 소비지향적 가치관을 갖게 했다. 둘째, 대중문화는 경제적 동기에서 생산 판매한다. 그러므로 저속한 대중문화는 청소년을 쾌락지향의 향락주의에 빠지게 했다. 셋째, 청소년들은 고속정보통신과 영상매체의 영향으로 깊이 생각하지 않는다. 그래서 한 가지 일에 진지하게 접근하고 집중하는 능력을 상실하여 감각적 찰나주의가 그들을 지배하는 것으로 나타났다. 넷째, 요즘 청소년들은 매체환각에 빠져있다. 이것은 청소년들이 텔레비전을 통하여 전달되는 대중문화상품을 모방하는 것으로 알 수 있었다. 다섯째, 청소년들의 문화가 외래문화지향적임을 알 수 있었다. 신세대 청소년들의 삶을 지배하고 있는 것은 입시제도로 상징되는 경쟁주의와 지배적 가치에 의한 억압이다. 신세대 청소년들은 이런 제도와 억압 속에서 해방되기 위하여 대중소비문화를 수용한다. 그런 가운데 자신들만의 즐거움을 찾고 자신들을 둘러싸고 있는 억압에 대해 소극적 저항을 하며, 나름대로의 정체성을 형성하여 그들만의 하위문화를 형성한다. 그러나 그들의 방식대로 대중문화를 수용하는 가운데 나름대로 공감대를 형성하여 만족을 얻지만 그 과정에서 대중문화산업의 지배를 받지 않을 수 없다. 신세대 청소년들은 지배문화에 대항하는 하나의 대안적인 문화로서의 가능성을 지닌 생산적 하위문화를 형성하고 있지는 못했다. 청소년문화가 잘 발달되지 못한 우리 사회에서 그들의 파격문화 혹은 삐딱문화를 부정적 시각으로만 볼 것이 아니라, 그들의 문화와 그들을 이해하고자 하는 시각은 병행해야 할 것이다.
현대사회의 특징은 대중소비사회이며, 대중소비의 대상은 대중매체를 통한 대중문화이다. 한국에서도 1990년대 이후 대중문화의 영역에서 소비문화의 양상이 나타나고 있으며, 소비문화의 주체는 청소년집단이다. 대중문화의 하위문화로써 청소년문화는 소비문화적 현상이 강하게 나타나고 있는 것으로 이해된다. 따라서 본 논문은 현대 대중소비사회가 청소년 문화에 어떠한 영향을 미치는 가를 고찰하는데 목적이 있다. 본 논문에서는 특히 청소년문화 중 신세대문화와 청소년들의 대중우상(스타)을 그 대상으로 하며, 그들을 둘러싸고 있는 대중소비사회적 환경과 청소년문화가 맺게 되는 관계에 주목한다. 연구목적에 따른 연구내용으로서는 첫째, 우리사회에 대한 문제 제기를 통하여 청소년문화의 연구 필요성을 살펴보고 둘째, 대중소비사회의 출현배경과 전개, 특징을 고찰했다. 셋째, 대중소비사회에서 청소년문화가 갖는 의미와 한국에서 청소년문화의 변천과정을 살펴보고, 하위문화로써 청소년문화를 파악했다. 넷째, 대중문화 수용을 통한 소비문화를 점검하고, 현대사회의 대중문화소비자로써 신세대문화의 양상을 살펴 본 다음 대중우상(스타)의 출현배경과 대중소비사회에서 갖는 의미를 파악했다. 또 대중소비사회가 청소년문화에 어떠한 영향을 끼치는 가를 고찰했다. 1990년대 등장하는 청소년 집단을 신세대라고 하고, 주로 13세∼19세 정도의 중·고등학교 학생이 논의의 대상이다. 신세대는 대중소비사회에서 생산자라기보다는 소비자이며, 문화적으로는 자본주의 대중문화 혹은 소비문화의 주요 고객이자 향유 계층으로써의 신세대문화를 분석했다. 문화산업의 논리에 의하여 만들어지는 소비적 영웅이 대중우상이다. 대중문화가 이윤극대화를 위한 문화산업의 차원에서 스타시스템이 생겨났다. 스타시스템에 의하여 만들어지는 스타는 신세대 청소년들이 놓여진 사회적 맥락과 연관되어 있으며 소비문화와 연결되어 있다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오늘날 대중문화상품은 대중매체 특히 텔레비전을 통하여 전달된다. 대중문화 수용자인 청소년은 문화상품의 중요한 소비자로만 취급하여 소비지향적 가치관을 갖게 했다. 둘째, 대중문화는 경제적 동기에서 생산 판매한다. 그러므로 저속한 대중문화는 청소년을 쾌락지향의 향락주의에 빠지게 했다. 셋째, 청소년들은 고속정보통신과 영상매체의 영향으로 깊이 생각하지 않는다. 그래서 한 가지 일에 진지하게 접근하고 집중하는 능력을 상실하여 감각적 찰나주의가 그들을 지배하는 것으로 나타났다. 넷째, 요즘 청소년들은 매체환각에 빠져있다. 이것은 청소년들이 텔레비전을 통하여 전달되는 대중문화상품을 모방하는 것으로 알 수 있었다. 다섯째, 청소년들의 문화가 외래문화지향적임을 알 수 있었다. 신세대 청소년들의 삶을 지배하고 있는 것은 입시제도로 상징되는 경쟁주의와 지배적 가치에 의한 억압이다. 신세대 청소년들은 이런 제도와 억압 속에서 해방되기 위하여 대중소비문화를 수용한다. 그런 가운데 자신들만의 즐거움을 찾고 자신들을 둘러싸고 있는 억압에 대해 소극적 저항을 하며, 나름대로의 정체성을 형성하여 그들만의 하위문화를 형성한다. 그러나 그들의 방식대로 대중문화를 수용하는 가운데 나름대로 공감대를 형성하여 만족을 얻지만 그 과정에서 대중문화산업의 지배를 받지 않을 수 없다. 신세대 청소년들은 지배문화에 대항하는 하나의 대안적인 문화로서의 가능성을 지닌 생산적 하위문화를 형성하고 있지는 못했다. 청소년문화가 잘 발달되지 못한 우리 사회에서 그들의 파격문화 혹은 삐딱문화를 부정적 시각으로만 볼 것이 아니라, 그들의 문화와 그들을 이해하고자 하는 시각은 병행해야 할 것이다.
The mass-consumptive society in one of the characteristics in modern society and the object of mass-consumption is the popular culture by means of mass media. In Korea the phase of consumptive culture comes into view in the area of popular culture since 1990's and the subject of that is a youth grou...
The mass-consumptive society in one of the characteristics in modern society and the object of mass-consumption is the popular culture by means of mass media. In Korea the phase of consumptive culture comes into view in the area of popular culture since 1990's and the subject of that is a youth group. Youth culture it self shows consumptive and cultural phenomena as a subculture in popular culture. Accordingly, the object of this study is to consider how modern mass-consumptive society influenced on youth culture. Above all this study deals with especially new-generation culture and youths' mass idol of various youth culture and takes notice of the relation between social environment of mass consumption and youth culture in connection with them. The contents of the study grounded on the object of the study are as followings. First, this study examines the necessity of study on youth culture by raising problems in Korean society. Second, it considers the appearance, the background, the development and the characteristic of mass-consumptive society. Third, it also inquires the meaning of youth culture in mass-consumptive society and the process of changes in Korean youth culture. Fourth, it examines consumptive culture through acceptance of popular culture and considers the aspects of new-generation culture as consumers of popular culture in modern society. After that, it comprehends the background in appearance of mass idol and meaning in mass-consumptive society. In addition, it deals with how mass-consumptive society had influence on youth culture. Youth in 1990's are called new-generation and they, going to secondary school from 13 to 19, become the object of discussion. New-generation is not so much a producer as a consumer in mass-consumptive society and culturally youths are both important customers and an enjoyment class in popular culture or consumptive culture controlled by capitalism. Mass idol is a consumptive hero created by the principles of consumptive culture. Popular culture produced a star system for the purpose of getting the largest profit. Stars created by a star system have association with social context of connection and consumptive culture involved in youths. The results of the study are as follows: First, today products of popular culture are delivered by means of mass media, especially TV. Youth, accepters of popular culture, came to have consumption-oriented view points because they are treated only as customers of cultural products. Second, popular culture do the functions of production and sale from economic motive. Therefore, vulgar popular culture made youths led into epicureanism. Third, young people influenced by information highway and image media would not think deeply, so they lost the ability to earnestly approach one project and concentrate on it. Consequently, they got strongly controlled by the principle of living only for the moment. Fourth, nowadays youths got fallen into an illusion for media. This reflects that they are imitating the products of popular culture carried by TV. Fifth, it is discovered that youth culture is foreign- culture-oriented. The lives of new-generation, youths, are dominated by competivism symbolized as the entrance examination system and its suppression. Youths are accepting consumptive popular culture to free themselves from the suppression of the system. Meanwhile, they are looking for their own pleasure and passively resisting the suppression surrounding them. By doing so they form their own identities and subculture- However, even though they accept popular culture in their own ways, form shared feelings and get satisfaction from those cultural activities, they can 't help being controlled in the process by mass culture-industry. Youths didn't make up a productive subculture which has possibility as a kind of substitutional culture. In Korea where youth culture has not developed properly, people would not see their unconventional and crooked culture only in the negative view, but would try to understand youths culture and them at the same time.
The mass-consumptive society in one of the characteristics in modern society and the object of mass-consumption is the popular culture by means of mass media. In Korea the phase of consumptive culture comes into view in the area of popular culture since 1990's and the subject of that is a youth group. Youth culture it self shows consumptive and cultural phenomena as a subculture in popular culture. Accordingly, the object of this study is to consider how modern mass-consumptive society influenced on youth culture. Above all this study deals with especially new-generation culture and youths' mass idol of various youth culture and takes notice of the relation between social environment of mass consumption and youth culture in connection with them. The contents of the study grounded on the object of the study are as followings. First, this study examines the necessity of study on youth culture by raising problems in Korean society. Second, it considers the appearance, the background, the development and the characteristic of mass-consumptive society. Third, it also inquires the meaning of youth culture in mass-consumptive society and the process of changes in Korean youth culture. Fourth, it examines consumptive culture through acceptance of popular culture and considers the aspects of new-generation culture as consumers of popular culture in modern society. After that, it comprehends the background in appearance of mass idol and meaning in mass-consumptive society. In addition, it deals with how mass-consumptive society had influence on youth culture. Youth in 1990's are called new-generation and they, going to secondary school from 13 to 19, become the object of discussion. New-generation is not so much a producer as a consumer in mass-consumptive society and culturally youths are both important customers and an enjoyment class in popular culture or consumptive culture controlled by capitalism. Mass idol is a consumptive hero created by the principles of consumptive culture. Popular culture produced a star system for the purpose of getting the largest profit. Stars created by a star system have association with social context of connection and consumptive culture involved in youths. The results of the study are as follows: First, today products of popular culture are delivered by means of mass media, especially TV. Youth, accepters of popular culture, came to have consumption-oriented view points because they are treated only as customers of cultural products. Second, popular culture do the functions of production and sale from economic motive. Therefore, vulgar popular culture made youths led into epicureanism. Third, young people influenced by information highway and image media would not think deeply, so they lost the ability to earnestly approach one project and concentrate on it. Consequently, they got strongly controlled by the principle of living only for the moment. Fourth, nowadays youths got fallen into an illusion for media. This reflects that they are imitating the products of popular culture carried by TV. Fifth, it is discovered that youth culture is foreign- culture-oriented. The lives of new-generation, youths, are dominated by competivism symbolized as the entrance examination system and its suppression. Youths are accepting consumptive popular culture to free themselves from the suppression of the system. Meanwhile, they are looking for their own pleasure and passively resisting the suppression surrounding them. By doing so they form their own identities and subculture- However, even though they accept popular culture in their own ways, form shared feelings and get satisfaction from those cultural activities, they can 't help being controlled in the process by mass culture-industry. Youths didn't make up a productive subculture which has possibility as a kind of substitutional culture. In Korea where youth culture has not developed properly, people would not see their unconventional and crooked culture only in the negative view, but would try to understand youths culture and them at the same time.
주제어
#대중소비사회 청소년문화 영향 Youth
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