본 연구의 목적은 팬덤활동을 하는 후기 청소년의 체험과정에서 아이돌과 팬덤문화의 특징을 파악하고 이를 해석학적 현상학 연구방법으로 분석하여 그 의미와 본질을 탐색하는 것이다. 의미와 본질을 탐구하는 연구는 여러 질적연구방법 중 현상학적 연구방법으로 접근이 가능하며, 이를 연구하기 위해 먼저, 팬덤문화와 관련이 있는 대중문화와 청소년문화에 대한 선행연구들을 고찰하였다. 본 연구는 팬덤활동을 하는 후기 청소년들의 체험에 대해 앞선 선행연구와 같은 ‘팬덤의 양면성’ 혹은 ‘소비자적 측면의 팬덤’이 아닌 새로운 문학적인 관점을 통해, 그들의 팬덤활동 경험을 이해하고 아이돌과 팬덤문화의 숨은 의미와 본질을 밝히고자 한다. 본 연구의 대상은 9인의 팬덤활동을 경험하는 후기 청소년으로 선정하였으며, 4가지의 기준에 따라 연구 참여자를 선별하였다. 또한, 이들의 팬덤활동 경험은 일대일 심층인터뷰를 통해 자료수집이 이루어졌다. 연구자는 수집된 연구자료들을 van Manen의 해석학적 현상학 연구방법으로 접근하여, 이를 분석하고 해석하는 과정을 반복하였다. ...
본 연구의 목적은 팬덤활동을 하는 후기 청소년의 체험과정에서 아이돌과 팬덤문화의 특징을 파악하고 이를 해석학적 현상학 연구방법으로 분석하여 그 의미와 본질을 탐색하는 것이다. 의미와 본질을 탐구하는 연구는 여러 질적연구방법 중 현상학적 연구방법으로 접근이 가능하며, 이를 연구하기 위해 먼저, 팬덤문화와 관련이 있는 대중문화와 청소년문화에 대한 선행연구들을 고찰하였다. 본 연구는 팬덤활동을 하는 후기 청소년들의 체험에 대해 앞선 선행연구와 같은 ‘팬덤의 양면성’ 혹은 ‘소비자적 측면의 팬덤’이 아닌 새로운 문학적인 관점을 통해, 그들의 팬덤활동 경험을 이해하고 아이돌과 팬덤문화의 숨은 의미와 본질을 밝히고자 한다. 본 연구의 대상은 9인의 팬덤활동을 경험하는 후기 청소년으로 선정하였으며, 4가지의 기준에 따라 연구 참여자를 선별하였다. 또한, 이들의 팬덤활동 경험은 일대일 심층인터뷰를 통해 자료수집이 이루어졌다. 연구자는 수집된 연구자료들을 van Manen의 해석학적 현상학 연구방법으로 접근하여, 이를 분석하고 해석하는 과정을 반복하였다. 자료 분석 결과 후기 청소년의 팬덤활동 체험은 30개의 중심의미와 19개의 드러난 주제, 7개의 본질적 주제로 드러났다. 7개의 본질적인 주제는 ‘떡밥 천지를 히치하이킹’, ‘추억의 비밀일기’, ‘사랑의 가산혼합과 감산혼합’, ‘말초신경의 알람시계’, ‘의리에 따른 대응의 거울’, ‘소울메이트’, ‘이방인의 명암’ 이었다. 이렇게 도출된 팬덤활동을 하는 후기 청소년들의 체험은 van Manen의 4개의 근본적 실존체인 시간성, 공간성, 신체성, 관계성에 따라 재도출하였고, 연구 결과를 통해 후기 청소년은 팬덤활동 기간동안 다양하고 공통적인 심리·정서적 경험을 하는 것으로 드러났다. 또한, 팬덤의 각 세대별 특징을, 1) 유입경로, 2) 주변인들의 시각, 3) 은어 사용, 4) 가십거리에 대한 대응방식, 총 4가지의 변화된 특징으로 분류하여 이를 분석하였다. 결론에서는 연구 결과에 근거하여 팬덤활동을 하는 후기 청소년의 공통적 경험과 팬덤활동의 의미를 분석하였고, 이에 대해 진로나 놀이문화 차원에서 논의하였다. 마지막으로, 연구의 한계성에 대하여, ―1) 질적연구가 가지는 일반화의 어려움, 2) 대상의 나이, 성별, 국적을 변경한 후속연구 필요, 3) 참여관찰을 통한 분석 필요, 4) 아이돌 관계자 인터뷰 포함 필요, 5) 연구대상의 통찰력 제고 필요―, 총 5가지 제한점을 제언하였다.
본 연구의 목적은 팬덤활동을 하는 후기 청소년의 체험과정에서 아이돌과 팬덤문화의 특징을 파악하고 이를 해석학적 현상학 연구방법으로 분석하여 그 의미와 본질을 탐색하는 것이다. 의미와 본질을 탐구하는 연구는 여러 질적연구방법 중 현상학적 연구방법으로 접근이 가능하며, 이를 연구하기 위해 먼저, 팬덤문화와 관련이 있는 대중문화와 청소년문화에 대한 선행연구들을 고찰하였다. 본 연구는 팬덤활동을 하는 후기 청소년들의 체험에 대해 앞선 선행연구와 같은 ‘팬덤의 양면성’ 혹은 ‘소비자적 측면의 팬덤’이 아닌 새로운 문학적인 관점을 통해, 그들의 팬덤활동 경험을 이해하고 아이돌과 팬덤문화의 숨은 의미와 본질을 밝히고자 한다. 본 연구의 대상은 9인의 팬덤활동을 경험하는 후기 청소년으로 선정하였으며, 4가지의 기준에 따라 연구 참여자를 선별하였다. 또한, 이들의 팬덤활동 경험은 일대일 심층인터뷰를 통해 자료수집이 이루어졌다. 연구자는 수집된 연구자료들을 van Manen의 해석학적 현상학 연구방법으로 접근하여, 이를 분석하고 해석하는 과정을 반복하였다. 자료 분석 결과 후기 청소년의 팬덤활동 체험은 30개의 중심의미와 19개의 드러난 주제, 7개의 본질적 주제로 드러났다. 7개의 본질적인 주제는 ‘떡밥 천지를 히치하이킹’, ‘추억의 비밀일기’, ‘사랑의 가산혼합과 감산혼합’, ‘말초신경의 알람시계’, ‘의리에 따른 대응의 거울’, ‘소울메이트’, ‘이방인의 명암’ 이었다. 이렇게 도출된 팬덤활동을 하는 후기 청소년들의 체험은 van Manen의 4개의 근본적 실존체인 시간성, 공간성, 신체성, 관계성에 따라 재도출하였고, 연구 결과를 통해 후기 청소년은 팬덤활동 기간동안 다양하고 공통적인 심리·정서적 경험을 하는 것으로 드러났다. 또한, 팬덤의 각 세대별 특징을, 1) 유입경로, 2) 주변인들의 시각, 3) 은어 사용, 4) 가십거리에 대한 대응방식, 총 4가지의 변화된 특징으로 분류하여 이를 분석하였다. 결론에서는 연구 결과에 근거하여 팬덤활동을 하는 후기 청소년의 공통적 경험과 팬덤활동의 의미를 분석하였고, 이에 대해 진로나 놀이문화 차원에서 논의하였다. 마지막으로, 연구의 한계성에 대하여, ―1) 질적연구가 가지는 일반화의 어려움, 2) 대상의 나이, 성별, 국적을 변경한 후속연구 필요, 3) 참여관찰을 통한 분석 필요, 4) 아이돌 관계자 인터뷰 포함 필요, 5) 연구대상의 통찰력 제고 필요―, 총 5가지 제한점을 제언하였다.
The purpose of this study is to find out the characteristics of idols and fandom culture in the experience process of late youth who are engaged in fandom activities, analyze them using hermeneutic phenomenology research methods, and explore their meaning and essence. The study of meaning and essenc...
The purpose of this study is to find out the characteristics of idols and fandom culture in the experience process of late youth who are engaged in fandom activities, analyze them using hermeneutic phenomenology research methods, and explore their meaning and essence. The study of meaning and essence can be approached as a phenomenological study method among several qualitative research methods. To study this, first, previous studies on pop culture and youth culture related to fandom culture were reviewed. This study understands their fandom activity experiences through a new literary point of view, not through the'double-sidedness of the fandom' or'fandom in the consumer side' as in previous studies on the experiences of late teens who engage in fandom activities, and I want to reveal the hidden meaning and essence of culture. The subjects of this study were selected as late youths who experienced 9 fandom activities, and the study participants were selected according to four criteria. In addition, their experiences in fandom activities were collected through in-depth one-on-one interviews. The researcher approached the collected research data with van Manen's hermeneutical phenomenology research method, and repeated the process of analyzing and interpreting it. As a result of data analysis, the later youth's experience of fandom activities revealed 30 central meanings, 19 revealed themes, and 7 essential themes. The seven essential themes are 'Hitchhiking the heavens and regions of rice cakes', 'A secret diary of memories', 'Additional mixing and subtractive mixing of love', 'Alarm clock of peripheral nerves', 'Mirror of response according to loyalty', 'Soulmate', 'The contrast of the stranger'. The experiences of late teens in fandom activities derived in this way were re-introduced according to van Manen's four fundamental existences: temporality, spatiality, physicality, and relationship. It turned out to be having an emotional experience. In addition, the characteristics of each generation of fandom were classified into 4 changed characteristics: 1) inflow path, 2) perspectives of neighbors, 3) use of sweetfish, 4) response to gossip street, and analyzed them. In conclusion, based on the results of the study, the common experiences and meanings of fandom activities of late teens who engage in fandom activities were analyzed and discussed in terms of career and play culture. Finally, regarding the limitations of research, ―1) the difficulty of generalization of qualitative research, 2) the need for follow-up research that changed the age, gender, and nationality of the subject, 3) the need for analysis through participatory observation, 4) interviews with idols Need to be included, 5) Need to improve the insights of the research subject-, a total of five limitations were suggested.
The purpose of this study is to find out the characteristics of idols and fandom culture in the experience process of late youth who are engaged in fandom activities, analyze them using hermeneutic phenomenology research methods, and explore their meaning and essence. The study of meaning and essence can be approached as a phenomenological study method among several qualitative research methods. To study this, first, previous studies on pop culture and youth culture related to fandom culture were reviewed. This study understands their fandom activity experiences through a new literary point of view, not through the'double-sidedness of the fandom' or'fandom in the consumer side' as in previous studies on the experiences of late teens who engage in fandom activities, and I want to reveal the hidden meaning and essence of culture. The subjects of this study were selected as late youths who experienced 9 fandom activities, and the study participants were selected according to four criteria. In addition, their experiences in fandom activities were collected through in-depth one-on-one interviews. The researcher approached the collected research data with van Manen's hermeneutical phenomenology research method, and repeated the process of analyzing and interpreting it. As a result of data analysis, the later youth's experience of fandom activities revealed 30 central meanings, 19 revealed themes, and 7 essential themes. The seven essential themes are 'Hitchhiking the heavens and regions of rice cakes', 'A secret diary of memories', 'Additional mixing and subtractive mixing of love', 'Alarm clock of peripheral nerves', 'Mirror of response according to loyalty', 'Soulmate', 'The contrast of the stranger'. The experiences of late teens in fandom activities derived in this way were re-introduced according to van Manen's four fundamental existences: temporality, spatiality, physicality, and relationship. It turned out to be having an emotional experience. In addition, the characteristics of each generation of fandom were classified into 4 changed characteristics: 1) inflow path, 2) perspectives of neighbors, 3) use of sweetfish, 4) response to gossip street, and analyzed them. In conclusion, based on the results of the study, the common experiences and meanings of fandom activities of late teens who engage in fandom activities were analyzed and discussed in terms of career and play culture. Finally, regarding the limitations of research, ―1) the difficulty of generalization of qualitative research, 2) the need for follow-up research that changed the age, gender, and nationality of the subject, 3) the need for analysis through participatory observation, 4) interviews with idols Need to be included, 5) Need to improve the insights of the research subject-, a total of five limitations were suggested.
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