본 연구는 숙련과정에 있는 상담자를 중심으로 상담자 교육의 필수요소로서 간주되는 수퍼비전 교육내용 요구를 분석하고, 실제 다루어지고 있는 교육내용을 비교하며, 그에 따른 상담자의 만족도를 연구하고자 한 것이다. 연구 대상은 상담관련 전공 석사과정 이상으로 면접상담 경험과 자신의 상담사례를 가지고 개인 수퍼비전이나 그룹 수퍼비전을 받은 경험이 있는 상담자로서 상담심리전문가는 제외시켰다. 연구 방법은 수퍼비전 교육내용 설문지를 가지고 첫째, 수퍼비...
본 연구는 숙련과정에 있는 상담자를 중심으로 상담자 교육의 필수요소로서 간주되는 수퍼비전 교육내용 요구를 분석하고, 실제 다루어지고 있는 교육내용을 비교하며, 그에 따른 상담자의 만족도를 연구하고자 한 것이다. 연구 대상은 상담관련 전공 석사과정 이상으로 면접상담 경험과 자신의 상담사례를 가지고 개인 수퍼비전이나 그룹 수퍼비전을 받은 경험이 있는 상담자로서 상담심리전문가는 제외시켰다. 연구 방법은 수퍼비전 교육내용 설문지를 가지고 첫째, 수퍼비전에서 어떠한 교육내용이 비중있게 다루어지기를 원하는가, 둘째, 실제 수퍼비전에서 각각의 교육내용이 얼마나 비중있게 다루어지고 있는가, 셋째, 수퍼비전에서 다루어진 교육내용에 대하여 얼마나 만족하는가 3가지 차원에서 물었다. 또한 숙련과정에 있는 상담자의 발달수준을 검토하기 위하여 상담자 발달수준척도를 사용하여 상담자의 발달수준을 측정하였다. 연구 결과, 숙련과정에 있는 상담자를 상담관련 자격증 소지 여부에 따라 세 집단으로 구분했을 때, 상담자 발달수준에 유의한 차이가 있었다. 그러나 사후검증에서 상담심리사 집단과 기타자격증 집단은 의미있는 차이가 발견되지 않았고, 자격증없음 집단만이 이질적인 집단으로 확인되었다. 상담심리사 집단, 자격증없음 집단, 기타자격증 집단의 교육내용 요구도, 실태, 만족도의 평균을 비교한 결과, 집단간 차이는 발견되지 않았다. 따라서 세 집단을 통합해서 숙련과정에 있는 상담자 전체의 교육내용 요구도, 실태, 만족도를 분석했다. 그 결과, 사례이해와 알아차리기 영역에 대하여 높은 교육요구를 가지고 있었고 의사소통기술 영역에 대하여 가장 낮은 교육요구를 가지고 있었다. 실제 수퍼비전 과정에서도 사례이해와 알아차리기 영역이 가장 비중있게 다루어지고, 만족도 역시 사례이해와 알아차리기 영역이 가장 높은 것으로 나타났다. 인간적·윤리적 태도 영역은 교육요구는 낮은데 반해서 만족도는 높은 것으로 드러나 다른 교육내용과 차이를 보였다. 마지막으로, 수퍼비전 교육내용 요구도, 실태, 만족도와 상담자 발달수준간의 상관을 검토한 결과, 교육내용 실태와 만족도 사이에 높은 상관이 있었고, 상담자의 발달수준과 수퍼비전 만족도 사이에도 높은 상관이 나타났다. 이것은 수퍼비전에서 많이 다루어지는 교육내용에 대하여 상담자들이 만족하며, 상담자의 발달수준이 높을수록 수퍼비전의 만족도가 높아진다는 것을 의미한다. 이는 상담자의 발달수준이 높아질수록 상담에 대한 동기가 안정화되고 상담에 대한 자신감을 획득하면서 자신에게 맞는 수퍼비전 환경을 능동적으로 조직하고 참여하게 되는 것이라 볼 수 있다. 또한 상담자의 발달수준 각 하위영역 사이에 높은 상관이 나타났는데, 이는 각각의 교육내용이 다른 영역의 발달을 촉진하며, 각 영역의 균형있는 발달을 통해서 상담자의 발달수준이 높아져 감을 알 수 있다. 본 연구는 수퍼비전 교육내용 요구도, 실태, 만족도에 관한 경험적 자료를 제공하고, 교육내용을 중심으로 체계적인 수퍼비전 교육의 필요성을 제기하고 이를 상담자 발달연구와 연관지었다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있을 것이다.
본 연구는 숙련과정에 있는 상담자를 중심으로 상담자 교육의 필수요소로서 간주되는 수퍼비전 교육내용 요구를 분석하고, 실제 다루어지고 있는 교육내용을 비교하며, 그에 따른 상담자의 만족도를 연구하고자 한 것이다. 연구 대상은 상담관련 전공 석사과정 이상으로 면접상담 경험과 자신의 상담사례를 가지고 개인 수퍼비전이나 그룹 수퍼비전을 받은 경험이 있는 상담자로서 상담심리전문가는 제외시켰다. 연구 방법은 수퍼비전 교육내용 설문지를 가지고 첫째, 수퍼비전에서 어떠한 교육내용이 비중있게 다루어지기를 원하는가, 둘째, 실제 수퍼비전에서 각각의 교육내용이 얼마나 비중있게 다루어지고 있는가, 셋째, 수퍼비전에서 다루어진 교육내용에 대하여 얼마나 만족하는가 3가지 차원에서 물었다. 또한 숙련과정에 있는 상담자의 발달수준을 검토하기 위하여 상담자 발달수준척도를 사용하여 상담자의 발달수준을 측정하였다. 연구 결과, 숙련과정에 있는 상담자를 상담관련 자격증 소지 여부에 따라 세 집단으로 구분했을 때, 상담자 발달수준에 유의한 차이가 있었다. 그러나 사후검증에서 상담심리사 집단과 기타자격증 집단은 의미있는 차이가 발견되지 않았고, 자격증없음 집단만이 이질적인 집단으로 확인되었다. 상담심리사 집단, 자격증없음 집단, 기타자격증 집단의 교육내용 요구도, 실태, 만족도의 평균을 비교한 결과, 집단간 차이는 발견되지 않았다. 따라서 세 집단을 통합해서 숙련과정에 있는 상담자 전체의 교육내용 요구도, 실태, 만족도를 분석했다. 그 결과, 사례이해와 알아차리기 영역에 대하여 높은 교육요구를 가지고 있었고 의사소통기술 영역에 대하여 가장 낮은 교육요구를 가지고 있었다. 실제 수퍼비전 과정에서도 사례이해와 알아차리기 영역이 가장 비중있게 다루어지고, 만족도 역시 사례이해와 알아차리기 영역이 가장 높은 것으로 나타났다. 인간적·윤리적 태도 영역은 교육요구는 낮은데 반해서 만족도는 높은 것으로 드러나 다른 교육내용과 차이를 보였다. 마지막으로, 수퍼비전 교육내용 요구도, 실태, 만족도와 상담자 발달수준간의 상관을 검토한 결과, 교육내용 실태와 만족도 사이에 높은 상관이 있었고, 상담자의 발달수준과 수퍼비전 만족도 사이에도 높은 상관이 나타났다. 이것은 수퍼비전에서 많이 다루어지는 교육내용에 대하여 상담자들이 만족하며, 상담자의 발달수준이 높을수록 수퍼비전의 만족도가 높아진다는 것을 의미한다. 이는 상담자의 발달수준이 높아질수록 상담에 대한 동기가 안정화되고 상담에 대한 자신감을 획득하면서 자신에게 맞는 수퍼비전 환경을 능동적으로 조직하고 참여하게 되는 것이라 볼 수 있다. 또한 상담자의 발달수준 각 하위영역 사이에 높은 상관이 나타났는데, 이는 각각의 교육내용이 다른 영역의 발달을 촉진하며, 각 영역의 균형있는 발달을 통해서 상담자의 발달수준이 높아져 감을 알 수 있다. 본 연구는 수퍼비전 교육내용 요구도, 실태, 만족도에 관한 경험적 자료를 제공하고, 교육내용을 중심으로 체계적인 수퍼비전 교육의 필요성을 제기하고 이를 상담자 발달연구와 연관지었다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있을 것이다.
For the counsellors who are in the process of training level, supervision is regarded as an indispensable course of counseling education. This study was to investigate the detailed needs which were identified by supervisees, the comparison of contents which are actually used in the supervision, and ...
For the counsellors who are in the process of training level, supervision is regarded as an indispensable course of counseling education. This study was to investigate the detailed needs which were identified by supervisees, the comparison of contents which are actually used in the supervision, and the degree of the satisfaction of supervisees. The participants were the counsellors who were educating or educated in the master's course in counseling. They had experienced individual or group supervision of their own counseling cases. Counseling experts were excluded. By using questionnaires about supervision contents, three questions were asked. First, what kinds of contents were needed to be treated importantly in the supervision. Second, how important each part of contents were treated. Third, the degree of the satisfaction with contents in the supervision. To distinguish the counsellors who are in the process of training level, Counsellor Development Scale was also measured. When I categorized the subjects according to their certificate of qualification in counselling, meaningful differences of developmental level were founded. But there was no difference between Certificated Counsellor group and related qualification group. Non qualification group had different characters from the other two groups. After comparing the educational contents needs, actual condition and the average of satisfaction, there was no difference between three groups. Then I mixed three groups and analyzed educational contents needs, actual condition, and the satisfaction of all counsellors in the course of training. As a result, "case conceptualization" and "awareness" were needed most highly and 'communication skill' was needed most lowly. During the actual supervision, "case conceptualization" and "awareness" were treated most importantly and "case conceptualization" and "awareness" were also the most satisfying area. "Humanistic and ethical attitude" had the low educational need but the degree of satisfaction about that part was high, which was different from other results. After examining the correlation among the degree of supervision contents needs, actual condition, the degree of the satisfaction and counsellor's developmental level, actual condition of the supervision correlated highly with the degree of the satisfaction. There also was a high correlation between counsellor's developmental level and the degree of the satisfaction. This means that counselors were satisfied with the educational contents treated in the supervision and the higher the counselors' developmental level was, the more they were satisfied with the supervision. It can be said that as counsellor's developmental level becomes high, their motive becomes stable, and that as counselors become self-confident, they positively organize the supervision environment to be fit for themselves and participate actively. There was also a high correlation among each subordinate of counsellor's developmental level, which suggested that one area promoted the development of the other and that the counselor's developmental level became higher through the balanced improvement of each area. This study presented the empirical data about the degree of supervision contents needs, actual condition, and the degree of the satisfaction proposing the necessity of systematic supervision in terms of the educational contents, which connected to the counsellor development research.
For the counsellors who are in the process of training level, supervision is regarded as an indispensable course of counseling education. This study was to investigate the detailed needs which were identified by supervisees, the comparison of contents which are actually used in the supervision, and the degree of the satisfaction of supervisees. The participants were the counsellors who were educating or educated in the master's course in counseling. They had experienced individual or group supervision of their own counseling cases. Counseling experts were excluded. By using questionnaires about supervision contents, three questions were asked. First, what kinds of contents were needed to be treated importantly in the supervision. Second, how important each part of contents were treated. Third, the degree of the satisfaction with contents in the supervision. To distinguish the counsellors who are in the process of training level, Counsellor Development Scale was also measured. When I categorized the subjects according to their certificate of qualification in counselling, meaningful differences of developmental level were founded. But there was no difference between Certificated Counsellor group and related qualification group. Non qualification group had different characters from the other two groups. After comparing the educational contents needs, actual condition and the average of satisfaction, there was no difference between three groups. Then I mixed three groups and analyzed educational contents needs, actual condition, and the satisfaction of all counsellors in the course of training. As a result, "case conceptualization" and "awareness" were needed most highly and 'communication skill' was needed most lowly. During the actual supervision, "case conceptualization" and "awareness" were treated most importantly and "case conceptualization" and "awareness" were also the most satisfying area. "Humanistic and ethical attitude" had the low educational need but the degree of satisfaction about that part was high, which was different from other results. After examining the correlation among the degree of supervision contents needs, actual condition, the degree of the satisfaction and counsellor's developmental level, actual condition of the supervision correlated highly with the degree of the satisfaction. There also was a high correlation between counsellor's developmental level and the degree of the satisfaction. This means that counselors were satisfied with the educational contents treated in the supervision and the higher the counselors' developmental level was, the more they were satisfied with the supervision. It can be said that as counsellor's developmental level becomes high, their motive becomes stable, and that as counselors become self-confident, they positively organize the supervision environment to be fit for themselves and participate actively. There was also a high correlation among each subordinate of counsellor's developmental level, which suggested that one area promoted the development of the other and that the counselor's developmental level became higher through the balanced improvement of each area. This study presented the empirical data about the degree of supervision contents needs, actual condition, and the degree of the satisfaction proposing the necessity of systematic supervision in terms of the educational contents, which connected to the counsellor development research.
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