본 연구는 대가 수퍼바이저의 발달 과정 분석을 통해 수퍼바이저가 어떠한 과정을 거쳐서 발달해 가는지를 조명하여 수퍼비전 연구의 기초적 자료로 활용하고자 하는데 목적이 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대가 수퍼바이저의 발달 과정은 어떠한가? 둘째, 대가 수퍼바이저 발달 과정에서 주요하게 작용하는 요소들은 무엇인가? 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 한국상담학회와 한국상담심리학회의 1급 자격을 보유한 수퍼바이저에게 설문조사를 통하여 한국의 대가 수퍼바이저 지명 절차를 거쳤다. 설문조사 결과 대가 수퍼바이저로 선정된 15명의 연구 참여자를 대상으로 반구조화 된 개방형 질문을 통한 심층면담을 실시하고, ...
본 연구는 대가 수퍼바이저의 발달 과정 분석을 통해 수퍼바이저가 어떠한 과정을 거쳐서 발달해 가는지를 조명하여 수퍼비전 연구의 기초적 자료로 활용하고자 하는데 목적이 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대가 수퍼바이저의 발달 과정은 어떠한가? 둘째, 대가 수퍼바이저 발달 과정에서 주요하게 작용하는 요소들은 무엇인가? 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 한국상담학회와 한국상담심리학회의 1급 자격을 보유한 수퍼바이저에게 설문조사를 통하여 한국의 대가 수퍼바이저 지명 절차를 거쳤다. 설문조사 결과 대가 수퍼바이저로 선정된 15명의 연구 참여자를 대상으로 반구조화 된 개방형 질문을 통한 심층면담을 실시하고, 질적 연구방법 중 하나인 근거이론 연구방법(Strauss & Corbin, 1990)을 적용하여 분석하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개방코딩 과정을 거쳐 면접 자료를 범주화한 결과 65개의 개념, 34개의 하위범주, 14개의 범주가 도출되었다. 둘째, 근거이론의 패러다임에 의하여 도출한 범주들 간의 관련성을 분석한 결과, 인과적 조건인‘수퍼비전에 발을 디디게 됨’,‘수퍼바이저 중심의 구조와 경직된 집중’을 보이다가‘알아차림이 일어남’,‘수퍼비전의 방향, 방식의 전환’현상을 경험하는 것으로 나타났다. 그리고‘고군분투하는 수퍼바이지를 인식’하고,‘교육 및 수퍼비전 연구 수행’,‘타 수퍼비전 현장의 경험’이 현상에 영향을 미친 맥락인 것으로 나타났다. 현상에 대한 작용/상호작용을 촉진시키거나 억제하는 중재적 조건으로는‘개인내적인 특성’,‘함께 어우러져 성장하는 관계(스승, 수퍼바이지, 동료)’,‘고충과 이에 대한 대처방식’이 발견되었다. 이들 중재적 조건의 개입으로 참여자들은‘지속적인 투여와 축적’,‘숙고, 깨달음의 심화와 순환’의 작용/상호작용을 나타내었다. 그 결과 참여자들은‘수퍼비전이 체화되어 유연해짐’,‘초월적 지평이 넓어져 파급효과로 확장됨’을 경험하는 것으로 나타났다. 셋째, 참여자들의 대가 수퍼바이저의 발달과정의 핵심범주는‘숙고, 깨달음의 심화와 순환이 함께 어우러져 초월적 지평이 넓어져감’으로 요약되었다. 넷째, 이 범주들이 시간의 흐름에 따라 연결 짓는 과정분석을 통해 참여자들의 변화는 관찰단계, 성찰단계, 통찰단계, 확장단계, 통합단계의 5단계 과정으로 윤곽이 드러났다. 본 연구의 결과를 토대로 대가 수퍼바이저의 발달 과정에 대해 다음의 결론을 이끌어 낼 수 있다. 첫 번째, 초심 수퍼바이저로서 수퍼바이저 중심의 수퍼비전 운영에서 수퍼바이지 중심으로 수퍼비전의 관점에 전환이 일어났다. 두 번째, 대가 수퍼바이저들은 끊임없이 배우고 공부하고, 무수히 많은 시간동안 수퍼비전을 실행해 나가면서 자신과 수퍼비전 수행을 성찰하고 통찰하여 자기 자신과 인간존재, 삶에 대한 이해가 깊어지고 확장되어 갔다. 이들은 내담자를 꽃피우기 위해서는 수퍼바이지가 먼저 꽃이 피어야 한다는 수퍼비전의 지향점이 명확해졌다. 그리고 이 모든 행위의 과정들은 한두 번으로 끝나는 것이 아니라 끊임없이 심화되면서 마치 수퍼비전 정보를 담고 있는 DNA처럼 나선형의 순환성을 이루고 있었다. 세 번째, 대가 수퍼바이저들은 공통적으로 좋은 수퍼바이저는 좋은 상담자여야 한다는 전제를 지향했다. 그래서 상담자의 사람됨을 중요하게 여기고, 좋은 상담자가 되기 위해서 먼저 인간적인 성숙을 강조하였다. 네 번째, 대가 수퍼바이저들은 수퍼비전을 조망하는 데 있어서 하나의 눈(eye)이 아니라, 여러 개의 눈(eyes)을 가짐으로써 메타적 시각이 활성화되고, 이를 통해 중요한 지점을 포착하고 꿰뚫어보는 능력이 발달되어 갔다. 이들은 수퍼비전을 자연스럽게 모니터링하고 뛰어넘어서 보는 초월적 지평이 넓어져 갔다. 수퍼비전은 단지 직업적 수행이 아니라 수퍼비전 안에는 여러 사람의 인생이 관여되어 있으며, 인간을 널리 이롭게 하는 행위로서 수퍼비전이 가지는 의미가 삶에 깊이를 더해가는 것으로 나타났다. 끝으로, 본 연구의 결과를 바탕으로 본 연구의 제한점과 후속 연구를 위해 제언하였다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 최고 수준의 전문성을 보유한 대가 수퍼바이저의 발달 과정을 근거이론 접근방법을 통하여 심층적으로 탐색함으로써 수퍼바이저의 발달 과정을 통합적으로 살펴보고 이에 대한 지식과 정보를 제공해 주었다는데 의의가 있다. 또한 대가 수퍼바이저의 발달 과정에 있어서 공통 요인을 확인함으로써 한국의 수퍼바이저 발달 초기 이론을 구축하는 데에 의의가 있다. 수퍼바이저가 수퍼바이지를 통해 내담자의 복지를 돕는 문지기 역할을 하는 중요한 위치를 고려할 때, 향후 수퍼바이저 양성을 위한 훈련 및 교육 내용을 계획하거나 개입 그리고 프로그램 개발에 활용될 근거를 제시하는 데에 상담학적 함의가 있다.
본 연구는 대가 수퍼바이저의 발달 과정 분석을 통해 수퍼바이저가 어떠한 과정을 거쳐서 발달해 가는지를 조명하여 수퍼비전 연구의 기초적 자료로 활용하고자 하는데 목적이 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대가 수퍼바이저의 발달 과정은 어떠한가? 둘째, 대가 수퍼바이저 발달 과정에서 주요하게 작용하는 요소들은 무엇인가? 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 한국상담학회와 한국상담심리학회의 1급 자격을 보유한 수퍼바이저에게 설문조사를 통하여 한국의 대가 수퍼바이저 지명 절차를 거쳤다. 설문조사 결과 대가 수퍼바이저로 선정된 15명의 연구 참여자를 대상으로 반구조화 된 개방형 질문을 통한 심층면담을 실시하고, 질적 연구방법 중 하나인 근거이론 연구방법(Strauss & Corbin, 1990)을 적용하여 분석하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개방코딩 과정을 거쳐 면접 자료를 범주화한 결과 65개의 개념, 34개의 하위범주, 14개의 범주가 도출되었다. 둘째, 근거이론의 패러다임에 의하여 도출한 범주들 간의 관련성을 분석한 결과, 인과적 조건인‘수퍼비전에 발을 디디게 됨’,‘수퍼바이저 중심의 구조와 경직된 집중’을 보이다가‘알아차림이 일어남’,‘수퍼비전의 방향, 방식의 전환’현상을 경험하는 것으로 나타났다. 그리고‘고군분투하는 수퍼바이지를 인식’하고,‘교육 및 수퍼비전 연구 수행’,‘타 수퍼비전 현장의 경험’이 현상에 영향을 미친 맥락인 것으로 나타났다. 현상에 대한 작용/상호작용을 촉진시키거나 억제하는 중재적 조건으로는‘개인내적인 특성’,‘함께 어우러져 성장하는 관계(스승, 수퍼바이지, 동료)’,‘고충과 이에 대한 대처방식’이 발견되었다. 이들 중재적 조건의 개입으로 참여자들은‘지속적인 투여와 축적’,‘숙고, 깨달음의 심화와 순환’의 작용/상호작용을 나타내었다. 그 결과 참여자들은‘수퍼비전이 체화되어 유연해짐’,‘초월적 지평이 넓어져 파급효과로 확장됨’을 경험하는 것으로 나타났다. 셋째, 참여자들의 대가 수퍼바이저의 발달과정의 핵심범주는‘숙고, 깨달음의 심화와 순환이 함께 어우러져 초월적 지평이 넓어져감’으로 요약되었다. 넷째, 이 범주들이 시간의 흐름에 따라 연결 짓는 과정분석을 통해 참여자들의 변화는 관찰단계, 성찰단계, 통찰단계, 확장단계, 통합단계의 5단계 과정으로 윤곽이 드러났다. 본 연구의 결과를 토대로 대가 수퍼바이저의 발달 과정에 대해 다음의 결론을 이끌어 낼 수 있다. 첫 번째, 초심 수퍼바이저로서 수퍼바이저 중심의 수퍼비전 운영에서 수퍼바이지 중심으로 수퍼비전의 관점에 전환이 일어났다. 두 번째, 대가 수퍼바이저들은 끊임없이 배우고 공부하고, 무수히 많은 시간동안 수퍼비전을 실행해 나가면서 자신과 수퍼비전 수행을 성찰하고 통찰하여 자기 자신과 인간존재, 삶에 대한 이해가 깊어지고 확장되어 갔다. 이들은 내담자를 꽃피우기 위해서는 수퍼바이지가 먼저 꽃이 피어야 한다는 수퍼비전의 지향점이 명확해졌다. 그리고 이 모든 행위의 과정들은 한두 번으로 끝나는 것이 아니라 끊임없이 심화되면서 마치 수퍼비전 정보를 담고 있는 DNA처럼 나선형의 순환성을 이루고 있었다. 세 번째, 대가 수퍼바이저들은 공통적으로 좋은 수퍼바이저는 좋은 상담자여야 한다는 전제를 지향했다. 그래서 상담자의 사람됨을 중요하게 여기고, 좋은 상담자가 되기 위해서 먼저 인간적인 성숙을 강조하였다. 네 번째, 대가 수퍼바이저들은 수퍼비전을 조망하는 데 있어서 하나의 눈(eye)이 아니라, 여러 개의 눈(eyes)을 가짐으로써 메타적 시각이 활성화되고, 이를 통해 중요한 지점을 포착하고 꿰뚫어보는 능력이 발달되어 갔다. 이들은 수퍼비전을 자연스럽게 모니터링하고 뛰어넘어서 보는 초월적 지평이 넓어져 갔다. 수퍼비전은 단지 직업적 수행이 아니라 수퍼비전 안에는 여러 사람의 인생이 관여되어 있으며, 인간을 널리 이롭게 하는 행위로서 수퍼비전이 가지는 의미가 삶에 깊이를 더해가는 것으로 나타났다. 끝으로, 본 연구의 결과를 바탕으로 본 연구의 제한점과 후속 연구를 위해 제언하였다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 최고 수준의 전문성을 보유한 대가 수퍼바이저의 발달 과정을 근거이론 접근방법을 통하여 심층적으로 탐색함으로써 수퍼바이저의 발달 과정을 통합적으로 살펴보고 이에 대한 지식과 정보를 제공해 주었다는데 의의가 있다. 또한 대가 수퍼바이저의 발달 과정에 있어서 공통 요인을 확인함으로써 한국의 수퍼바이저 발달 초기 이론을 구축하는 데에 의의가 있다. 수퍼바이저가 수퍼바이지를 통해 내담자의 복지를 돕는 문지기 역할을 하는 중요한 위치를 고려할 때, 향후 수퍼바이저 양성을 위한 훈련 및 교육 내용을 계획하거나 개입 그리고 프로그램 개발에 활용될 근거를 제시하는 데에 상담학적 함의가 있다.
The purpose of this study is to examine what process a supervisor goes through in their development and utilize the analysis as basic data for supervision research by analyzing the development process of master supervisors. The specific research questions are as follows. First, how is the developmen...
The purpose of this study is to examine what process a supervisor goes through in their development and utilize the analysis as basic data for supervision research by analyzing the development process of master supervisors. The specific research questions are as follows. First, how is the development process of master supervisors? Second, what are the factors that significantly influence master supervisor development? In order to achieve the abovementioned goals, this study conducted a survey on supervisors with 1st level certifications issued by the Korean Counseling Association and the Korean Counseling Psychological Association. Through the survey, a procedure for nominating Korean master supervisors was conducted; in-depth interviews were carried out using semi-structured and open-ended questions to 15 participants who were selected as master supervisors per the survey results. The collected data were analyzed by applying the grounded theory research method (Strauss & Corbin, 1990), one of the qualitative research methods. The following summarizes the major research results. Through the open coding process, the categorization of the interview data derived 65 concepts, 34 subcategories, and 14 categories. Second, the result of relevance analysis between the categories derived by the paradigm of grounded theory showed the following. While showing the causal conditions, including “had no choice but to got involved in supervision,” “supervisor-centered structure and inflexible concentration,” supervisors experienced the phenomenon of “occurrence of recognization” and “shifts in direction and supervision methods.” Then the following contexts influenced the phenomenon: “recognization of struggling supervisees,” “conduction of education and research on supervision,” and “experiencing other supervision fields.” The following were found as mediating conditions that promote and inhibit action/interaction on the phenomena: “intrapersonal characteristics,” “mutual-growing relationships (with teachers, supervisees, colleagues),” “difficulties and ways of dealing with them,” By the intervention of the mediating conditions, the participants showed the action/interaction of “continuous administration and accumulation” and “contemplation, deepening and circulation of enlightenment.” The participants, as a result, experienced “becoming well versed in supervision so that got more flexibility” and “the transcendental horizon widened and expanded into a ripple effect.” Third, the core category in the development process of master supervisors, the participants, was summarized as “the transcendental horizon is broadened by deepening and circulation of contemplation and enlightenment together.” Fourth, the process analysis, which connects the abovementioned categories by the time flow, outlined that the changes of participants went through a process consisting of five phases: observation, reflection, insight, expansion, and integration phase. The results of this study led to the following conclusions about the development process of master supervisors. First, as a novice supervisor, there was a shift in the perspective of supervision from supervisor-centered supervision operation to a supervisee-centered operation. Second, master supervisors ceaselessly learn, study, and practice supervision spending innumerable hours as well. In this process, they introspect and gain insights from themselves and their supervision practice, deepening and expanding self-understanding, human beings, and life. They made it clear that the direction of supervision was that the supervisor should bloom first in order to bloom the supervisee. The process of all the actions does not get terminated after one or two sessions, but ceaselessly gets deepened; had a helical circularity as if it were supervision information-containing DNA. Third, master supervisors unanimously directed the premise that to become a good supervisor, one should be a good counselor first. In this vein, they emphasized the character of a counselor and emphasized that in order to become a good counselor, one must first mature as a human being. Fourth, when taking a view of supervision, master supervisors acquired multiple eyes, not singular eyes, and therefore a meta vision was activated; this process developed their capacity to see and penetrate important points; they naturally monitored the supervision, and beyond the supervision, the transcendental horizons of the viewers expanded. Supervision is not just a professional performance: supervision is an act that is involved in the lives of many people and at the same time benefits people widely; the meaning of supervision adds depth to life. Finally, this study suggested the following regarding its limitations and follow-up studies, based on the results. The following describes the significance of this study. This study explored in depth the development process of master supervisors with the utmost expertise through a grounded theory approach; it comprehensively examined the development process of supervisors and provided knowledge and information regarding the process. In addition, the significance of this study is also shown for establishing the early theory of Korean supervisor development through the identification of factors shared by each master supervisor in the development process. Considering the importance of supervisors as gatekeepers who promote the welfare of clients through supervisees, this study holds counseling-related implications, in relation to planning training or educational content for fostering future supervisors, or suggesting evidence that can be utilized for intervention and program development.
The purpose of this study is to examine what process a supervisor goes through in their development and utilize the analysis as basic data for supervision research by analyzing the development process of master supervisors. The specific research questions are as follows. First, how is the development process of master supervisors? Second, what are the factors that significantly influence master supervisor development? In order to achieve the abovementioned goals, this study conducted a survey on supervisors with 1st level certifications issued by the Korean Counseling Association and the Korean Counseling Psychological Association. Through the survey, a procedure for nominating Korean master supervisors was conducted; in-depth interviews were carried out using semi-structured and open-ended questions to 15 participants who were selected as master supervisors per the survey results. The collected data were analyzed by applying the grounded theory research method (Strauss & Corbin, 1990), one of the qualitative research methods. The following summarizes the major research results. Through the open coding process, the categorization of the interview data derived 65 concepts, 34 subcategories, and 14 categories. Second, the result of relevance analysis between the categories derived by the paradigm of grounded theory showed the following. While showing the causal conditions, including “had no choice but to got involved in supervision,” “supervisor-centered structure and inflexible concentration,” supervisors experienced the phenomenon of “occurrence of recognization” and “shifts in direction and supervision methods.” Then the following contexts influenced the phenomenon: “recognization of struggling supervisees,” “conduction of education and research on supervision,” and “experiencing other supervision fields.” The following were found as mediating conditions that promote and inhibit action/interaction on the phenomena: “intrapersonal characteristics,” “mutual-growing relationships (with teachers, supervisees, colleagues),” “difficulties and ways of dealing with them,” By the intervention of the mediating conditions, the participants showed the action/interaction of “continuous administration and accumulation” and “contemplation, deepening and circulation of enlightenment.” The participants, as a result, experienced “becoming well versed in supervision so that got more flexibility” and “the transcendental horizon widened and expanded into a ripple effect.” Third, the core category in the development process of master supervisors, the participants, was summarized as “the transcendental horizon is broadened by deepening and circulation of contemplation and enlightenment together.” Fourth, the process analysis, which connects the abovementioned categories by the time flow, outlined that the changes of participants went through a process consisting of five phases: observation, reflection, insight, expansion, and integration phase. The results of this study led to the following conclusions about the development process of master supervisors. First, as a novice supervisor, there was a shift in the perspective of supervision from supervisor-centered supervision operation to a supervisee-centered operation. Second, master supervisors ceaselessly learn, study, and practice supervision spending innumerable hours as well. In this process, they introspect and gain insights from themselves and their supervision practice, deepening and expanding self-understanding, human beings, and life. They made it clear that the direction of supervision was that the supervisor should bloom first in order to bloom the supervisee. The process of all the actions does not get terminated after one or two sessions, but ceaselessly gets deepened; had a helical circularity as if it were supervision information-containing DNA. Third, master supervisors unanimously directed the premise that to become a good supervisor, one should be a good counselor first. In this vein, they emphasized the character of a counselor and emphasized that in order to become a good counselor, one must first mature as a human being. Fourth, when taking a view of supervision, master supervisors acquired multiple eyes, not singular eyes, and therefore a meta vision was activated; this process developed their capacity to see and penetrate important points; they naturally monitored the supervision, and beyond the supervision, the transcendental horizons of the viewers expanded. Supervision is not just a professional performance: supervision is an act that is involved in the lives of many people and at the same time benefits people widely; the meaning of supervision adds depth to life. Finally, this study suggested the following regarding its limitations and follow-up studies, based on the results. The following describes the significance of this study. This study explored in depth the development process of master supervisors with the utmost expertise through a grounded theory approach; it comprehensively examined the development process of supervisors and provided knowledge and information regarding the process. In addition, the significance of this study is also shown for establishing the early theory of Korean supervisor development through the identification of factors shared by each master supervisor in the development process. Considering the importance of supervisors as gatekeepers who promote the welfare of clients through supervisees, this study holds counseling-related implications, in relation to planning training or educational content for fostering future supervisors, or suggesting evidence that can be utilized for intervention and program development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.