본 연구의 목적은 슈베르트의 가곡으로 괴테의 시에 의한 "미뇽" 4곡을 선정하여 슈베르트의 작곡기법과 특징을 살펴보고, 연주에서 음악적인 이해를 돕고자 함이다. 슈베르트(1797~1828)는 낭만시대를 대표하는 작곡가이다. 그는 타고난 감수성과 시적 재능으로 서정성이 강한 시를 그의 음악과 결합시켜 시와 음악의 절묘한 조화를 이루어 내었다. "미뇽(Mignon)"은 괴테의 소설 [빌헬름 마이스터]에 나오는 시에 곡을 붙인 것으로 모두 4곡으로 ...
본 연구의 목적은 슈베르트의 가곡으로 괴테의 시에 의한 "미뇽" 4곡을 선정하여 슈베르트의 작곡기법과 특징을 살펴보고, 연주에서 음악적인 이해를 돕고자 함이다. 슈베르트(1797~1828)는 낭만시대를 대표하는 작곡가이다. 그는 타고난 감수성과 시적 재능으로 서정성이 강한 시를 그의 음악과 결합시켜 시와 음악의 절묘한 조화를 이루어 내었다. "미뇽(Mignon)"은 괴테의 소설 [빌헬름 마이스터]에 나오는 시에 곡을 붙인 것으로 모두 4곡으로 되어있다. 그는 음악적 표현 속에 시를 내면화시켜 나타내고 있어, 전체적인 분위기를 시의 분위기와 일치시키려 하였다. 성악 성부의 박자 및 리듬 등의 구성이 시의 율격과 내용에 따라 이루어져 있어, 시의 구성에 따른 가사가 음악전체를 이끌고 있었다. 시의 내용에 따라 선율, 리듬, 선율, 화성 등이 결정되며, 악곡의 형식은 유절가곡 2곡과 통절가극 2곡의 형태로 서정적인 성격과 극적이고 서사적인 성격을 함께 지니고 있었다. 주로 반복이 많이 사용된 선율은 상행선율과 하행선율을 적절히 사용하여 여러 가지 묘사를 적절하게 표현하고 있었다. 리듬은 간단한 기본요소에서 발전한 형태들이 주류를 이루고, 화성은 7화음이 주류를 이르며 곡의 흐름을 자연스럽게 만들어 주었으며, 반주는 선율과 같은 음정의 사용과 선율에 대해서 종속적인 특징을 보였다. 슈베르트는 음악적 표현 속에 괴테의 시를 내면화시켜, 악곡의 전체적인 분위기를 시의 분위기와 일치시키려 노력하였다. 이러한 점은 악곡을 정확히 파악하고 슈베르트의 가곡을 연주하는데 있어 도움이 될 것이다.
본 연구의 목적은 슈베르트의 가곡으로 괴테의 시에 의한 "미뇽" 4곡을 선정하여 슈베르트의 작곡기법과 특징을 살펴보고, 연주에서 음악적인 이해를 돕고자 함이다. 슈베르트(1797~1828)는 낭만시대를 대표하는 작곡가이다. 그는 타고난 감수성과 시적 재능으로 서정성이 강한 시를 그의 음악과 결합시켜 시와 음악의 절묘한 조화를 이루어 내었다. "미뇽(Mignon)"은 괴테의 소설 [빌헬름 마이스터]에 나오는 시에 곡을 붙인 것으로 모두 4곡으로 되어있다. 그는 음악적 표현 속에 시를 내면화시켜 나타내고 있어, 전체적인 분위기를 시의 분위기와 일치시키려 하였다. 성악 성부의 박자 및 리듬 등의 구성이 시의 율격과 내용에 따라 이루어져 있어, 시의 구성에 따른 가사가 음악전체를 이끌고 있었다. 시의 내용에 따라 선율, 리듬, 선율, 화성 등이 결정되며, 악곡의 형식은 유절가곡 2곡과 통절가극 2곡의 형태로 서정적인 성격과 극적이고 서사적인 성격을 함께 지니고 있었다. 주로 반복이 많이 사용된 선율은 상행선율과 하행선율을 적절히 사용하여 여러 가지 묘사를 적절하게 표현하고 있었다. 리듬은 간단한 기본요소에서 발전한 형태들이 주류를 이루고, 화성은 7화음이 주류를 이르며 곡의 흐름을 자연스럽게 만들어 주었으며, 반주는 선율과 같은 음정의 사용과 선율에 대해서 종속적인 특징을 보였다. 슈베르트는 음악적 표현 속에 괴테의 시를 내면화시켜, 악곡의 전체적인 분위기를 시의 분위기와 일치시키려 노력하였다. 이러한 점은 악곡을 정확히 파악하고 슈베르트의 가곡을 연주하는데 있어 도움이 될 것이다.
The purpose of this study is to examine the techniques and characteristics of composition by Schubert and help better understand his lieder's performance by reviewing four lieder by the composer, which is based on Goethe's poem, "Mignon". Schubert(1797-1828) was one of the main composers in the era ...
The purpose of this study is to examine the techniques and characteristics of composition by Schubert and help better understand his lieder's performance by reviewing four lieder by the composer, which is based on Goethe's poem, "Mignon". Schubert(1797-1828) was one of the main composers in the era of Rornantism. With inborn sensitivity and poetic skills, he combined strongly lyric poems with his musics to realize an excellent harmony between the two fields. "Mignon" was the outcome through applying songs to the poem contained in Goethe's novel, 「Wilhelm MeiSter」 . It consists of four songs. In the work, Schubert tried to internalize the poem into musical expressions to form a poetic atmosphere all over the work. For vocal parts of "Mignon", their times and rhythms are constructed according to poetic rules and contents. The text based on the poem leads the lied as a whole. The lied's melody, rhythm and harmony are determined according to the contents of the poem. Musical pieces of the work included two songs of strophenlied and two songs of throughcomposed, indicating the coexistence of lyric, dramatic and epic qualities. As far as melody is concerned, the lied "Mignon" used both upward and downward melodies repeatedly to make a variety of expression properly. In the work, the main rhythm is the development of basic elements and the main harmony is seven chords which make the lied flow narrowly. Accompaniment for the work is subject to the lied's melody and tones. Schubert tried to make the atmosphere of the entire work as the same as that of the Goethe's poem by internalizing the poem into the lied's musical expressions. This finding will help understand and properly perform the composer's lieder.
The purpose of this study is to examine the techniques and characteristics of composition by Schubert and help better understand his lieder's performance by reviewing four lieder by the composer, which is based on Goethe's poem, "Mignon". Schubert(1797-1828) was one of the main composers in the era of Rornantism. With inborn sensitivity and poetic skills, he combined strongly lyric poems with his musics to realize an excellent harmony between the two fields. "Mignon" was the outcome through applying songs to the poem contained in Goethe's novel, 「Wilhelm MeiSter」 . It consists of four songs. In the work, Schubert tried to internalize the poem into musical expressions to form a poetic atmosphere all over the work. For vocal parts of "Mignon", their times and rhythms are constructed according to poetic rules and contents. The text based on the poem leads the lied as a whole. The lied's melody, rhythm and harmony are determined according to the contents of the poem. Musical pieces of the work included two songs of strophenlied and two songs of throughcomposed, indicating the coexistence of lyric, dramatic and epic qualities. As far as melody is concerned, the lied "Mignon" used both upward and downward melodies repeatedly to make a variety of expression properly. In the work, the main rhythm is the development of basic elements and the main harmony is seven chords which make the lied flow narrowly. Accompaniment for the work is subject to the lied's melody and tones. Schubert tried to make the atmosphere of the entire work as the same as that of the Goethe's poem by internalizing the poem into the lied's musical expressions. This finding will help understand and properly perform the composer's lieder.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.