최근 학교 아동들 사이에 집단따돌림현상이 문제화되고 있다. 학급에서 여러명의 학생이 특정 학생을 놓고 집중적으로 괴롭히고 따돌리는 현상은 비단 따돌림을 당하는 아동뿐만 아니라, 따돌림을 하는 아동들에게도 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 대부분의 생활을 학교에서 보내야 하는 우리나라학교에 있어서 집단따돌림은 각자의 인격형성 뿐 만 아니라 조화로운 인간관계를 위협하며 인생의 전과정에 거쳐서 중요한 영향을 미친다는데 문제의 심각성이 있겠고 학동기에 있어서는 교사와 아동의 관계도 중요하지만 그보다 못지않게 더욱 중요한 것은 아동상호간의 인간관계이다. 이것은 아동상호간의 인간관계가 건전한 영향을 줄 뿐만 아니라 학습활동 인성의 성장ㆍ발달에도 영향을 미치기 때문이다. 따돌림 현상이 교실현장에 존재한다는 사실 그리고 이미 널리 퍼져있다는 사실이 따돌림(왕따)이 관심을 갖고 해결해야될 하나의 과제라는 점을 여실히 보여주고 있다고 하겠고 최근의 집단 따돌림현상은 그 발생시기로 볼 때 초등학교 고학년부터 빈번히 발생하며 중학교와 고등학교 및 사회화와도 연계되어 있다는 점에서 초등학교에서의 집단따돌림 현상에 대한 인식 및 예 방교육의 필요성을 강조하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 집단따돌림의 원인과 지도방안을 연구하여 상담의 기초 자료를 제공하려는데 있고 아동들이 또래들로부터 집단따돌림을 당하고 있는 사례를 분석해보고 검토하여 연구방법을 제공하려 한다. 본 연구는 대도시내의 Z초등학교에서 집단 따돌림을 당하는 아동4명을 대상으로 한 연구로 대상아동이 실제로 어떤 상황에서 어떻게 따돌림을 당하고 있는지를 사례를 통하여 알아보았다. 본 연구는 초등학교에서 또래들로부터 집단 따돌림을 당한 아동들에 대한 ...
최근 학교 아동들 사이에 집단따돌림현상이 문제화되고 있다. 학급에서 여러명의 학생이 특정 학생을 놓고 집중적으로 괴롭히고 따돌리는 현상은 비단 따돌림을 당하는 아동뿐만 아니라, 따돌림을 하는 아동들에게도 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 대부분의 생활을 학교에서 보내야 하는 우리나라학교에 있어서 집단따돌림은 각자의 인격형성 뿐 만 아니라 조화로운 인간관계를 위협하며 인생의 전과정에 거쳐서 중요한 영향을 미친다는데 문제의 심각성이 있겠고 학동기에 있어서는 교사와 아동의 관계도 중요하지만 그보다 못지않게 더욱 중요한 것은 아동상호간의 인간관계이다. 이것은 아동상호간의 인간관계가 건전한 영향을 줄 뿐만 아니라 학습활동 인성의 성장ㆍ발달에도 영향을 미치기 때문이다. 따돌림 현상이 교실현장에 존재한다는 사실 그리고 이미 널리 퍼져있다는 사실이 따돌림(왕따)이 관심을 갖고 해결해야될 하나의 과제라는 점을 여실히 보여주고 있다고 하겠고 최근의 집단 따돌림현상은 그 발생시기로 볼 때 초등학교 고학년부터 빈번히 발생하며 중학교와 고등학교 및 사회화와도 연계되어 있다는 점에서 초등학교에서의 집단따돌림 현상에 대한 인식 및 예 방교육의 필요성을 강조하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 집단따돌림의 원인과 지도방안을 연구하여 상담의 기초 자료를 제공하려는데 있고 아동들이 또래들로부터 집단따돌림을 당하고 있는 사례를 분석해보고 검토하여 연구방법을 제공하려 한다. 본 연구는 대도시내의 Z초등학교에서 집단 따돌림을 당하는 아동4명을 대상으로 한 연구로 대상아동이 실제로 어떤 상황에서 어떻게 따돌림을 당하고 있는지를 사례를 통하여 알아보았다. 본 연구는 초등학교에서 또래들로부터 집단 따돌림을 당한 아동들에 대한 사례연구로 탐색하고자 하는 문제는 연구문제1, 집단따돌림을 당하는 아동들은 어떤 가정에서 성장하였는가? 연구문제2, 집단따돌림을 당하는 아동들의 행동특성과 문제점과 문제성은 무엇인가? 연구문제3, 집단따돌림을 방지하는 교사의 지도방안은 무엇인가? 이고 구체적인 연구방법은 다음과 같다. 1. 집단따돌림을 당하는 아동들의 가정환경을 알아보기 위해 집단따돌림의 상태, 생활기록부를 중심으로 한 인적사항, 가정환경, 부모의 반응을 면담하여 알아보았다. 2. 집단따돌림을 당하는 아동들의 행동특성과 문제점을 알아보기 위해 양육상태, 친구관계, 성격을 면담으로 알아보았다. 3. 집단따돌림을 방지하는 교사의 지도방안을 다각도로 계획하여 면담을 실시하였다. 4. 질문지는 면담과 분석에 사용하였다. 결론적으로, 첫째, 사례의 가정ㆍ성장환경의 특징을 보면 1. 부모의 결별, 아버지의 실직, 경제적 어려움과 신체적 학대를 겪고 있었다. 2. 부모와의 대화단절, 어머니의 양육태도가 거부, 억압, 위협적일때 부정적 사고를 가졌고 부적응 현상을 보였다. 둘째, 사례의 행동특징 및 문제점을 보면 1. 상황에 따른 적응력이 떨어져 적절히 대응하지 못하여 대인관계를 잘 갖지 못하였다. 2. 정서적으로 불안정, 의사소통의 어려움, 행동이 부산하거나 충동적인 면 때문에 사회기술이 떨어지고 있었다. 3. 기초학력의 부진으로 인한 학습의욕의 상실,욕구불만,좌절로 인한 공격적인행동, 잦은무단결석으로 학교생활에 대해 흥미가 없음을 볼 수 있었다. 셋째, 사례의 지도 방안은 다양하지만 대체적으로 1. 집단따돌림을 받는 아동, 즉 피해를 당해도 말하지 못하는 아동들을 우선, 조기발견 하여 집중지도 하는 것이 급선무이겠다. 2. 맞벌이 부모는 자녀에게 더욱 따뜻한 관심과 애정을 가져야 하겠다. 3. 현재 당하는 고민을 부모에게 다 털어놓을 수 있도록 아동들에게 긍정적인 자신감을 심어주어야 하겠다. 4. 학교에서는 대책을 세워 또래집단에서 대등한 위치에서 교우관계를 맺어가고 상호 신뢰하면서 사회성을 기르는 학급분위기를 만들어 주어야하겠다. 5. 개인적 인성지도로는 집단 따돌림 현상에 대해 너무 과민 반응하지 말고 아동들이 자라나는 과정에서 자연 발생적임을 인식하여 사랑의 정신으로 조화롭게 어울려 생활 할 수 있도록 체계적이고도 계획적인 지도가 필요하다고 생각되었다.
최근 학교 아동들 사이에 집단따돌림현상이 문제화되고 있다. 학급에서 여러명의 학생이 특정 학생을 놓고 집중적으로 괴롭히고 따돌리는 현상은 비단 따돌림을 당하는 아동뿐만 아니라, 따돌림을 하는 아동들에게도 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 대부분의 생활을 학교에서 보내야 하는 우리나라학교에 있어서 집단따돌림은 각자의 인격형성 뿐 만 아니라 조화로운 인간관계를 위협하며 인생의 전과정에 거쳐서 중요한 영향을 미친다는데 문제의 심각성이 있겠고 학동기에 있어서는 교사와 아동의 관계도 중요하지만 그보다 못지않게 더욱 중요한 것은 아동상호간의 인간관계이다. 이것은 아동상호간의 인간관계가 건전한 영향을 줄 뿐만 아니라 학습활동 인성의 성장ㆍ발달에도 영향을 미치기 때문이다. 따돌림 현상이 교실현장에 존재한다는 사실 그리고 이미 널리 퍼져있다는 사실이 따돌림(왕따)이 관심을 갖고 해결해야될 하나의 과제라는 점을 여실히 보여주고 있다고 하겠고 최근의 집단 따돌림현상은 그 발생시기로 볼 때 초등학교 고학년부터 빈번히 발생하며 중학교와 고등학교 및 사회화와도 연계되어 있다는 점에서 초등학교에서의 집단따돌림 현상에 대한 인식 및 예 방교육의 필요성을 강조하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 집단따돌림의 원인과 지도방안을 연구하여 상담의 기초 자료를 제공하려는데 있고 아동들이 또래들로부터 집단따돌림을 당하고 있는 사례를 분석해보고 검토하여 연구방법을 제공하려 한다. 본 연구는 대도시내의 Z초등학교에서 집단 따돌림을 당하는 아동4명을 대상으로 한 연구로 대상아동이 실제로 어떤 상황에서 어떻게 따돌림을 당하고 있는지를 사례를 통하여 알아보았다. 본 연구는 초등학교에서 또래들로부터 집단 따돌림을 당한 아동들에 대한 사례연구로 탐색하고자 하는 문제는 연구문제1, 집단따돌림을 당하는 아동들은 어떤 가정에서 성장하였는가? 연구문제2, 집단따돌림을 당하는 아동들의 행동특성과 문제점과 문제성은 무엇인가? 연구문제3, 집단따돌림을 방지하는 교사의 지도방안은 무엇인가? 이고 구체적인 연구방법은 다음과 같다. 1. 집단따돌림을 당하는 아동들의 가정환경을 알아보기 위해 집단따돌림의 상태, 생활기록부를 중심으로 한 인적사항, 가정환경, 부모의 반응을 면담하여 알아보았다. 2. 집단따돌림을 당하는 아동들의 행동특성과 문제점을 알아보기 위해 양육상태, 친구관계, 성격을 면담으로 알아보았다. 3. 집단따돌림을 방지하는 교사의 지도방안을 다각도로 계획하여 면담을 실시하였다. 4. 질문지는 면담과 분석에 사용하였다. 결론적으로, 첫째, 사례의 가정ㆍ성장환경의 특징을 보면 1. 부모의 결별, 아버지의 실직, 경제적 어려움과 신체적 학대를 겪고 있었다. 2. 부모와의 대화단절, 어머니의 양육태도가 거부, 억압, 위협적일때 부정적 사고를 가졌고 부적응 현상을 보였다. 둘째, 사례의 행동특징 및 문제점을 보면 1. 상황에 따른 적응력이 떨어져 적절히 대응하지 못하여 대인관계를 잘 갖지 못하였다. 2. 정서적으로 불안정, 의사소통의 어려움, 행동이 부산하거나 충동적인 면 때문에 사회기술이 떨어지고 있었다. 3. 기초학력의 부진으로 인한 학습의욕의 상실,욕구불만,좌절로 인한 공격적인행동, 잦은무단결석으로 학교생활에 대해 흥미가 없음을 볼 수 있었다. 셋째, 사례의 지도 방안은 다양하지만 대체적으로 1. 집단따돌림을 받는 아동, 즉 피해를 당해도 말하지 못하는 아동들을 우선, 조기발견 하여 집중지도 하는 것이 급선무이겠다. 2. 맞벌이 부모는 자녀에게 더욱 따뜻한 관심과 애정을 가져야 하겠다. 3. 현재 당하는 고민을 부모에게 다 털어놓을 수 있도록 아동들에게 긍정적인 자신감을 심어주어야 하겠다. 4. 학교에서는 대책을 세워 또래집단에서 대등한 위치에서 교우관계를 맺어가고 상호 신뢰하면서 사회성을 기르는 학급분위기를 만들어 주어야하겠다. 5. 개인적 인성지도로는 집단 따돌림 현상에 대해 너무 과민 반응하지 말고 아동들이 자라나는 과정에서 자연 발생적임을 인식하여 사랑의 정신으로 조화롭게 어울려 생활 할 수 있도록 체계적이고도 계획적인 지도가 필요하다고 생각되었다.
As a recent issue in relation to school children, group bullying means that a group of students annoy and exclude one particular student. This may have negative influences on the group as well as the bullied children. For this nation's students who spend most of their time in school, group bullying ...
As a recent issue in relation to school children, group bullying means that a group of students annoy and exclude one particular student. This may have negative influences on the group as well as the bullied children. For this nation's students who spend most of their time in school, group bullying may threaten desirable character formation and human relationship and greatly influence the entire life. Relations with peers as well as with teachers are really important to children of school age. Mutual relations between children have sound effects on their learning activities and character formation and development. The fact that group bullying is already prevailed in the actual field of education makes clear that the problem is a critical issue to be solved under much attention. It has been recently known that group bullying often begins at higher-grades of elementary school and continues in middle and high schools and even in social life. This suggests the necessity of the recognition and preventive education of the problem in elementary schools. Thus the purpose of this study is to provide basic information for counseling about group bullying by reviewing and analyzing real cases of the problem and determining causes of group bullying. For the purpose, this researcher surveyed 4 children from Z elementary school located in a large city who were undergoing group bullying. In relation, then, the following research questions were made here. Research question 1. What home environment children undergoing group bullying have? Research question 2. What behavioral characteristics and problems children undergoing group bullying have ? Research question 3. What ways of instruction teachers may use to prevent group bullying ? To obtain answers to these questions, the following methods were applied. 1. The personal information, home environment and parents' response of children under group bullying were obtained and examined using student records and interviews. 2. Behavioral characteristics and problems of the bullied children were examined in terms of their nursing condition, relations with friends and character through interviews. 3. Interviews with teachers were conducted to survey their ways of instruction for the prevention of group bullying. 4. For these interviews and their analyses, the researcher used questionnaire forms. First, the children surveyed here were under the following aspects of home environment. 1. They were experiencing parents' divorce, father's unemployment, economic difficulty and physical abuse. 2. They had little communication with parents, and showed negative ways of thinking and maladaptation when mother had rejective, suppressive and threatening nurturing attitudes. Second, children suffering from group bullying had behavioral characteristics and problems as follows. 1. They had few skills of situational adaptation and coping and had much difficulty in making interpersonal relations. 2. They had emotional unstableness and difficulty in communication with others and showed inattentive and impulsive behaviors, thus lacking in social skills. 3. They had little desire for learning with little ability of learning, unsatisfied desires, frustration and behavioral aggressiveness and no interest in school life with frequent absence without notice. Third, ways of instruction for the prevention of group bullying could be, in general, summarized as follows. 1. Children who are under group bullying, or who cannot reveal their pain to others should be earlier found out and referred to behavioral therapy. 2. Two-paycheck couples should be instructed to show their children more love and attention. 3. Children undergoing group bullying should be encouraged to have positive confidence in confession their agony to parents. 4. Actions should be taken in elementary school level to form a class climate that helps students have equal relations and mutual trust with peers and thereon raise social skills. 5. Teachers should instruct individual students in systematic ways to get along with each other, with no excessive reaction to group bullying and with the recognition that the problem may be natural in the process of child development.
As a recent issue in relation to school children, group bullying means that a group of students annoy and exclude one particular student. This may have negative influences on the group as well as the bullied children. For this nation's students who spend most of their time in school, group bullying may threaten desirable character formation and human relationship and greatly influence the entire life. Relations with peers as well as with teachers are really important to children of school age. Mutual relations between children have sound effects on their learning activities and character formation and development. The fact that group bullying is already prevailed in the actual field of education makes clear that the problem is a critical issue to be solved under much attention. It has been recently known that group bullying often begins at higher-grades of elementary school and continues in middle and high schools and even in social life. This suggests the necessity of the recognition and preventive education of the problem in elementary schools. Thus the purpose of this study is to provide basic information for counseling about group bullying by reviewing and analyzing real cases of the problem and determining causes of group bullying. For the purpose, this researcher surveyed 4 children from Z elementary school located in a large city who were undergoing group bullying. In relation, then, the following research questions were made here. Research question 1. What home environment children undergoing group bullying have? Research question 2. What behavioral characteristics and problems children undergoing group bullying have ? Research question 3. What ways of instruction teachers may use to prevent group bullying ? To obtain answers to these questions, the following methods were applied. 1. The personal information, home environment and parents' response of children under group bullying were obtained and examined using student records and interviews. 2. Behavioral characteristics and problems of the bullied children were examined in terms of their nursing condition, relations with friends and character through interviews. 3. Interviews with teachers were conducted to survey their ways of instruction for the prevention of group bullying. 4. For these interviews and their analyses, the researcher used questionnaire forms. First, the children surveyed here were under the following aspects of home environment. 1. They were experiencing parents' divorce, father's unemployment, economic difficulty and physical abuse. 2. They had little communication with parents, and showed negative ways of thinking and maladaptation when mother had rejective, suppressive and threatening nurturing attitudes. Second, children suffering from group bullying had behavioral characteristics and problems as follows. 1. They had few skills of situational adaptation and coping and had much difficulty in making interpersonal relations. 2. They had emotional unstableness and difficulty in communication with others and showed inattentive and impulsive behaviors, thus lacking in social skills. 3. They had little desire for learning with little ability of learning, unsatisfied desires, frustration and behavioral aggressiveness and no interest in school life with frequent absence without notice. Third, ways of instruction for the prevention of group bullying could be, in general, summarized as follows. 1. Children who are under group bullying, or who cannot reveal their pain to others should be earlier found out and referred to behavioral therapy. 2. Two-paycheck couples should be instructed to show their children more love and attention. 3. Children undergoing group bullying should be encouraged to have positive confidence in confession their agony to parents. 4. Actions should be taken in elementary school level to form a class climate that helps students have equal relations and mutual trust with peers and thereon raise social skills. 5. Teachers should instruct individual students in systematic ways to get along with each other, with no excessive reaction to group bullying and with the recognition that the problem may be natural in the process of child development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.