급변하는 시대의 이미지를 반영하기 위해 쉴새 없이 움직이고 나가는 현대회화는 물질 세계의 눈부신 발전에 의해 창조되는 새로운 혁신과 함께 가치관의 변질이라는 물질과 정신의 모순된 상반 관계 속에서 그 호흡을 같이 하면서 많은 이즘(ism)과 논리의 전개로 그 복잡성을 띠고 있다. 이로 인해 현대미술을 이해하고 진단하기란 쉽지 않다는 것이 오늘의 실정인 바 20세기 현대미술에 있어서 창조적 언어를 창출하며 현대회화를 대변하고 있는 오브제(Obje...
급변하는 시대의 이미지를 반영하기 위해 쉴새 없이 움직이고 나가는 현대회화는 물질 세계의 눈부신 발전에 의해 창조되는 새로운 혁신과 함께 가치관의 변질이라는 물질과 정신의 모순된 상반 관계 속에서 그 호흡을 같이 하면서 많은 이즘(ism)과 논리의 전개로 그 복잡성을 띠고 있다. 이로 인해 현대미술을 이해하고 진단하기란 쉽지 않다는 것이 오늘의 실정인 바 20세기 현대미술에 있어서 창조적 언어를 창출하며 현대회화를 대변하고 있는 오브제(Object) 미학의 이해야말로 현대미술의 접근에 가장 필연적인 조건이라고 본다. 현대 과학 문명의 발달은 대량 생산, 대량 소비의 물질적 풍요로움을 가져다 준 긍정적인 면도 있지만, 고도 산업 사회의 물결 속에 기계화하고 획일화되어 정서적 불안과 도덕적 무감각에서 비롯된 인간 소외라는 사회 병리적 현상을 초래한 부정적 측면도 있다. 따라서 인간 본연의 모습을 찾고 정서적 풍요로움을 획득하여 개성있는 자기실현을 구현하는 교육의 기능과 역할이 중시되고 있다. 본 연구는 미술 교육에 있어서 오브제를 이용한 표현 학습 지도 방안을 통하여 미술에 대한 그릇된 편견과 표현 활동의 두려움을 없애고, 융통성 있고 협동적인 수업으로 소재의 개방과 자유로운 분위기를 창출하여 확산적 사고와 조형 능력을 신장하는 데 주안점을 두었다. 그리고, 연구의 목적을 달성키 위해서 오브제에 대한 이론적 배경을 문헌을 통해 고찰하였다. 오브제를 이용한 표현 학습은 재료에서의 해방으로 구태의연한 작업에서 벗어나게 하고, 다양한 재료 실험에 의한 표현 기법의 발견과 창의적인 사고력을 신장하게 한다. 또한 학생들이 표현 활동에 대한 열등 의식에서 벗어나게 하기 위해서는 자발적이고 창의적인 미술교육을 통해 개개인의 잠재적 조형능력을 최대한 발휘할 수 있도록 새로운 학습 방법의 개발이 필요하다. 따라서 교사의 창의적이고 능동적인 자세가 절실히 요구된다고 하겠다. 오브제를 이용한 미술교육에서는 여러 가지 수업 조건에 갖추어져야 하며, 교사뿐만 아니라 학생들도 수업시간 이외에 많은 준비와 연구가 필요하다. 본 연구는 첨단 과학 문명의 발달로 빠르고 복잡하게 발달하는 현대 사회에 적응하면서 미래 사회를 살아가야 할 우리 학생들에게 오브제를 이용한 미술 수업이 교육적 효과를 기대할 수 있다. 오브제 수업에 있어서 가장 중요한 것은 학생들에게 어떻게 하면 보다 쉽게 오브제의 개념과 의의 및 나아가서는 현대 미술에 대해 바르고 쉽게 이해시키는가 하는 문제이다. 그러므로, 교사는 많은 자료와 수업 준비를 해야하며 보다 다양한 매체와 자료의 활용으로 독창적인 수업 방안을 연구하여 실제 수업에 인해야 한다. 오브제를 이용한 수업은 미술교육 과정에서 현대 미술을 이해하고, 새로운 미적 체험을 위한 단원으로 생각하며 앞으로 많은 교사들의 연구와 노력이 기대된다. 따라서 본 연구의 서술체계는 먼저 Ⅰ장에서는 오브제의 개념 및 오브제가 현대미술에 도입된 사적맥락과 중요성을 명확히 한다. Ⅱ장에서는 표현재료의 다양화를 가져다준 다다이즘회화를 중점적으로 다루어 다다이즘회화에 오브제가 수용되기까지의 전개과정을 구체적으로 추론해 보고자 한다. 그리고, Ⅲ장에서는 마르셀 뒤샹과 제스퍼존스의 작품에 나타난 실제 오브제를 연구한다. 그리고 Ⅳ장에서는 아동미술교육의 변화와 미술교육의 예술적 경험에 대해서 연구하고, 마지막 Ⅴ장에서는 오브제가 미술교육에 미친 영향을 가늠해 보고자 한다.
급변하는 시대의 이미지를 반영하기 위해 쉴새 없이 움직이고 나가는 현대회화는 물질 세계의 눈부신 발전에 의해 창조되는 새로운 혁신과 함께 가치관의 변질이라는 물질과 정신의 모순된 상반 관계 속에서 그 호흡을 같이 하면서 많은 이즘(ism)과 논리의 전개로 그 복잡성을 띠고 있다. 이로 인해 현대미술을 이해하고 진단하기란 쉽지 않다는 것이 오늘의 실정인 바 20세기 현대미술에 있어서 창조적 언어를 창출하며 현대회화를 대변하고 있는 오브제(Object) 미학의 이해야말로 현대미술의 접근에 가장 필연적인 조건이라고 본다. 현대 과학 문명의 발달은 대량 생산, 대량 소비의 물질적 풍요로움을 가져다 준 긍정적인 면도 있지만, 고도 산업 사회의 물결 속에 기계화하고 획일화되어 정서적 불안과 도덕적 무감각에서 비롯된 인간 소외라는 사회 병리적 현상을 초래한 부정적 측면도 있다. 따라서 인간 본연의 모습을 찾고 정서적 풍요로움을 획득하여 개성있는 자기실현을 구현하는 교육의 기능과 역할이 중시되고 있다. 본 연구는 미술 교육에 있어서 오브제를 이용한 표현 학습 지도 방안을 통하여 미술에 대한 그릇된 편견과 표현 활동의 두려움을 없애고, 융통성 있고 협동적인 수업으로 소재의 개방과 자유로운 분위기를 창출하여 확산적 사고와 조형 능력을 신장하는 데 주안점을 두었다. 그리고, 연구의 목적을 달성키 위해서 오브제에 대한 이론적 배경을 문헌을 통해 고찰하였다. 오브제를 이용한 표현 학습은 재료에서의 해방으로 구태의연한 작업에서 벗어나게 하고, 다양한 재료 실험에 의한 표현 기법의 발견과 창의적인 사고력을 신장하게 한다. 또한 학생들이 표현 활동에 대한 열등 의식에서 벗어나게 하기 위해서는 자발적이고 창의적인 미술교육을 통해 개개인의 잠재적 조형능력을 최대한 발휘할 수 있도록 새로운 학습 방법의 개발이 필요하다. 따라서 교사의 창의적이고 능동적인 자세가 절실히 요구된다고 하겠다. 오브제를 이용한 미술교육에서는 여러 가지 수업 조건에 갖추어져야 하며, 교사뿐만 아니라 학생들도 수업시간 이외에 많은 준비와 연구가 필요하다. 본 연구는 첨단 과학 문명의 발달로 빠르고 복잡하게 발달하는 현대 사회에 적응하면서 미래 사회를 살아가야 할 우리 학생들에게 오브제를 이용한 미술 수업이 교육적 효과를 기대할 수 있다. 오브제 수업에 있어서 가장 중요한 것은 학생들에게 어떻게 하면 보다 쉽게 오브제의 개념과 의의 및 나아가서는 현대 미술에 대해 바르고 쉽게 이해시키는가 하는 문제이다. 그러므로, 교사는 많은 자료와 수업 준비를 해야하며 보다 다양한 매체와 자료의 활용으로 독창적인 수업 방안을 연구하여 실제 수업에 인해야 한다. 오브제를 이용한 수업은 미술교육 과정에서 현대 미술을 이해하고, 새로운 미적 체험을 위한 단원으로 생각하며 앞으로 많은 교사들의 연구와 노력이 기대된다. 따라서 본 연구의 서술체계는 먼저 Ⅰ장에서는 오브제의 개념 및 오브제가 현대미술에 도입된 사적맥락과 중요성을 명확히 한다. Ⅱ장에서는 표현재료의 다양화를 가져다준 다다이즘회화를 중점적으로 다루어 다다이즘회화에 오브제가 수용되기까지의 전개과정을 구체적으로 추론해 보고자 한다. 그리고, Ⅲ장에서는 마르셀 뒤샹과 제스퍼존스의 작품에 나타난 실제 오브제를 연구한다. 그리고 Ⅳ장에서는 아동미술교육의 변화와 미술교육의 예술적 경험에 대해서 연구하고, 마지막 Ⅴ장에서는 오브제가 미술교육에 미친 영향을 가늠해 보고자 한다.
Modern pictures which are incessantly changing and developing in order to reflect the image of this rapidly changing times assume complexity because of the development of many isms and logics, existing in the contrary relationship of material and spirit, the degeneration of values, as well as a new ...
Modern pictures which are incessantly changing and developing in order to reflect the image of this rapidly changing times assume complexity because of the development of many isms and logics, existing in the contrary relationship of material and spirit, the degeneration of values, as well as a new renovation created by the splendid development of material word. It is a real condition of today that to understand and diagnose modern pictures is not easy. Therefore, it is considered that the essential condition of the approach to modern art is to make creative language and to understand the aesthetics of object which speaks for modern pictures. Modern scientific civilization has both good and bad point : good point is that it gives us the material abundance of mass production and mass consumption, and bad point is that is causes a social pathological phenomenon of human alienation which is originated from a emotional misgiving and a moral apathy in the wave of mechanization and unification of highly industrialized society. Therefore, the function and role of education is regarded as greatly important which helps to realize the individual self-actualization by regaining the original features of human and obtaining emotional richness. This study aims at removing the false prejudice and the fear of expression activity by the way of a course study of object and developing a diffusive thought and molding ability by opening the materials and making a free atmosphere through a flexible and cooperative class. In addition, this study considered the theoretical background of object through literature in order to attain this purpose. Expression study through object makes us escape from the same old working method by the liberation of materials, and helps us to promote creative thought and to discover new techniques of expression through the various experiments of materials. Also it is necessary to develop new methods of study which can make individual act to the best of his molding ability through the voluntary and creative art education in order to make students escape from the inferiority complex to expression activity. Therefore it can be said that teacher's creative and spontaneous attitude is urgently necessary. Art education through object necessitates many conditions of class, and students as well as teachers have to prepare and study many things besides school hours. This study expects that this art education through object will give students educational effect who should live in the future society and adapt themselves to modern society where develops rapidly and complicatedly because of the development of updated scientific technology. The most important thing in the class through object is how to make students understand easily the concept and meaning of object, and moreover the modern art. Therefore, teacher should prepare for the class with many materials, and research original methods of class by using the more various media and materials, then meet the real class. It is considered that the class through object is the unit students understand modern art and have aesthetic experience. And it is expected that many teacher will study and make more efforts in the future. Therefore, this study is constructed in this way In Chapter Ⅰ, the concept of objet, and the importance and the historical context that object was introduced to modern art is explained clearly. In Chapter Ⅱ, the pictures of Dadaism are treated in priority which brought us the diversity of the materials of expression. And it is expected to infer the process of development that object which was accepted in the Dadaism And in Chapter Ⅲ, the real object which was found in the works of Marcel Duchamp and Jasper Johns is studied. In Chapter Ⅳ, the artistic experience of art education is studied. Finally in Chapter Ⅴ, it is intended to weigh the influence of object on the art education.
Modern pictures which are incessantly changing and developing in order to reflect the image of this rapidly changing times assume complexity because of the development of many isms and logics, existing in the contrary relationship of material and spirit, the degeneration of values, as well as a new renovation created by the splendid development of material word. It is a real condition of today that to understand and diagnose modern pictures is not easy. Therefore, it is considered that the essential condition of the approach to modern art is to make creative language and to understand the aesthetics of object which speaks for modern pictures. Modern scientific civilization has both good and bad point : good point is that it gives us the material abundance of mass production and mass consumption, and bad point is that is causes a social pathological phenomenon of human alienation which is originated from a emotional misgiving and a moral apathy in the wave of mechanization and unification of highly industrialized society. Therefore, the function and role of education is regarded as greatly important which helps to realize the individual self-actualization by regaining the original features of human and obtaining emotional richness. This study aims at removing the false prejudice and the fear of expression activity by the way of a course study of object and developing a diffusive thought and molding ability by opening the materials and making a free atmosphere through a flexible and cooperative class. In addition, this study considered the theoretical background of object through literature in order to attain this purpose. Expression study through object makes us escape from the same old working method by the liberation of materials, and helps us to promote creative thought and to discover new techniques of expression through the various experiments of materials. Also it is necessary to develop new methods of study which can make individual act to the best of his molding ability through the voluntary and creative art education in order to make students escape from the inferiority complex to expression activity. Therefore it can be said that teacher's creative and spontaneous attitude is urgently necessary. Art education through object necessitates many conditions of class, and students as well as teachers have to prepare and study many things besides school hours. This study expects that this art education through object will give students educational effect who should live in the future society and adapt themselves to modern society where develops rapidly and complicatedly because of the development of updated scientific technology. The most important thing in the class through object is how to make students understand easily the concept and meaning of object, and moreover the modern art. Therefore, teacher should prepare for the class with many materials, and research original methods of class by using the more various media and materials, then meet the real class. It is considered that the class through object is the unit students understand modern art and have aesthetic experience. And it is expected that many teacher will study and make more efforts in the future. Therefore, this study is constructed in this way In Chapter Ⅰ, the concept of objet, and the importance and the historical context that object was introduced to modern art is explained clearly. In Chapter Ⅱ, the pictures of Dadaism are treated in priority which brought us the diversity of the materials of expression. And it is expected to infer the process of development that object which was accepted in the Dadaism And in Chapter Ⅲ, the real object which was found in the works of Marcel Duchamp and Jasper Johns is studied. In Chapter Ⅳ, the artistic experience of art education is studied. Finally in Chapter Ⅴ, it is intended to weigh the influence of object on the art education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.