미디어의 발달과 영화산업의 급성장으로 인하여 많은 영화와 영화포스터들이 쏟아져 나오고 있다. 영화에는 그 영화가 지향하고 있는 예술사조가 있다. 그러나 요즘은 유행이나 성업성에 치우친 나머지 예술성과 독창성이 떨어지거나 영화의 사조, 의식이 반영되지 않아 영화를 선택하는데 중요한 역할을 하는 영화포스터는 그 기능을 제대로 발휘하지 못하고 있는 실정이다. 영화포스터는 영화를 알리는 가장 직접적인 홍보매체이다. 그러므로 단순히 고지형식의 정보전달만이 아닌 영화의 내용이나 사상, 분위기 등을 잘 반영하여 관객들에게 영화에 대한 정확한 정보를 주어 보다 낳은 영화를 선택할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 그러므로 본 논문을 통하여 이러한 문제점을 연구함으로써 영화포스터의 예술적 가치와 영화와의 상호발전 방향을 모색하고자 한다. 우선 기존의 영화포스터에서 나타나는 디자인 사조를 분석하고 디자인 사조가 잘 반영된 영화와 영화포스터를 분석해 봄으로써 현재의 영화포스터들이 그 영화의 예술사조를 얼마나 반영하고 있는지 알아본다. 설문을 실행하여 영화포스터는 영화의 내용과 사조를 반영함과 동시에 예술적 가치를 올릴 필요가 있음을 파악할 수 있었다. 영화포스터는 관객들로 하여금 그 영화의 내용이나 사상, 분위기 등을 반영하여 한 장의 압축된 Preview와 같이 느낄 수 있도록 제작되었을 때 영화와 더불어 상호보완적인 관계로 더욱 발전되어 ...
미디어의 발달과 영화산업의 급성장으로 인하여 많은 영화와 영화포스터들이 쏟아져 나오고 있다. 영화에는 그 영화가 지향하고 있는 예술사조가 있다. 그러나 요즘은 유행이나 성업성에 치우친 나머지 예술성과 독창성이 떨어지거나 영화의 사조, 의식이 반영되지 않아 영화를 선택하는데 중요한 역할을 하는 영화포스터는 그 기능을 제대로 발휘하지 못하고 있는 실정이다. 영화포스터는 영화를 알리는 가장 직접적인 홍보매체이다. 그러므로 단순히 고지형식의 정보전달만이 아닌 영화의 내용이나 사상, 분위기 등을 잘 반영하여 관객들에게 영화에 대한 정확한 정보를 주어 보다 낳은 영화를 선택할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 그러므로 본 논문을 통하여 이러한 문제점을 연구함으로써 영화포스터의 예술적 가치와 영화와의 상호발전 방향을 모색하고자 한다. 우선 기존의 영화포스터에서 나타나는 디자인 사조를 분석하고 디자인 사조가 잘 반영된 영화와 영화포스터를 분석해 봄으로써 현재의 영화포스터들이 그 영화의 예술사조를 얼마나 반영하고 있는지 알아본다. 설문을 실행하여 영화포스터는 영화의 내용과 사조를 반영함과 동시에 예술적 가치를 올릴 필요가 있음을 파악할 수 있었다. 영화포스터는 관객들로 하여금 그 영화의 내용이나 사상, 분위기 등을 반영하여 한 장의 압축된 Preview와 같이 느낄 수 있도록 제작되었을 때 영화와 더불어 상호보완적인 관계로 더욱 발전되어 갈 수 있을 것이다.
미디어의 발달과 영화산업의 급성장으로 인하여 많은 영화와 영화포스터들이 쏟아져 나오고 있다. 영화에는 그 영화가 지향하고 있는 예술사조가 있다. 그러나 요즘은 유행이나 성업성에 치우친 나머지 예술성과 독창성이 떨어지거나 영화의 사조, 의식이 반영되지 않아 영화를 선택하는데 중요한 역할을 하는 영화포스터는 그 기능을 제대로 발휘하지 못하고 있는 실정이다. 영화포스터는 영화를 알리는 가장 직접적인 홍보매체이다. 그러므로 단순히 고지형식의 정보전달만이 아닌 영화의 내용이나 사상, 분위기 등을 잘 반영하여 관객들에게 영화에 대한 정확한 정보를 주어 보다 낳은 영화를 선택할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 그러므로 본 논문을 통하여 이러한 문제점을 연구함으로써 영화포스터의 예술적 가치와 영화와의 상호발전 방향을 모색하고자 한다. 우선 기존의 영화포스터에서 나타나는 디자인 사조를 분석하고 디자인 사조가 잘 반영된 영화와 영화포스터를 분석해 봄으로써 현재의 영화포스터들이 그 영화의 예술사조를 얼마나 반영하고 있는지 알아본다. 설문을 실행하여 영화포스터는 영화의 내용과 사조를 반영함과 동시에 예술적 가치를 올릴 필요가 있음을 파악할 수 있었다. 영화포스터는 관객들로 하여금 그 영화의 내용이나 사상, 분위기 등을 반영하여 한 장의 압축된 Preview와 같이 느낄 수 있도록 제작되었을 때 영화와 더불어 상호보완적인 관계로 더욱 발전되어 갈 수 있을 것이다.
Because of a progress of media and rapid growth of the movie industry, Many movies and posters are pouring out. For movie, there is the art trend that the movie should point to. But, As the movie poster incline to a vogue and commercialization in these days. The aptitude of art and originality is de...
Because of a progress of media and rapid growth of the movie industry, Many movies and posters are pouring out. For movie, there is the art trend that the movie should point to. But, As the movie poster incline to a vogue and commercialization in these days. The aptitude of art and originality is decreasing or the movie poster doesn't reflect trend & ideology of the movie. On account of these conditions, Movie posters that play an important part for choice of the movie aren't working well. Movie posters are most directive advertisement media to publicize the movie. Therefore, A movie poster should include the atmosphere, the thoughts and the story about the movie as well as the information transmitter like simple notification. In these state, The purpose of the movie poster is to help the audience to be able to choose the better film with exact information offered by it. So, at this treatise, we are going to search the way for the mutual development between the artistic merit of movie poster and the movie through study of these problem. At first, we have to analyze design trend in previous movie posters and search movies and movie posters to have a good representation about design trend. After that, we will study that how much movie poster express well with art trend of those movie. Then, By executing of questionnaire, We were able to know that movie poster should express the necessary story and trend of movie, at the same time, raise the necessary artistic trend. Movie poster with story, thoughts and atmosphere of movie should make the audience to consider that it is an well compressed one-piece 'preview'. When which is possible, The movie poster will have good relation with the movie in bilateral agreement mood.
Because of a progress of media and rapid growth of the movie industry, Many movies and posters are pouring out. For movie, there is the art trend that the movie should point to. But, As the movie poster incline to a vogue and commercialization in these days. The aptitude of art and originality is decreasing or the movie poster doesn't reflect trend & ideology of the movie. On account of these conditions, Movie posters that play an important part for choice of the movie aren't working well. Movie posters are most directive advertisement media to publicize the movie. Therefore, A movie poster should include the atmosphere, the thoughts and the story about the movie as well as the information transmitter like simple notification. In these state, The purpose of the movie poster is to help the audience to be able to choose the better film with exact information offered by it. So, at this treatise, we are going to search the way for the mutual development between the artistic merit of movie poster and the movie through study of these problem. At first, we have to analyze design trend in previous movie posters and search movies and movie posters to have a good representation about design trend. After that, we will study that how much movie poster express well with art trend of those movie. Then, By executing of questionnaire, We were able to know that movie poster should express the necessary story and trend of movie, at the same time, raise the necessary artistic trend. Movie poster with story, thoughts and atmosphere of movie should make the audience to consider that it is an well compressed one-piece 'preview'. When which is possible, The movie poster will have good relation with the movie in bilateral agreement mood.
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