1990년대 이후 남북교류가 증대됨에 따라 통일에 대한 논의 또한 활발해지고 있다. 이러한 현실에서 통일을 위한 교육의 필요성과 중요성은 그 어느 때보다 높다고 하겠다. 오랜 분단을 극복하고 민족의 동질성을 회복하는 가장 효과적이고 바람직한 방법은 오직 교육을 통해서만이 찾을 수 있기 때문이다. 그 중에서도 '한반도'라는 공통의 지리적 개념을 포함하는 지리교육에 대한 연구는 서로에 대한 이해를 증진시키고 민족의 동질성을 회복하는데 매우 중요한 의의를 가진다. 특히, 남한과 북한 모두에서 교육의 기본이 되고 학생들에게 직접적으로 영향을 미치고 있는 교과서를 통한 남북한 지리교육의 비교 분석은 통일을 준비하고 통일 이후 민족의 삶을 계획하는데 반드시 필요한 연구라고 생각한다. 이러한 이유로 본 연구에서는 남한과 북한의 중등학교에서 사용되고 있는 지리교과서 단원내용의 비교 분석을 통해서 남북한의 지리교육을 고찰해보고, 더 나아가 남한과 북한이 서로를 바라보는 시각과 상대방을 이해하고 있는 모습 등에 대해서 알아보고자 한다. 이를 위한 구체적 연구로 남북한 교육체제의 비교와 남북한 지리교육의 비교 그리고 남한 지리교과서의 북한 관련 단원내용과 북한 지리교과서의 남한 관련 단원내용을 분석해 보았는데 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남한의 교육이념은 한마디로 '홍익인간'으로 요약할 수 있고, 6년의 초등교육과 3년의 중등교육이 의무교육으로 규정되어 있는 6-3-3-4의 단선형 교육제도를 채택하고 있으며, 학년제 개념과 수준별 교육을 강조하는 7차 교육과정을 운영하고 있다. 반면에, 북한의 교육이념은 '지덕체를 갖춘 공산주의적 새 인간의 육성'이라고 할 수 있고, 유치원 높은 반 1년과 초등교육 4년 그리고 중등교육 6년을 의무교육으로 하는 (1)-4-6-4의 복선형 교육제도를 운영하고 있으며, 학교급별 개념과 정치사상교육을 강조하는 교육과정을 가지고 있다. 둘째, 남한 지리교육의 목표는 "인간과 자연 간의 상호 작용에 대한 이해를 통하여 장소에 따른 인간 생활의 다양성을 파악하며, 고장, 지방 및 국토 전체와 세계 여러 지역의 지리적 특성을 체계적으로 이해한다."로 볼 수 있고, 지리교육은 지리, 역사, ...
1990년대 이후 남북교류가 증대됨에 따라 통일에 대한 논의 또한 활발해지고 있다. 이러한 현실에서 통일을 위한 교육의 필요성과 중요성은 그 어느 때보다 높다고 하겠다. 오랜 분단을 극복하고 민족의 동질성을 회복하는 가장 효과적이고 바람직한 방법은 오직 교육을 통해서만이 찾을 수 있기 때문이다. 그 중에서도 '한반도'라는 공통의 지리적 개념을 포함하는 지리교육에 대한 연구는 서로에 대한 이해를 증진시키고 민족의 동질성을 회복하는데 매우 중요한 의의를 가진다. 특히, 남한과 북한 모두에서 교육의 기본이 되고 학생들에게 직접적으로 영향을 미치고 있는 교과서를 통한 남북한 지리교육의 비교 분석은 통일을 준비하고 통일 이후 민족의 삶을 계획하는데 반드시 필요한 연구라고 생각한다. 이러한 이유로 본 연구에서는 남한과 북한의 중등학교에서 사용되고 있는 지리교과서 단원내용의 비교 분석을 통해서 남북한의 지리교육을 고찰해보고, 더 나아가 남한과 북한이 서로를 바라보는 시각과 상대방을 이해하고 있는 모습 등에 대해서 알아보고자 한다. 이를 위한 구체적 연구로 남북한 교육체제의 비교와 남북한 지리교육의 비교 그리고 남한 지리교과서의 북한 관련 단원내용과 북한 지리교과서의 남한 관련 단원내용을 분석해 보았는데 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남한의 교육이념은 한마디로 '홍익인간'으로 요약할 수 있고, 6년의 초등교육과 3년의 중등교육이 의무교육으로 규정되어 있는 6-3-3-4의 단선형 교육제도를 채택하고 있으며, 학년제 개념과 수준별 교육을 강조하는 7차 교육과정을 운영하고 있다. 반면에, 북한의 교육이념은 '지덕체를 갖춘 공산주의적 새 인간의 육성'이라고 할 수 있고, 유치원 높은 반 1년과 초등교육 4년 그리고 중등교육 6년을 의무교육으로 하는 (1)-4-6-4의 복선형 교육제도를 운영하고 있으며, 학교급별 개념과 정치사상교육을 강조하는 교육과정을 가지고 있다. 둘째, 남한 지리교육의 목표는 "인간과 자연 간의 상호 작용에 대한 이해를 통하여 장소에 따른 인간 생활의 다양성을 파악하며, 고장, 지방 및 국토 전체와 세계 여러 지역의 지리적 특성을 체계적으로 이해한다."로 볼 수 있고, 지리교육은 지리, 역사, 일반사회 영역과 통합되어 사회과라는 통합교과의 형태로 교수-학습되고 있다. 반면에, 북한 지리교육의 목표는 "주어진 자연환경을 개조하고 이용하기 위한 지식을 중심으로 지리를 학습시켜 사회주의 국가 건설을 위한 유용한 인간을 육성하는 것"이라고 할 수 있고, 지리교육은「지리」라는 독립된 교과로 교수-학습되고 있다. 셋째, 남한의 지리교과서는 북한에 대해 비교적 객관적이고 다각적으로 다루고 있으며, 통일을 향한 염원과 노력을 강조하고 있는 편이다. 반면에, 남한에 대한 북한 지리교과서의 내용에는 객관적이지 못하거나 왜곡된 부분이 많고, 통일에 대한 의지나 증가하고 있는 민족교류에 대한 구체적 설명이 거의 포함되어 있지 못하다.
1990년대 이후 남북교류가 증대됨에 따라 통일에 대한 논의 또한 활발해지고 있다. 이러한 현실에서 통일을 위한 교육의 필요성과 중요성은 그 어느 때보다 높다고 하겠다. 오랜 분단을 극복하고 민족의 동질성을 회복하는 가장 효과적이고 바람직한 방법은 오직 교육을 통해서만이 찾을 수 있기 때문이다. 그 중에서도 '한반도'라는 공통의 지리적 개념을 포함하는 지리교육에 대한 연구는 서로에 대한 이해를 증진시키고 민족의 동질성을 회복하는데 매우 중요한 의의를 가진다. 특히, 남한과 북한 모두에서 교육의 기본이 되고 학생들에게 직접적으로 영향을 미치고 있는 교과서를 통한 남북한 지리교육의 비교 분석은 통일을 준비하고 통일 이후 민족의 삶을 계획하는데 반드시 필요한 연구라고 생각한다. 이러한 이유로 본 연구에서는 남한과 북한의 중등학교에서 사용되고 있는 지리교과서 단원내용의 비교 분석을 통해서 남북한의 지리교육을 고찰해보고, 더 나아가 남한과 북한이 서로를 바라보는 시각과 상대방을 이해하고 있는 모습 등에 대해서 알아보고자 한다. 이를 위한 구체적 연구로 남북한 교육체제의 비교와 남북한 지리교육의 비교 그리고 남한 지리교과서의 북한 관련 단원내용과 북한 지리교과서의 남한 관련 단원내용을 분석해 보았는데 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 남한의 교육이념은 한마디로 '홍익인간'으로 요약할 수 있고, 6년의 초등교육과 3년의 중등교육이 의무교육으로 규정되어 있는 6-3-3-4의 단선형 교육제도를 채택하고 있으며, 학년제 개념과 수준별 교육을 강조하는 7차 교육과정을 운영하고 있다. 반면에, 북한의 교육이념은 '지덕체를 갖춘 공산주의적 새 인간의 육성'이라고 할 수 있고, 유치원 높은 반 1년과 초등교육 4년 그리고 중등교육 6년을 의무교육으로 하는 (1)-4-6-4의 복선형 교육제도를 운영하고 있으며, 학교급별 개념과 정치사상교육을 강조하는 교육과정을 가지고 있다. 둘째, 남한 지리교육의 목표는 "인간과 자연 간의 상호 작용에 대한 이해를 통하여 장소에 따른 인간 생활의 다양성을 파악하며, 고장, 지방 및 국토 전체와 세계 여러 지역의 지리적 특성을 체계적으로 이해한다."로 볼 수 있고, 지리교육은 지리, 역사, 일반사회 영역과 통합되어 사회과라는 통합교과의 형태로 교수-학습되고 있다. 반면에, 북한 지리교육의 목표는 "주어진 자연환경을 개조하고 이용하기 위한 지식을 중심으로 지리를 학습시켜 사회주의 국가 건설을 위한 유용한 인간을 육성하는 것"이라고 할 수 있고, 지리교육은「지리」라는 독립된 교과로 교수-학습되고 있다. 셋째, 남한의 지리교과서는 북한에 대해 비교적 객관적이고 다각적으로 다루고 있으며, 통일을 향한 염원과 노력을 강조하고 있는 편이다. 반면에, 남한에 대한 북한 지리교과서의 내용에는 객관적이지 못하거나 왜곡된 부분이 많고, 통일에 대한 의지나 증가하고 있는 민족교류에 대한 구체적 설명이 거의 포함되어 있지 못하다.
Discussion for unification becomes active, as the exchange between south and north Korea has increased after 1990s. It can be said that the necessity and importance of education for unification are higher than any time in this actuality. Because the most effective and desirable method to overcome lo...
Discussion for unification becomes active, as the exchange between south and north Korea has increased after 1990s. It can be said that the necessity and importance of education for unification are higher than any time in this actuality. Because the most effective and desirable method to overcome long division and restore the homogeneity of race may be found only through only education. Out of it, the study on geographical education to include common geographical concept to be Korean Peninsula has very important significance for increasing mutual understanding and restoring the homogeneity of race. Especially, this researcher thinks that the comparative analysis of geography education of South Korea and North Korea through textbooks which becomes the base of education in all of South Korea and North Korea and has influence on students directly is surely necessary study for preparing for unification and planning the life of race after unification. In this study, this researcher tries to study the geography education of South Korea and North Korea and examine about the viewpoint that South Korea and North Korea look mutually and the form that they are the other party mutually, through the comparative analysis of unit contents of geography textbooks which are being used at middle schools in South Korea and North Korea. This researcher tried to analyze the comparison of education system of South Korea and North Korea, the comparison of geography education of South Korea and North Korea, the unit contents related to North Korea in the geography textbooks of South Korea and the unit contents related to South Korea in the geography textbooks of North Korea. Then, to summarize the result is as follows: First, the education idea of South Korea may be summarized as humanitarianism in a word, it is adopting the education system of single line form of 6-3-3-4 that primary school education for 6 years and middle school education for 3 years are being prescribed as compulsory education, and it is managing the 7th curriculum to emphasize the concept of grade system and the education by levels. On the contrary, the education idea of North Korea may be referred to as the upbringing of communistic new human beings to possess knowledge, virtue and body, it is managing the education system of double track form of (1)-4-6-4 to make 1 year at the high class in kindergarten, 4 years for primary school education, and 6 years for middle school education of compulsory education, and it has the curriculum to emphasize the concept by classes and the political idea education. Second, it can be seen that the goal of geography education of South Korea is to grasp the diversity of human life which is based on places through the understanding for interaction between human beings and nature and various and understand the geographical feature of town, rural area, and national territory whole, and various areas all over the world, and geography education is being taught and learned into the form of integral subject to be sociology subject by being integrated with the domain of geography, history, and general society. On the contrary, it can be said that the goal of geography education of North Korea is to foster human beings to be useful for the construction of socialist nation by enabling students to learn geography centering around the knowledge for improving and using given nature environment, and geography education is being taught and learned as independent subject to be geography. Third, the textbooks of South Korea are handling North Korea objectively and diversely comparatively, and it is emphasizing the heartiest wish and efforts for unification. On the contrary, there are many parts which are not objective or which are distorted in the contents of geography textbooks of North Korea for South Korea, and the will for unification or the concrete explanation for increasing race exchange are not being included.
Discussion for unification becomes active, as the exchange between south and north Korea has increased after 1990s. It can be said that the necessity and importance of education for unification are higher than any time in this actuality. Because the most effective and desirable method to overcome long division and restore the homogeneity of race may be found only through only education. Out of it, the study on geographical education to include common geographical concept to be Korean Peninsula has very important significance for increasing mutual understanding and restoring the homogeneity of race. Especially, this researcher thinks that the comparative analysis of geography education of South Korea and North Korea through textbooks which becomes the base of education in all of South Korea and North Korea and has influence on students directly is surely necessary study for preparing for unification and planning the life of race after unification. In this study, this researcher tries to study the geography education of South Korea and North Korea and examine about the viewpoint that South Korea and North Korea look mutually and the form that they are the other party mutually, through the comparative analysis of unit contents of geography textbooks which are being used at middle schools in South Korea and North Korea. This researcher tried to analyze the comparison of education system of South Korea and North Korea, the comparison of geography education of South Korea and North Korea, the unit contents related to North Korea in the geography textbooks of South Korea and the unit contents related to South Korea in the geography textbooks of North Korea. Then, to summarize the result is as follows: First, the education idea of South Korea may be summarized as humanitarianism in a word, it is adopting the education system of single line form of 6-3-3-4 that primary school education for 6 years and middle school education for 3 years are being prescribed as compulsory education, and it is managing the 7th curriculum to emphasize the concept of grade system and the education by levels. On the contrary, the education idea of North Korea may be referred to as the upbringing of communistic new human beings to possess knowledge, virtue and body, it is managing the education system of double track form of (1)-4-6-4 to make 1 year at the high class in kindergarten, 4 years for primary school education, and 6 years for middle school education of compulsory education, and it has the curriculum to emphasize the concept by classes and the political idea education. Second, it can be seen that the goal of geography education of South Korea is to grasp the diversity of human life which is based on places through the understanding for interaction between human beings and nature and various and understand the geographical feature of town, rural area, and national territory whole, and various areas all over the world, and geography education is being taught and learned into the form of integral subject to be sociology subject by being integrated with the domain of geography, history, and general society. On the contrary, it can be said that the goal of geography education of North Korea is to foster human beings to be useful for the construction of socialist nation by enabling students to learn geography centering around the knowledge for improving and using given nature environment, and geography education is being taught and learned as independent subject to be geography. Third, the textbooks of South Korea are handling North Korea objectively and diversely comparatively, and it is emphasizing the heartiest wish and efforts for unification. On the contrary, there are many parts which are not objective or which are distorted in the contents of geography textbooks of North Korea for South Korea, and the will for unification or the concrete explanation for increasing race exchange are not being included.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.