사람은 누구에게나 천부적으로 인간답게 살며 행복을 추구할 권리가 있다. 아동도 성인과 동등한 인간으로서 성인과 똑같은 권리를 가지고 있으며 인권의 시각에서 권리 행사의 주체자이다. 그러나 부모나 교사를 비롯한 대부분의 성인들은 아동을 인권의 주체로 인정하기보다는 보호하고 통제해야 하는 존재로 인식하는 경우가 많아 아동 인권에 대한 인식과 관심이 매우 낮은 수준이다. 아동도 인간으로서 존엄한 인격을 지닌 독립된 인격체라는 아동인권에 대한 기본적인 사회적 인식의 전환이 필요하다. 아동들이 자신뿐만 아니라 다른 사람의 존엄성까지 존중하고 인격을 갖춘 성숙한 인간으로 성장할 수 있으려면 학교에서 먼저 이에 필요한 삶의 조건을 마련해 주고, 올바른 아동 인권 신장을 위한 노력을 하여야 한다. 근본적으로 인권을 존중하고, 보호하고, 개선하는 것은 대부분 교육의 문제이고, 하나의 가치나 규범을 사회 전체에서 제도화하기 위해서는 법적 강제나 힘에 의한 억압보다는 더디게 진행되지만 교육이 장기적으로는 가장 효과적인 방법이다. 본 연구는 현대사회에서 그 중요성을 잃어가고 있는 인간의 존엄성과 인간으로서의 가치를 학교라는 국한된 공간에서 연구하여, 앞으로 초등학교에서 체계적이고 제도적인 아동 인권 교육의 시행을 가능하게 하는 기초가 되고자 계획하였다. 그리고 아동 권리 항목 가운데 학교에서는 어떤 항목이 가장 침해받고 있는지 조사 분석하여 보다 실제적이고 현실적인 아동의 인권 신장을 위한 방안을 제시하고자 하였다. 연구 결과 초등학생들의 62.7%가 인권이 무엇인지 모르고 있었고, 83.6%는 인권교육을 받은 경험이 없었으며, 90.8%의 아동이 인권교육을 받고 싶다고 하였다. 사회적인 문제가 되고 있는 성폭력이나, 왕따, 집단따돌림의 피해는 아직까지 초등학교에서는 심각하지 않은 것으로 나타났다. 그러나 아동들이 교사에 의한 체벌 경험이 70%가 넘으면서도 인권을 침해하는 사람으로 친구나 학교 선배를 가장 많이 지적하고 있어, 아동들에게 자신들이 가지고 있는 권리의 내용을 알게 하고, 바르게 주장할 수 있도록 하는 인권교육이 필요함을 알 수 있었다. 최근 세계적으로 인권에 대한 관심이 높아지자 우리나라에서도 아동인권에 대한 관심과 정책이 많이 시행되고 있는바, 앞으로 초등학교에서도 아동 인권 신장을 위한 많은 프로그램이 실시될 것으로 보인다. 본 연구에서는 학교에서 아동의 인권을 신장시키기 위한 방안을 다음과 같이 모색해 보았다. 첫째, 각급 학교에 전문 상담교사를 배치하여 학교나 가정, 나아가 사회에서 인권 침해를 받은 아동이 침해 상황을 호소하거나 상담할 수 있는 기회를 만들어 주어야 한다. 둘째, 교사 및 부모 등 아동교육과 관련된 사람들을 대상으로 아동인권에 대한 교육을 실시하여야 한다. 셋째, 학교 규율 및 학생 생활지도 방침을 제정함에 있어 아동의 의사를 충분히 반영하여야 한다. 넷째, 다양하고 체험적인 인권교육 프로그램이 개발·운영되어야 한다. 다섯째, 학교생활과 관련하여 아동들의 불만과 의견을 수렴할 수 있는 방안이 강구되어야 한다. 여섯째, 교과교육 시간외에 재량활동이나 특별활동 시간을 활용한 인권 교육이 이루어져야 한다. 일곱째, 일상생활 속에서 생활 장면 중심의 인권 교육이 이루어져야한다. 위에서 제시한 여러 형태의 방법 중 나름대로의 장점과 단점이 있으므로 어느 방법이 최선 일 수는 없다. 학교 현장에서 다양한 형태로 적용해 보고 가장 효과적이고 현실에 맞는 인권교육을 실시하여야 할 것이다. 그러나 무엇보다도 아동을 교육하는 ...
사람은 누구에게나 천부적으로 인간답게 살며 행복을 추구할 권리가 있다. 아동도 성인과 동등한 인간으로서 성인과 똑같은 권리를 가지고 있으며 인권의 시각에서 권리 행사의 주체자이다. 그러나 부모나 교사를 비롯한 대부분의 성인들은 아동을 인권의 주체로 인정하기보다는 보호하고 통제해야 하는 존재로 인식하는 경우가 많아 아동 인권에 대한 인식과 관심이 매우 낮은 수준이다. 아동도 인간으로서 존엄한 인격을 지닌 독립된 인격체라는 아동인권에 대한 기본적인 사회적 인식의 전환이 필요하다. 아동들이 자신뿐만 아니라 다른 사람의 존엄성까지 존중하고 인격을 갖춘 성숙한 인간으로 성장할 수 있으려면 학교에서 먼저 이에 필요한 삶의 조건을 마련해 주고, 올바른 아동 인권 신장을 위한 노력을 하여야 한다. 근본적으로 인권을 존중하고, 보호하고, 개선하는 것은 대부분 교육의 문제이고, 하나의 가치나 규범을 사회 전체에서 제도화하기 위해서는 법적 강제나 힘에 의한 억압보다는 더디게 진행되지만 교육이 장기적으로는 가장 효과적인 방법이다. 본 연구는 현대사회에서 그 중요성을 잃어가고 있는 인간의 존엄성과 인간으로서의 가치를 학교라는 국한된 공간에서 연구하여, 앞으로 초등학교에서 체계적이고 제도적인 아동 인권 교육의 시행을 가능하게 하는 기초가 되고자 계획하였다. 그리고 아동 권리 항목 가운데 학교에서는 어떤 항목이 가장 침해받고 있는지 조사 분석하여 보다 실제적이고 현실적인 아동의 인권 신장을 위한 방안을 제시하고자 하였다. 연구 결과 초등학생들의 62.7%가 인권이 무엇인지 모르고 있었고, 83.6%는 인권교육을 받은 경험이 없었으며, 90.8%의 아동이 인권교육을 받고 싶다고 하였다. 사회적인 문제가 되고 있는 성폭력이나, 왕따, 집단따돌림의 피해는 아직까지 초등학교에서는 심각하지 않은 것으로 나타났다. 그러나 아동들이 교사에 의한 체벌 경험이 70%가 넘으면서도 인권을 침해하는 사람으로 친구나 학교 선배를 가장 많이 지적하고 있어, 아동들에게 자신들이 가지고 있는 권리의 내용을 알게 하고, 바르게 주장할 수 있도록 하는 인권교육이 필요함을 알 수 있었다. 최근 세계적으로 인권에 대한 관심이 높아지자 우리나라에서도 아동인권에 대한 관심과 정책이 많이 시행되고 있는바, 앞으로 초등학교에서도 아동 인권 신장을 위한 많은 프로그램이 실시될 것으로 보인다. 본 연구에서는 학교에서 아동의 인권을 신장시키기 위한 방안을 다음과 같이 모색해 보았다. 첫째, 각급 학교에 전문 상담교사를 배치하여 학교나 가정, 나아가 사회에서 인권 침해를 받은 아동이 침해 상황을 호소하거나 상담할 수 있는 기회를 만들어 주어야 한다. 둘째, 교사 및 부모 등 아동교육과 관련된 사람들을 대상으로 아동인권에 대한 교육을 실시하여야 한다. 셋째, 학교 규율 및 학생 생활지도 방침을 제정함에 있어 아동의 의사를 충분히 반영하여야 한다. 넷째, 다양하고 체험적인 인권교육 프로그램이 개발·운영되어야 한다. 다섯째, 학교생활과 관련하여 아동들의 불만과 의견을 수렴할 수 있는 방안이 강구되어야 한다. 여섯째, 교과교육 시간외에 재량활동이나 특별활동 시간을 활용한 인권 교육이 이루어져야 한다. 일곱째, 일상생활 속에서 생활 장면 중심의 인권 교육이 이루어져야한다. 위에서 제시한 여러 형태의 방법 중 나름대로의 장점과 단점이 있으므로 어느 방법이 최선 일 수는 없다. 학교 현장에서 다양한 형태로 적용해 보고 가장 효과적이고 현실에 맞는 인권교육을 실시하여야 할 것이다. 그러나 무엇보다도 아동을 교육하는 교사의 역할과 태도가 가장 중요하다. 더불어 아동인권이 적극적으로 보호되기 위해서는 국가와 사회가 먼저 이 문제에 대하여 공론화하고, 사회적 분위기를 형성하며 체계적이고 적극적인 대처 방안을 만드는데 앞장서야 할 것이다.
사람은 누구에게나 천부적으로 인간답게 살며 행복을 추구할 권리가 있다. 아동도 성인과 동등한 인간으로서 성인과 똑같은 권리를 가지고 있으며 인권의 시각에서 권리 행사의 주체자이다. 그러나 부모나 교사를 비롯한 대부분의 성인들은 아동을 인권의 주체로 인정하기보다는 보호하고 통제해야 하는 존재로 인식하는 경우가 많아 아동 인권에 대한 인식과 관심이 매우 낮은 수준이다. 아동도 인간으로서 존엄한 인격을 지닌 독립된 인격체라는 아동인권에 대한 기본적인 사회적 인식의 전환이 필요하다. 아동들이 자신뿐만 아니라 다른 사람의 존엄성까지 존중하고 인격을 갖춘 성숙한 인간으로 성장할 수 있으려면 학교에서 먼저 이에 필요한 삶의 조건을 마련해 주고, 올바른 아동 인권 신장을 위한 노력을 하여야 한다. 근본적으로 인권을 존중하고, 보호하고, 개선하는 것은 대부분 교육의 문제이고, 하나의 가치나 규범을 사회 전체에서 제도화하기 위해서는 법적 강제나 힘에 의한 억압보다는 더디게 진행되지만 교육이 장기적으로는 가장 효과적인 방법이다. 본 연구는 현대사회에서 그 중요성을 잃어가고 있는 인간의 존엄성과 인간으로서의 가치를 학교라는 국한된 공간에서 연구하여, 앞으로 초등학교에서 체계적이고 제도적인 아동 인권 교육의 시행을 가능하게 하는 기초가 되고자 계획하였다. 그리고 아동 권리 항목 가운데 학교에서는 어떤 항목이 가장 침해받고 있는지 조사 분석하여 보다 실제적이고 현실적인 아동의 인권 신장을 위한 방안을 제시하고자 하였다. 연구 결과 초등학생들의 62.7%가 인권이 무엇인지 모르고 있었고, 83.6%는 인권교육을 받은 경험이 없었으며, 90.8%의 아동이 인권교육을 받고 싶다고 하였다. 사회적인 문제가 되고 있는 성폭력이나, 왕따, 집단따돌림의 피해는 아직까지 초등학교에서는 심각하지 않은 것으로 나타났다. 그러나 아동들이 교사에 의한 체벌 경험이 70%가 넘으면서도 인권을 침해하는 사람으로 친구나 학교 선배를 가장 많이 지적하고 있어, 아동들에게 자신들이 가지고 있는 권리의 내용을 알게 하고, 바르게 주장할 수 있도록 하는 인권교육이 필요함을 알 수 있었다. 최근 세계적으로 인권에 대한 관심이 높아지자 우리나라에서도 아동인권에 대한 관심과 정책이 많이 시행되고 있는바, 앞으로 초등학교에서도 아동 인권 신장을 위한 많은 프로그램이 실시될 것으로 보인다. 본 연구에서는 학교에서 아동의 인권을 신장시키기 위한 방안을 다음과 같이 모색해 보았다. 첫째, 각급 학교에 전문 상담교사를 배치하여 학교나 가정, 나아가 사회에서 인권 침해를 받은 아동이 침해 상황을 호소하거나 상담할 수 있는 기회를 만들어 주어야 한다. 둘째, 교사 및 부모 등 아동교육과 관련된 사람들을 대상으로 아동인권에 대한 교육을 실시하여야 한다. 셋째, 학교 규율 및 학생 생활지도 방침을 제정함에 있어 아동의 의사를 충분히 반영하여야 한다. 넷째, 다양하고 체험적인 인권교육 프로그램이 개발·운영되어야 한다. 다섯째, 학교생활과 관련하여 아동들의 불만과 의견을 수렴할 수 있는 방안이 강구되어야 한다. 여섯째, 교과교육 시간외에 재량활동이나 특별활동 시간을 활용한 인권 교육이 이루어져야 한다. 일곱째, 일상생활 속에서 생활 장면 중심의 인권 교육이 이루어져야한다. 위에서 제시한 여러 형태의 방법 중 나름대로의 장점과 단점이 있으므로 어느 방법이 최선 일 수는 없다. 학교 현장에서 다양한 형태로 적용해 보고 가장 효과적이고 현실에 맞는 인권교육을 실시하여야 할 것이다. 그러나 무엇보다도 아동을 교육하는 교사의 역할과 태도가 가장 중요하다. 더불어 아동인권이 적극적으로 보호되기 위해서는 국가와 사회가 먼저 이 문제에 대하여 공론화하고, 사회적 분위기를 형성하며 체계적이고 적극적인 대처 방안을 만드는데 앞장서야 할 것이다.
Human, whoever he or she is, has some rights to seek happiness by nature. A child has the same right of being the subjective of human activities as an adult. Most adults including the child's parents or teachers, however, do not agree the child as a right-owner but as a controlled and protected weak...
Human, whoever he or she is, has some rights to seek happiness by nature. A child has the same right of being the subjective of human activities as an adult. Most adults including the child's parents or teachers, however, do not agree the child as a right-owner but as a controlled and protected weak juvenile . It is true that they have rare understanding about their children's rights. Therefore it is required to create a new idea that the child is an independent character having noble rights as a human being. Schools, in the first hand, doing their best, have to provide the children with circumstances necessary for them to realize human rights to be matured with high characters enough to respect others' rights as well as their own. It is an important issue of education, basically, that children learn to respect, protect and improve human rights. In the long run, being slow and lingering, education shall be one of the most effective ways available rather than the enforcement of the law or any other compulsive measures in which we are to establish and renew the standards or value of the society. This study is designed to be foundation of systematic, institutional and available education for childrens' rights, which will be able to carried on in the preliminary schools. This survey is also concerned with the dignity and value of human which may be apt to be forgotten its importance. And it is intended to present the practical and realistic ways to improve childrens' rights through defining the facts which are infringing on their rights. The recent survey showed that 62.7 percent of elementary school children do not have any idea of human rights, 83.6 percent of them haven't had any chance to learn the rights and 90.8 percent of them wanted to learn them. So far, fortunately, it is not so serious in elementary schools what has become of so-called increasingly social issuing problems-sexual abuse, gang-teasing or gang-bullying. This survey indicates that even though more than 70 percent of punishment has been chiefly made by the teachers, the children who had been punished considered their friends or school upper-class students as those who infringed their rights. That's why the necessity for education about proper ways to learn and claim human rights is to be stressed. As human rights have taken up to more and more portions in all over the world, we have begun to have concerns and policies enough to establish social systems for human rights of elementary school children in Korea. A lot of programs seem to be needed in elementary schools in the future. This research suggests following schemes to enhance the childrens' human rights in elementary schools; First, professional counseling teacher should be in every elementary schools for the kids to appeal or take counselling in case of their being hurt in the sense of human rights. Second, those who are related to elementary education in any shape should be trained regularly- teachers, parents, civil servants and others who are related with education. Third, when it comes to establishing new rules for children, childrens' opinions should be respected. Fourth, various education programs for human right with practical experience should be developed and fulfilled. Fifth, there should be definite ways for children to express their complaints or what they want. Sixth, education of human rights should be made through the additional extra-curricular activities, such as Club Association or after school experiences. Among several ways indicated above, each has merits and demerits, so we cannot decide which one is the best. We need to choose the most effective one after applying them in various ways to many elementary schools. Above all, teachers' role is the most important because they are the very people who are in charge of all the education. In addition, the government and all the social organizations should do their utmost to improve children's rights, forming public opinion, establishing social atmosphere and taking active, systematic steps for compulsive enforcement.
Human, whoever he or she is, has some rights to seek happiness by nature. A child has the same right of being the subjective of human activities as an adult. Most adults including the child's parents or teachers, however, do not agree the child as a right-owner but as a controlled and protected weak juvenile . It is true that they have rare understanding about their children's rights. Therefore it is required to create a new idea that the child is an independent character having noble rights as a human being. Schools, in the first hand, doing their best, have to provide the children with circumstances necessary for them to realize human rights to be matured with high characters enough to respect others' rights as well as their own. It is an important issue of education, basically, that children learn to respect, protect and improve human rights. In the long run, being slow and lingering, education shall be one of the most effective ways available rather than the enforcement of the law or any other compulsive measures in which we are to establish and renew the standards or value of the society. This study is designed to be foundation of systematic, institutional and available education for childrens' rights, which will be able to carried on in the preliminary schools. This survey is also concerned with the dignity and value of human which may be apt to be forgotten its importance. And it is intended to present the practical and realistic ways to improve childrens' rights through defining the facts which are infringing on their rights. The recent survey showed that 62.7 percent of elementary school children do not have any idea of human rights, 83.6 percent of them haven't had any chance to learn the rights and 90.8 percent of them wanted to learn them. So far, fortunately, it is not so serious in elementary schools what has become of so-called increasingly social issuing problems-sexual abuse, gang-teasing or gang-bullying. This survey indicates that even though more than 70 percent of punishment has been chiefly made by the teachers, the children who had been punished considered their friends or school upper-class students as those who infringed their rights. That's why the necessity for education about proper ways to learn and claim human rights is to be stressed. As human rights have taken up to more and more portions in all over the world, we have begun to have concerns and policies enough to establish social systems for human rights of elementary school children in Korea. A lot of programs seem to be needed in elementary schools in the future. This research suggests following schemes to enhance the childrens' human rights in elementary schools; First, professional counseling teacher should be in every elementary schools for the kids to appeal or take counselling in case of their being hurt in the sense of human rights. Second, those who are related to elementary education in any shape should be trained regularly- teachers, parents, civil servants and others who are related with education. Third, when it comes to establishing new rules for children, childrens' opinions should be respected. Fourth, various education programs for human right with practical experience should be developed and fulfilled. Fifth, there should be definite ways for children to express their complaints or what they want. Sixth, education of human rights should be made through the additional extra-curricular activities, such as Club Association or after school experiences. Among several ways indicated above, each has merits and demerits, so we cannot decide which one is the best. We need to choose the most effective one after applying them in various ways to many elementary schools. Above all, teachers' role is the most important because they are the very people who are in charge of all the education. In addition, the government and all the social organizations should do their utmost to improve children's rights, forming public opinion, establishing social atmosphere and taking active, systematic steps for compulsive enforcement.
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