21세기를 맞은 오늘 날 급속한 과학기술의 발전과 컴퓨터의 보급으로 지식과 정보가 팽창하여 현대사회를 지식기반 사회, 정보화 사회 또는 고도 산업화 사회라고 한다. 국가발전의 원동력이 되는 지적자산은 국민의 학습능력과 창의력에 바탕을 두는데 이러한 지적능력의 개발은 교육의 힘에 의해서 형성된다. 또 제7차 교육과정이 도입되면서 교과서 중심, 공급자 중심의 교육에서 교육과정 중심, 교육수요자 중심의 교육 체제로 전환되어 교육수요자들의 요구가 다양화해짐에 따라 교직의 전문성이 더욱 요구되어 한 사람의 교사가 초등학교 10개 교과를 모...
21세기를 맞은 오늘 날 급속한 과학기술의 발전과 컴퓨터의 보급으로 지식과 정보가 팽창하여 현대사회를 지식기반 사회, 정보화 사회 또는 고도 산업화 사회라고 한다. 국가발전의 원동력이 되는 지적자산은 국민의 학습능력과 창의력에 바탕을 두는데 이러한 지적능력의 개발은 교육의 힘에 의해서 형성된다. 또 제7차 교육과정이 도입되면서 교과서 중심, 공급자 중심의 교육에서 교육과정 중심, 교육수요자 중심의 교육 체제로 전환되어 교육수요자들의 요구가 다양화해짐에 따라 교직의 전문성이 더욱 요구되어 한 사람의 교사가 초등학교 10개 교과를 모두 지도하는 데는 무리가 있다. 초등학교의 교과전담제는 고학년 교사들의 과다한 수업부담을 경감하고 교재연구 시간 확보와 교과지도 부담을 덜어 교사들의 교수·학습지도의 전문성 신장으로 교육의 질을 향상시켰으나 초등학교 교사들은 전공교과가 없으므로 전담교과의 배정과 교수학습 지도의 곤란, 교사들의 학급 선호에 따른 경영자의 어려움, 교과전담교사의 소속감 결여, 전담교과에 대한 지도능력 부족 등은 교과전담제 운영에 따른 문제점들이 노출되고 있어 교과전담제에 대한 개선을 촉구하고 있다. 따라서 초등학교에서 교과전담제가 확대실시 될 때 교사들이 어떻게 인식하는지를 밝혀 교사들의 업무부담을 경감하여 전문성을 높이고, 학생들의 학습권 보호와 인격형성에 도움이 되며, 교육과정을 합리적으로 운영하도록 하는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 현행 교과전담제의 운영에 대한 문제점을 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 둘째, 교과전담교과의 지도능력 대하여 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 셋째, 교과전담교사의 배정 대하여 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 넷째, 교과전담제의 확대실시로 인한 초등교육의 변화에 대하여 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 다섯째, 교과전담제의 확대실시로 아동들의 학습권 보호에 대하여 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 여섯째, 초등학교 교과전담교사 확보 방안에 대하여 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 본 연구문제를 해결하기 위하여 설문지를 통한 조사연구방법을 거쳐 다음과 같은 결론에 도달했다 첫째, 교과전담교사는 배정은 본인의 희망과 교육경력을 고려하여 전문지식을 갖춘 교사를 임명할 것을 요구하고 있다. 둘째, 담임교사가 지도하기 어려운 교과는 교과전담교사가 지도해 줄 것을 요구하며, 전담교사가 지도해 주길 바라는 과목은 영어 81.1%, 체육 72.9%, 음악 68.6%, 미술 41.5%, 과학 40.7%, 실과 38.3%로 전담과목이 확대되기를 원하고 있다. 셋째, 교과전담제의 확대실시는 초등교사의 업무경감, 초등교육 질 향상, 7차 교육과정 운영에 꼭 필요한 것으로 응답했다. 넷째, 교과전담제가 확대실시 되면 많은 교사와 상호작용으로 학생들의 인격형성에 도움이 되지만 생활지도에 문제가 있다고 지적했다. 다섯째, 학생의 학습권 보호와 교사의 업무경감 갈등해결은 교과전담제의 확대실시로 수업결손이 생기면 교체수업을 통해 학생의 학습권을 보호하고, 교사들도 출장이나 휴가를 부담 없이 실시하기를 원하고 있다. 여섯째, 신규교사 임용제도의 개선방안은 대학에서 전공과목을 교과전담과목으로 또는 부전공제 이수를 통한 전담교사 자격증제가 도입되어야 한다. 일곱째, 초등교사 확보방안은 담임교사와 전담교사 이원화 선발이나 교대에 대량 편·입학 허용 등 초등교사는 교대에서 양성되기를 바라고 있다. 여덟째, 교과전담교사 확보방안은 전담교사 연수 후에 자격부여, 교대 입시에서 전담과목별 선발, 중등교사 교과전담교사 허용 등은 전담교사는 교과 지도능력이 있어야 한다.
21세기를 맞은 오늘 날 급속한 과학기술의 발전과 컴퓨터의 보급으로 지식과 정보가 팽창하여 현대사회를 지식기반 사회, 정보화 사회 또는 고도 산업화 사회라고 한다. 국가발전의 원동력이 되는 지적자산은 국민의 학습능력과 창의력에 바탕을 두는데 이러한 지적능력의 개발은 교육의 힘에 의해서 형성된다. 또 제7차 교육과정이 도입되면서 교과서 중심, 공급자 중심의 교육에서 교육과정 중심, 교육수요자 중심의 교육 체제로 전환되어 교육수요자들의 요구가 다양화해짐에 따라 교직의 전문성이 더욱 요구되어 한 사람의 교사가 초등학교 10개 교과를 모두 지도하는 데는 무리가 있다. 초등학교의 교과전담제는 고학년 교사들의 과다한 수업부담을 경감하고 교재연구 시간 확보와 교과지도 부담을 덜어 교사들의 교수·학습지도의 전문성 신장으로 교육의 질을 향상시켰으나 초등학교 교사들은 전공교과가 없으므로 전담교과의 배정과 교수학습 지도의 곤란, 교사들의 학급 선호에 따른 경영자의 어려움, 교과전담교사의 소속감 결여, 전담교과에 대한 지도능력 부족 등은 교과전담제 운영에 따른 문제점들이 노출되고 있어 교과전담제에 대한 개선을 촉구하고 있다. 따라서 초등학교에서 교과전담제가 확대실시 될 때 교사들이 어떻게 인식하는지를 밝혀 교사들의 업무부담을 경감하여 전문성을 높이고, 학생들의 학습권 보호와 인격형성에 도움이 되며, 교육과정을 합리적으로 운영하도록 하는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 현행 교과전담제의 운영에 대한 문제점을 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 둘째, 교과전담교과의 지도능력 대하여 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 셋째, 교과전담교사의 배정 대하여 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 넷째, 교과전담제의 확대실시로 인한 초등교육의 변화에 대하여 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 다섯째, 교과전담제의 확대실시로 아동들의 학습권 보호에 대하여 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 여섯째, 초등학교 교과전담교사 확보 방안에 대하여 교사들은 어떻게 인식하고 있는가? 본 연구문제를 해결하기 위하여 설문지를 통한 조사연구방법을 거쳐 다음과 같은 결론에 도달했다 첫째, 교과전담교사는 배정은 본인의 희망과 교육경력을 고려하여 전문지식을 갖춘 교사를 임명할 것을 요구하고 있다. 둘째, 담임교사가 지도하기 어려운 교과는 교과전담교사가 지도해 줄 것을 요구하며, 전담교사가 지도해 주길 바라는 과목은 영어 81.1%, 체육 72.9%, 음악 68.6%, 미술 41.5%, 과학 40.7%, 실과 38.3%로 전담과목이 확대되기를 원하고 있다. 셋째, 교과전담제의 확대실시는 초등교사의 업무경감, 초등교육 질 향상, 7차 교육과정 운영에 꼭 필요한 것으로 응답했다. 넷째, 교과전담제가 확대실시 되면 많은 교사와 상호작용으로 학생들의 인격형성에 도움이 되지만 생활지도에 문제가 있다고 지적했다. 다섯째, 학생의 학습권 보호와 교사의 업무경감 갈등해결은 교과전담제의 확대실시로 수업결손이 생기면 교체수업을 통해 학생의 학습권을 보호하고, 교사들도 출장이나 휴가를 부담 없이 실시하기를 원하고 있다. 여섯째, 신규교사 임용제도의 개선방안은 대학에서 전공과목을 교과전담과목으로 또는 부전공제 이수를 통한 전담교사 자격증제가 도입되어야 한다. 일곱째, 초등교사 확보방안은 담임교사와 전담교사 이원화 선발이나 교대에 대량 편·입학 허용 등 초등교사는 교대에서 양성되기를 바라고 있다. 여덟째, 교과전담교사 확보방안은 전담교사 연수 후에 자격부여, 교대 입시에서 전담과목별 선발, 중등교사 교과전담교사 허용 등은 전담교사는 교과 지도능력이 있어야 한다.
The fast increase of knowledge and information in the 21st century, caused by rapid scientific technology development and spread of computer, lead the present society called an information-oriented society or a high industrial society. Learning and creating ability is the base of the intellectual pr...
The fast increase of knowledge and information in the 21st century, caused by rapid scientific technology development and spread of computer, lead the present society called an information-oriented society or a high industrial society. Learning and creating ability is the base of the intellectual property that drives a nation to develop. These intellectual abilities are formed by education. And as 7th educational curriculum are begun, educational system switched from text and supplier centered education to curriculum and user centered education. According as the user's demands became various, we need the specialized teahing skills and we feel it's too hard for one teacher to teach all ten elementary school subject. Implement departmental system in the elementary school lightened the excess teaching time and burden of lesson to teachers who teach senior group and gave time to research the text and upgrade the quality of education. But elementary school teachers don't have a major field so that lots of problem occurred in succession such as difficulty in allocation of department and guidance, a manager's difficulty caused by preference with discrimination of teachers, departmental teacher's lack of sense of belonging, and lack of departmental guidance ability. This kind of problem is pressing an improvement of Implement departmental system. The purpose of this study is based on the enhancement of speciality by diminution of business, protection of students' learning rights and assistance of building up one's character, and operation educational course reasonably. for this, we need to make it clear how teachers recognize as increased departmental system in elementary school. For the purpose, the following research questions were posed. The first, what is the elementary school teachers' recognition about the problems of the departmental system? The second, what are elementary school teachers' recognitions on the capability of the departmental system? The third, what are elementary school teachers' recognitions on the allocation? The fourth, what are elementary school teachers' recognitions on the changes due to the expanded departmental system? The fifth, what are elementary school teachers' recognitions on the protection of child's learning right due to the expanded departmental system? The sixth, what are elementary school teachers' recognitions about the way to secure teachers? The survey was processed by questionnaire researching and the conclusion of this study were as below. The first, teachers want assignment of departmental system which is based on teachers' desire, career, possession of specialized knowledge. The second, teachers want the departmental teacher's guidance of a subject that they have difficulty in guidance, such as english(81.1%), physical exercise(72.9%), music(68.6%), fine art(41.5%), science(40.7%) practical course(38.3%). The third, they respond that expanded departmental system is necessary for the diminution of business, the improved quality, and the operation of 7th educational course. The fourth, expanded departmental operation is of help to students' character formation, but has problem in guidance. The fifth, If the problem of student's learning rights and trouble caused diminution of business occurs cause of expanded departmental system, teachers want to protect student's learning rights through replacement instruction and to operate vacation usefully. The sixth, engagement system of fresh teacher need to improve by qualification system which is given through completion a major as department in university or completion of minor. The seventh, the way to secure elementary teacher must be achieved, through a teacher's college. for example, classification of selection of elementary teacher and departmental teacher, broad admission to a teacher's school. The eighth, there are many security plan: allowance of qualification after training, selection of each subject in the examinations for entrance, permission of a secondary school teacher etc.
The fast increase of knowledge and information in the 21st century, caused by rapid scientific technology development and spread of computer, lead the present society called an information-oriented society or a high industrial society. Learning and creating ability is the base of the intellectual property that drives a nation to develop. These intellectual abilities are formed by education. And as 7th educational curriculum are begun, educational system switched from text and supplier centered education to curriculum and user centered education. According as the user's demands became various, we need the specialized teahing skills and we feel it's too hard for one teacher to teach all ten elementary school subject. Implement departmental system in the elementary school lightened the excess teaching time and burden of lesson to teachers who teach senior group and gave time to research the text and upgrade the quality of education. But elementary school teachers don't have a major field so that lots of problem occurred in succession such as difficulty in allocation of department and guidance, a manager's difficulty caused by preference with discrimination of teachers, departmental teacher's lack of sense of belonging, and lack of departmental guidance ability. This kind of problem is pressing an improvement of Implement departmental system. The purpose of this study is based on the enhancement of speciality by diminution of business, protection of students' learning rights and assistance of building up one's character, and operation educational course reasonably. for this, we need to make it clear how teachers recognize as increased departmental system in elementary school. For the purpose, the following research questions were posed. The first, what is the elementary school teachers' recognition about the problems of the departmental system? The second, what are elementary school teachers' recognitions on the capability of the departmental system? The third, what are elementary school teachers' recognitions on the allocation? The fourth, what are elementary school teachers' recognitions on the changes due to the expanded departmental system? The fifth, what are elementary school teachers' recognitions on the protection of child's learning right due to the expanded departmental system? The sixth, what are elementary school teachers' recognitions about the way to secure teachers? The survey was processed by questionnaire researching and the conclusion of this study were as below. The first, teachers want assignment of departmental system which is based on teachers' desire, career, possession of specialized knowledge. The second, teachers want the departmental teacher's guidance of a subject that they have difficulty in guidance, such as english(81.1%), physical exercise(72.9%), music(68.6%), fine art(41.5%), science(40.7%) practical course(38.3%). The third, they respond that expanded departmental system is necessary for the diminution of business, the improved quality, and the operation of 7th educational course. The fourth, expanded departmental operation is of help to students' character formation, but has problem in guidance. The fifth, If the problem of student's learning rights and trouble caused diminution of business occurs cause of expanded departmental system, teachers want to protect student's learning rights through replacement instruction and to operate vacation usefully. The sixth, engagement system of fresh teacher need to improve by qualification system which is given through completion a major as department in university or completion of minor. The seventh, the way to secure elementary teacher must be achieved, through a teacher's college. for example, classification of selection of elementary teacher and departmental teacher, broad admission to a teacher's school. The eighth, there are many security plan: allowance of qualification after training, selection of each subject in the examinations for entrance, permission of a secondary school teacher etc.
Keyword
#초등학교 교과전담제 확대실시 교사 인식
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.