[학위논문]유아의 또래간 갈등 원인과 해결방법 : 어린이집 자유놀이 시간을 중심으로 (The) cause of children's peer conflict and ways to solve it : Research on Kindergarten free-playing hour원문보기
본 연구는 어린이집에서 생활하는 유아들의 자유 선택 활동시간에 일어나는 갈등 상황을 살펴보고, 갈등의 원인과 갈등 상황을 어떻게 해결해 나가는지를 살펴보고자 한다. 더 나아가 교사들에게 갈등을 발달의 긍정적인 면으로 받아들이고, 올바른 지도 방법을 위한 자료로 제공하는 데 연구의 목적을 둔다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다, 첫째, 유아들의 또래 간의 갈등 원인과 해결방법은 어떠한가? 둘째, 유아들의 갈등 원인은 연령과 성별에 따라 차이가 있는가? 셋째, 유아들의 갈등 해결은 연령과 성별에 따라 차이가 있는가? 연구대상은 서대문구에 위치한 A 어린이집 5세 유아 28명 (남아 17명, 여아 11명), 6세 유아 22명 (남아 7명, 여아 15명), 7세 유아 14명(남아 6명, 여아 8명)으로 모두 64명이었다. 연구 도구로는 갈등 상황을 분석하기 위해 선행연구들 (Eisenberg & Garvey, 1981 ; Malloy & Mcmurray, 1996; Laursen & Hartup, 1989; 엄정례 1997).을 기초로 정효순 (2000)의 논문에서 연구자가 관찰 범주의 정의를 수정하여 사용하였다. 수집된 자료들은 항목별로 범주화하여 빈도와 백분율로 나타냈으며 변인간의 관계를 알아보기 위해서 x^(2) 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 일반적인 갈등의 원인은 사물소유와 놀이방해, 생각과 반대되는 상황에서 가장 많이 나타났다. 둘째, 유아의 일반적인 갈등 해결방법은 고집하기, 때리기, 이유 설명하기로 나타났다. 셋째, 갈등의 원인과 갈등 해결 간에 관계를 보였다. 즉, 사물 소유에서는 잡아당기기, 밀치기, 협박하기였으며 놀이역할결정에서는 이유 설명하기, 생각과 반대되는 상황에서 이유 설명하기, 우연히 일어난 사고에서는 사과하기의 방법이 서로 관계되어졌다. 넷째, 유아들은 ...
본 연구는 어린이집에서 생활하는 유아들의 자유 선택 활동시간에 일어나는 갈등 상황을 살펴보고, 갈등의 원인과 갈등 상황을 어떻게 해결해 나가는지를 살펴보고자 한다. 더 나아가 교사들에게 갈등을 발달의 긍정적인 면으로 받아들이고, 올바른 지도 방법을 위한 자료로 제공하는 데 연구의 목적을 둔다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다, 첫째, 유아들의 또래 간의 갈등 원인과 해결방법은 어떠한가? 둘째, 유아들의 갈등 원인은 연령과 성별에 따라 차이가 있는가? 셋째, 유아들의 갈등 해결은 연령과 성별에 따라 차이가 있는가? 연구대상은 서대문구에 위치한 A 어린이집 5세 유아 28명 (남아 17명, 여아 11명), 6세 유아 22명 (남아 7명, 여아 15명), 7세 유아 14명(남아 6명, 여아 8명)으로 모두 64명이었다. 연구 도구로는 갈등 상황을 분석하기 위해 선행연구들 (Eisenberg & Garvey, 1981 ; Malloy & Mcmurray, 1996; Laursen & Hartup, 1989; 엄정례 1997).을 기초로 정효순 (2000)의 논문에서 연구자가 관찰 범주의 정의를 수정하여 사용하였다. 수집된 자료들은 항목별로 범주화하여 빈도와 백분율로 나타냈으며 변인간의 관계를 알아보기 위해서 x^(2) 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 일반적인 갈등의 원인은 사물소유와 놀이방해, 생각과 반대되는 상황에서 가장 많이 나타났다. 둘째, 유아의 일반적인 갈등 해결방법은 고집하기, 때리기, 이유 설명하기로 나타났다. 셋째, 갈등의 원인과 갈등 해결 간에 관계를 보였다. 즉, 사물 소유에서는 잡아당기기, 밀치기, 협박하기였으며 놀이역할결정에서는 이유 설명하기, 생각과 반대되는 상황에서 이유 설명하기, 우연히 일어난 사고에서는 사과하기의 방법이 서로 관계되어졌다. 넷째, 유아들은 어린 연령일수록 사물의 소유가 많이 나타났지만, 7세가 되면 주로 생각과 반대되는 경우 나타나는 갈등이 많았다. 또한 유아들은 남아들의 경우는 놀이를 방해하면서 일어나는 갈등이 많은 반면, 여아들은 자신의 뜻과 반대되는 상황이 많이 발생하며 주로 역할을 결정하는 상황에서 갈등이 많이 나타났다. 다섯째, 갈등의 해결에서는 주로 어린 연령에서는 신체적으로 고집하거나 밀치거나 잡아당기는 신체적인 전략을 사용하는 반면, 7세 유아들은 주로 이유설명하기와 같은 언어적 전략방법으로 갈등을 해결하려 한다. 그러나 남녀의 성별에서는 갈등해결에 있어서 아무런 관계도 보이지 않았다. 위의 연구 결과에 따른 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 다양한 교구를 제시할 수 있어야 하며 교구의 양을 많이 제공하여 아이들의 갈등을 줄여줄 수 있는 교사들의 배려가 요구된다. 둘째, 다양한 활동시간을 통해 유아의 폭넓은 활동에서의 갈등을 볼 수 있어야 하며 장기간에 걸쳐 유아 또래간의 변화와 주변 환경 및 개인 특성간의 여러 변인들로 인해 어떻게 변화하는지 알아보아야 한다.
본 연구는 어린이집에서 생활하는 유아들의 자유 선택 활동시간에 일어나는 갈등 상황을 살펴보고, 갈등의 원인과 갈등 상황을 어떻게 해결해 나가는지를 살펴보고자 한다. 더 나아가 교사들에게 갈등을 발달의 긍정적인 면으로 받아들이고, 올바른 지도 방법을 위한 자료로 제공하는 데 연구의 목적을 둔다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다, 첫째, 유아들의 또래 간의 갈등 원인과 해결방법은 어떠한가? 둘째, 유아들의 갈등 원인은 연령과 성별에 따라 차이가 있는가? 셋째, 유아들의 갈등 해결은 연령과 성별에 따라 차이가 있는가? 연구대상은 서대문구에 위치한 A 어린이집 5세 유아 28명 (남아 17명, 여아 11명), 6세 유아 22명 (남아 7명, 여아 15명), 7세 유아 14명(남아 6명, 여아 8명)으로 모두 64명이었다. 연구 도구로는 갈등 상황을 분석하기 위해 선행연구들 (Eisenberg & Garvey, 1981 ; Malloy & Mcmurray, 1996; Laursen & Hartup, 1989; 엄정례 1997).을 기초로 정효순 (2000)의 논문에서 연구자가 관찰 범주의 정의를 수정하여 사용하였다. 수집된 자료들은 항목별로 범주화하여 빈도와 백분율로 나타냈으며 변인간의 관계를 알아보기 위해서 x^(2) 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 일반적인 갈등의 원인은 사물소유와 놀이방해, 생각과 반대되는 상황에서 가장 많이 나타났다. 둘째, 유아의 일반적인 갈등 해결방법은 고집하기, 때리기, 이유 설명하기로 나타났다. 셋째, 갈등의 원인과 갈등 해결 간에 관계를 보였다. 즉, 사물 소유에서는 잡아당기기, 밀치기, 협박하기였으며 놀이역할결정에서는 이유 설명하기, 생각과 반대되는 상황에서 이유 설명하기, 우연히 일어난 사고에서는 사과하기의 방법이 서로 관계되어졌다. 넷째, 유아들은 어린 연령일수록 사물의 소유가 많이 나타났지만, 7세가 되면 주로 생각과 반대되는 경우 나타나는 갈등이 많았다. 또한 유아들은 남아들의 경우는 놀이를 방해하면서 일어나는 갈등이 많은 반면, 여아들은 자신의 뜻과 반대되는 상황이 많이 발생하며 주로 역할을 결정하는 상황에서 갈등이 많이 나타났다. 다섯째, 갈등의 해결에서는 주로 어린 연령에서는 신체적으로 고집하거나 밀치거나 잡아당기는 신체적인 전략을 사용하는 반면, 7세 유아들은 주로 이유설명하기와 같은 언어적 전략방법으로 갈등을 해결하려 한다. 그러나 남녀의 성별에서는 갈등해결에 있어서 아무런 관계도 보이지 않았다. 위의 연구 결과에 따른 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 다양한 교구를 제시할 수 있어야 하며 교구의 양을 많이 제공하여 아이들의 갈등을 줄여줄 수 있는 교사들의 배려가 요구된다. 둘째, 다양한 활동시간을 통해 유아의 폭넓은 활동에서의 갈등을 볼 수 있어야 하며 장기간에 걸쳐 유아 또래간의 변화와 주변 환경 및 개인 특성간의 여러 변인들로 인해 어떻게 변화하는지 알아보아야 한다.
This research is to observe pre~school children's peer conflict at a kindergarten during free-playing hour, and see how they manage to solve the situation. Moreover, it is aimed that this would help kindergarten teachers perceive peer conflict as a positive aspect for developing sources for teaching...
This research is to observe pre~school children's peer conflict at a kindergarten during free-playing hour, and see how they manage to solve the situation. Moreover, it is aimed that this would help kindergarten teachers perceive peer conflict as a positive aspect for developing sources for teaching methodology. The research topics consist of: 1. What are the causes of children's peer conflict with their ages? How they solve it? 2. Are there differences in the causes of peer conflict according to children's sex/age? 3. Are there differences in the ways children solve peer conflict according to their sex/age? Research is carried out on 64 children whose ages vary from five to seven at 'A' kindergarten in 'Sedaemun-Gu'. Their are ranges are as follow: Group 1: age five (number of male: 17, number of female: 11); Group 2: age six (number of male: 7, number of female: 15); and Group 3: age seven (number of male: 6, number of female: 8) The research methodology for this topic is developed by studying the materials of Eisenberg & Garvey, 1981; Malloy & Curry, 1996; Laursen & Hartup, 1989; Yum Jung Lae 1997, and particularly, Jung Hyo Sun(2000)'s definition of observation category is adopted for this thesis. Research data are displayed in frequency and percentage format, and categorized based on their attributes. The x^(2) a test is applied to analyze the relationships among variables. The research results are as follow. Firstly, the conflict can happen most frequently under situations where: Children want to posses something; Children are disturbed during playing; and Children are confronted against their willingness to do something. Secondly, a child is likely to solve his/her conflict by stubbornness, beating, and explaining what he/she thinks. Thirdly, there is a relationship between the cause and solution of the conflict. It is observed that the behaviors of pulling, pushing, and threatening are common when children face matters of possessing something. Explaining things are correlated under situation of role-playing game, and confronting situation. Accidental mistakes and apologies are also related. Fourthly, it is observed that younger infant shows more willingness to possession than older one, but for the age seven, the conflict occurs more often when his/her intention is confronted. For a male infant, more conflict is observed when he is disturbed during playlng hour while for a female infant, the conflict easily occurs when her willingness is confronted during role-playing game. Lastly, it is shown that for young kids under age seven are likely to communicate using their body language, like stubbornness, pushing, and pulling. On the other hand, kids above seven tend to solve the conflict situation by verbal communication, such as explaining their reasons and justifying their behaviors. However, there is no difference between male and female groups to solve the conflict situation. For further research on this topic, it is suggested that teachers would provide various types of play-materials. This would help kids avoid peer conflict. Also, it is suggested that the conflict should be observed in various situation caused by kid's behavior. Moreover, factors affecting the conflict, such as environment and individual characteristics, should be taken into consideration for understanding kids' peer conflict.
This research is to observe pre~school children's peer conflict at a kindergarten during free-playing hour, and see how they manage to solve the situation. Moreover, it is aimed that this would help kindergarten teachers perceive peer conflict as a positive aspect for developing sources for teaching methodology. The research topics consist of: 1. What are the causes of children's peer conflict with their ages? How they solve it? 2. Are there differences in the causes of peer conflict according to children's sex/age? 3. Are there differences in the ways children solve peer conflict according to their sex/age? Research is carried out on 64 children whose ages vary from five to seven at 'A' kindergarten in 'Sedaemun-Gu'. Their are ranges are as follow: Group 1: age five (number of male: 17, number of female: 11); Group 2: age six (number of male: 7, number of female: 15); and Group 3: age seven (number of male: 6, number of female: 8) The research methodology for this topic is developed by studying the materials of Eisenberg & Garvey, 1981; Malloy & Curry, 1996; Laursen & Hartup, 1989; Yum Jung Lae 1997, and particularly, Jung Hyo Sun(2000)'s definition of observation category is adopted for this thesis. Research data are displayed in frequency and percentage format, and categorized based on their attributes. The x^(2) a test is applied to analyze the relationships among variables. The research results are as follow. Firstly, the conflict can happen most frequently under situations where: Children want to posses something; Children are disturbed during playing; and Children are confronted against their willingness to do something. Secondly, a child is likely to solve his/her conflict by stubbornness, beating, and explaining what he/she thinks. Thirdly, there is a relationship between the cause and solution of the conflict. It is observed that the behaviors of pulling, pushing, and threatening are common when children face matters of possessing something. Explaining things are correlated under situation of role-playing game, and confronting situation. Accidental mistakes and apologies are also related. Fourthly, it is observed that younger infant shows more willingness to possession than older one, but for the age seven, the conflict occurs more often when his/her intention is confronted. For a male infant, more conflict is observed when he is disturbed during playlng hour while for a female infant, the conflict easily occurs when her willingness is confronted during role-playing game. Lastly, it is shown that for young kids under age seven are likely to communicate using their body language, like stubbornness, pushing, and pulling. On the other hand, kids above seven tend to solve the conflict situation by verbal communication, such as explaining their reasons and justifying their behaviors. However, there is no difference between male and female groups to solve the conflict situation. For further research on this topic, it is suggested that teachers would provide various types of play-materials. This would help kids avoid peer conflict. Also, it is suggested that the conflict should be observed in various situation caused by kid's behavior. Moreover, factors affecting the conflict, such as environment and individual characteristics, should be taken into consideration for understanding kids' peer conflict.
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