21세기 정보화 사회에서는 수학을 사용한 정보를 이해하는 능력, 얻어진 정보가 타당한지 판단하는 능력, 수학을 사용하는 정보를 다른 사람과 직접 또는 간접적으로 교환하는 능력, 실생활이나 다른 교과영역에서 수학적 지식을 사용하여 문제를 구성하고 해결하는 문제 해결력 등을 필요로 한다. 수학적 지식을 구성해 가는 능력을 기르기 위해서는 학생들 스스로가 관찰, 조작, 분석, 종합하는 활동을 통하여 수학적 원리나 법칙을 예측하고 추론할 수 있어야 한다. 학생들 상호간의 토론과 협력학습 활동은 수학적 개념을 바르게 이해하고, 문제를 다양한 방법으로 해결하는 능력을 기르며, 수학 학습에 대한 흥미와 자신감을 갖는데 도움이 된다. 사실 수학용어는 그 자체가 바로 수학의 개념, 또는 수학적인 방법을 나타낸다. 수학의 개념 교육은 용어와 기호의 선택에서 시작된다고 볼 수 있기 때문에 이 두 가지가 학교 교육에서 차지하는 비중이 크다. 따라서 본 논문은 수학의 용어가 교과과정의 교과서 상에서 적절하게 정의되었는가를 고찰하여 보고, 교수-학습의 관점에서 수학의 용어가 좋은 용어인지 또는 적절한 기호를 사용하고 있는지 비교, 분석하여 그 차이점에 대한 혼란을 줄이고자 한다. 본 논문은 제 7차 교육과정의 수학교과서 10-가 내용 중 집합과 명제에 대한 용어의 정의와 기호의 사용을 중심으로 살펴보고, 다음과 같은 개선방안을 제시하고자 한다. 첫째, 학습자의 부담을 경감시키고 집필자가 참고할 수 있는 자료를 제공한다. 둘째, 수학교과서를 집필함에 있어서 용어의 사용을 분명하게 하여 집필자의 어려움을 해소한다. 셋째, 용어나 기호에 대한 정확하고 일관성 있는 표현 사용으로 인하여 교사와 학생들의 혼란을 줄인다. 넷째, 수준별 교육과정(水準別 敎育課程)을 구현하는데 필요한 내용과 수학 교과서가 보완해야 될 내용은 무엇인지를 알아본다.
21세기 정보화 사회에서는 수학을 사용한 정보를 이해하는 능력, 얻어진 정보가 타당한지 판단하는 능력, 수학을 사용하는 정보를 다른 사람과 직접 또는 간접적으로 교환하는 능력, 실생활이나 다른 교과영역에서 수학적 지식을 사용하여 문제를 구성하고 해결하는 문제 해결력 등을 필요로 한다. 수학적 지식을 구성해 가는 능력을 기르기 위해서는 학생들 스스로가 관찰, 조작, 분석, 종합하는 활동을 통하여 수학적 원리나 법칙을 예측하고 추론할 수 있어야 한다. 학생들 상호간의 토론과 협력학습 활동은 수학적 개념을 바르게 이해하고, 문제를 다양한 방법으로 해결하는 능력을 기르며, 수학 학습에 대한 흥미와 자신감을 갖는데 도움이 된다. 사실 수학용어는 그 자체가 바로 수학의 개념, 또는 수학적인 방법을 나타낸다. 수학의 개념 교육은 용어와 기호의 선택에서 시작된다고 볼 수 있기 때문에 이 두 가지가 학교 교육에서 차지하는 비중이 크다. 따라서 본 논문은 수학의 용어가 교과과정의 교과서 상에서 적절하게 정의되었는가를 고찰하여 보고, 교수-학습의 관점에서 수학의 용어가 좋은 용어인지 또는 적절한 기호를 사용하고 있는지 비교, 분석하여 그 차이점에 대한 혼란을 줄이고자 한다. 본 논문은 제 7차 교육과정의 수학교과서 10-가 내용 중 집합과 명제에 대한 용어의 정의와 기호의 사용을 중심으로 살펴보고, 다음과 같은 개선방안을 제시하고자 한다. 첫째, 학습자의 부담을 경감시키고 집필자가 참고할 수 있는 자료를 제공한다. 둘째, 수학교과서를 집필함에 있어서 용어의 사용을 분명하게 하여 집필자의 어려움을 해소한다. 셋째, 용어나 기호에 대한 정확하고 일관성 있는 표현 사용으로 인하여 교사와 학생들의 혼란을 줄인다. 넷째, 수준별 교육과정(水準別 敎育課程)을 구현하는데 필요한 내용과 수학 교과서가 보완해야 될 내용은 무엇인지를 알아본다.
In the information-oriented society of 21th century, it's necessary for people to understand information acquired by using mathematics, conclude if it is valid and exchange it with others directly or indirectly. Moreover, people require to have capability of framing and solving problems by utilizing...
In the information-oriented society of 21th century, it's necessary for people to understand information acquired by using mathematics, conclude if it is valid and exchange it with others directly or indirectly. Moreover, people require to have capability of framing and solving problems by utilizing mathematical knowledge in the other field of curriculum. To improve the ability to organize mathematical knowledge, students should be able to estimate and infer mathematical principal or law themselves through the activities including observation, operating, analyzing and generalizing. Learning activities that students discuss and collaborate mutually are a great help to the students in understanding a mathematical concept, solving problem by various method and having interest and confidence in learning. In fact, a mathematical term conveys itself the concept of mathematics or mathematical method. Education of mathematical concept starts from choosing terms and symbols and it has great consequence to school education. So, the purpose of this study were to consider whether mathematical terms were defined properly in the textbook of curriculum. And in this study, superiority and adequacy of mathematical terms were measured and analyzed in order to reduce confusion about the terms from the standpoint of teaching-learning. This study mainly reviewed definition of the terms and use of the symbols on Set and Statement in the textbook 10-Ga of 7th school curriculum, the improvement solutions were the followings. First, an alleviation of students' burden and providing material which is a good guide to the author. Second, eliminating the author's difficulties by using terms clearly in writing a mathematics textbook. Third, reducing teachers' and students' confusion by using the correct and consistent expression about the terms and symbols. Fourth, exploring contents that is essential to implement the level differentiated curriculum and to supplement mathematics textbook.
In the information-oriented society of 21th century, it's necessary for people to understand information acquired by using mathematics, conclude if it is valid and exchange it with others directly or indirectly. Moreover, people require to have capability of framing and solving problems by utilizing mathematical knowledge in the other field of curriculum. To improve the ability to organize mathematical knowledge, students should be able to estimate and infer mathematical principal or law themselves through the activities including observation, operating, analyzing and generalizing. Learning activities that students discuss and collaborate mutually are a great help to the students in understanding a mathematical concept, solving problem by various method and having interest and confidence in learning. In fact, a mathematical term conveys itself the concept of mathematics or mathematical method. Education of mathematical concept starts from choosing terms and symbols and it has great consequence to school education. So, the purpose of this study were to consider whether mathematical terms were defined properly in the textbook of curriculum. And in this study, superiority and adequacy of mathematical terms were measured and analyzed in order to reduce confusion about the terms from the standpoint of teaching-learning. This study mainly reviewed definition of the terms and use of the symbols on Set and Statement in the textbook 10-Ga of 7th school curriculum, the improvement solutions were the followings. First, an alleviation of students' burden and providing material which is a good guide to the author. Second, eliminating the author's difficulties by using terms clearly in writing a mathematics textbook. Third, reducing teachers' and students' confusion by using the correct and consistent expression about the terms and symbols. Fourth, exploring contents that is essential to implement the level differentiated curriculum and to supplement mathematics textbook.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.