공군의 정규장교를 양성하는 공군사관학교는 주어진 임무와 교육목표를 달성하기 위해서 구성원인 생도들의 학교생활적응을 결정하는 변수에 관심을 가져야 한다. 본 연구에서는 공군사관학교 생도의 학교생활적응 관련 변수로 개인특성 변수, 인간관계 변수, 심리적 변수를 설정하고 이 변수들과 학교생활적응의 관계를 밝힘으로써 공군사관학교 생도의 학교생활적응을 돕고 훈육담당관의 생활지도방향 수립을 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 연구자가 선정한 연구문제는 첫째, 공군사관학교 생도의 개인특성 변수별 학교생활적응에 차이가 있는가, 둘째, 공군사관학교 생도의 학교생활적응은 인간관계 변수 및 심리적 변수와 관계가 있는가, 셋째, 공군사관학교 생도의 학교생활적응을 효과적으로 예측하는 변수는 무엇인가이다. 이를 위해 본 연구에서는 공군사관학교 생도 465명을 대상으로 질문지를 통한 수량적 연구를 실시하였다. 연구도구로는 학교생활적응 검사(Baker & Siryk, 1984), 동기관계(Sharabany, 1980) 및 선배의 인간중심적 태도 검사(Tausch, 1979), ...
공군의 정규장교를 양성하는 공군사관학교는 주어진 임무와 교육목표를 달성하기 위해서 구성원인 생도들의 학교생활적응을 결정하는 변수에 관심을 가져야 한다. 본 연구에서는 공군사관학교 생도의 학교생활적응 관련 변수로 개인특성 변수, 인간관계 변수, 심리적 변수를 설정하고 이 변수들과 학교생활적응의 관계를 밝힘으로써 공군사관학교 생도의 학교생활적응을 돕고 훈육담당관의 생활지도방향 수립을 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 연구자가 선정한 연구문제는 첫째, 공군사관학교 생도의 개인특성 변수별 학교생활적응에 차이가 있는가, 둘째, 공군사관학교 생도의 학교생활적응은 인간관계 변수 및 심리적 변수와 관계가 있는가, 셋째, 공군사관학교 생도의 학교생활적응을 효과적으로 예측하는 변수는 무엇인가이다. 이를 위해 본 연구에서는 공군사관학교 생도 465명을 대상으로 질문지를 통한 수량적 연구를 실시하였다. 연구도구로는 학교생활적응 검사(Baker & Siryk, 1984), 동기관계(Sharabany, 1980) 및 선배의 인간중심적 태도 검사(Tausch, 1979), 자아 정체감(박아청, 1986) 및 자아강도 검사(김재환외, 1989)를 사용하였으며, 분석방법은 연구문제별로 상관분석, 분산분석, 사후분석(Scheffe), 동시투입 중다회귀분석 방법을 사용하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개인특성 변수 중 성, 종합성적, 수진정도, 종교유무에 따라 학교생활적응은 집단간 유의미한 차이를 보였다. 즉, 여생도, 종합성적이 부진한 생도, 수진을 자주 가는 생도, 종교가 없는 생도가 그렇지 않은 생도에 비해 학교생활적응력이 떨어졌다. 둘째, 인간관계 변수 및 심리적 변수는 학교생활적응과 유의미한 상관관계를 보였다. 이는 동기관계가 좋고 선배로부터 인간중심적 태도를 느끼는 생도와 자아가 통합되어 있으며 자아가 강한 생도는 학교생활적응을 잘한다는 것을 의미한다. 셋째, 학교생활적응을 잘 설명할 수 있는 예측변수를 밝히기 위해 세 가지 변수영역별로 동시투입 중다회귀분석을 실시한 결과, 개인특성 변수는 9.7%, 인간관계 변수는 30.8%, 심리적 변수는 49%를 설명하였다. 그리고 이들 세 가지 변수영역을 모두 포함하여 학교생활적응에 대해 중다회귀분석을 실시한 결과, 62.2%를 설명하였다. 연구결과에 기초한 결론은 다음과 같다. 첫째, 학업 및 내무생활에 대해 현재의 상대평가 보다 절대평가를 실시해야 한다. 모든 생도들이 열심히 학교생활에 임하고 있음에도 불구하고 상대평가로 등급을 나누고 종합성적을 부여하면 성적이 좋은 소수의 생도만이 성취감을 느낄 수 있을 것이다. 종합성적이 좋으면 자신감이 생기고 학교생활에도 적극적으로 참여할 동기가 부여되나 그렇지 못한 대다수의 생도는 학교생활에 대해 자신감 상실과 어떻게든 졸업만 하겠다는 소극적 생활방식을 고치기 어려울 것이다. 둘째, 여생도는 스스로 미래에 대한 확신과 능력감이 부족하다고 생각하며 체력적인 측면에서 학교생활적응이 곤란함을 보여주었다. 따라서, 여생도의 학교생활적응 향상을 위해 훈육담당관은 긍정적인 자아정체감, 강한 자아강도, 체력향상을 목표로 지도해야 한다. 셋째, 효율적 의사소통 기술과 동료상담프로그램 등을 통해 공군사관학교 생도의 의사소통 기술을 향상시키는 교육과정이 필요하다. 친밀한 동기관계와 선배로부터 느끼는 인간중심적 태도는 학교생활적응력을 높이며, 자발적인 충성심과 복종심을 가지게 할 것이다. 넷째, 공군사관학교 생도의 학교생활적응을 위해 생도 개인의 정체감 확립이 중요하다. 바람직한 정체감 형성을 위해서 사관학교 교육의 방향과 초점을 외적인 자세와 결과 보다는 내부 지향적인 동기와 노력하는 과정 자체에 더 큰 중요성을 두고, 생도로서의 정체성에 대해 고민하는 과정에서 자신에 대한 이해와 통찰을 하는 것이 필요하다.
공군의 정규장교를 양성하는 공군사관학교는 주어진 임무와 교육목표를 달성하기 위해서 구성원인 생도들의 학교생활적응을 결정하는 변수에 관심을 가져야 한다. 본 연구에서는 공군사관학교 생도의 학교생활적응 관련 변수로 개인특성 변수, 인간관계 변수, 심리적 변수를 설정하고 이 변수들과 학교생활적응의 관계를 밝힘으로써 공군사관학교 생도의 학교생활적응을 돕고 훈육담당관의 생활지도방향 수립을 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 연구자가 선정한 연구문제는 첫째, 공군사관학교 생도의 개인특성 변수별 학교생활적응에 차이가 있는가, 둘째, 공군사관학교 생도의 학교생활적응은 인간관계 변수 및 심리적 변수와 관계가 있는가, 셋째, 공군사관학교 생도의 학교생활적응을 효과적으로 예측하는 변수는 무엇인가이다. 이를 위해 본 연구에서는 공군사관학교 생도 465명을 대상으로 질문지를 통한 수량적 연구를 실시하였다. 연구도구로는 학교생활적응 검사(Baker & Siryk, 1984), 동기관계(Sharabany, 1980) 및 선배의 인간중심적 태도 검사(Tausch, 1979), 자아 정체감(박아청, 1986) 및 자아강도 검사(김재환외, 1989)를 사용하였으며, 분석방법은 연구문제별로 상관분석, 분산분석, 사후분석(Scheffe), 동시투입 중다회귀분석 방법을 사용하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개인특성 변수 중 성, 종합성적, 수진정도, 종교유무에 따라 학교생활적응은 집단간 유의미한 차이를 보였다. 즉, 여생도, 종합성적이 부진한 생도, 수진을 자주 가는 생도, 종교가 없는 생도가 그렇지 않은 생도에 비해 학교생활적응력이 떨어졌다. 둘째, 인간관계 변수 및 심리적 변수는 학교생활적응과 유의미한 상관관계를 보였다. 이는 동기관계가 좋고 선배로부터 인간중심적 태도를 느끼는 생도와 자아가 통합되어 있으며 자아가 강한 생도는 학교생활적응을 잘한다는 것을 의미한다. 셋째, 학교생활적응을 잘 설명할 수 있는 예측변수를 밝히기 위해 세 가지 변수영역별로 동시투입 중다회귀분석을 실시한 결과, 개인특성 변수는 9.7%, 인간관계 변수는 30.8%, 심리적 변수는 49%를 설명하였다. 그리고 이들 세 가지 변수영역을 모두 포함하여 학교생활적응에 대해 중다회귀분석을 실시한 결과, 62.2%를 설명하였다. 연구결과에 기초한 결론은 다음과 같다. 첫째, 학업 및 내무생활에 대해 현재의 상대평가 보다 절대평가를 실시해야 한다. 모든 생도들이 열심히 학교생활에 임하고 있음에도 불구하고 상대평가로 등급을 나누고 종합성적을 부여하면 성적이 좋은 소수의 생도만이 성취감을 느낄 수 있을 것이다. 종합성적이 좋으면 자신감이 생기고 학교생활에도 적극적으로 참여할 동기가 부여되나 그렇지 못한 대다수의 생도는 학교생활에 대해 자신감 상실과 어떻게든 졸업만 하겠다는 소극적 생활방식을 고치기 어려울 것이다. 둘째, 여생도는 스스로 미래에 대한 확신과 능력감이 부족하다고 생각하며 체력적인 측면에서 학교생활적응이 곤란함을 보여주었다. 따라서, 여생도의 학교생활적응 향상을 위해 훈육담당관은 긍정적인 자아정체감, 강한 자아강도, 체력향상을 목표로 지도해야 한다. 셋째, 효율적 의사소통 기술과 동료상담프로그램 등을 통해 공군사관학교 생도의 의사소통 기술을 향상시키는 교육과정이 필요하다. 친밀한 동기관계와 선배로부터 느끼는 인간중심적 태도는 학교생활적응력을 높이며, 자발적인 충성심과 복종심을 가지게 할 것이다. 넷째, 공군사관학교 생도의 학교생활적응을 위해 생도 개인의 정체감 확립이 중요하다. 바람직한 정체감 형성을 위해서 사관학교 교육의 방향과 초점을 외적인 자세와 결과 보다는 내부 지향적인 동기와 노력하는 과정 자체에 더 큰 중요성을 두고, 생도로서의 정체성에 대해 고민하는 과정에서 자신에 대한 이해와 통찰을 하는 것이 필요하다.
To accomplish the given mission and educational goals of Korea Air Force Academy(KAFA) which trains formal Air Force officers, KAFA must pay attention to relative variables to cadets' adjustment to academy. First, I set up three kinds of variables - demographic, human relations and psychological var...
To accomplish the given mission and educational goals of Korea Air Force Academy(KAFA) which trains formal Air Force officers, KAFA must pay attention to relative variables to cadets' adjustment to academy. First, I set up three kinds of variables - demographic, human relations and psychological variables which seemed to relate to cadets' adjustment and then provide instructors with a good way for helping cadets' adjustment by testing the relation between these variable and cadets' adjustment The followings are the questions of this research. First, how cadet's adjustment scores differ according to demographic variables? Second, is there a correlation between human relations/psychological variables and cadets' adjustment scores? Third, what variables are the best efficient to predict cadets' adjustment? The data for analysis were collected from 465 cadets at KAFA by questionnaire, Student Adjustment to College(SACQ)(Baker & Syrik, 1984), Intimate Friendship Scale(Sharabany, 1980), Senior Person-Centered Attitude(Tausch, 1979), Ego-identity Scale(Park, 1986) and Ego-Strength Scale(Kim. et al., 1989). And the results were analyzed by a correlation analysis, one-way analysis of variance(ANOVA), Scheffe's test and standard multiple regression. The results of the study were as follows: First, according to sex, academic achievement, medical examination and religious belief, there were significant differences between groups in cadet's adjustment. Cadets were more likely to adjust to academic life when their gender were female, they accomplished academic achievement well , they had a good physical fitness and they had religious belief. Second, human relation and psychological variables showed a significant correlation to SACQ. This means that having intimate relationship with classmates, perceiving person-centered attitude from senior, integrating ego-identity and having strong ego-strength are good to academic adjustment. Third, to test predictor variable relative to academic adjustment by a standard multiple regression on SACQ, demographic variables accounted for 9.7%, human relation variables accounted for 30.8%, psychological variables accounted for 49%, and these three kinds of variable accounted for 62.2% on SACQ. The conclusion based on above results are summarized as follows: First, academic and military conduct scores should be rated by absolute evaluation not by relative evaluation. If many cadets perceive a good academic achievement by an absolute evaluation, they will have self-confidence and be more motivated. Second, female cadets thought that they had less capable than male cadets and they had some troubles with physical fitness. To improve female cadets' academic adjustment, instructors must pay attention to female cadets' positive ego-identity, strong ego-strength and physical training. Third, the course of effective communication skill and peer counselor training program can help KAFA cadets improve communication skills. Intimate classmate relations and seniors' person-centered attitude from seniors will raise academic adjustment and spontaneous royalty and obedience. Fourth, achieving cadet's individual ego-identity is an important factor to academic adjustment. To achieve desirable ego-identity, instructor had better focus on internal motives and process of making effort than external outcome and product. And it is necessary for a cadet to be aware of and gain an understanding of oneself, in the process of ego-identity formation.
To accomplish the given mission and educational goals of Korea Air Force Academy(KAFA) which trains formal Air Force officers, KAFA must pay attention to relative variables to cadets' adjustment to academy. First, I set up three kinds of variables - demographic, human relations and psychological variables which seemed to relate to cadets' adjustment and then provide instructors with a good way for helping cadets' adjustment by testing the relation between these variable and cadets' adjustment The followings are the questions of this research. First, how cadet's adjustment scores differ according to demographic variables? Second, is there a correlation between human relations/psychological variables and cadets' adjustment scores? Third, what variables are the best efficient to predict cadets' adjustment? The data for analysis were collected from 465 cadets at KAFA by questionnaire, Student Adjustment to College(SACQ)(Baker & Syrik, 1984), Intimate Friendship Scale(Sharabany, 1980), Senior Person-Centered Attitude(Tausch, 1979), Ego-identity Scale(Park, 1986) and Ego-Strength Scale(Kim. et al., 1989). And the results were analyzed by a correlation analysis, one-way analysis of variance(ANOVA), Scheffe's test and standard multiple regression. The results of the study were as follows: First, according to sex, academic achievement, medical examination and religious belief, there were significant differences between groups in cadet's adjustment. Cadets were more likely to adjust to academic life when their gender were female, they accomplished academic achievement well , they had a good physical fitness and they had religious belief. Second, human relation and psychological variables showed a significant correlation to SACQ. This means that having intimate relationship with classmates, perceiving person-centered attitude from senior, integrating ego-identity and having strong ego-strength are good to academic adjustment. Third, to test predictor variable relative to academic adjustment by a standard multiple regression on SACQ, demographic variables accounted for 9.7%, human relation variables accounted for 30.8%, psychological variables accounted for 49%, and these three kinds of variable accounted for 62.2% on SACQ. The conclusion based on above results are summarized as follows: First, academic and military conduct scores should be rated by absolute evaluation not by relative evaluation. If many cadets perceive a good academic achievement by an absolute evaluation, they will have self-confidence and be more motivated. Second, female cadets thought that they had less capable than male cadets and they had some troubles with physical fitness. To improve female cadets' academic adjustment, instructors must pay attention to female cadets' positive ego-identity, strong ego-strength and physical training. Third, the course of effective communication skill and peer counselor training program can help KAFA cadets improve communication skills. Intimate classmate relations and seniors' person-centered attitude from seniors will raise academic adjustment and spontaneous royalty and obedience. Fourth, achieving cadet's individual ego-identity is an important factor to academic adjustment. To achieve desirable ego-identity, instructor had better focus on internal motives and process of making effort than external outcome and product. And it is necessary for a cadet to be aware of and gain an understanding of oneself, in the process of ego-identity formation.
주제어
#학교생활적응 자아정체감 자아강도 동기관계 선배태도 Student adjustment to college Ego-identity Ego-strength Intimate classmate relationship Person-centered attitude
학위논문 정보
저자
이상호
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과
지도교수
연문희
발행연도
2003
총페이지
vi, 80p.
키워드
학교생활적응 자아정체감 자아강도 동기관계 선배태도 Student adjustment to college Ego-identity Ego-strength Intimate classmate relationship Person-centered attitude
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.