본 연구의 목적은 노자의 『도덕경』과 로저스의 인간 중심 상담 이론을 비교하여 어떤 유사점들과 차이점들이 있는지 연구함으로서 노자의 사상과 로저스의 인간 중심 상담 이론을 접목할 가능성이 있는지 살펴보는 것이다. 이런 연구 목적을 위해 본 연구는 크게 세 부분으로 나누어 연구를 진행하였다. 첫 번째 부분에서는 노자와 로저스의 인간관을 비교 연구하였는데 두 사람의 인간관을 살펴보기 위해 인간의 기본 동기, 인간의 문제와 그 근본 원인, 성숙의 과정, 성숙한 인간 등 네 가지 면을 구체적으로 살펴보았다. 두 번째 부분에서는 노자와 로...
본 연구의 목적은 노자의 『도덕경』과 로저스의 인간 중심 상담 이론을 비교하여 어떤 유사점들과 차이점들이 있는지 연구함으로서 노자의 사상과 로저스의 인간 중심 상담 이론을 접목할 가능성이 있는지 살펴보는 것이다. 이런 연구 목적을 위해 본 연구는 크게 세 부분으로 나누어 연구를 진행하였다. 첫 번째 부분에서는 노자와 로저스의 인간관을 비교 연구하였는데 두 사람의 인간관을 살펴보기 위해 인간의 기본 동기, 인간의 문제와 그 근본 원인, 성숙의 과정, 성숙한 인간 등 네 가지 면을 구체적으로 살펴보았다. 두 번째 부분에서는 노자와 로저스가 인간의 성장 발달을 위해 제시한 조건들을 비교 연구하였는데 구체적으로 노자의 무지(無知)와 로저스의 공감적 이해, 노자와 로저스의 수용, 노자의 무욕(無欲)과 로저스의 진실성 등 세 가지 면에서 살펴보았다. 세 번째 부분은 종합적 논의로서 노자의 사상과 로저스의 인간 중심 상담의 유사점과 차이점을 살펴보고 이런 유사점과 차이점을 중심으로 노자와 로저스 이론의 접목 가능성에 대해 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 노자와 로저스의 인간관은 대체적으로 유사하다. 노자와 로저스는 모두 인간의 내면에 기본적인 동기가 내재되어 있다고 보았다. 이 내적 동기를 노자는 복귀 지향성으로 보았고, 로저스는 실현 경향성으로 보았다. 이 내적 동기로 인해 인간은 일정한 조건 하에서 긍정적이고 자주적이고 신뢰할 수 있는 존재가 된다. 인간의 문제를 야기하는 근본 원인에 대해 노자와 로저스는 약간 다른 견해를 보이고 있다. 노자에게 있어 인간의 문제를 일으키는 근본적인 원인은 내욕(內欲)과 외곤(外困), 즉 인간의 내면에 있는 욕망과 외부의 간섭이다. 노자는 이 두 가지 요인 중에서 내욕(內欲)을 가장 근본적인 원인으로 보았다. 반면 로저스에게 있어 인간의 문제를 야기하는 근본 원인은 외부적 요인으로서, 유기체의 가치 조건을 발달시키는 중요한 타인들의 조건적인 긍정적 존중이다. 노자와 로저스는 모두 인간이 성숙해 가는 과정에 분명한 단계가 있는데 이 단계를 무시하거나 건너뛸 수 없다고 보았다. 그들은 또한 성숙의 과정을 끊임없이 지속되는 하나의 과정으로 보았다. 성숙한 인간을 노자와 로저스는 각각 덕을 온전히 보전하는 인간과 충분히 기능하는 인간으로 보았다. 이런 성숙한 인간은 자신을 신뢰할 수 있고, 자기 지도적이고, 자율적이고, 조화를 이루고, 경직되거나 고착된 삶을 떠나 항상 유동적인 삶 속에서 살아간다. 둘째, 인간의 성장 발달을 위한 조건에 대해 노자와 로저스는 약간의 견해 차이를 보이고 있다. 노자는 인간의 문제를 야기하는 근본적인 요인을 내욕(內欲)과 외곤(外困)으로 보았다. 따라서 인간의 성장 발달을 위한 조건에는 개인의 욕망을 줄이는 것과 외부의 간섭을 제거하는 것 두 가지가 모두 포함되어 있다. 개인의 욕망을 줄이기 위한 필수 조건으로 노자는 허정(虛靜)과 질박(質朴)함과 지족(知足)하는 마음을 제시하였다. 외부의 간섭을 제거하는 방식으로 그는 지도자가 무위(無爲)의 태도를 취할 것을 주장하였다. 따라서 지도자가 취해야 할 태도는 무위의 구체적 표현인 무지(無知)와 수용과 무욕(無欲)의 태도이다. 반면, 로저스는 치료의 효과가 어떤 기법이나 지식에 있는 것이 아니라 상담자와 내담자의 상호 관계, 특히 상담자의 태도에 달려 있다고 보았다. 따라서 인간의 성장 발달을 위한 필요 충분 조건으로 상담자의 진실성, 수용, 공감적 이해를 제시하였다. 지도자 또는 상담자가 지녀야 할 태도에 대해 노자와 로저스는 모두 수용과 공감적 이해(노자에게 있어서는 無知)를 제시하였다. 그러나 지도자가 우선적으로 지녀야 할 중요한 태도에 대해 두 사람은 일정한 견해의 차이를 보이고 있다. 노자는 지도자가 우선적으로 지녀야 할 중요한 태도로 무욕(無欲)을 제시하였고, 로저스는 상담자가 첫 번째로 지녀야 할 중요한 태도로 진실성을 제시하였다. 그러나 무욕(無欲)과 진실성은 서로 연관된 개념으로서 무욕(無欲)의 태도를 지닌 사람은 진실하고, 진실성을 지닌 사람은 무욕(無欲)하다. 따라서 무욕(無欲)과 진실성을 모두 지도자 또는 상담자가 지녀야 할 중요한 태도로 볼 수 있다. 셋째, 노자와 로저스의 이론에는 유사한 점도 있고 차이점도 있지만 인간에 대한 기본적인 관점은 매우 유사하다. 인간관은 상담 이론의 출발점으로서 유사한 인간관에 기초한 상담 이론은 서로 유사하다. 따라서 인간에 대한 유사한 관점을 지닌 노자와 로저스의 이론에서 도출해낸 상담의 목표, 상담의 과정, 상담자의 태도 등 상담의 제반 이론도 유사하다고 볼 수 있다. 이 이론들을 살펴보면 다음과 같다. 노자와 로저스의 이론을 접목시킨 상담의 목표는 ① 내담자의 기본 동기가 충분히 실현되도록 하는 것, ② 내담자로 하여금 자기 자신을 신뢰하고 자기 지도적인 인간이 되게 하는 것, ③ 내담자로 하여금 조화롭고 질서 있는 삶을 영위하도록 하는 것, ④ 내담자로 하여금 지속적으로 발전하는 과정 중에 있도록 하는 것이다. 노자와 로저스의 이론을 접목시킨 상담의 과정은 내담자가 변화를 단계적으로 경험하는 과정으로서 이 단계를 무시하거나 뛰어넘을 수 없다. 내담자는 상담자의 충분한 수용과 자기 각성에 대한 가르침을 받아야 이 과정에 들어갈 수 있고, 이 과정에 들어간 후에도 상담자의 지속적인 수용 속에서 스스로 자기 수련의 과정을 통해 상담의 목표로 나아갈 수 있다. 노자와 로저스의 이론을 접목시킨 상담에서 상담자의 태도는 ① 내담자를 있는 그대로 수용하는 것, ② 내담자의 입장에서 내담자를 바라보고 이해하는 것, ③ 무욕(無欲)의 태도와 진실성을 가지고 상담에 임하는 것이다.
본 연구의 목적은 노자의 『도덕경』과 로저스의 인간 중심 상담 이론을 비교하여 어떤 유사점들과 차이점들이 있는지 연구함으로서 노자의 사상과 로저스의 인간 중심 상담 이론을 접목할 가능성이 있는지 살펴보는 것이다. 이런 연구 목적을 위해 본 연구는 크게 세 부분으로 나누어 연구를 진행하였다. 첫 번째 부분에서는 노자와 로저스의 인간관을 비교 연구하였는데 두 사람의 인간관을 살펴보기 위해 인간의 기본 동기, 인간의 문제와 그 근본 원인, 성숙의 과정, 성숙한 인간 등 네 가지 면을 구체적으로 살펴보았다. 두 번째 부분에서는 노자와 로저스가 인간의 성장 발달을 위해 제시한 조건들을 비교 연구하였는데 구체적으로 노자의 무지(無知)와 로저스의 공감적 이해, 노자와 로저스의 수용, 노자의 무욕(無欲)과 로저스의 진실성 등 세 가지 면에서 살펴보았다. 세 번째 부분은 종합적 논의로서 노자의 사상과 로저스의 인간 중심 상담의 유사점과 차이점을 살펴보고 이런 유사점과 차이점을 중심으로 노자와 로저스 이론의 접목 가능성에 대해 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 노자와 로저스의 인간관은 대체적으로 유사하다. 노자와 로저스는 모두 인간의 내면에 기본적인 동기가 내재되어 있다고 보았다. 이 내적 동기를 노자는 복귀 지향성으로 보았고, 로저스는 실현 경향성으로 보았다. 이 내적 동기로 인해 인간은 일정한 조건 하에서 긍정적이고 자주적이고 신뢰할 수 있는 존재가 된다. 인간의 문제를 야기하는 근본 원인에 대해 노자와 로저스는 약간 다른 견해를 보이고 있다. 노자에게 있어 인간의 문제를 일으키는 근본적인 원인은 내욕(內欲)과 외곤(外困), 즉 인간의 내면에 있는 욕망과 외부의 간섭이다. 노자는 이 두 가지 요인 중에서 내욕(內欲)을 가장 근본적인 원인으로 보았다. 반면 로저스에게 있어 인간의 문제를 야기하는 근본 원인은 외부적 요인으로서, 유기체의 가치 조건을 발달시키는 중요한 타인들의 조건적인 긍정적 존중이다. 노자와 로저스는 모두 인간이 성숙해 가는 과정에 분명한 단계가 있는데 이 단계를 무시하거나 건너뛸 수 없다고 보았다. 그들은 또한 성숙의 과정을 끊임없이 지속되는 하나의 과정으로 보았다. 성숙한 인간을 노자와 로저스는 각각 덕을 온전히 보전하는 인간과 충분히 기능하는 인간으로 보았다. 이런 성숙한 인간은 자신을 신뢰할 수 있고, 자기 지도적이고, 자율적이고, 조화를 이루고, 경직되거나 고착된 삶을 떠나 항상 유동적인 삶 속에서 살아간다. 둘째, 인간의 성장 발달을 위한 조건에 대해 노자와 로저스는 약간의 견해 차이를 보이고 있다. 노자는 인간의 문제를 야기하는 근본적인 요인을 내욕(內欲)과 외곤(外困)으로 보았다. 따라서 인간의 성장 발달을 위한 조건에는 개인의 욕망을 줄이는 것과 외부의 간섭을 제거하는 것 두 가지가 모두 포함되어 있다. 개인의 욕망을 줄이기 위한 필수 조건으로 노자는 허정(虛靜)과 질박(質朴)함과 지족(知足)하는 마음을 제시하였다. 외부의 간섭을 제거하는 방식으로 그는 지도자가 무위(無爲)의 태도를 취할 것을 주장하였다. 따라서 지도자가 취해야 할 태도는 무위의 구체적 표현인 무지(無知)와 수용과 무욕(無欲)의 태도이다. 반면, 로저스는 치료의 효과가 어떤 기법이나 지식에 있는 것이 아니라 상담자와 내담자의 상호 관계, 특히 상담자의 태도에 달려 있다고 보았다. 따라서 인간의 성장 발달을 위한 필요 충분 조건으로 상담자의 진실성, 수용, 공감적 이해를 제시하였다. 지도자 또는 상담자가 지녀야 할 태도에 대해 노자와 로저스는 모두 수용과 공감적 이해(노자에게 있어서는 無知)를 제시하였다. 그러나 지도자가 우선적으로 지녀야 할 중요한 태도에 대해 두 사람은 일정한 견해의 차이를 보이고 있다. 노자는 지도자가 우선적으로 지녀야 할 중요한 태도로 무욕(無欲)을 제시하였고, 로저스는 상담자가 첫 번째로 지녀야 할 중요한 태도로 진실성을 제시하였다. 그러나 무욕(無欲)과 진실성은 서로 연관된 개념으로서 무욕(無欲)의 태도를 지닌 사람은 진실하고, 진실성을 지닌 사람은 무욕(無欲)하다. 따라서 무욕(無欲)과 진실성을 모두 지도자 또는 상담자가 지녀야 할 중요한 태도로 볼 수 있다. 셋째, 노자와 로저스의 이론에는 유사한 점도 있고 차이점도 있지만 인간에 대한 기본적인 관점은 매우 유사하다. 인간관은 상담 이론의 출발점으로서 유사한 인간관에 기초한 상담 이론은 서로 유사하다. 따라서 인간에 대한 유사한 관점을 지닌 노자와 로저스의 이론에서 도출해낸 상담의 목표, 상담의 과정, 상담자의 태도 등 상담의 제반 이론도 유사하다고 볼 수 있다. 이 이론들을 살펴보면 다음과 같다. 노자와 로저스의 이론을 접목시킨 상담의 목표는 ① 내담자의 기본 동기가 충분히 실현되도록 하는 것, ② 내담자로 하여금 자기 자신을 신뢰하고 자기 지도적인 인간이 되게 하는 것, ③ 내담자로 하여금 조화롭고 질서 있는 삶을 영위하도록 하는 것, ④ 내담자로 하여금 지속적으로 발전하는 과정 중에 있도록 하는 것이다. 노자와 로저스의 이론을 접목시킨 상담의 과정은 내담자가 변화를 단계적으로 경험하는 과정으로서 이 단계를 무시하거나 뛰어넘을 수 없다. 내담자는 상담자의 충분한 수용과 자기 각성에 대한 가르침을 받아야 이 과정에 들어갈 수 있고, 이 과정에 들어간 후에도 상담자의 지속적인 수용 속에서 스스로 자기 수련의 과정을 통해 상담의 목표로 나아갈 수 있다. 노자와 로저스의 이론을 접목시킨 상담에서 상담자의 태도는 ① 내담자를 있는 그대로 수용하는 것, ② 내담자의 입장에서 내담자를 바라보고 이해하는 것, ③ 무욕(無欲)의 태도와 진실성을 가지고 상담에 임하는 것이다.
The purpose of this study is to find out the possibility of the union between Lao Tzu's theory and Person-Centered Counseling Theory of Carl Rogers. To achieve the goal, I have tried a comparative study on these two theories in view of similarities and differences between them. This study is divided...
The purpose of this study is to find out the possibility of the union between Lao Tzu's theory and Person-Centered Counseling Theory of Carl Rogers. To achieve the goal, I have tried a comparative study on these two theories in view of similarities and differences between them. This study is divided into three parts in order to attain the object. The first part is a comparative study on the view of human being between Lao Tzu and Carl Rogers, focusing on the four factors such as human being's basic motive, human being's problem and its fundamental cause, the process of maturity, and mature human being. The second part is a comparative study on Lao Tzu's view of the human being's growth condition with that of Carl Rogers', focusing on following three aspects: Lao Tzu's ignorance and Rogers' empathic understanding, Lao Tzu and Rogers' acceptance, and Lao Tzu's non-greed and Rogers' realness. The third, comprehensive part, I have discussed about similarities and differences between the two theories, and based on them, questioned the possibility of grafting the two theories. The result of this study is as follows; Firstly, Lao Tzu and Rogers' view of human being are similar to each other. Both Lao Tzu and Rogers think that the basic motive exists within human being. Lao Tzu regards the inner motive as reverting intention, while Rogers actualizing tendency. This inner motive enables human being to be positive, autonomous, and trustworthy under specific condition. On the fundamental cause which creates human being's problems, however, the two theories have slightly different point of view. In Lao Tzu's Thought, the radical cause of human being's problem is the inside greed and the outside interference, and the more radical one is the inside greed. On the other hand, Rogers thinks the fundamental cause is the outside factor, which can be explained as significant others' conditional positive regard that develops organism's conditions of worth. Both Lao Tzu and Rogers believe that there were obvious steps in the process of human maturity, which cannot be ignored or skipped. They also consider the process of maturity as a limitlessly continuous one. Lao Tzu and Rogers conceive that mature hubeing is someone who keeps the Tao(virtue) as it is and who is the fully functioning person, respectively. Such a mature human being can trust himself, be self-directive, autonomous and harmonious, and always lives in a free and active life, breaking off the fixed and restricted one. Secondly, Lao Tzu and Rogers have a slightly different point of view on the condition of human being's growth. Lao Tzu thinks the radical causes of human being's problem are the inside greed and the outside interference. As a result, in order for human being to grow, the necessary conditions should be both reducing personal greed and removing the outside interference. For essential conditions of reducing personal greed, Lao Tzu suggests being empty, being simple, and knowing satisfaction. He also suggests leader's non-doing attitude as the way of removing the outside interference. Therefore, leaders should take an attitude of ignorance, acceptance, and non-greed, which are specific expressions of non-doing. On the other hand, Rogers believes that the therapeutic effect depends on the relationship of counselor and client, specially the attitudinal qualities of counselor, not on certain techniques or knowledge. As a result, he suggests counselor's realness, acceptance, and empathic understanding for necessary and sufficient conditions of human being's growth. Concerning the attitudinal qualities of leader or counselor, both Lao Tzu and Rogers insist that he should have acceptance and empathic understanding (ignorance for Lao Tzu's view). For the important attitude of leader, however, the two theories have somewhat different views. While Lao Tzu points out non-greed as the important, Rogers claims realness as the one. These apparently different two views are actually connected with each other. Someone who has non-greedy attitude is real, and someone who is real is non-greedy. Therefore, both non-greed and realness are important attitudinal qualities for a leader or an counselor. Thirdly, though the two theories have similarities and differences at the same time, their basic views on human being closely resemble each other. As the view of the human nature is the starting point of counseling theory, counseling theories built on similar views are alike each other. As a result, coming from the similar views, the purpose of counseling, the process of counseling, and the attitude of counselor also have something in common. Let's have a close look at the theories. The purposes of counseling coming from the graft of the two theories are: ① fully realizing the client's basic motive; ② having the client trust and be self-directive; ③ letting the client live a harmonious and orderly life; and ④ making the client be in the process of continuous development. The clients experience systematic changes in the counseling process, any stages of which can never be ignored or skipped. The clients are able to enter the maturing process when they get counselors' full acceptance and teaching about self-awakening. After entering the process, they make steady progress toward the goal of counseling through self-training under the counselors' continuous acceptance. This new counseling theory insists that counselors' attitude should do as follows: ① accept clients as they are; ② put themselves in clients' place and try to understand them; and ③ give counseling with non-greedy attitude and realness.
The purpose of this study is to find out the possibility of the union between Lao Tzu's theory and Person-Centered Counseling Theory of Carl Rogers. To achieve the goal, I have tried a comparative study on these two theories in view of similarities and differences between them. This study is divided into three parts in order to attain the object. The first part is a comparative study on the view of human being between Lao Tzu and Carl Rogers, focusing on the four factors such as human being's basic motive, human being's problem and its fundamental cause, the process of maturity, and mature human being. The second part is a comparative study on Lao Tzu's view of the human being's growth condition with that of Carl Rogers', focusing on following three aspects: Lao Tzu's ignorance and Rogers' empathic understanding, Lao Tzu and Rogers' acceptance, and Lao Tzu's non-greed and Rogers' realness. The third, comprehensive part, I have discussed about similarities and differences between the two theories, and based on them, questioned the possibility of grafting the two theories. The result of this study is as follows; Firstly, Lao Tzu and Rogers' view of human being are similar to each other. Both Lao Tzu and Rogers think that the basic motive exists within human being. Lao Tzu regards the inner motive as reverting intention, while Rogers actualizing tendency. This inner motive enables human being to be positive, autonomous, and trustworthy under specific condition. On the fundamental cause which creates human being's problems, however, the two theories have slightly different point of view. In Lao Tzu's Thought, the radical cause of human being's problem is the inside greed and the outside interference, and the more radical one is the inside greed. On the other hand, Rogers thinks the fundamental cause is the outside factor, which can be explained as significant others' conditional positive regard that develops organism's conditions of worth. Both Lao Tzu and Rogers believe that there were obvious steps in the process of human maturity, which cannot be ignored or skipped. They also consider the process of maturity as a limitlessly continuous one. Lao Tzu and Rogers conceive that mature hubeing is someone who keeps the Tao(virtue) as it is and who is the fully functioning person, respectively. Such a mature human being can trust himself, be self-directive, autonomous and harmonious, and always lives in a free and active life, breaking off the fixed and restricted one. Secondly, Lao Tzu and Rogers have a slightly different point of view on the condition of human being's growth. Lao Tzu thinks the radical causes of human being's problem are the inside greed and the outside interference. As a result, in order for human being to grow, the necessary conditions should be both reducing personal greed and removing the outside interference. For essential conditions of reducing personal greed, Lao Tzu suggests being empty, being simple, and knowing satisfaction. He also suggests leader's non-doing attitude as the way of removing the outside interference. Therefore, leaders should take an attitude of ignorance, acceptance, and non-greed, which are specific expressions of non-doing. On the other hand, Rogers believes that the therapeutic effect depends on the relationship of counselor and client, specially the attitudinal qualities of counselor, not on certain techniques or knowledge. As a result, he suggests counselor's realness, acceptance, and empathic understanding for necessary and sufficient conditions of human being's growth. Concerning the attitudinal qualities of leader or counselor, both Lao Tzu and Rogers insist that he should have acceptance and empathic understanding (ignorance for Lao Tzu's view). For the important attitude of leader, however, the two theories have somewhat different views. While Lao Tzu points out non-greed as the important, Rogers claims realness as the one. These apparently different two views are actually connected with each other. Someone who has non-greedy attitude is real, and someone who is real is non-greedy. Therefore, both non-greed and realness are important attitudinal qualities for a leader or an counselor. Thirdly, though the two theories have similarities and differences at the same time, their basic views on human being closely resemble each other. As the view of the human nature is the starting point of counseling theory, counseling theories built on similar views are alike each other. As a result, coming from the similar views, the purpose of counseling, the process of counseling, and the attitude of counselor also have something in common. Let's have a close look at the theories. The purposes of counseling coming from the graft of the two theories are: ① fully realizing the client's basic motive; ② having the client trust and be self-directive; ③ letting the client live a harmonious and orderly life; and ④ making the client be in the process of continuous development. The clients experience systematic changes in the counseling process, any stages of which can never be ignored or skipped. The clients are able to enter the maturing process when they get counselors' full acceptance and teaching about self-awakening. After entering the process, they make steady progress toward the goal of counseling through self-training under the counselors' continuous acceptance. This new counseling theory insists that counselors' attitude should do as follows: ① accept clients as they are; ② put themselves in clients' place and try to understand them; and ③ give counseling with non-greedy attitude and realness.
주제어
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