고대 토기부터 시작된 도자기 제작은 인류 역사상 가장 오래된 기술이며 필요에 의한 새로운 물질을 창조해내는 기술과 예술적인 요소가 포함된 것으로 인류의 생활과 밀접하게 관련되어 왔다. 우리나라의 도자기는 유구한 역사와 함께 시대별 특징을 지니며 우수한 도자문화를 형성해 왔다는 것은 우리 모두가 인식하고 있다. 전남지역은 그 증에서도 가장 독자적인 도자문화의 한 부분을 형성하여 왔음은 물론 도요지의 분포 등 도자사적(陶瓷史的)으로도 우리나라 도자의 모태(母胎)라 할 수 있는 중요한 위치를 차지하며 큰 맥을 이루고 있다. 그중 강진은 고려시대 청자를 집단으로 제작하였고 대구면 일대(사적68호)와 칠량면 삼흥리 일대 등 중요한 유적지가 많이 남아 있다. 그 중 대구면과 칠량면은 통일신라 말부터 고려말까지 약 609여 년간 해상 교통수단의 발달 등으로 중국 청자 기술의 빠른 도입과 기후, 태토, 연료 등 자연적인 조건, 그리고 기술 인력이 집단으로 형성되어 있었던 것이다. 또한 강진의 청자는 삼국시대 이래로 1000여 년에 걸친 경질도기의 기술적 전통 위에 회유 ...
고대 토기부터 시작된 도자기 제작은 인류 역사상 가장 오래된 기술이며 필요에 의한 새로운 물질을 창조해내는 기술과 예술적인 요소가 포함된 것으로 인류의 생활과 밀접하게 관련되어 왔다. 우리나라의 도자기는 유구한 역사와 함께 시대별 특징을 지니며 우수한 도자문화를 형성해 왔다는 것은 우리 모두가 인식하고 있다. 전남지역은 그 증에서도 가장 독자적인 도자문화의 한 부분을 형성하여 왔음은 물론 도요지의 분포 등 도자사적(陶瓷史的)으로도 우리나라 도자의 모태(母胎)라 할 수 있는 중요한 위치를 차지하며 큰 맥을 이루고 있다. 그중 강진은 고려시대 청자를 집단으로 제작하였고 대구면 일대(사적68호)와 칠량면 삼흥리 일대 등 중요한 유적지가 많이 남아 있다. 그 중 대구면과 칠량면은 통일신라 말부터 고려말까지 약 609여 년간 해상 교통수단의 발달 등으로 중국 청자 기술의 빠른 도입과 기후, 태토, 연료 등 자연적인 조건, 그리고 기술 인력이 집단으로 형성되어 있었던 것이다. 또한 강진의 청자는 삼국시대 이래로 1000여 년에 걸친 경질도기의 기술적 전통 위에 회유 도기의 제작 기술이 보편화되고 있어서 청자를 제작 할 수 있는 기술적인 기반이 이미 마련되고 있었다. 이러한 배경에서 중국으로부터 실용성과 아름다움을 갖춘 청자가 전해지고, 고려인들에 의해 청자를 제작하기에 이르렀다. 고려인들은 청자의 색에 대해 마치 옥(로)의 색과 비슷하다고 하여 비색(翡色)이라 하며 귀하게 여겼다. 이는 중국의 송나라시대 태평노인이 쓴 수중금의 천하 제일조에는 고려청자의 비색을 천하제일로 들고 있고, 송나라 국신사를 수행해 온 서긍의 선화붕사고려도경에는 만듦새와 빛깔이 좋아 졌다고 서술함은 그 당시 고려청자의 수준을 가늠할 수 있는 것이다. 비색 즉, 청록색을 띈 도자기는 중국의 청자와는 다른 독특한 빛깔을 갖게 되기에 이른 것이다 이러한 청자에 대해 많은 사람들은 그 아름다움에 대하여 찬사를 보내면서도 정작 청자의 재작과정과 과학적인 분석에 대해서는 잘 정돈되지 못하고 있다. 우리 선조들은 흙에 들어 있는 철 성분과 유약이 환원소성 분위기의 응용과정에서 신비의 청록색으로 변하는 것을 발견하였다. 그러한 청록색 즉 청자색을 띈 도자기를 일찍이 강진 지역의 일대인 용운리 계율리 사당리 등지에서 제작하였으며 근래에 대대적으로 발견되고 있다. 본 연구자는 이러한 역사적 배경을 바탕으로 「강진 高麗靑瓷의 특성 분석 및 再現에 관한 연구」 라는 주재를 설정하여 강진일대 청자의 발생과 시대적인 배경, 당시의 제작기술 수준과 발전 과정을 살펴보고, 고려시대 강진청자의 유물과 본 연구자가 재련하여 왔던 시편을 중심으로 비교 분석하여 그 결과를 토대로 올바른 재현의 가능성과 그 방향을 모색하고자 한다. 번조시 유약과 태토에 함유된 철의 변화에 따라 달라지는 청자색을 실험을 통해 기술적 관점에서 추정하였고, 산지추정은 원료 채취지역의 지질학적인 특성에 근거를 두었다. 요업 기술적인 면과 공학적인 측면을 기준으로 무기질 원소의 분석을 통해 이루어졌으며, 강진 도요지를 중심으로 용운리, 계율리, 사당리 일대의 청자편들을 분석하여 종합적으로 검토하였다. 따라서 본 연구자는 연구의 결과로 우리나라 고려청자의 우수성을 다시 한번 인식하고 고려 강진청자를 재현함에 있어 과학적인 토대로서 가능하게 하여 우리 문화의 정통성과 우수성을 이어가는데 보탬이 되고자 한다.
고대 토기부터 시작된 도자기 제작은 인류 역사상 가장 오래된 기술이며 필요에 의한 새로운 물질을 창조해내는 기술과 예술적인 요소가 포함된 것으로 인류의 생활과 밀접하게 관련되어 왔다. 우리나라의 도자기는 유구한 역사와 함께 시대별 특징을 지니며 우수한 도자문화를 형성해 왔다는 것은 우리 모두가 인식하고 있다. 전남지역은 그 증에서도 가장 독자적인 도자문화의 한 부분을 형성하여 왔음은 물론 도요지의 분포 등 도자사적(陶瓷史的)으로도 우리나라 도자의 모태(母胎)라 할 수 있는 중요한 위치를 차지하며 큰 맥을 이루고 있다. 그중 강진은 고려시대 청자를 집단으로 제작하였고 대구면 일대(사적68호)와 칠량면 삼흥리 일대 등 중요한 유적지가 많이 남아 있다. 그 중 대구면과 칠량면은 통일신라 말부터 고려말까지 약 609여 년간 해상 교통수단의 발달 등으로 중국 청자 기술의 빠른 도입과 기후, 태토, 연료 등 자연적인 조건, 그리고 기술 인력이 집단으로 형성되어 있었던 것이다. 또한 강진의 청자는 삼국시대 이래로 1000여 년에 걸친 경질도기의 기술적 전통 위에 회유 도기의 제작 기술이 보편화되고 있어서 청자를 제작 할 수 있는 기술적인 기반이 이미 마련되고 있었다. 이러한 배경에서 중국으로부터 실용성과 아름다움을 갖춘 청자가 전해지고, 고려인들에 의해 청자를 제작하기에 이르렀다. 고려인들은 청자의 색에 대해 마치 옥(로)의 색과 비슷하다고 하여 비색(翡色)이라 하며 귀하게 여겼다. 이는 중국의 송나라시대 태평노인이 쓴 수중금의 천하 제일조에는 고려청자의 비색을 천하제일로 들고 있고, 송나라 국신사를 수행해 온 서긍의 선화붕사고려도경에는 만듦새와 빛깔이 좋아 졌다고 서술함은 그 당시 고려청자의 수준을 가늠할 수 있는 것이다. 비색 즉, 청록색을 띈 도자기는 중국의 청자와는 다른 독특한 빛깔을 갖게 되기에 이른 것이다 이러한 청자에 대해 많은 사람들은 그 아름다움에 대하여 찬사를 보내면서도 정작 청자의 재작과정과 과학적인 분석에 대해서는 잘 정돈되지 못하고 있다. 우리 선조들은 흙에 들어 있는 철 성분과 유약이 환원소성 분위기의 응용과정에서 신비의 청록색으로 변하는 것을 발견하였다. 그러한 청록색 즉 청자색을 띈 도자기를 일찍이 강진 지역의 일대인 용운리 계율리 사당리 등지에서 제작하였으며 근래에 대대적으로 발견되고 있다. 본 연구자는 이러한 역사적 배경을 바탕으로 「강진 高麗靑瓷의 특성 분석 및 再現에 관한 연구」 라는 주재를 설정하여 강진일대 청자의 발생과 시대적인 배경, 당시의 제작기술 수준과 발전 과정을 살펴보고, 고려시대 강진청자의 유물과 본 연구자가 재련하여 왔던 시편을 중심으로 비교 분석하여 그 결과를 토대로 올바른 재현의 가능성과 그 방향을 모색하고자 한다. 번조시 유약과 태토에 함유된 철의 변화에 따라 달라지는 청자색을 실험을 통해 기술적 관점에서 추정하였고, 산지추정은 원료 채취지역의 지질학적인 특성에 근거를 두었다. 요업 기술적인 면과 공학적인 측면을 기준으로 무기질 원소의 분석을 통해 이루어졌으며, 강진 도요지를 중심으로 용운리, 계율리, 사당리 일대의 청자편들을 분석하여 종합적으로 검토하였다. 따라서 본 연구자는 연구의 결과로 우리나라 고려청자의 우수성을 다시 한번 인식하고 고려 강진청자를 재현함에 있어 과학적인 토대로서 가능하게 하여 우리 문화의 정통성과 우수성을 이어가는데 보탬이 되고자 한다.
The production of ancient earthenware and ceramic ware was the oldest techniques in human history. It includes the technique that creates new materials as it needs and the artistic factor, and it is closely connected with the human life. The ceramic ware in Korea had characteristics by the age with ...
The production of ancient earthenware and ceramic ware was the oldest techniques in human history. It includes the technique that creates new materials as it needs and the artistic factor, and it is closely connected with the human life. The ceramic ware in Korea had characteristics by the age with the eternal history. Also, we all recognize that it has formed excellent ceramic culture. Jeonnam area has formed a part of highest level in the ceramic culture among them. And, it took important place in ceramic history like the distribution of kilns and became a mainstream. Also, the important historic relics like all over Daegu-myeon(Historic relics No. 68) and Samheung-ri, Chilryang-myeon where the handicraft groups who produced Goryeo celadon dwelled left in Gangjin. Among them, the reason why Daegu-myeon and Chilryang-myeon introduced the technique of celadon in China rapidly by the development of means of transportation, natural condition like climate, potter's clay, fuel, and shipping, etc., and the group dwelling with the technical exports for about 600 years from the end of unified Silla to the end of Goryeo. As for the celadon in Gangjin, the general technique that could produce the celadon was already prepared because the technique of producing the lime ceramic ware has been generalized, adding to the technical tradition of hardened ceramic ware through about 1000 years since the era of the Three States. In this situation, the celadon was handed down from China, and the Goryeo people who have recognized the utility and beauty of celadon tried to make efforts to produce celadon. Goryeo people cal led the color of celadon a jade green because it was similar to the color of green jadeite about the color of mysterious color beyond description. When most of appreciators for art expressed the characteristics of Korean art, they grasped the characteristics of Korean art from the elegant line. Accordingly, the formative beauty represented the formative beauty of Korea. Among them, the celadon that is called jade green celadon mixed with the celadon glaze of grayish blue color, and it means the celadon work at a peak in the 12th century. many people sincerely admired the beauty of celadon, but they did not know the work process and history of celadon. Our ancestors found out that when the iron content(Fe) in the clay would be plastic ! in the reducing process, the trivalent oxide became the diatonic oxide, and changed into the mysterious blue-green in melting process. They produced the celadon with the blue-green, that is, celadon green early, and we found out them largely all over Gangin area, Yongmun-ri , Gyul-ri , and Sadang-ri, etc. As a result, this researcher is to establish the subject, 『A Study on the Characteristics Analysis and Reappearance of Goryeo Celadon in Ganaiin』on a basis of the history. And this study is to examine the production of celadon all over Gangjin, periodic background, and work process, and investigate the level of production technique in those days and the process of development according to the pattern. Also, this researcher is to grope for possibility of reappearance on a basis of the result, comparing and analyzing the materials like color difference, thermal analysis, chemistry, X-ray diffraction analysis, absorption rate, measurement of processing rate, observation of fine structure, and grain analysis, etc. scientifically with the historic relics of Gangjin celadon in Goryeo era and the specimen that this researcher reappeared. As for the method of research analysis, the presumption of production center will be useful to the objectification of antiquarian art historic research that was composed of typical classification method with the production technique by the correct interpretation of scientific analysis data. That is, the production technique of celadon was estimated in technical view of ceramic engineering with the materials by physicochemical check, analysis like mineral composition, chemical composition, and firing temperature, etc., and the structural analysis in structural ways. The presumption of production center was based on the geological characteristics in the extraction area of raw materials for using the celadon clay. It was composed by the analysis of trace element on a basis of c! eramic technical side and engineering side. It analyzed and investigated the fragment of celadon all over Yongmun-ri , Gyul-ri, and Sadang-ri centered on the kilns synthetically. Accordingly, this researcher recognizes excellence of Korean Goryeo celadon again as a result of this study. And this researcher is to be helpful to last our cultural legitimacy and excellence, looking for the reappearance of Ganjin celadon with the deep sense of duty as a potter who lives in the modern society.
The production of ancient earthenware and ceramic ware was the oldest techniques in human history. It includes the technique that creates new materials as it needs and the artistic factor, and it is closely connected with the human life. The ceramic ware in Korea had characteristics by the age with the eternal history. Also, we all recognize that it has formed excellent ceramic culture. Jeonnam area has formed a part of highest level in the ceramic culture among them. And, it took important place in ceramic history like the distribution of kilns and became a mainstream. Also, the important historic relics like all over Daegu-myeon(Historic relics No. 68) and Samheung-ri, Chilryang-myeon where the handicraft groups who produced Goryeo celadon dwelled left in Gangjin. Among them, the reason why Daegu-myeon and Chilryang-myeon introduced the technique of celadon in China rapidly by the development of means of transportation, natural condition like climate, potter's clay, fuel, and shipping, etc., and the group dwelling with the technical exports for about 600 years from the end of unified Silla to the end of Goryeo. As for the celadon in Gangjin, the general technique that could produce the celadon was already prepared because the technique of producing the lime ceramic ware has been generalized, adding to the technical tradition of hardened ceramic ware through about 1000 years since the era of the Three States. In this situation, the celadon was handed down from China, and the Goryeo people who have recognized the utility and beauty of celadon tried to make efforts to produce celadon. Goryeo people cal led the color of celadon a jade green because it was similar to the color of green jadeite about the color of mysterious color beyond description. When most of appreciators for art expressed the characteristics of Korean art, they grasped the characteristics of Korean art from the elegant line. Accordingly, the formative beauty represented the formative beauty of Korea. Among them, the celadon that is called jade green celadon mixed with the celadon glaze of grayish blue color, and it means the celadon work at a peak in the 12th century. many people sincerely admired the beauty of celadon, but they did not know the work process and history of celadon. Our ancestors found out that when the iron content(Fe) in the clay would be plastic ! in the reducing process, the trivalent oxide became the diatonic oxide, and changed into the mysterious blue-green in melting process. They produced the celadon with the blue-green, that is, celadon green early, and we found out them largely all over Gangin area, Yongmun-ri , Gyul-ri , and Sadang-ri, etc. As a result, this researcher is to establish the subject, 『A Study on the Characteristics Analysis and Reappearance of Goryeo Celadon in Ganaiin』on a basis of the history. And this study is to examine the production of celadon all over Gangjin, periodic background, and work process, and investigate the level of production technique in those days and the process of development according to the pattern. Also, this researcher is to grope for possibility of reappearance on a basis of the result, comparing and analyzing the materials like color difference, thermal analysis, chemistry, X-ray diffraction analysis, absorption rate, measurement of processing rate, observation of fine structure, and grain analysis, etc. scientifically with the historic relics of Gangjin celadon in Goryeo era and the specimen that this researcher reappeared. As for the method of research analysis, the presumption of production center will be useful to the objectification of antiquarian art historic research that was composed of typical classification method with the production technique by the correct interpretation of scientific analysis data. That is, the production technique of celadon was estimated in technical view of ceramic engineering with the materials by physicochemical check, analysis like mineral composition, chemical composition, and firing temperature, etc., and the structural analysis in structural ways. The presumption of production center was based on the geological characteristics in the extraction area of raw materials for using the celadon clay. It was composed by the analysis of trace element on a basis of c! eramic technical side and engineering side. It analyzed and investigated the fragment of celadon all over Yongmun-ri , Gyul-ri, and Sadang-ri centered on the kilns synthetically. Accordingly, this researcher recognizes excellence of Korean Goryeo celadon again as a result of this study. And this researcher is to be helpful to last our cultural legitimacy and excellence, looking for the reappearance of Ganjin celadon with the deep sense of duty as a potter who lives in the modern society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.