21세기의 글로벌 시장에서는 우루과이라운드, 뉴라운드 등으로 무역장벽이 완화되고 새로운 교역시장이 개방되면서 국가간 연계수단인 항공교통시설의 양적·질적 수요가 증가하고 있다. 우리나라의 경우 항공은 전체 국제여객수송의 95%를 차지할 정도로 그 비중이 높다. 세계항공교통은 매년 6%씩 증가하고 있으며, 아시아의 항공시장은 2010년 이내에 전 세계 항공의 50%에 이를 것으로 전망되고 있다. 항공수요의 증가에 따라 국가마다 공항을 개발하거나 공항시설을 확충하고 있어 공항개발이 국가경제성장에 미치는 영향을 체계적으로 분석할 필요가 있다. 그리고 기존 연구는 주로 공항의 주변지역을 대상으로 하거나 장래를 예측하는 것이 대부분이어서 국가경제를 대상으로 한 정책실험(Policy ...
21세기의 글로벌 시장에서는 우루과이라운드, 뉴라운드 등으로 무역장벽이 완화되고 새로운 교역시장이 개방되면서 국가간 연계수단인 항공교통시설의 양적·질적 수요가 증가하고 있다. 우리나라의 경우 항공은 전체 국제여객수송의 95%를 차지할 정도로 그 비중이 높다. 세계항공교통은 매년 6%씩 증가하고 있으며, 아시아의 항공시장은 2010년 이내에 전 세계 항공의 50%에 이를 것으로 전망되고 있다. 항공수요의 증가에 따라 국가마다 공항을 개발하거나 공항시설을 확충하고 있어 공항개발이 국가경제성장에 미치는 영향을 체계적으로 분석할 필요가 있다. 그리고 기존 연구는 주로 공항의 주변지역을 대상으로 하거나 장래를 예측하는 것이 대부분이어서 국가경제를 대상으로 한 정책실험(Policy Simulation)연구는 이루어지지 않았다. 그러므로 본 논문은 인천국제공항을 중심으로 공항의 개발이 국가경제성장에 미치는 영향을 분석하는데 목적을 두고 정책실험을 하였다. 연구방법은 공항과의 경제적 기능을 강조한 연산일반균형모형(Computable General Equilibrium Model, CGE Model)을 이용하였다. 기존의 연구에서는 생산함수, 비용함수 등 부분균형모형을 이용하여 공항개발이 고용, 총생산액 등 총량적 변수에 미치는 영향을 분석하였다. 그러나 연산일반균형모형은 노동, 자본, 재화 및 서비스 등 다수의 시장과 경제주체간의 연계성을 고려하여 공항시설의 개발이 경제성장과 자원배분에 미치는 효과를 분석할 수 있다. 본 논문에서는 산업을 농림수산업, 광공업, 전기가스수도, 건설업, 도소매음식숙박업, 운수창고통신, 금융보험부동산, 서비스업, 도로건설, 철도건설, 항만건설, 공항건설, 도로운영, 철도운영, 항만운영, 공항운영 등 16개로 분류하였다. 모형의 기준 시점은 가장 최근에 산업연관표가 작성된 시기이고 국가경제의 구조조정이 이루어진 2000년으로 하였으며 분석기간은 운영개시 후 15년간으로 하였다. 연산일반균형모형을 이용하여 인천국제공항개발이 거시경제에 미치는 효과를 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 5조 6,323억원의 인천국제공항개발이 국내총생산에 미치는 효과는 운영 1년차에 값의 변화량이 2조 2,350억원으로 가장 높았고 8년차에 1조 9,000억원으로 가장 낮은 것으로 나타났다. 15년간 국내총생산에 미치는 효과는 29조 8,950억원이며, 매년 평균 1조 9,930억원의 효과가 발생하는 것으로 나타났다. 15년간 수출에 미치는 효과는 17조 8,700억원, 정부세입에 미치는 효과는 7조 1,590억원, 소득에 미치는 효과는 27조 920억원, 투자에 미치는 효과는 5조 3,790억원이며, 매년 3만 9천명의 고용이 창출되는 것으로 분석되었다. 또한 생산가격은 매년 0.697%포인트의 비용감소효과를 가져오는 것으로 나타났다. 그리고 공항개발이 미치는 거시경제변수값의 변화율은 장기적으로 감소하는 것으로 분석되었다. 운영 1년차 변화율은 생산가격이 1.097%로 가장 높고 소득이 0.335%로 높았으며 투자가 0.100%로 가장 낮았다. 국내총생산, 수출, 정부세입, 고용변수는 0.295%에서 0.270%로 안정적인 변화율을 보였다. 공항의 투자에 따른 연평균탄력성에서는 생산가격이 -0.192로 가장 높고 소득 0.069, 수출 0.064, 고용 0.062, 정부세입 0.058, 국내총생산 0.057이었고 투자부문이 0.025로 가장 낮았다. 이 중에서 국내총생산, 수출, 정부세입, 소득, 고용 등은 0.057~0.069의 범위 내에서 연평균 탄력성이 비슷하게 나타났다. 그리고 거시경제변수는 기간에 따라 탄력성이 일정하게 변화하는 것으로 나타났는데, 이는 거시경제변수들이 공항투자와 서로 안정적인 관계를 가지고 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있다. 그러므로 공항개발이 거시경제변수에 미치는 효과가 투자비에 비해 나타나는 것을 감안하면 공항개발을 보다 계획적이고 체계적으로 추진할 필요가 있다. 본 논문이 가지는 정책적 함의는 공항개발의 중요성, 공항개발과 국가경제성장의 관련효과 계량화 및 효과의 다부문모형을 통한 분석 등에 있다 향후과제는 접근성의 개선이나 운영의 시스템 등 공항개발의 질적 영향, 교통소요의 중장기 전망에 의한 분석, 기존 공항인 김포공항과의 운영비교, 미시경제변수나 교통모형과의 연계 등이 포함된 분석연구와 분석모형간의 비교연구가 요구된다.
21세기의 글로벌 시장에서는 우루과이라운드, 뉴라운드 등으로 무역장벽이 완화되고 새로운 교역시장이 개방되면서 국가간 연계수단인 항공교통시설의 양적·질적 수요가 증가하고 있다. 우리나라의 경우 항공은 전체 국제여객수송의 95%를 차지할 정도로 그 비중이 높다. 세계항공교통은 매년 6%씩 증가하고 있으며, 아시아의 항공시장은 2010년 이내에 전 세계 항공의 50%에 이를 것으로 전망되고 있다. 항공수요의 증가에 따라 국가마다 공항을 개발하거나 공항시설을 확충하고 있어 공항개발이 국가경제성장에 미치는 영향을 체계적으로 분석할 필요가 있다. 그리고 기존 연구는 주로 공항의 주변지역을 대상으로 하거나 장래를 예측하는 것이 대부분이어서 국가경제를 대상으로 한 정책실험(Policy Simulation)연구는 이루어지지 않았다. 그러므로 본 논문은 인천국제공항을 중심으로 공항의 개발이 국가경제성장에 미치는 영향을 분석하는데 목적을 두고 정책실험을 하였다. 연구방법은 공항과의 경제적 기능을 강조한 연산일반균형모형(Computable General Equilibrium Model, CGE Model)을 이용하였다. 기존의 연구에서는 생산함수, 비용함수 등 부분균형모형을 이용하여 공항개발이 고용, 총생산액 등 총량적 변수에 미치는 영향을 분석하였다. 그러나 연산일반균형모형은 노동, 자본, 재화 및 서비스 등 다수의 시장과 경제주체간의 연계성을 고려하여 공항시설의 개발이 경제성장과 자원배분에 미치는 효과를 분석할 수 있다. 본 논문에서는 산업을 농림수산업, 광공업, 전기가스수도, 건설업, 도소매음식숙박업, 운수창고통신, 금융보험부동산, 서비스업, 도로건설, 철도건설, 항만건설, 공항건설, 도로운영, 철도운영, 항만운영, 공항운영 등 16개로 분류하였다. 모형의 기준 시점은 가장 최근에 산업연관표가 작성된 시기이고 국가경제의 구조조정이 이루어진 2000년으로 하였으며 분석기간은 운영개시 후 15년간으로 하였다. 연산일반균형모형을 이용하여 인천국제공항개발이 거시경제에 미치는 효과를 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 5조 6,323억원의 인천국제공항개발이 국내총생산에 미치는 효과는 운영 1년차에 값의 변화량이 2조 2,350억원으로 가장 높았고 8년차에 1조 9,000억원으로 가장 낮은 것으로 나타났다. 15년간 국내총생산에 미치는 효과는 29조 8,950억원이며, 매년 평균 1조 9,930억원의 효과가 발생하는 것으로 나타났다. 15년간 수출에 미치는 효과는 17조 8,700억원, 정부세입에 미치는 효과는 7조 1,590억원, 소득에 미치는 효과는 27조 920억원, 투자에 미치는 효과는 5조 3,790억원이며, 매년 3만 9천명의 고용이 창출되는 것으로 분석되었다. 또한 생산가격은 매년 0.697%포인트의 비용감소효과를 가져오는 것으로 나타났다. 그리고 공항개발이 미치는 거시경제변수값의 변화율은 장기적으로 감소하는 것으로 분석되었다. 운영 1년차 변화율은 생산가격이 1.097%로 가장 높고 소득이 0.335%로 높았으며 투자가 0.100%로 가장 낮았다. 국내총생산, 수출, 정부세입, 고용변수는 0.295%에서 0.270%로 안정적인 변화율을 보였다. 공항의 투자에 따른 연평균탄력성에서는 생산가격이 -0.192로 가장 높고 소득 0.069, 수출 0.064, 고용 0.062, 정부세입 0.058, 국내총생산 0.057이었고 투자부문이 0.025로 가장 낮았다. 이 중에서 국내총생산, 수출, 정부세입, 소득, 고용 등은 0.057~0.069의 범위 내에서 연평균 탄력성이 비슷하게 나타났다. 그리고 거시경제변수는 기간에 따라 탄력성이 일정하게 변화하는 것으로 나타났는데, 이는 거시경제변수들이 공항투자와 서로 안정적인 관계를 가지고 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있다. 그러므로 공항개발이 거시경제변수에 미치는 효과가 투자비에 비해 나타나는 것을 감안하면 공항개발을 보다 계획적이고 체계적으로 추진할 필요가 있다. 본 논문이 가지는 정책적 함의는 공항개발의 중요성, 공항개발과 국가경제성장의 관련효과 계량화 및 효과의 다부문모형을 통한 분석 등에 있다 향후과제는 접근성의 개선이나 운영의 시스템 등 공항개발의 질적 영향, 교통소요의 중장기 전망에 의한 분석, 기존 공항인 김포공항과의 운영비교, 미시경제변수나 교통모형과의 연계 등이 포함된 분석연구와 분석모형간의 비교연구가 요구된다.
In the global market of twenty first century as the new trade market is opened and commercial barriers are demolished due to Uruguay Round and Newround, air traffic facilities that connect between countries have shown demand increases in both quantity and quality. In Korea, air traffic takes about 9...
In the global market of twenty first century as the new trade market is opened and commercial barriers are demolished due to Uruguay Round and Newround, air traffic facilities that connect between countries have shown demand increases in both quantity and quality. In Korea, air traffic takes about 95% of all international passengers transport. While world air traffic increases by 6% every year, air traffic market of Asia is expected to reach 50% of the world's market by the year 2010. Since every country is in the process of development or expansion of air traffic facilities due to the increase of air traffic demand, it is necessary to systematically analyze the impact of airport development on the national economic growth. Moreover, many of existing literature are mostly subjected to local areas of airport, or involving estimation of the future that policy simulation research applying to national economy is not performed yet. The methodology used in this research is Computable General Equilibrium Model, CGE Model, emphasizing economic function of the airport. In existing literatures, the impact of the airport development on gross variables such as labor, gross product using partial equilibrium model including production function and cost function. Comparably, CGE model can analyze the effect of airport facilities development on economic growth and distribution of resources considering linkages between economic subjects multiple markets including labor, capital, goods, services. In the research, industry is classified into 16 categories: Agriculture and Fisheries, Mining and Manufacturing, Electricity·Gas·Water services, Construction, Wholesale and retail food·Lodging services, Shipping·Warehousing·Communication services, Finance·Insurance·Real estate, General service industry, Highway construction, Railway construction, Harbor construction, Airport construction, Highway operation and management, Railway operation and management, Harbor operation and management, Airport operation and management. The starting point of the model is year 2000 where the most recent input output matrix is drew up and structural reform of national economy is performed. Term of analysis is 15 years since start of operation. The analysis result of effect of Incheon International Airport development on macro economy can be summarized as following. Examining year by year, the effect of this development that involves 5,632,300 million won of capital on the gross domestic product is calculated to show the highest amount of variation, 2,235 billion won, in the first year of operation, and the lowest variation, 1,900 billion won, in the eighth year. The total effect on the gross domestic product during the 15 years of the term of analysis amounts to 29,895 billion won, with annual average of 1,993 billion won. During these 15 years, the effect on the export increases is 17,870 billion won while 7,159 billion won on governmental tax revenue, 27,092 billion won on incomes, and 5,379 billion won on investment are also shown as the effects. 39 thousand of newly employed labor every year is also counted as one of the effects along with 10,459 billion won of production price decrease that brings cost decreasing effect during the 15 years. The rate of variation of macro economic variables that are affected by the airport development is indicated to be decreasing by long term. In the first year, the rate of variation is the highest with 1.097% of production price, followed by 0.335% of income, and the lowest with 0.100% of investment. Gross domestic product, export, governmental tax revenue, and employment showed constant rate of variation ranging from 0.295% to 0.270%. Annual average elasticity to the airport investment is the highest with -0.192 of production price, followed by 0.069 of income, 0.064 of export, 0.062 of employment, 0.058 of governmental tax revenue, 0.057 of gross domestic product, and the lowest with 0.025 of investment. Among the variables, gross domestic product, export, governmental tax revenue, income, and employment showed little difference of annual average elasticity ranging from 0.057 to 0.069. These variables are indicated to show regular change of elasticities as time passes. It indicates that macro economic variables and airport development are related by stably giving effects to each other. Likewise, airport development gives macro economic variables stable effects. Therefore, giving considerations to the total effect of airport development on macro economic variables compared with investment cost, it is necessary to promote more systematic and organized airport development. Significance of this research lies in importance of airport development, measurement of related effects of the development and national economic growth, and analysis of the effects by multi partial model. Further studies needed after this research includes comparative study between models, analytic study of operation comparison with Kimpo International Airport, extended research to micro economic variables or to transportation models, analysis by mid to long term prospect of traffic demand, and qualitative effect of airport development such as better accessibility or operational system.
In the global market of twenty first century as the new trade market is opened and commercial barriers are demolished due to Uruguay Round and Newround, air traffic facilities that connect between countries have shown demand increases in both quantity and quality. In Korea, air traffic takes about 95% of all international passengers transport. While world air traffic increases by 6% every year, air traffic market of Asia is expected to reach 50% of the world's market by the year 2010. Since every country is in the process of development or expansion of air traffic facilities due to the increase of air traffic demand, it is necessary to systematically analyze the impact of airport development on the national economic growth. Moreover, many of existing literature are mostly subjected to local areas of airport, or involving estimation of the future that policy simulation research applying to national economy is not performed yet. The methodology used in this research is Computable General Equilibrium Model, CGE Model, emphasizing economic function of the airport. In existing literatures, the impact of the airport development on gross variables such as labor, gross product using partial equilibrium model including production function and cost function. Comparably, CGE model can analyze the effect of airport facilities development on economic growth and distribution of resources considering linkages between economic subjects multiple markets including labor, capital, goods, services. In the research, industry is classified into 16 categories: Agriculture and Fisheries, Mining and Manufacturing, Electricity·Gas·Water services, Construction, Wholesale and retail food·Lodging services, Shipping·Warehousing·Communication services, Finance·Insurance·Real estate, General service industry, Highway construction, Railway construction, Harbor construction, Airport construction, Highway operation and management, Railway operation and management, Harbor operation and management, Airport operation and management. The starting point of the model is year 2000 where the most recent input output matrix is drew up and structural reform of national economy is performed. Term of analysis is 15 years since start of operation. The analysis result of effect of Incheon International Airport development on macro economy can be summarized as following. Examining year by year, the effect of this development that involves 5,632,300 million won of capital on the gross domestic product is calculated to show the highest amount of variation, 2,235 billion won, in the first year of operation, and the lowest variation, 1,900 billion won, in the eighth year. The total effect on the gross domestic product during the 15 years of the term of analysis amounts to 29,895 billion won, with annual average of 1,993 billion won. During these 15 years, the effect on the export increases is 17,870 billion won while 7,159 billion won on governmental tax revenue, 27,092 billion won on incomes, and 5,379 billion won on investment are also shown as the effects. 39 thousand of newly employed labor every year is also counted as one of the effects along with 10,459 billion won of production price decrease that brings cost decreasing effect during the 15 years. The rate of variation of macro economic variables that are affected by the airport development is indicated to be decreasing by long term. In the first year, the rate of variation is the highest with 1.097% of production price, followed by 0.335% of income, and the lowest with 0.100% of investment. Gross domestic product, export, governmental tax revenue, and employment showed constant rate of variation ranging from 0.295% to 0.270%. Annual average elasticity to the airport investment is the highest with -0.192 of production price, followed by 0.069 of income, 0.064 of export, 0.062 of employment, 0.058 of governmental tax revenue, 0.057 of gross domestic product, and the lowest with 0.025 of investment. Among the variables, gross domestic product, export, governmental tax revenue, income, and employment showed little difference of annual average elasticity ranging from 0.057 to 0.069. These variables are indicated to show regular change of elasticities as time passes. It indicates that macro economic variables and airport development are related by stably giving effects to each other. Likewise, airport development gives macro economic variables stable effects. Therefore, giving considerations to the total effect of airport development on macro economic variables compared with investment cost, it is necessary to promote more systematic and organized airport development. Significance of this research lies in importance of airport development, measurement of related effects of the development and national economic growth, and analysis of the effects by multi partial model. Further studies needed after this research includes comparative study between models, analytic study of operation comparison with Kimpo International Airport, extended research to micro economic variables or to transportation models, analysis by mid to long term prospect of traffic demand, and qualitative effect of airport development such as better accessibility or operational system.
주제어
#인천국제공항 연산일반균형모형 국가경제성장 거시경제변수 효과분석 Incheon International Airport National economic growth Economic variable Analysis of effects
학위논문 정보
저자
이동환
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
건축공학과
지도교수
김의준
발행연도
2003
총페이지
vi, 95p.
키워드
인천국제공항 연산일반균형모형 국가경제성장 거시경제변수 효과분석 Incheon International Airport National economic growth Economic variable Analysis of effects
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