본 연구에서는 사회불안이 높은 집단이 사회불안이 낮은 집단에 비하여 정서가가 있는 얼굴 자극에 대해 작업기억에 편차를 보이는 지에 대하여 알아보았다. 대학생 609을 대상으로 사회불안척도인 SADS와 우울증 척도 BDI-II실시하여 사회불안척도 실시 결과 점수가 24점 이...
본 연구에서는 사회불안이 높은 집단이 사회불안이 낮은 집단에 비하여 정서가가 있는 얼굴 자극에 대해 작업기억에 편차를 보이는 지에 대하여 알아보았다. 대학생 609을 대상으로 사회불안척도인 SADS와 우울증 척도 BDI-II실시하여 사회불안척도 실시 결과 점수가 24점 이상인 그룹을 사회불안이 높은 집단으로, 3점 이하를 낮은 집단으로 나누었으며 우울증 척도에서 24점 이상인 대상은 실험대상자에서 제외하였다. 이 과정을 통해 사회불안이 높은 집단 26 사회불안이 낮은 집단 28이 선별되었으며 이들이 본 실험에 참여하였다. 본 실험은 각각 긍정적, 부정적인 정서가를 가지는 얼굴표정을 차례대로 하나씩 보여주고 이들의 정서가의 정도에 따라 재배열하는 순차적 제시-재배열 과제와 이 사진들을 나란히 놓고 배열을 하는 동시적 제시-재배열 과제로 나뉘어 있으며 통제자극으로서 얼굴 자극이되 정서가가 있지 않은 나이자극, 그리고 얼굴이 아닌 도형자극을 이용하였다. 실험 결과, 높은 사회불안 집단이 낮은 사회불안 집단에 비해 정서가가 있는 표정자극에 있어 수행 정도가 유의미하게 낮았다. 그러나 통제자극인 나이, 도형 자극에 있어서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이와 같은 결과는 사회불안이 높은 집단이 얼굴표정과 같이 긍정적, 부정적 정서가가 있는 자극에 있어서 그렇지 않는 자극에 비해 통제집단보다 작업기억 기제의 수행에 있어 저조함을 의미한다. 우울지수를 통계적으로 통제하였을 때는 표정 자극에 대한 집단간의 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 또한 우울지수 통제 전과 후의 평균차이를 살펴보았을 대 우울지수의 통제가 긍정적인 표정자극을 이용한 순차적제시-재배열과제의 수행 결과에 상대적으로 많은 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 본 연구의 시사점, 제한점 및 후속 연구에 대해 논의하였다.
본 연구에서는 사회불안이 높은 집단이 사회불안이 낮은 집단에 비하여 정서가가 있는 얼굴 자극에 대해 작업기억에 편차를 보이는 지에 대하여 알아보았다. 대학생 609을 대상으로 사회불안척도인 SADS와 우울증 척도 BDI-II실시하여 사회불안척도 실시 결과 점수가 24점 이상인 그룹을 사회불안이 높은 집단으로, 3점 이하를 낮은 집단으로 나누었으며 우울증 척도에서 24점 이상인 대상은 실험대상자에서 제외하였다. 이 과정을 통해 사회불안이 높은 집단 26 사회불안이 낮은 집단 28이 선별되었으며 이들이 본 실험에 참여하였다. 본 실험은 각각 긍정적, 부정적인 정서가를 가지는 얼굴표정을 차례대로 하나씩 보여주고 이들의 정서가의 정도에 따라 재배열하는 순차적 제시-재배열 과제와 이 사진들을 나란히 놓고 배열을 하는 동시적 제시-재배열 과제로 나뉘어 있으며 통제자극으로서 얼굴 자극이되 정서가가 있지 않은 나이자극, 그리고 얼굴이 아닌 도형자극을 이용하였다. 실험 결과, 높은 사회불안 집단이 낮은 사회불안 집단에 비해 정서가가 있는 표정자극에 있어 수행 정도가 유의미하게 낮았다. 그러나 통제자극인 나이, 도형 자극에 있어서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이와 같은 결과는 사회불안이 높은 집단이 얼굴표정과 같이 긍정적, 부정적 정서가가 있는 자극에 있어서 그렇지 않는 자극에 비해 통제집단보다 작업기억 기제의 수행에 있어 저조함을 의미한다. 우울지수를 통계적으로 통제하였을 때는 표정 자극에 대한 집단간의 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 또한 우울지수 통제 전과 후의 평균차이를 살펴보았을 대 우울지수의 통제가 긍정적인 표정자극을 이용한 순차적제시-재배열과제의 수행 결과에 상대적으로 많은 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 본 연구의 시사점, 제한점 및 후속 연구에 대해 논의하였다.
The Purpose of this study was to investigate the working memory bias for facial expression in social anxiety. 609 undergraduate students participated for the screening survey that consisted self-report measures of social anxiety and depression; Social Avoidance and Distress Scale (SADS; Watson & Fre...
The Purpose of this study was to investigate the working memory bias for facial expression in social anxiety. 609 undergraduate students participated for the screening survey that consisted self-report measures of social anxiety and depression; Social Avoidance and Distress Scale (SADS; Watson & Freind, 1969) and Beck Depression Inventory-II (BDI-II; Beck, Ward, Mendelson, Mock & Erbaugh, 2003). 26 participants who scored in the top 5% on the SADS, but lower than 50% on the BDI-II were selected as High Social Anxiety Group. In addition, 28 participants who scored in the low 5% on the SADS, and the low 50% on the BDI-II were selected as Low Social Anxiety Group to perform a different types of working memory task in which subjects were required to order three pictures in ascending order that were presented either sequentially (sequential condition) or simultaneously (simultaneous condition). Three different types of tasks were; 1) order positive and negative facial expression according to the degree. 2) order pictures according to the age 3) order figures according to the size. There was a significant difference between two groups in the proportion of correct response using facial expression stimuli under sequentially presented condition but not under simultaneously presented condition. However there was no working memory bias present when using non-emotional facial expression stimuli under either sequentially or simultaneously presented conditions. This results indicate that the high social anxiety group has difficulty in working memory dealing with emotional facial expressions. The group difference between High Social Anxiety Group and Low Social Anxiety Group in emotional facial expressions was not found when depression was statistically controlled. The implications and limitations of this study were discussed and directions for future research were suggested.
The Purpose of this study was to investigate the working memory bias for facial expression in social anxiety. 609 undergraduate students participated for the screening survey that consisted self-report measures of social anxiety and depression; Social Avoidance and Distress Scale (SADS; Watson & Freind, 1969) and Beck Depression Inventory-II (BDI-II; Beck, Ward, Mendelson, Mock & Erbaugh, 2003). 26 participants who scored in the top 5% on the SADS, but lower than 50% on the BDI-II were selected as High Social Anxiety Group. In addition, 28 participants who scored in the low 5% on the SADS, and the low 50% on the BDI-II were selected as Low Social Anxiety Group to perform a different types of working memory task in which subjects were required to order three pictures in ascending order that were presented either sequentially (sequential condition) or simultaneously (simultaneous condition). Three different types of tasks were; 1) order positive and negative facial expression according to the degree. 2) order pictures according to the age 3) order figures according to the size. There was a significant difference between two groups in the proportion of correct response using facial expression stimuli under sequentially presented condition but not under simultaneously presented condition. However there was no working memory bias present when using non-emotional facial expression stimuli under either sequentially or simultaneously presented conditions. This results indicate that the high social anxiety group has difficulty in working memory dealing with emotional facial expressions. The group difference between High Social Anxiety Group and Low Social Anxiety Group in emotional facial expressions was not found when depression was statistically controlled. The implications and limitations of this study were discussed and directions for future research were suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.