현재의 남북관계는 적대적인 공생관계를 넘어서 상호 협력적 공생관계로의 전환을 모색하고 있다. 그러나 통일교육은 새롭게 조성되고 있는 남북한의 화해협력 관계와 통일여건을 만들어 가는데 체계적으로 부응하고 있지 못한 실정이다. 따라서 본 논문은 기존의 통일교육의 문제점을 해결하기 위한 대안적 통일교육을 모색하고자 하는 목적에 따라 진행되었다. 이러한 연구의 목적를 달성하기 위하여 연구 내용은 크게 3가지로 설정하였다. 연구 방법은 문헌 연구와 수업모형 개발 적용이라는 방법을 사용하였다. 사회과 통일교육과 평화교육의 상관성을 문헌 연구...
현재의 남북관계는 적대적인 공생관계를 넘어서 상호 협력적 공생관계로의 전환을 모색하고 있다. 그러나 통일교육은 새롭게 조성되고 있는 남북한의 화해협력 관계와 통일여건을 만들어 가는데 체계적으로 부응하고 있지 못한 실정이다. 따라서 본 논문은 기존의 통일교육의 문제점을 해결하기 위한 대안적 통일교육을 모색하고자 하는 목적에 따라 진행되었다. 이러한 연구의 목적를 달성하기 위하여 연구 내용은 크게 3가지로 설정하였다. 연구 방법은 문헌 연구와 수업모형 개발 적용이라는 방법을 사용하였다. 사회과 통일교육과 평화교육의 상관성을 문헌 연구를 통하여 알아보고, 이를 바탕으로 수업 모형을 개발하여 직접 현장에 적용해 본 후 설문을 통해 그 효과를 검증하는 방법을 사용하였다. 연구의 진행은 우선 통일교육과 관련된 지금까지 이루어진 각종 저서 및 연구논문과 보고서 등을 비교 분석하여, 교육과정의 변천에 따른 통일교육의 문제점을 고찰하였다. 다음으로는 평화교육과 관련된 국내·외의 평화교육자들의 저서 및 여러 논문들을 분석하여 평화교육의 내용과 방법론을 체계적으로 살펴보았다. 이와 같은 통일교육과 평화교육에 관한 논의를 좀더 구체화하여 평화교육의 관점이 적용된 사회과 통일교육의 교수-학습 방안를 구안해보았다. 실제 수업의 적용은 현실적인 교육여건을 고려하여 실시가 용이한 방식을 선정하여 행하였으며, 수업 이전과 수업 이후에 각각 설문을 실시하여 수업의 효과를 분석하였다. 이를 토대로 한 연구의 결론은 연구내용에 따라 크게 세 가지로 구분하여 살펴보았다. 첫째, 통일교육과 평화교육의 접맥 가능성을 확인하고, 이를 위한 구체적인 방법을 모색하기 위하여 기존의 통일교육의 문제점을 통일교육의 변천과정에 따라 고찰하여 본 결과는 다음과 같다. 해방 이후 지금까지 통일교육의 변천과정은 통일환경의 변화에 따라 반공교육의 시기(1948년-1987년), 통일·안보교육의 시기(1988년-1991년), 통일교육의 시기(1992년 이후) 등으로 구분하여 볼 수 있는데, 대체로 80년대 중반까지는 반공교육으로 일관하였다. 90년대 이후 이러한 이념 비판 부분의 내용은 축소되었다. 이에 따라 과거의 적대적 반공교육은 통일과 화해, 북한에 대한 합리적 이해를 지향하는 교육으로 대체되어 가고 있다. 그러나 이러한 이념 비판 부분의 축소를 대체할 만한 통일교육 내용을 확보하지 못함으로써 통일교육이 축소되는 결과를 낳았고, 질적인 변화로 나타나고 있지 못하다. 둘째, 평화교육의 이론과 성격을 고찰한 이후, 통일교육과 평화교육의 상관성 및 평화교육의 관점에 따른 통일교육의 목적과 내용을 도출해 본 결과는 다음과 같다. 평화교육의 관점이 반영된 통일교육의 목표는 "한반도 평화정착의 중요성 인식과 평화를 만들어 가는 능력의 함양, 남북한 상호 이해와 화해를 위한 노력, 민족동질성의 추구"로 설정할 수 있으며, 이런 목표에 따른 통일교육의 내용은 "정치·제도적 내용보다는 일상생활과 관련된 생활·문화적 내용, 북한의 사회·문화적 현상 및 주민들의 생활실태를 남북한간 직접 비교를 통하여 남한의 우월성을 강조하려고 하기보다는 '차이'라는 관점에서 이해시키도록 하는 내용, 이질성을 다양성의 측면에서 인정하고 공존을 통하여 서로의 장점과 특성을 신장시킬 수 있는 내용, '다름'과 '차이'를 존중하고 수용하면서 관용과 공존을 위한 가치와 태도를 기르는 훈련"을 중심으로 구성할 수 있다. 셋째, 평화교육의 관점이 적용된 통일교육의 구체적인 교수-학습 방안을 구안하여 적용해 보고, 그 결과를 분석해 본 결과는 다음과 같다. 평화교육의 핵심 주제인 비평화적 상황을 극복하기 위해서 요구되는 '편견과 선입견의 해소', '다름의 이해와 수용', '타협과 양보의 수용', '문화의 이질성과 동질성의 공존' 이라는 가치가 반영된 통일교육의 교수-학습 과정안을 적용해 본 결과, 수업 이후의 학생들의 통일에 관한 의식이 수업 이전에 비하여 상당히 긍정적인 방향으로 변화되었음을 알 수 있었다. 결론적으로 이상의 논의를 종합해 보면, 기존의 통일교육의 문제점을 극복하기 위한 평화교육의 관점이 반영된 통일교육의 새로운 접근 방식은 학생들의 통일의식을 긍정적으로 함양하는데 효과가 있음을 알 수 있다. 무엇보다도 분단체제에서 남북한간에 심화되어 온 상호 갈등과 적대감, 적개심을 해소하려면 상호 이해와 화해를 추구하는 자세가 필요한데, 바로 평화교육이 이러한 이념적 기반이 될 수 있음을 알 수 있다. 그런 의미에서 평화교육과 통일교육을 결합할 수 있는 수업모형 구안과 적용을 위한 노력은 미래의 통일교육을 준비하는 의미 있는 일이라 생각된다.
현재의 남북관계는 적대적인 공생관계를 넘어서 상호 협력적 공생관계로의 전환을 모색하고 있다. 그러나 통일교육은 새롭게 조성되고 있는 남북한의 화해협력 관계와 통일여건을 만들어 가는데 체계적으로 부응하고 있지 못한 실정이다. 따라서 본 논문은 기존의 통일교육의 문제점을 해결하기 위한 대안적 통일교육을 모색하고자 하는 목적에 따라 진행되었다. 이러한 연구의 목적를 달성하기 위하여 연구 내용은 크게 3가지로 설정하였다. 연구 방법은 문헌 연구와 수업모형 개발 적용이라는 방법을 사용하였다. 사회과 통일교육과 평화교육의 상관성을 문헌 연구를 통하여 알아보고, 이를 바탕으로 수업 모형을 개발하여 직접 현장에 적용해 본 후 설문을 통해 그 효과를 검증하는 방법을 사용하였다. 연구의 진행은 우선 통일교육과 관련된 지금까지 이루어진 각종 저서 및 연구논문과 보고서 등을 비교 분석하여, 교육과정의 변천에 따른 통일교육의 문제점을 고찰하였다. 다음으로는 평화교육과 관련된 국내·외의 평화교육자들의 저서 및 여러 논문들을 분석하여 평화교육의 내용과 방법론을 체계적으로 살펴보았다. 이와 같은 통일교육과 평화교육에 관한 논의를 좀더 구체화하여 평화교육의 관점이 적용된 사회과 통일교육의 교수-학습 방안를 구안해보았다. 실제 수업의 적용은 현실적인 교육여건을 고려하여 실시가 용이한 방식을 선정하여 행하였으며, 수업 이전과 수업 이후에 각각 설문을 실시하여 수업의 효과를 분석하였다. 이를 토대로 한 연구의 결론은 연구내용에 따라 크게 세 가지로 구분하여 살펴보았다. 첫째, 통일교육과 평화교육의 접맥 가능성을 확인하고, 이를 위한 구체적인 방법을 모색하기 위하여 기존의 통일교육의 문제점을 통일교육의 변천과정에 따라 고찰하여 본 결과는 다음과 같다. 해방 이후 지금까지 통일교육의 변천과정은 통일환경의 변화에 따라 반공교육의 시기(1948년-1987년), 통일·안보교육의 시기(1988년-1991년), 통일교육의 시기(1992년 이후) 등으로 구분하여 볼 수 있는데, 대체로 80년대 중반까지는 반공교육으로 일관하였다. 90년대 이후 이러한 이념 비판 부분의 내용은 축소되었다. 이에 따라 과거의 적대적 반공교육은 통일과 화해, 북한에 대한 합리적 이해를 지향하는 교육으로 대체되어 가고 있다. 그러나 이러한 이념 비판 부분의 축소를 대체할 만한 통일교육 내용을 확보하지 못함으로써 통일교육이 축소되는 결과를 낳았고, 질적인 변화로 나타나고 있지 못하다. 둘째, 평화교육의 이론과 성격을 고찰한 이후, 통일교육과 평화교육의 상관성 및 평화교육의 관점에 따른 통일교육의 목적과 내용을 도출해 본 결과는 다음과 같다. 평화교육의 관점이 반영된 통일교육의 목표는 "한반도 평화정착의 중요성 인식과 평화를 만들어 가는 능력의 함양, 남북한 상호 이해와 화해를 위한 노력, 민족동질성의 추구"로 설정할 수 있으며, 이런 목표에 따른 통일교육의 내용은 "정치·제도적 내용보다는 일상생활과 관련된 생활·문화적 내용, 북한의 사회·문화적 현상 및 주민들의 생활실태를 남북한간 직접 비교를 통하여 남한의 우월성을 강조하려고 하기보다는 '차이'라는 관점에서 이해시키도록 하는 내용, 이질성을 다양성의 측면에서 인정하고 공존을 통하여 서로의 장점과 특성을 신장시킬 수 있는 내용, '다름'과 '차이'를 존중하고 수용하면서 관용과 공존을 위한 가치와 태도를 기르는 훈련"을 중심으로 구성할 수 있다. 셋째, 평화교육의 관점이 적용된 통일교육의 구체적인 교수-학습 방안을 구안하여 적용해 보고, 그 결과를 분석해 본 결과는 다음과 같다. 평화교육의 핵심 주제인 비평화적 상황을 극복하기 위해서 요구되는 '편견과 선입견의 해소', '다름의 이해와 수용', '타협과 양보의 수용', '문화의 이질성과 동질성의 공존' 이라는 가치가 반영된 통일교육의 교수-학습 과정안을 적용해 본 결과, 수업 이후의 학생들의 통일에 관한 의식이 수업 이전에 비하여 상당히 긍정적인 방향으로 변화되었음을 알 수 있었다. 결론적으로 이상의 논의를 종합해 보면, 기존의 통일교육의 문제점을 극복하기 위한 평화교육의 관점이 반영된 통일교육의 새로운 접근 방식은 학생들의 통일의식을 긍정적으로 함양하는데 효과가 있음을 알 수 있다. 무엇보다도 분단체제에서 남북한간에 심화되어 온 상호 갈등과 적대감, 적개심을 해소하려면 상호 이해와 화해를 추구하는 자세가 필요한데, 바로 평화교육이 이러한 이념적 기반이 될 수 있음을 알 수 있다. 그런 의미에서 평화교육과 통일교육을 결합할 수 있는 수업모형 구안과 적용을 위한 노력은 미래의 통일교육을 준비하는 의미 있는 일이라 생각된다.
Nowadays the relation between North and South Korea has been changed into cooperative coexistence from opponent one. However, unification education doesn't comply systematically in making cooperative relation and ground for unification which is being made recently. Thus we want to find out the alter...
Nowadays the relation between North and South Korea has been changed into cooperative coexistence from opponent one. However, unification education doesn't comply systematically in making cooperative relation and ground for unification which is being made recently. Thus we want to find out the alternative unification education to solve the problems of present unification education. To attain this goal, we categorized the contents into 3 areas. We use literature research and the development some teaching models. At first we searched the correlation between unification education of social studies and peace education by means of literature research and basing on this, we developed the teaching model, applied this to the real situation, and verified its effect through questioning. The research process is as follows : at first, we compared and analyzed various kinds of reports, books, and theses related with unification education and found out the problems of unification education according to the education curriculum. Then we analyzed peace educators' theses and books related with peace education in and abroad and searched the contents and ways of peace education systematically which are used in America and Europe and introduced partially in Korea. And as a result we specified the discussion about unification education and peace education and made teaching-learning methods for the unification education in social studies which the viewpoint of peace education is applied to. In applying to the real class, we used an easy way considering the real education circumstances and analyzed the effects of classes by questioning after class and before class. The results are divided into three as follows : First, we confirmed the possibility of connecting peace education to unification education, searched concrete ways for this, and examined the problems in present unification education according to the procedure of changing unification education. The results are as follows : from the liberalization, the procedure of changing unification education can be divided into anticommunism period(1848-1987), unification · security education period(1988-1991), and unification education period(since 1992) according to the change of unification circumstances. Generally speaking anticommunism education was dominant till mid 1980s. After 1990s, this kind of anti-ism was diminished. Thus past anticommunism education has been changed toward educating unification, reconcilation, and rational understanding North Korea. But they could not have the substitutional contents for unification education which can replace the decrease of criticizing ism and it could not resulted in the change in quality. Second, we studied the theory and characteristics of peace education and examined the goals and contents of unification education according to the correlation of unification education and peace education and the viewpoint of peace education. The results are as follows : The goal of unification education which reflects the viewpoint of peace education is "to recognize the importance of peace settlement on the Korean peninsula and to improve the ability to make peace, to make efforts for a mutual understanding and reconciliation between South and North Korea, and to pursuit the homogeneity of one people." The contents of unification education are made up of "cultural and living contents which are related with the daily life rather than political and systematical ones, the contents to understand the 'difference' rather than to emphasize South Korea's superiority through direct comparison North Korea's social and cultural situation and people's lives, the contents to accept the heterogeneity in the various viewpoints and to improve each other's merits and characteristics through coexistence, and training to respect and accept the 'difference' and to foster the attitude and value for tolerance and coexistence." Third, we studied and applied the specific teaching-learning methods of unification education which has a viewpoint of peace education. The results are as follows : We applied the teaching-learning methods of unification education which contain the value of 'dissolving prejudice and preconception,' 'understanding and accepting differences,' 'accepting compromises and yielding,' 'the coexistence of heterogeneity and homogeneity of culture.' Thus the results are as follows : After teaching, students' consciousness for the unification have moved toward much more positive direction compared with before teaching. Being synthesized conclusively, the new method of unification education to which the viewpoint of peace education is applied to overcome the problems of present unification education has a great effect on fostering students' unification consciousness positively. First of all, it is necessary to have an attitude of searching for mutual understanding and reconciliation to dissolve mutual conflicts and antagonism which have been intensified between South and North under the division. It is peace education that is based on these isms. In this sense, the efforts to make and apply teaching models which connect peace education with unification education are very meaningful in preparing for future unification education.
Nowadays the relation between North and South Korea has been changed into cooperative coexistence from opponent one. However, unification education doesn't comply systematically in making cooperative relation and ground for unification which is being made recently. Thus we want to find out the alternative unification education to solve the problems of present unification education. To attain this goal, we categorized the contents into 3 areas. We use literature research and the development some teaching models. At first we searched the correlation between unification education of social studies and peace education by means of literature research and basing on this, we developed the teaching model, applied this to the real situation, and verified its effect through questioning. The research process is as follows : at first, we compared and analyzed various kinds of reports, books, and theses related with unification education and found out the problems of unification education according to the education curriculum. Then we analyzed peace educators' theses and books related with peace education in and abroad and searched the contents and ways of peace education systematically which are used in America and Europe and introduced partially in Korea. And as a result we specified the discussion about unification education and peace education and made teaching-learning methods for the unification education in social studies which the viewpoint of peace education is applied to. In applying to the real class, we used an easy way considering the real education circumstances and analyzed the effects of classes by questioning after class and before class. The results are divided into three as follows : First, we confirmed the possibility of connecting peace education to unification education, searched concrete ways for this, and examined the problems in present unification education according to the procedure of changing unification education. The results are as follows : from the liberalization, the procedure of changing unification education can be divided into anticommunism period(1848-1987), unification · security education period(1988-1991), and unification education period(since 1992) according to the change of unification circumstances. Generally speaking anticommunism education was dominant till mid 1980s. After 1990s, this kind of anti-ism was diminished. Thus past anticommunism education has been changed toward educating unification, reconcilation, and rational understanding North Korea. But they could not have the substitutional contents for unification education which can replace the decrease of criticizing ism and it could not resulted in the change in quality. Second, we studied the theory and characteristics of peace education and examined the goals and contents of unification education according to the correlation of unification education and peace education and the viewpoint of peace education. The results are as follows : The goal of unification education which reflects the viewpoint of peace education is "to recognize the importance of peace settlement on the Korean peninsula and to improve the ability to make peace, to make efforts for a mutual understanding and reconciliation between South and North Korea, and to pursuit the homogeneity of one people." The contents of unification education are made up of "cultural and living contents which are related with the daily life rather than political and systematical ones, the contents to understand the 'difference' rather than to emphasize South Korea's superiority through direct comparison North Korea's social and cultural situation and people's lives, the contents to accept the heterogeneity in the various viewpoints and to improve each other's merits and characteristics through coexistence, and training to respect and accept the 'difference' and to foster the attitude and value for tolerance and coexistence." Third, we studied and applied the specific teaching-learning methods of unification education which has a viewpoint of peace education. The results are as follows : We applied the teaching-learning methods of unification education which contain the value of 'dissolving prejudice and preconception,' 'understanding and accepting differences,' 'accepting compromises and yielding,' 'the coexistence of heterogeneity and homogeneity of culture.' Thus the results are as follows : After teaching, students' consciousness for the unification have moved toward much more positive direction compared with before teaching. Being synthesized conclusively, the new method of unification education to which the viewpoint of peace education is applied to overcome the problems of present unification education has a great effect on fostering students' unification consciousness positively. First of all, it is necessary to have an attitude of searching for mutual understanding and reconciliation to dissolve mutual conflicts and antagonism which have been intensified between South and North under the division. It is peace education that is based on these isms. In this sense, the efforts to make and apply teaching models which connect peace education with unification education are very meaningful in preparing for future unification education.
주제어
#평화교육 통일교육 프로그램개발
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.