본 연구의 목적은 마슬로우의 이론에 기초해서 진로지도 교육과정안을 구성하는데 있다. 마슬로우의 자아실현이론에서 제시하는 건강한 인간상과 누구나 성장욕구를 가지고 있다는 긍정적인 인간관을 진로교육의 목적과 기본전제로 삼았다. 이 글은 진로교육을 자아실현을 위한 하나의 방안으로 제시한다. Ⅱ장에서는 진로교육의 이론적 배경에 대해 설명하였다. 많은 사람들이 진로교육과 진학지도를 혼동해서 진로교육의 개념을 규정하였다. 진로교육은 자기 이해를 바탕으로 일과 직업 세계에 대한 건전한 가치관과 직업선택 적응력을 길러주는 것이다. 이는 자아실현이라는 교육적 목적을 달성하기 위하여 자신을 이해하고 합리적인 진로 선택을 돕기 위함이다. 2절은 마슬로우 이론의 일반적인 특징을 설명하였다. 3절은 마슬로우의 1971년 저서를 중심으로 그가 말하는 자아실현을 위한 교육의 목표와 방법적 원리, ...
본 연구의 목적은 마슬로우의 이론에 기초해서 진로지도 교육과정안을 구성하는데 있다. 마슬로우의 자아실현이론에서 제시하는 건강한 인간상과 누구나 성장욕구를 가지고 있다는 긍정적인 인간관을 진로교육의 목적과 기본전제로 삼았다. 이 글은 진로교육을 자아실현을 위한 하나의 방안으로 제시한다. Ⅱ장에서는 진로교육의 이론적 배경에 대해 설명하였다. 많은 사람들이 진로교육과 진학지도를 혼동해서 진로교육의 개념을 규정하였다. 진로교육은 자기 이해를 바탕으로 일과 직업 세계에 대한 건전한 가치관과 직업선택 적응력을 길러주는 것이다. 이는 자아실현이라는 교육적 목적을 달성하기 위하여 자신을 이해하고 합리적인 진로 선택을 돕기 위함이다. 2절은 마슬로우 이론의 일반적인 특징을 설명하였다. 3절은 마슬로우의 1971년 저서를 중심으로 그가 말하는 자아실현을 위한 교육의 목표와 방법적 원리, 교사의 역할을 적었다. 2장의 2, 3절을 바탕으로 4장 진로지도 교육과정안의 내용을 설정하였다. 본 연구의 이론적 기초를 마슬로우에서 찾는 이유는 다음과 같다. 첫째, 동기와 욕구 이론을 통하여 '인간'의 개념을 규정하였다. 이것은 한 인간으로서 자신을 어떻게 바라보아야 하는지를 알려준다. 둘째, 마슬로우의 이론은 자아실현과 가치실현의 관계를 보다 실제적으로 다루고 있어서 진로교육 시 가치관 확립에 도움이 된다. Ⅲ장에서는 현재 진로교육의 실태와 그 문제점을 알아보았다. 또한 기존에 제시된 개선방안들을 살펴봄으로써 재량활동시간에 진로교육을 실시하는 것이 가장 적절하다고 주장하였다. 현재 우리의 학교교육은 상급학교 진학과 입시위주의 교육에 치중함으로써 일찍부터 시작되었어야 할 진정한 의미의 진로지도나 상담의 기회를 제공하지 못한 채, 상급학교 진학을 유도하거나 또는 곧바로 직업세계에 참가하게 만드는 현실에 있다. 학교 진로교육에 대한 만족도는 상당히 낮은 것으로 나타났으며 서울대학교의 경우 학생생활연구소를 찾아온 내담자의 호소문제 중 가장 높게 나타난 것이 '학업 및 진로문제(60.2%)'였다. Ⅳ장에서는 진로지도 교육과정안을 개발하였다. 본 연구는 기존의 진로교육 프로그램보다 '자아'에 대한 이해와 가치관 정립에 초점을 두고 4가지 영역으로 구성하였다. 각 영역에 대해 간단히 설명해 보면 다음과 같다. Ⅰ단원은 자신에 대해 올바르게 이해하는 것을 목표로 한다. 즉 자신의 결핍동기가 무엇이고 지향하는 성장동인이 무엇인지 알고 자신의 모습을 받아들이는 것이다. 잘못된 관념에서 벗어나는 것, 자신이 잘하지 못하는 것을 아는 것, 알지 못했던 능력을 계발하는 것 등은 자신의 객관적인 모습을 인지하는 방법이다. 올바른 자아의 확립을 통해 자신이 평생하고 싶은 일을 찾을 수 있다면 그것이 바로 자아실현이라고 볼 수 있을 것이다. Ⅱ단원은 올바른 가치관을 정립하고 일에 대해 긍정적인 태도를 지니는 것을 목표로 한다. 자아실현을 위한 교육의 주요 목적은 존재가치를 깨달아 그것을 실현할 수 있도록 하는 것이다. 자아실현인들이 자신의 일에 열중하는 것은, 일이 그들의 내재적 가치를 실현시켜 주기 때문이다. 그래서 그들이 택한 가치를 보고 배우는 것 또한 자아실현의 길로 나아가는 방법이다. Ⅲ단원은 일의 세계에 대한 이해와 탐색을 목표로 한다. 자아실현인은 자신이 자기의 생에서 무엇을 원하는가를 발견하고 자신의 과업을 이끄는 사람이다. 마슬로우는 자기 자신에게 '나는 무엇을 선택해야 하는지' 물어야 한다고 말한다. 그것은 우리가 자신의 선택에 따라 자신의 인생을 개척해 낼 수 있음을 시사하고 있다. Ⅳ단원은 합리적인 진로 선택과 실천을 위한 활동계획의 수립을 목표로 한다. 진로를 결정하는 일은 개인이 일생을 통해서 성취해야 할 가장 중요한 과업 중의 하나이다. 따라서 학교에서의 진로교육은 학생들이 진로에 관한 체계적인 진로계획을 세울 수 있도록 지도해야 한다. 본 연구는 학습자료임에도 불구하고 현장에 적용해 보지 못함으로 인해 그 효과에 대해 검증된 결과를 제시할 수 없다는 한계점을 지닌다. ※ 이 논문은 2004년 2월 한국교원대학교 대학원위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
본 연구의 목적은 마슬로우의 이론에 기초해서 진로지도 교육과정안을 구성하는데 있다. 마슬로우의 자아실현이론에서 제시하는 건강한 인간상과 누구나 성장욕구를 가지고 있다는 긍정적인 인간관을 진로교육의 목적과 기본전제로 삼았다. 이 글은 진로교육을 자아실현을 위한 하나의 방안으로 제시한다. Ⅱ장에서는 진로교육의 이론적 배경에 대해 설명하였다. 많은 사람들이 진로교육과 진학지도를 혼동해서 진로교육의 개념을 규정하였다. 진로교육은 자기 이해를 바탕으로 일과 직업 세계에 대한 건전한 가치관과 직업선택 적응력을 길러주는 것이다. 이는 자아실현이라는 교육적 목적을 달성하기 위하여 자신을 이해하고 합리적인 진로 선택을 돕기 위함이다. 2절은 마슬로우 이론의 일반적인 특징을 설명하였다. 3절은 마슬로우의 1971년 저서를 중심으로 그가 말하는 자아실현을 위한 교육의 목표와 방법적 원리, 교사의 역할을 적었다. 2장의 2, 3절을 바탕으로 4장 진로지도 교육과정안의 내용을 설정하였다. 본 연구의 이론적 기초를 마슬로우에서 찾는 이유는 다음과 같다. 첫째, 동기와 욕구 이론을 통하여 '인간'의 개념을 규정하였다. 이것은 한 인간으로서 자신을 어떻게 바라보아야 하는지를 알려준다. 둘째, 마슬로우의 이론은 자아실현과 가치실현의 관계를 보다 실제적으로 다루고 있어서 진로교육 시 가치관 확립에 도움이 된다. Ⅲ장에서는 현재 진로교육의 실태와 그 문제점을 알아보았다. 또한 기존에 제시된 개선방안들을 살펴봄으로써 재량활동시간에 진로교육을 실시하는 것이 가장 적절하다고 주장하였다. 현재 우리의 학교교육은 상급학교 진학과 입시위주의 교육에 치중함으로써 일찍부터 시작되었어야 할 진정한 의미의 진로지도나 상담의 기회를 제공하지 못한 채, 상급학교 진학을 유도하거나 또는 곧바로 직업세계에 참가하게 만드는 현실에 있다. 학교 진로교육에 대한 만족도는 상당히 낮은 것으로 나타났으며 서울대학교의 경우 학생생활연구소를 찾아온 내담자의 호소문제 중 가장 높게 나타난 것이 '학업 및 진로문제(60.2%)'였다. Ⅳ장에서는 진로지도 교육과정안을 개발하였다. 본 연구는 기존의 진로교육 프로그램보다 '자아'에 대한 이해와 가치관 정립에 초점을 두고 4가지 영역으로 구성하였다. 각 영역에 대해 간단히 설명해 보면 다음과 같다. Ⅰ단원은 자신에 대해 올바르게 이해하는 것을 목표로 한다. 즉 자신의 결핍동기가 무엇이고 지향하는 성장동인이 무엇인지 알고 자신의 모습을 받아들이는 것이다. 잘못된 관념에서 벗어나는 것, 자신이 잘하지 못하는 것을 아는 것, 알지 못했던 능력을 계발하는 것 등은 자신의 객관적인 모습을 인지하는 방법이다. 올바른 자아의 확립을 통해 자신이 평생하고 싶은 일을 찾을 수 있다면 그것이 바로 자아실현이라고 볼 수 있을 것이다. Ⅱ단원은 올바른 가치관을 정립하고 일에 대해 긍정적인 태도를 지니는 것을 목표로 한다. 자아실현을 위한 교육의 주요 목적은 존재가치를 깨달아 그것을 실현할 수 있도록 하는 것이다. 자아실현인들이 자신의 일에 열중하는 것은, 일이 그들의 내재적 가치를 실현시켜 주기 때문이다. 그래서 그들이 택한 가치를 보고 배우는 것 또한 자아실현의 길로 나아가는 방법이다. Ⅲ단원은 일의 세계에 대한 이해와 탐색을 목표로 한다. 자아실현인은 자신이 자기의 생에서 무엇을 원하는가를 발견하고 자신의 과업을 이끄는 사람이다. 마슬로우는 자기 자신에게 '나는 무엇을 선택해야 하는지' 물어야 한다고 말한다. 그것은 우리가 자신의 선택에 따라 자신의 인생을 개척해 낼 수 있음을 시사하고 있다. Ⅳ단원은 합리적인 진로 선택과 실천을 위한 활동계획의 수립을 목표로 한다. 진로를 결정하는 일은 개인이 일생을 통해서 성취해야 할 가장 중요한 과업 중의 하나이다. 따라서 학교에서의 진로교육은 학생들이 진로에 관한 체계적인 진로계획을 세울 수 있도록 지도해야 한다. 본 연구는 학습자료임에도 불구하고 현장에 적용해 보지 못함으로 인해 그 효과에 대해 검증된 결과를 제시할 수 없다는 한계점을 지닌다. ※ 이 논문은 2004년 2월 한국교원대학교 대학원위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.
The Purpose of this study is to help students to select their careers by organizing Career Guidance Curriculum in middle school. A big issue in our life is to decide the course of a living to which one is going to devote one's whole life, and one's choice of an occupation should be made in view of t...
The Purpose of this study is to help students to select their careers by organizing Career Guidance Curriculum in middle school. A big issue in our life is to decide the course of a living to which one is going to devote one's whole life, and one's choice of an occupation should be made in view of that decision. This study is based on Maslow's health-and-growth psychology. The reason why this study is based on Maslow's theory is as follows. First, he defines the concept of "human being" through his ideas of human motivation and desires. It shows how to look at ourselves as a human being. Second, Maslow's theory deals with the relation of self-actualization and value-actualization more practically than any other theories. So it helps to develop a sense of values. This article suggests career education as a method of self-actualization. Through this education it is hoped that students can understand their own strengths and capabilities better and can decide their career for the purpose of self-actualization. This study consists as follows. First, Chapter Ⅱ is dealing with theoretical background of the career education. Many people tend to confuse career education with a preparation for higher education. So the first part of this study tries to clarify the concept of the career education. Career education purports to cultivate a sound sense of values about a work and an adaptability of the career selection on the basis of self-understanding. A general feature of Maslow's theory is also dealt with in this part, and especially the aim and method of teaching, the role of the teacher for self-actualization are explained according to Maslow's book in 1971. ChapterⅢ investigates today's career education condition and its problems. In this study it is argued that career education should be done in the class of Optional Activities by checking the existing improvement plan. Today our school education makes students get a job without a proper counseling. It is due to the over-emphasis on the entrance guidance and an admission examination. It is revealed that students are dissatisfied with career education at school. In the case of the students of Seoul National University, the most common problem reported to the Student Guidance Center was a class work and a career problem(60.2%). In Chapter IV an example of a career guidance curriculum is presented. First, Unit Ⅰ aims at understanding of oneself correctly. This means one is to accept one's own self figure by knowing what self's deficiency-motivation is and what intended growth-motivation is. Methods of knowing one's objective figure are to avoid mistaken ideas, to know the limites of one's ability, and to develop one's unknown potent capability. Unit Ⅱ's aim is to set up the right sense of values and to have positive attitude towards the world. The main aim of the education for self-actualization is to recognize the being-value and realize it. The reason why self-actualizing persons are immersed in their works is because their works actualize their immanent values. Therefore to see and learn from self-actualizing men is also one of the methods leading to one's self-actualization. Unit Ⅲ aims at the understanding and the search for the field of the jobs. Self-actualizer is a man who discovers what he wants and leads self to the task of his life. Maslow says that one ought to ask one's own what one should choose. Unit Ⅳ aims at founding of the active plan for the reasonable career selection and practice. Determining a career is one of the most important works during our own life. Thus career education at school should guide the students to be able to plan a systematic career plan. * A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Korea National University of Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education in February, 2004
The Purpose of this study is to help students to select their careers by organizing Career Guidance Curriculum in middle school. A big issue in our life is to decide the course of a living to which one is going to devote one's whole life, and one's choice of an occupation should be made in view of that decision. This study is based on Maslow's health-and-growth psychology. The reason why this study is based on Maslow's theory is as follows. First, he defines the concept of "human being" through his ideas of human motivation and desires. It shows how to look at ourselves as a human being. Second, Maslow's theory deals with the relation of self-actualization and value-actualization more practically than any other theories. So it helps to develop a sense of values. This article suggests career education as a method of self-actualization. Through this education it is hoped that students can understand their own strengths and capabilities better and can decide their career for the purpose of self-actualization. This study consists as follows. First, Chapter Ⅱ is dealing with theoretical background of the career education. Many people tend to confuse career education with a preparation for higher education. So the first part of this study tries to clarify the concept of the career education. Career education purports to cultivate a sound sense of values about a work and an adaptability of the career selection on the basis of self-understanding. A general feature of Maslow's theory is also dealt with in this part, and especially the aim and method of teaching, the role of the teacher for self-actualization are explained according to Maslow's book in 1971. ChapterⅢ investigates today's career education condition and its problems. In this study it is argued that career education should be done in the class of Optional Activities by checking the existing improvement plan. Today our school education makes students get a job without a proper counseling. It is due to the over-emphasis on the entrance guidance and an admission examination. It is revealed that students are dissatisfied with career education at school. In the case of the students of Seoul National University, the most common problem reported to the Student Guidance Center was a class work and a career problem(60.2%). In Chapter IV an example of a career guidance curriculum is presented. First, Unit Ⅰ aims at understanding of oneself correctly. This means one is to accept one's own self figure by knowing what self's deficiency-motivation is and what intended growth-motivation is. Methods of knowing one's objective figure are to avoid mistaken ideas, to know the limites of one's ability, and to develop one's unknown potent capability. Unit Ⅱ's aim is to set up the right sense of values and to have positive attitude towards the world. The main aim of the education for self-actualization is to recognize the being-value and realize it. The reason why self-actualizing persons are immersed in their works is because their works actualize their immanent values. Therefore to see and learn from self-actualizing men is also one of the methods leading to one's self-actualization. Unit Ⅲ aims at the understanding and the search for the field of the jobs. Self-actualizer is a man who discovers what he wants and leads self to the task of his life. Maslow says that one ought to ask one's own what one should choose. Unit Ⅳ aims at founding of the active plan for the reasonable career selection and practice. Determining a career is one of the most important works during our own life. Thus career education at school should guide the students to be able to plan a systematic career plan. * A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Korea National University of Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education in February, 2004
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.