『인현왕후전(仁顯王后傳)』과 『사씨남정기(謝氏南征記)』에 나타난 여성 인물의 현실 대응 양상 연구 (A) Study on the aspect of the response against a given situation of female characters through the Korean classical novels, 「Inhyunwanghujeon」and「Sacinamjungki」원문보기
인현 왕후(仁顯王后, 1667∼1701년)는 조선 숙종(肅宗, 1661∼1720년)의 계비(繼妃)로 살아 있는 동안 폐위(廢位)와 복위(復位)를 반복한 유일한 왕후로 역사에 기록된 인물이다. 이러한 인현 왕후의 파란만장한 삶을 문학적으로 승화시킨 작품이 「인현왕후전(仁顯王后傳)」이다. 「사씨남정기(謝氏南征記)」는 당대 최고의 문인이었던 김만중(金萬重, 1637∼1692년)의 고소설로 사건 구조나 인물의 갈등 상황이 인현 왕후 폐출 사건과 유사한...
인현 왕후(仁顯王后, 1667∼1701년)는 조선 숙종(肅宗, 1661∼1720년)의 계비(繼妃)로 살아 있는 동안 폐위(廢位)와 복위(復位)를 반복한 유일한 왕후로 역사에 기록된 인물이다. 이러한 인현 왕후의 파란만장한 삶을 문학적으로 승화시킨 작품이 「인현왕후전(仁顯王后傳)」이다. 「사씨남정기(謝氏南征記)」는 당대 최고의 문인이었던 김만중(金萬重, 1637∼1692년)의 고소설로 사건 구조나 인물의 갈등 상황이 인현 왕후 폐출 사건과 유사한 점이 많다. 두 작품은 실존(實存) 인물들과 연관이 깊어 창작 배경과 연대를 비교적 정확히 추정(推定)할 수 있는데, 이들이 살았던 조선 후기 가부장제(家父長制) 사회의 현실은 작품 속에도 잘 반영되어 있다. 두 작품의 역사적 배경은 정치적 사건을 중심으로 살펴볼 수 있는데, 조선 숙종대는 당쟁이 치열했던 시기였다. 정국(政局)이 일시에 바뀌는 몇 차례의 환국으로 남인(南人)과 서인(西人)의 집권 여부뿐만 아니라 인현 왕후와 장희빈의 운명도 엇갈렸다. 숙종 6년(1680년)의 경신환국(庚申換局)에서는 인현 왕후의 정치 기반인 서인이 정권을 잡았으나, 숙종 15년(1689년)의 기사환국(己巳換局) 때는 남인이 집권하며 인현 왕후는 폐비가 되었다. 그리고 숙종 20년(1694년)의 갑술환국(甲戌換局)에서는 서인이 재집권하고 인현 왕후는 복위되었다. 한편, 두 작품의 사회·문화적 배경은 조선 후기 약 250년(17세기 후반∼19세기 말) 동안의 남성 중심적 가부장제 유교 사회를 들 수 있다. 이 시기는 칠거지악(七去之惡)이나 삼종지의(三從之義) 등에 나타난 것처럼 여성에 대한 억압과 제약이 최고조에 이르렀던 때였다. 작품의 사건 구조를 보면, 두 작품 모두 유교적 이상형에 가까운 요조숙녀(窈窕淑女)가 군자(君子)와 혼인해 화목한 가정을 이루다가 후사(後嗣)를 얻기 위해 첩을 들이면서 갈등과 대립이 생기기 시작한다. 처는 첩의 모함으로 가문(家門)에서 쫓겨나 고난의 세월을 보내다가 가장(家長)이 잘못을 깨닫게 되어 다시 옛 지위를 회복하고, 첩은 그 죄가 밝혀져 죽음을 맞는 것으로 끝을 맺는다. 물론 「인현왕후전」의 경우는 작품의 특성상 일반적인 가문의 형태와 다르지만, 왕가(王家)도 결국 가문의 한 유형이다. 이 연구에서는 두 작품에 나타난 인물 중에서, 「인현왕후전」의 인현 왕후(仁顯王后)와 장희빈(張禧嬪), 「사씨남정기」의 사정옥(謝貞玉)과 교채란(喬彩鸞)을 중심으로 살펴보고자 한다. 이들은 서로 엇갈린 운명의 인물로 작품 속에서 가장 뚜렷한 대립과 갈등을 일으키며 각자의 개성을 잘 드러내고 있다. 인현 왕후와 사정옥은 모두 가문의 정처(正妻)로 기득권(旣得權)을 확보한 상태의 인물이고, 장희빈과 교채란은 첩(妾)으로 들어와 처의 권위에 도전하는 인물이다. 네 인물은 수동적이거나 부정적인 경향이 강하다고 보았던 기존의 논의들과 달리, 주체적인 가치 판단에 따른 선택으로 각자가 처한 현실에 대응해 나갔다. 인현 왕후와 사정옥은 기득권자의 위치에서 체제를 유지시켜 나가기 위해 현실을 적극적으로 수용(受容)해 나간 인물이다. 반면에 장희빈과 교채란은 자신이 처한 상황에 만족하지 않고 더 나은 삶을 모색하며 현실에 도전(挑戰)한 인물이다. 작품의 결말에서 인현 왕후와 사정옥은 그들의 노력을 인정받고, 장희빈과 교채란은 비극적 종말을 맞는다. 인현 왕후와 사정옥이 지위를 회복한 것에 비해 장희빈과 교채란이 파멸을 맞는 것은, 그들의 비윤리적(非倫理的) 행동 때문이기도 하지만 시대적 상황의 한계에서 비롯된 것이기도 하다. 인현 왕후와 사정옥은 현실을 인정하고 그 바탕 위에서 선택의 범위를 결정해 나갔기 때문에 기존 체제와 별 마찰을 일으키지 않았다. 비록 안일한 대응으로 잠시 시련이 있기는 했지만, 가문 관리와 가부장제 질서 유지를 위한 그들의 노력은 결국 인정과 보상을 받았다. 이에 반해 장희빈과 교채란은 불합리한 현실을 부정하고, 명분보다 부귀 획득과 실리 추구를 우선하며 살았다. 그들은 목적을 이루기 위해 극단적인 방법까지 서슴지 않았기 때문에 죽음을 맞았지만, 그것은 또한 그만큼 치열하게 삶을 살았다는 것을 반증(反證)하기도 한다. 네 인물의 현실 인식과 삶의 과정을 보고, 어느 누구의 옳고 그름을 따진다는 것은 무의미한 일이다. 그들은 다만 각자의 가치 판단에 따라 나름대로의 삶을 영위(營爲)했을 뿐이기 때문이다. 이 연구에서는 주로 네 여성 인물의 시각에 초점을 맞춰 현실 대응 양상을 알아보았다. 앞으로는 전체 인물의 다양한 분석을 통해, 여러 유형의 삶의 모습을 찾아볼 기회가 필요하다.
인현 왕후(仁顯王后, 1667∼1701년)는 조선 숙종(肅宗, 1661∼1720년)의 계비(繼妃)로 살아 있는 동안 폐위(廢位)와 복위(復位)를 반복한 유일한 왕후로 역사에 기록된 인물이다. 이러한 인현 왕후의 파란만장한 삶을 문학적으로 승화시킨 작품이 「인현왕후전(仁顯王后傳)」이다. 「사씨남정기(謝氏南征記)」는 당대 최고의 문인이었던 김만중(金萬重, 1637∼1692년)의 고소설로 사건 구조나 인물의 갈등 상황이 인현 왕후 폐출 사건과 유사한 점이 많다. 두 작품은 실존(實存) 인물들과 연관이 깊어 창작 배경과 연대를 비교적 정확히 추정(推定)할 수 있는데, 이들이 살았던 조선 후기 가부장제(家父長制) 사회의 현실은 작품 속에도 잘 반영되어 있다. 두 작품의 역사적 배경은 정치적 사건을 중심으로 살펴볼 수 있는데, 조선 숙종대는 당쟁이 치열했던 시기였다. 정국(政局)이 일시에 바뀌는 몇 차례의 환국으로 남인(南人)과 서인(西人)의 집권 여부뿐만 아니라 인현 왕후와 장희빈의 운명도 엇갈렸다. 숙종 6년(1680년)의 경신환국(庚申換局)에서는 인현 왕후의 정치 기반인 서인이 정권을 잡았으나, 숙종 15년(1689년)의 기사환국(己巳換局) 때는 남인이 집권하며 인현 왕후는 폐비가 되었다. 그리고 숙종 20년(1694년)의 갑술환국(甲戌換局)에서는 서인이 재집권하고 인현 왕후는 복위되었다. 한편, 두 작품의 사회·문화적 배경은 조선 후기 약 250년(17세기 후반∼19세기 말) 동안의 남성 중심적 가부장제 유교 사회를 들 수 있다. 이 시기는 칠거지악(七去之惡)이나 삼종지의(三從之義) 등에 나타난 것처럼 여성에 대한 억압과 제약이 최고조에 이르렀던 때였다. 작품의 사건 구조를 보면, 두 작품 모두 유교적 이상형에 가까운 요조숙녀(窈窕淑女)가 군자(君子)와 혼인해 화목한 가정을 이루다가 후사(後嗣)를 얻기 위해 첩을 들이면서 갈등과 대립이 생기기 시작한다. 처는 첩의 모함으로 가문(家門)에서 쫓겨나 고난의 세월을 보내다가 가장(家長)이 잘못을 깨닫게 되어 다시 옛 지위를 회복하고, 첩은 그 죄가 밝혀져 죽음을 맞는 것으로 끝을 맺는다. 물론 「인현왕후전」의 경우는 작품의 특성상 일반적인 가문의 형태와 다르지만, 왕가(王家)도 결국 가문의 한 유형이다. 이 연구에서는 두 작품에 나타난 인물 중에서, 「인현왕후전」의 인현 왕후(仁顯王后)와 장희빈(張禧嬪), 「사씨남정기」의 사정옥(謝貞玉)과 교채란(喬彩鸞)을 중심으로 살펴보고자 한다. 이들은 서로 엇갈린 운명의 인물로 작품 속에서 가장 뚜렷한 대립과 갈등을 일으키며 각자의 개성을 잘 드러내고 있다. 인현 왕후와 사정옥은 모두 가문의 정처(正妻)로 기득권(旣得權)을 확보한 상태의 인물이고, 장희빈과 교채란은 첩(妾)으로 들어와 처의 권위에 도전하는 인물이다. 네 인물은 수동적이거나 부정적인 경향이 강하다고 보았던 기존의 논의들과 달리, 주체적인 가치 판단에 따른 선택으로 각자가 처한 현실에 대응해 나갔다. 인현 왕후와 사정옥은 기득권자의 위치에서 체제를 유지시켜 나가기 위해 현실을 적극적으로 수용(受容)해 나간 인물이다. 반면에 장희빈과 교채란은 자신이 처한 상황에 만족하지 않고 더 나은 삶을 모색하며 현실에 도전(挑戰)한 인물이다. 작품의 결말에서 인현 왕후와 사정옥은 그들의 노력을 인정받고, 장희빈과 교채란은 비극적 종말을 맞는다. 인현 왕후와 사정옥이 지위를 회복한 것에 비해 장희빈과 교채란이 파멸을 맞는 것은, 그들의 비윤리적(非倫理的) 행동 때문이기도 하지만 시대적 상황의 한계에서 비롯된 것이기도 하다. 인현 왕후와 사정옥은 현실을 인정하고 그 바탕 위에서 선택의 범위를 결정해 나갔기 때문에 기존 체제와 별 마찰을 일으키지 않았다. 비록 안일한 대응으로 잠시 시련이 있기는 했지만, 가문 관리와 가부장제 질서 유지를 위한 그들의 노력은 결국 인정과 보상을 받았다. 이에 반해 장희빈과 교채란은 불합리한 현실을 부정하고, 명분보다 부귀 획득과 실리 추구를 우선하며 살았다. 그들은 목적을 이루기 위해 극단적인 방법까지 서슴지 않았기 때문에 죽음을 맞았지만, 그것은 또한 그만큼 치열하게 삶을 살았다는 것을 반증(反證)하기도 한다. 네 인물의 현실 인식과 삶의 과정을 보고, 어느 누구의 옳고 그름을 따진다는 것은 무의미한 일이다. 그들은 다만 각자의 가치 판단에 따라 나름대로의 삶을 영위(營爲)했을 뿐이기 때문이다. 이 연구에서는 주로 네 여성 인물의 시각에 초점을 맞춰 현실 대응 양상을 알아보았다. 앞으로는 전체 인물의 다양한 분석을 통해, 여러 유형의 삶의 모습을 찾아볼 기회가 필요하다.
Queen Inhyun(1667∼1701) is the stepwife of king Sookjong(1661∼1720) in Chosun kingdom and she is historically famous for the only queen who suffer both the dethronement and the restoration in her life. The variety life of queen Inhyun is literally represented by a classical novel, 「INHYUNWANGHUJEON」...
Queen Inhyun(1667∼1701) is the stepwife of king Sookjong(1661∼1720) in Chosun kingdom and she is historically famous for the only queen who suffer both the dethronement and the restoration in her life. The variety life of queen Inhyun is literally represented by a classical novel, 「INHYUNWANGHUJEON」. 「SACINAMJUNGKI」 is a classical novel written by Kim Manjoong(1637∼1692), the most famous writer in his lifetime. It is similar to the dethronement of queen Inhyun viewed in the structure of plot and the situation of trouble between characters. These novels are closely related to real people. Thus the foundation and the dates of writing can be presumed rather precisely. The picture of patriarchism in the latter Chosun society when they lived are well depicted in these novels. The historical foundation of two novels can be investigated by concentrating on political changes because political struggles were very severe in the dates of king Sookjong. The political situation had been totally reformed by several political changes. Owing to this, not only the power is transferred between Namin and Seoin but also the fate is exchanged between queen Inhyun and concubine Jangheebin. The power had been seized by Seoin, the political bases of queen Inhyun through the political change, so called Kyungshinhwanguk in the 6th year of king Sookjong(1680). But Kisahwanguk took place in the 15th year of king Sookjong(1689) and queen Inhyun was dethroned by the political party, Namin. Finally, Seoin restore their power through Kapsulhwanguk in the 20th year of king Sookjong(1694) and queen Inhyun restores her position. The cultural foundation of two novels is Confucian society based on patriarchism in the latter Chosun society during 250 years (from the latter 17th century to the end 19th century). The repression and the restriction against woman, so called Chilgujiak(seven vices of woman) and Samjongjiui(three obediences of woman) are peaked during these days. The structure of plot in two novels is as follow. The peaceful family formed through the marriage between ideal lady and gentleman in a view of Confucianism are being broken by struggle and antagonism caused by concubine who is married for the succession. The lady were sent away by the entrapment of concubine and suffered difficulties. At last, she is restored when patriarch realize his mistake and concubine is punished to death due to her vice. Though the family in 「INHYUNWANGHUJEON」 is different from other families, a royal family is also a kind of families. In this work, queen Inhyun and concubine Jangheebin are concentrated in 「INHYUNWANGHUJEON」 and Sa Jungok and Gyo Chaeran are focused on in 「SACINAMJUNGKI」 among dramatis personnae of two novels. Through novels, their characteristics are distinctly revealed by struggle and antagonism in their crossing fates. Queen Inhyun and Sa Jungok have been both legal wives and they have seized vested rights. On the other hand, Jangheebin and Gyo Chaeran come as concubine and challenge the prestige of legal wives. These four people have been considered that they have passive and negative personalities. In fact, they act by the decision of their own selection and cope with the situation. Queen Inhyun and Sa Jungok had accepted the situation positively for the preservation of the system in a view of vested rights. In opposite position, concubine Jangheebin and Gyo Chaeran had not been satisfied in the given situation. Thus they dared the situation to acquire the better life. In the end of novel, endeavors of queen Inhyun and Sa Jungok are rewarded but concubine Jangheebin and Gyo Chaeran die tragically. In contrast to the restorations of queen Inhyun and Gyo Chaeran, the tragic ends of them are responsible not only for their immoral vices but also for the limits of the given situation. Queen Inhyun and Sa Jungok do not make any trouble with the established system because they accept the given situation and control their reactions on the base of it. Though they temporarily suffered difficulties due to idle responses, it is finally rewarded the effort of them for the preservation of the order of patriarchism and the administration of family. On the other hand, concubine Jangheebin and Gyo Chaeran denied the irrational situation and pursued wealth and profit rather than justification. They are punished to death because they do not mind the extreme way for these purposes. But it also means that they severly live their lives. It is meaningless to distinguish between right and wrong through the recognition of situation and the history of life among these four people because they just live their lives on their own choices. In this work, the aspect of the response against a given situation is reviewed with focusing on four female dramatis personnae. It is further required to research variety types of lives through the analysis of entire dramatis personnae.
Queen Inhyun(1667∼1701) is the stepwife of king Sookjong(1661∼1720) in Chosun kingdom and she is historically famous for the only queen who suffer both the dethronement and the restoration in her life. The variety life of queen Inhyun is literally represented by a classical novel, 「INHYUNWANGHUJEON」. 「SACINAMJUNGKI」 is a classical novel written by Kim Manjoong(1637∼1692), the most famous writer in his lifetime. It is similar to the dethronement of queen Inhyun viewed in the structure of plot and the situation of trouble between characters. These novels are closely related to real people. Thus the foundation and the dates of writing can be presumed rather precisely. The picture of patriarchism in the latter Chosun society when they lived are well depicted in these novels. The historical foundation of two novels can be investigated by concentrating on political changes because political struggles were very severe in the dates of king Sookjong. The political situation had been totally reformed by several political changes. Owing to this, not only the power is transferred between Namin and Seoin but also the fate is exchanged between queen Inhyun and concubine Jangheebin. The power had been seized by Seoin, the political bases of queen Inhyun through the political change, so called Kyungshinhwanguk in the 6th year of king Sookjong(1680). But Kisahwanguk took place in the 15th year of king Sookjong(1689) and queen Inhyun was dethroned by the political party, Namin. Finally, Seoin restore their power through Kapsulhwanguk in the 20th year of king Sookjong(1694) and queen Inhyun restores her position. The cultural foundation of two novels is Confucian society based on patriarchism in the latter Chosun society during 250 years (from the latter 17th century to the end 19th century). The repression and the restriction against woman, so called Chilgujiak(seven vices of woman) and Samjongjiui(three obediences of woman) are peaked during these days. The structure of plot in two novels is as follow. The peaceful family formed through the marriage between ideal lady and gentleman in a view of Confucianism are being broken by struggle and antagonism caused by concubine who is married for the succession. The lady were sent away by the entrapment of concubine and suffered difficulties. At last, she is restored when patriarch realize his mistake and concubine is punished to death due to her vice. Though the family in 「INHYUNWANGHUJEON」 is different from other families, a royal family is also a kind of families. In this work, queen Inhyun and concubine Jangheebin are concentrated in 「INHYUNWANGHUJEON」 and Sa Jungok and Gyo Chaeran are focused on in 「SACINAMJUNGKI」 among dramatis personnae of two novels. Through novels, their characteristics are distinctly revealed by struggle and antagonism in their crossing fates. Queen Inhyun and Sa Jungok have been both legal wives and they have seized vested rights. On the other hand, Jangheebin and Gyo Chaeran come as concubine and challenge the prestige of legal wives. These four people have been considered that they have passive and negative personalities. In fact, they act by the decision of their own selection and cope with the situation. Queen Inhyun and Sa Jungok had accepted the situation positively for the preservation of the system in a view of vested rights. In opposite position, concubine Jangheebin and Gyo Chaeran had not been satisfied in the given situation. Thus they dared the situation to acquire the better life. In the end of novel, endeavors of queen Inhyun and Sa Jungok are rewarded but concubine Jangheebin and Gyo Chaeran die tragically. In contrast to the restorations of queen Inhyun and Gyo Chaeran, the tragic ends of them are responsible not only for their immoral vices but also for the limits of the given situation. Queen Inhyun and Sa Jungok do not make any trouble with the established system because they accept the given situation and control their reactions on the base of it. Though they temporarily suffered difficulties due to idle responses, it is finally rewarded the effort of them for the preservation of the order of patriarchism and the administration of family. On the other hand, concubine Jangheebin and Gyo Chaeran denied the irrational situation and pursued wealth and profit rather than justification. They are punished to death because they do not mind the extreme way for these purposes. But it also means that they severly live their lives. It is meaningless to distinguish between right and wrong through the recognition of situation and the history of life among these four people because they just live their lives on their own choices. In this work, the aspect of the response against a given situation is reviewed with focusing on four female dramatis personnae. It is further required to research variety types of lives through the analysis of entire dramatis personnae.
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