인터넷 사용인구의 증가로 인해 점점 발달하고 있는 전자상거래는 소비자와 판매자 모두에게 큰 장점을 제공한다. 소비자는 집안에서 편리하게 상품을 구매하고 대금을 결제하며 구입한 상품을 받아볼 수 있게 되어 구매의 편리함과 시간절약을 동시에 얻게 되었다. 한편 판매자는 유통과정을 축소함으로써 물류비용을 절감할 수 있고, 적은 비용으로도 효율적인 홍보를 할 수 있게 되었다. 이처럼 소비자와 판매자 모두에게 유익함을 주는 인터넷 쇼핑몰은 해마다 거대한 유통시장으로 탈바꿈 하고 있다. 의류업체들도 이러한 흐름에 발맞추어 인터넷 쇼핑몰을 제작하고 있으며 이를 통해 기업을 홍보하고 상품을 판매하고 있다. 그러나 주로 직접 입어보거나 만져보고 구입하는 의류제품의 경우 그 특수한 구매습관에 의해 인터넷 쇼핑몰의 활성화가 느린 상태이다. 또한 쇼핑몰 홈페이지는 소비자가 접하는 첫 번째 관문으로서 소비자에게 신뢰감을 주는 한편 호기심을 자극하여 구매 욕구를 유발시키는 역할도 담당하고 있다. 따라서 본 연구에서는 인터넷 쇼핑몰 디자인 요소와 상품들의 적절한 디스플레이가 소비자의 ...
인터넷 사용인구의 증가로 인해 점점 발달하고 있는 전자상거래는 소비자와 판매자 모두에게 큰 장점을 제공한다. 소비자는 집안에서 편리하게 상품을 구매하고 대금을 결제하며 구입한 상품을 받아볼 수 있게 되어 구매의 편리함과 시간절약을 동시에 얻게 되었다. 한편 판매자는 유통과정을 축소함으로써 물류비용을 절감할 수 있고, 적은 비용으로도 효율적인 홍보를 할 수 있게 되었다. 이처럼 소비자와 판매자 모두에게 유익함을 주는 인터넷 쇼핑몰은 해마다 거대한 유통시장으로 탈바꿈 하고 있다. 의류업체들도 이러한 흐름에 발맞추어 인터넷 쇼핑몰을 제작하고 있으며 이를 통해 기업을 홍보하고 상품을 판매하고 있다. 그러나 주로 직접 입어보거나 만져보고 구입하는 의류제품의 경우 그 특수한 구매습관에 의해 인터넷 쇼핑몰의 활성화가 느린 상태이다. 또한 쇼핑몰 홈페이지는 소비자가 접하는 첫 번째 관문으로서 소비자에게 신뢰감을 주는 한편 호기심을 자극하여 구매 욕구를 유발시키는 역할도 담당하고 있다. 따라서 본 연구에서는 인터넷 쇼핑몰 디자인 요소와 상품들의 적절한 디스플레이가 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 대해서 파악하고자 함으로써 향후 의류제품 인터넷 쇼핑몰을 구축하고자 하는 데에 있다. 이론적 배경에서 먼저 일반적 인터넷 쇼핑몰에 대한 정의와 인터넷 쇼핑몰의 특징에 대해서 알아본다. 또한 의류제품 인터넷 쇼핑몰의 개념, 종합쇼핑몰, 전문쇼핑몰로 구분되는 인터넷 의류 쇼핑몰의 유형과 쇼핑몰을 이루고 있는 요소들을 추출하여 설문지를 작성하였다. 인터넷 쇼핑몰을 이루고 있는 요소들로 상품제시방법, 상품 이미지 크기 및 유형, 시각요소인 레이아웃, 문자, 색채, 그래픽 등을 포함하였다. 소비자들이 인터넷 쇼핑몰에서 쇼핑할 때 그들의 구매의도에 영향을 미치는 디스플레이 디자인의 시각적, 구조적 요인들을 파악하기 위하여 응답자들을 구매의도집단과 비 구매의도 집단으로 분류하여 각 집단의 인구 통계적 특성, 인터넷 이용 행동, 쇼핑몰에 관한 전반적인 선호도와 쇼핑몰 디자인의 시각적 요소에 대한 선호도등을 파악하였으며, 나아가 구매의도 예측력을 알아보았다. 편의 추출에 의한 200명의 여성들로부터 자료를 수집하였으며, 자료 분석은 X^(2)-검증과 t-검증, 그리고 조사 변인들의 소비자 구매의도예측을 위하여 중다회귀분석을 하였다. 그 결과 조사한 4가지요인 중 디자인의 시각적 요소, 인구 통계적 특성, 전반적인 선호도, 인터넷 이용행동 순으로 구매의도에 밀접한 관계가 있는 것으로 나타났으며, 디자인의 시각적 요소에서는 홈페이지 구조, 타이틀 색상, 일관성 있는 색이 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인구 통계적 특성에서는 직업과 결혼유무가, 전반적인 선호도에서는 쇼핑몰의 유형, 상품의 제시형태가, 인터넷 이용행동에서는 인터넷 사용기간이 구매의도에 높은 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 본 연구에서 밝혀진 인터넷 쇼핑몰 홈페이지 디자인 구성요소와 시각 요소에 대한 구매의도집단의 선호도 및 구매의도예측변인들은 쇼핑몰을 구축하고자 하는 업체에서 쇼핑몰 디자인에 지침으로 활용할 수 있다는 데에 시사하는바가 크다.
인터넷 사용인구의 증가로 인해 점점 발달하고 있는 전자상거래는 소비자와 판매자 모두에게 큰 장점을 제공한다. 소비자는 집안에서 편리하게 상품을 구매하고 대금을 결제하며 구입한 상품을 받아볼 수 있게 되어 구매의 편리함과 시간절약을 동시에 얻게 되었다. 한편 판매자는 유통과정을 축소함으로써 물류비용을 절감할 수 있고, 적은 비용으로도 효율적인 홍보를 할 수 있게 되었다. 이처럼 소비자와 판매자 모두에게 유익함을 주는 인터넷 쇼핑몰은 해마다 거대한 유통시장으로 탈바꿈 하고 있다. 의류업체들도 이러한 흐름에 발맞추어 인터넷 쇼핑몰을 제작하고 있으며 이를 통해 기업을 홍보하고 상품을 판매하고 있다. 그러나 주로 직접 입어보거나 만져보고 구입하는 의류제품의 경우 그 특수한 구매습관에 의해 인터넷 쇼핑몰의 활성화가 느린 상태이다. 또한 쇼핑몰 홈페이지는 소비자가 접하는 첫 번째 관문으로서 소비자에게 신뢰감을 주는 한편 호기심을 자극하여 구매 욕구를 유발시키는 역할도 담당하고 있다. 따라서 본 연구에서는 인터넷 쇼핑몰 디자인 요소와 상품들의 적절한 디스플레이가 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 대해서 파악하고자 함으로써 향후 의류제품 인터넷 쇼핑몰을 구축하고자 하는 데에 있다. 이론적 배경에서 먼저 일반적 인터넷 쇼핑몰에 대한 정의와 인터넷 쇼핑몰의 특징에 대해서 알아본다. 또한 의류제품 인터넷 쇼핑몰의 개념, 종합쇼핑몰, 전문쇼핑몰로 구분되는 인터넷 의류 쇼핑몰의 유형과 쇼핑몰을 이루고 있는 요소들을 추출하여 설문지를 작성하였다. 인터넷 쇼핑몰을 이루고 있는 요소들로 상품제시방법, 상품 이미지 크기 및 유형, 시각요소인 레이아웃, 문자, 색채, 그래픽 등을 포함하였다. 소비자들이 인터넷 쇼핑몰에서 쇼핑할 때 그들의 구매의도에 영향을 미치는 디스플레이 디자인의 시각적, 구조적 요인들을 파악하기 위하여 응답자들을 구매의도집단과 비 구매의도 집단으로 분류하여 각 집단의 인구 통계적 특성, 인터넷 이용 행동, 쇼핑몰에 관한 전반적인 선호도와 쇼핑몰 디자인의 시각적 요소에 대한 선호도등을 파악하였으며, 나아가 구매의도 예측력을 알아보았다. 편의 추출에 의한 200명의 여성들로부터 자료를 수집하였으며, 자료 분석은 X^(2)-검증과 t-검증, 그리고 조사 변인들의 소비자 구매의도예측을 위하여 중다회귀분석을 하였다. 그 결과 조사한 4가지요인 중 디자인의 시각적 요소, 인구 통계적 특성, 전반적인 선호도, 인터넷 이용행동 순으로 구매의도에 밀접한 관계가 있는 것으로 나타났으며, 디자인의 시각적 요소에서는 홈페이지 구조, 타이틀 색상, 일관성 있는 색이 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인구 통계적 특성에서는 직업과 결혼유무가, 전반적인 선호도에서는 쇼핑몰의 유형, 상품의 제시형태가, 인터넷 이용행동에서는 인터넷 사용기간이 구매의도에 높은 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 본 연구에서 밝혀진 인터넷 쇼핑몰 홈페이지 디자인 구성요소와 시각 요소에 대한 구매의도집단의 선호도 및 구매의도예측변인들은 쇼핑몰을 구축하고자 하는 업체에서 쇼핑몰 디자인에 지침으로 활용할 수 있다는 데에 시사하는바가 크다.
Electric commerce which has developed with the increase in population of internet user provides great advantages to both purchasers and sellers. Customers can purchase goods and take them in their house, which gives them convenience of purchase and economy of time. And sellers can cut down the expen...
Electric commerce which has developed with the increase in population of internet user provides great advantages to both purchasers and sellers. Customers can purchase goods and take them in their house, which gives them convenience of purchase and economy of time. And sellers can cut down the expenses by reducing distribution channel and making inexpensive publicity activities. By these merits electric shopping mall is getting bigger and bigger in size and quality. Apparel businesses also keep pace with the times to organize internet shopping mall with which they make publicity work and sell goods. But people have a tendency to try on the clothes before they buy them, which make slow the development of electric shopping mall in an apparel business. Shopping mall homepage is the first gate the customers enter so that the homepage should give them trust and stimulate their curiosity for them to purchase. The purpose of this study is to investigate the dependence of customers' purchase decision on display designs of electric shopping mall and to apply the information to constructing a good internet shopping mall. In theoretical background I investigate the definition and characteristics of internet shopping mall. I made out questions by distinguishing the types of internet shopping in an apparel business mall and factors which form the shopping mall. The factors which constitutes internet shopping mall include the way to present goods, the size of images of goods and visual elements(layout, letter, color, graphic and so on). I classify into two groups, i.e. group of people who have purchase intention and group of people who do not have purchase intention and get the information of statistical characteristics of population and behavior of internet use and general tastes on shopping mall and inclinations about the visual elements to investigate the dependency of customers' purchasing choice on display designs of electric shopping mall. The question sheet was distributed to 200 unspecified women by internet and the collected data was analyzed by x^(2)-test, t-test and multiple regression. The analysis explains that visual elements of design, statistical characteristics of population, general tastes on shopping mall and behavior of internet use are in sequence that former one has closer relation with purchase intention than latter one, and purchase intention also depends on homepage structure, title color and degree of monotone color in visual elements of design; and occupation and marriage in statistical characteristics of population; and types of shopping mall and ways of presenting goods in general tastes; and a term of internet use in behavior of internet use. The elements of homepage design of internet shopping mall and the preference tendency on visual elements and the prediction factors of purchase decision that are obtained in this study are very suggestive in that sellers who have a plan to construct electric shopping mall can refer to them and apply the information to constructing a good shopping mall.
Electric commerce which has developed with the increase in population of internet user provides great advantages to both purchasers and sellers. Customers can purchase goods and take them in their house, which gives them convenience of purchase and economy of time. And sellers can cut down the expenses by reducing distribution channel and making inexpensive publicity activities. By these merits electric shopping mall is getting bigger and bigger in size and quality. Apparel businesses also keep pace with the times to organize internet shopping mall with which they make publicity work and sell goods. But people have a tendency to try on the clothes before they buy them, which make slow the development of electric shopping mall in an apparel business. Shopping mall homepage is the first gate the customers enter so that the homepage should give them trust and stimulate their curiosity for them to purchase. The purpose of this study is to investigate the dependence of customers' purchase decision on display designs of electric shopping mall and to apply the information to constructing a good internet shopping mall. In theoretical background I investigate the definition and characteristics of internet shopping mall. I made out questions by distinguishing the types of internet shopping in an apparel business mall and factors which form the shopping mall. The factors which constitutes internet shopping mall include the way to present goods, the size of images of goods and visual elements(layout, letter, color, graphic and so on). I classify into two groups, i.e. group of people who have purchase intention and group of people who do not have purchase intention and get the information of statistical characteristics of population and behavior of internet use and general tastes on shopping mall and inclinations about the visual elements to investigate the dependency of customers' purchasing choice on display designs of electric shopping mall. The question sheet was distributed to 200 unspecified women by internet and the collected data was analyzed by x^(2)-test, t-test and multiple regression. The analysis explains that visual elements of design, statistical characteristics of population, general tastes on shopping mall and behavior of internet use are in sequence that former one has closer relation with purchase intention than latter one, and purchase intention also depends on homepage structure, title color and degree of monotone color in visual elements of design; and occupation and marriage in statistical characteristics of population; and types of shopping mall and ways of presenting goods in general tastes; and a term of internet use in behavior of internet use. The elements of homepage design of internet shopping mall and the preference tendency on visual elements and the prediction factors of purchase decision that are obtained in this study are very suggestive in that sellers who have a plan to construct electric shopping mall can refer to them and apply the information to constructing a good shopping mall.
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