에너지 절약과 환경 공해 문제 그리고 최근에 부각되고 있는 지구 온난화문제 등을 해결하기 위해 고효율, 저공해 동력장치인 연료전지가 기존의 내연기관을 대체하기 위한 동력기관으로 주목을 받고 있다. 연료전지는 연소반응 없이 화학적 에너지를 직접 전기에너지로 변환하는 장치이다. 연료전지를 자동차 동력기관으로 적용할 경우 카르노 사이클의 제한이 없고 현재의 내연기관에 비해 효율이 높으며 조용하고 안정적이다. 연료전지의 연료로서는 수소, ...
에너지 절약과 환경 공해 문제 그리고 최근에 부각되고 있는 지구 온난화문제 등을 해결하기 위해 고효율, 저공해 동력장치인 연료전지가 기존의 내연기관을 대체하기 위한 동력기관으로 주목을 받고 있다. 연료전지는 연소반응 없이 화학적 에너지를 직접 전기에너지로 변환하는 장치이다. 연료전지를 자동차 동력기관으로 적용할 경우 카르노 사이클의 제한이 없고 현재의 내연기관에 비해 효율이 높으며 조용하고 안정적이다. 연료전지의 연료로서는 수소, 메탄올, 천연가스, 가솔린 등이 될 수 있으나 최종적으로 수소가 연료전지에 들어가므로 순수한 수소가 가장 적합하다. 수소를 제외한 연료는 탄소성분을 함유하고 있어 이산화탄소의 배출을 피할 수 없으며 고순도의 수소를 얻기 위해 개질기가 필요하다. 수소를 연료로 사용하면 배기가스가 순수한 물만 배출되므로 완전 무공해이다. 연료전지 발전은 고효율 발전 특성을 가지고 있으면서 공해를 거의 발생하지 않으므로 에너지 절약 및 공해 저감 요구에 부응할 수 있는 자동차 엔진으로 주목받게 되었다. 연료전지 발전기는 모듈형 제작에 의해 각기 다른 크기의 차를 설계하는데 유연성이 있으며, 연료사용 효율은 부하에 영향이 거의 없으며, 또한 성능저하 없이 연료를 다양화시킬 수 있어 에너지 절감에 크게 기여할 수 있다. 본 연구는 연료전지를 이용 자동차의 효과적 개발을 위한 타당성 평가 및 개념설계를 위한 것이다. 연료전지 자동차 연구의 최종적인 목표는 기존의 내연기관 자동차와 가격면에서 경쟁력이 있는 연료전지 구동 자동차를 개발하여 상용화시키기 위한 기반을 확립하는 것으로, 연료전지를 동력원으로 하는 버스나 승용차의 개발 가능성을 검증하는데 있다.
에너지 절약과 환경 공해 문제 그리고 최근에 부각되고 있는 지구 온난화문제 등을 해결하기 위해 고효율, 저공해 동력장치인 연료전지가 기존의 내연기관을 대체하기 위한 동력기관으로 주목을 받고 있다. 연료전지는 연소반응 없이 화학적 에너지를 직접 전기에너지로 변환하는 장치이다. 연료전지를 자동차 동력기관으로 적용할 경우 카르노 사이클의 제한이 없고 현재의 내연기관에 비해 효율이 높으며 조용하고 안정적이다. 연료전지의 연료로서는 수소, 메탄올, 천연가스, 가솔린 등이 될 수 있으나 최종적으로 수소가 연료전지에 들어가므로 순수한 수소가 가장 적합하다. 수소를 제외한 연료는 탄소성분을 함유하고 있어 이산화탄소의 배출을 피할 수 없으며 고순도의 수소를 얻기 위해 개질기가 필요하다. 수소를 연료로 사용하면 배기가스가 순수한 물만 배출되므로 완전 무공해이다. 연료전지 발전은 고효율 발전 특성을 가지고 있으면서 공해를 거의 발생하지 않으므로 에너지 절약 및 공해 저감 요구에 부응할 수 있는 자동차 엔진으로 주목받게 되었다. 연료전지 발전기는 모듈형 제작에 의해 각기 다른 크기의 차를 설계하는데 유연성이 있으며, 연료사용 효율은 부하에 영향이 거의 없으며, 또한 성능저하 없이 연료를 다양화시킬 수 있어 에너지 절감에 크게 기여할 수 있다. 본 연구는 연료전지를 이용 자동차의 효과적 개발을 위한 타당성 평가 및 개념설계를 위한 것이다. 연료전지 자동차 연구의 최종적인 목표는 기존의 내연기관 자동차와 가격면에서 경쟁력이 있는 연료전지 구동 자동차를 개발하여 상용화시키기 위한 기반을 확립하는 것으로, 연료전지를 동력원으로 하는 버스나 승용차의 개발 가능성을 검증하는데 있다.
With growing emphasis on global air quality, global Warming and foreign fuel dependency problems, fuel cells are being considered as replacements for internal combustion engines in vehicles. Fuel cells are devices that change chemical energy directly into electrical energy without combustion. Using ...
With growing emphasis on global air quality, global Warming and foreign fuel dependency problems, fuel cells are being considered as replacements for internal combustion engines in vehicles. Fuel cells are devices that change chemical energy directly into electrical energy without combustion. Using fuel cell as automotive engine, there is no Carnot cycle efficiency limitation and the efficiency will increase about two times than that of internal combustion. Because fuel cells have no moving part, fuel cell are very quite and reliable. Hydrogen, methanol, natural gas, gasoline can be fuel cells, but the last form of fuels must be hydrogen to be used in fuel cells especially in the PEMFC(Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell). Because such fuels except hydrogen is used as fuel of fuel cells, the exhaust is pure water only and there is no need of fuel processor Low emission of pollutants, high fuel energy conversion efficiencies, and the possibility of using alternative fuels, such as coal or biomass-derived alcohols are the major motivation to develop fuel cell powered vehicles. The goal of the fuel cells in transportation application should be the research, development, and commercialization of fuel cell vehicles as economic competitors for internal combustion engine vehicles as rapidly as possible. One of the main objective of the present study is to demonstrate the feasibility of fuel cell power source for buses and vehicles.
With growing emphasis on global air quality, global Warming and foreign fuel dependency problems, fuel cells are being considered as replacements for internal combustion engines in vehicles. Fuel cells are devices that change chemical energy directly into electrical energy without combustion. Using fuel cell as automotive engine, there is no Carnot cycle efficiency limitation and the efficiency will increase about two times than that of internal combustion. Because fuel cells have no moving part, fuel cell are very quite and reliable. Hydrogen, methanol, natural gas, gasoline can be fuel cells, but the last form of fuels must be hydrogen to be used in fuel cells especially in the PEMFC(Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell). Because such fuels except hydrogen is used as fuel of fuel cells, the exhaust is pure water only and there is no need of fuel processor Low emission of pollutants, high fuel energy conversion efficiencies, and the possibility of using alternative fuels, such as coal or biomass-derived alcohols are the major motivation to develop fuel cell powered vehicles. The goal of the fuel cells in transportation application should be the research, development, and commercialization of fuel cell vehicles as economic competitors for internal combustion engine vehicles as rapidly as possible. One of the main objective of the present study is to demonstrate the feasibility of fuel cell power source for buses and vehicles.
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